AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #1 Skrevet 1. mars 2019 Klagde på en D, fikk en B i andre runde. Da fikk jeg imidlertid beskjed om at når det spriker så mye mellom første og andre sensur må det gjøres en tredje sensur. Ja vel, tenkte jeg, og ny sensor fikk dermed 3 nye uker å rette oppgaven min på. Dagen etter kom imidlertid kontrabeskjed om at sensor 1 og sensor 2 hadde snakket sammen og blitt enige om en C, og case closed. Er ikke veldig problematisk med den C'en i seg selv, altså, men jeg lurer på om dette er lov? De viste til en lov om krav om ny sensur ved 2 karakterer i forskjell, men de endte jo ikke opp med å gjennomgå oppgaven på nytt med ny sensor. Dessuten skal vel ikke sensorer vite hva studenten har fått av andre sensorer, for deretter å inngå et kompromiss seg imellom? Eller? Anonymkode: 7697c...ee9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #2 Skrevet 1. mars 2019 Oi, dette hørtes rart ut. Da må denne loven være svært ny i så fall. Anonymkode: 16395...2ec 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #3 Skrevet 1. mars 2019 Neineinei! Dette høres ikke riktig ut! Anonymkode: 243e9...41e 3
Kitty Softpaws Skrevet 1. mars 2019 #4 Skrevet 1. mars 2019 Det er korrekt. UH-loven ble endret 1.juli i fjor (2018). Der hvor klagesensuren er 2 eller flere karakterer forskjellig fra opprinnelig sensur skal begge kommisjonene, det vil si opprinnelig kommisjon og klagekommisjon sammen gå igjennom oppgaven en gang til og fastsette omforent, endelig sensur. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 34 minutter siden, Kitty Softpaws skrev: Det er korrekt. UH-loven ble endret 1.juli i fjor (2018). Der hvor klagesensuren er 2 eller flere karakterer forskjellig fra opprinnelig sensur skal begge kommisjonene, det vil si opprinnelig kommisjon og klagekommisjon sammen gå igjennom oppgaven en gang til og fastsette omforent, endelig sensur. Aha, ok. Takk for info. Jeg er åpenbart bare snurt fordi jeg så en sjanse til en B🤣, men synes hele opplegget var litt merkelig Anonymkode: 7697c...ee9
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Kitty Softpaws skrev: Det er korrekt. UH-loven ble endret 1.juli i fjor (2018). Der hvor klagesensuren er 2 eller flere karakterer forskjellig fra opprinnelig sensur skal begge kommisjonene, det vil si opprinnelig kommisjon og klagekommisjon sammen gå igjennom oppgaven en gang til og fastsette omforent, endelig sensur. Dette er riktig. Samtidig er det du skisserer her én mulig løsning. En annen løsning er at nye fagpersoner vurderer om sensurene er i tråd med sensurkriteriene. Jeg synes at det siste er mest hensiktsmessig for studentene, men det er mer ressurskrevende. I tilfelle TS skisserer virker det nesten som at C'en bare er et kompromiss mellom gamle og nye sensorer, særlig når den siste og gjeldende karakteren var klar allerede dagen etter klagesensur var publisert. Kan du be om begrunnelse på den siste karakteren (C)? Du trenger ikke å dele det her, men det hadde vært interessant om du kunne ha fortalt hovedtrekkene i begrunnelsen (om den er gjennomtenkt og velbegrunnet eller om det er sløvt). Anonymkode: d44ce...44a 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha, ok. Takk for info. Jeg er åpenbart bare snurt fordi jeg så en sjanse til en B🤣, men synes hele opplegget var litt merkelig Anonymkode: 7697c...ee9 Det skjønner jeg godt. Samtidig er det jo fint hvis det en gang skulle gå den andre veien. Anonymkode: d44ce...44a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #8 Skrevet 1. mars 2019 Her står det også: "Det er departementets oppfatning at hvor det foreligger et karaktersprik på to karakterer eller mer, og det derfor må foretas en ytterligere vurdering, er karakteren ikke "endelig" før en slik vurdering er gjennomført. Det er da heller ikke noen endelig karakter som institusjonen kan informere studenten om før denne vurderingen er gjennomført." https://www.uio.no/om/organisasjon/utvalg/utdanningskomiteen/moter/2018/mote-nr-7/informasjon-om-endringer-i-uh-loven.pdf Så det virker ikke som du skulle ha fått vite om B'en før de gamle og nye sensorene hadde satt seg ned sammen for en ny vurdering. Anonymkode: d44ce...44a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #9 Skrevet 4. mars 2019 På 1.3.2019 den 16.45, AnonymBruker skrev: Kan du be om begrunnelse på den siste karakteren (C)? Du trenger ikke å dele det her, men det hadde vært interessant om du kunne ha fortalt hovedtrekkene i begrunnelsen (om den er gjennomtenkt og velbegrunnet eller om det er sløvt). Anonymkode: d44ce...44a Fikk bare beskjed om at karakteren var endelig og ikke kunne påklages, så antok med det at jeg heller ikke kunne få begrunnelse.. Anonymkode: 7697c...ee9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #10 Skrevet 4. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk bare beskjed om at karakteren var endelig og ikke kunne påklages, så antok med det at jeg heller ikke kunne få begrunnelse.. Anonymkode: 7697c...ee9 Man kan alltid få begrunnelse. Anonymkode: 16395...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå