AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #1 Skrevet 1. mars 2019 Jeg er i begynnelsen av 20-årene og har ganske nylig begynt å gå inn for å spare mye penger og har begynt å følge budsjett, i ca, et halvt år-år. Er akkurat nå i en midlertidig 100% stilling med ca. 24.000 utbetalt i måneden. Har gjort noen forsøk på sparing og å følge budsjett tidligere, men som student med usikker inntekt fra deltidsjobb ble det noen småkroner her og der og det ble voldsomt demotiverende. Har ihvertfall noen titusen på BSU fra før, og har i år gått inn for å spare helt opp til grensa hvert år nå (Banken min har ikke BSU 2.0). I tillegg klarer jeg å spare litt ekstra som jeg setter på høyrentekonto (som jeg tenker skal gå til EK til bolig), og en budsjettkonto hvor jeg sparer til bil. Sparer ca. 3000-3500 kroner i måneden, vil nok klare et par tusen mer når jeg snart har tatt lappen og slipper å betale ned på dyre kjøretimer. Ble nylig oppringt av rådgiveren min i banken, som rådet meg til å fokusere på BSU og fond, ikke høyrentekonto. Men jeg har prøvd å lese meg opp på fond, og det hele virker litt skummelt. Jeg skal begynne å studere master igjen til høsten, og vet foreløpig ikke om jeg får noen jobb ved siden av studiene og hva det eventuelt blir. Ville dere begynt å spare i fond i stedet for høyrentekonto? Det er isåfall snakk om noen hundrelapper i måneden, ca 500 i nåværende situasjon, men det blir langsiktig sparing til bolig. Dessuten er økonomien min litt vanskelig å forutsi fremover på grunn av studier. Kan man velge å ikke betale inn noe en måned? Eventuelt endre på hvor stort innskuddet er hver måned? Jeg sparer nå ca. 2000 på BSU og 500 hver i de to andre kontoene. Eventuelt overskudd hver måned går til buffer i tilfelle kjæledyret skulle bli syk, tannlegetimer eller lignende. Jeg er litt grønn når det kommer til aksjer, fond og slike ting, og jeg aner ikke hva som er lurt å gjøre. Burde sikkert ringt rådgiveren opp igjen, men jeg spør her først! 😅 Hva ville dere gjort? Anonymkode: 8d0c7...267
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #2 Skrevet 1. mars 2019 Banken tjener mer på at du setter pengene i fond enn på høyrentekonto, så de har nok lett for å anbefale det. I ditt tilfelle er jeg usikker. Det kommer mest ann på hvor lenge det er til du skal kjøpe. Hvis det er mindre enn 5-10 år så er bankkonto best siden aksjefond kan svinge mye. På den andre siden er beløpet såpass lite at resultatet ikke har så mye å si fra eller til. Et stort fall i markedet vil ikke føre til at du må utsette kjøpet i flere år. Å spare det i fond kan gi en forsiktig introduksjon til fondssparing. Du kan evt. spare noe på høyrentekonto og noe i fond. Anonymkode: 61d04...406 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #3 Skrevet 1. mars 2019 Han/hun "rådgiveren" i banken din er en selger som har egeninteresse av at du kjøper overprisede bankprodukter. Dersom du vi prøve deg innenfor aksjer så velg heller et gebyrfritt alternativ utenfor bankene, f.eks. Nordnet. Slik selskaper skal har indeksregulerte fond uten gebyrer. Dette er det billigste type fond du kan kjøpe. Anonymkode: 4b4e4...942 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #4 Skrevet 1. mars 2019 Ikke noe problem å kjøpe fond gjennom banken hvis det er et INDEKSFOND! Greit å få litt erfaring med mindre beløp uansett, synes jeg. Men kan nok være best å spare mest i til bolig og buffer til å begynne med. Anonymkode: 06c93...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 Var jeg deg ville jeg beholdt pengene på høyrentekonto. Da er det lett å få tak i dem dersom en nødsituasjon skulle oppstå. Anonymkode: 158cd...3f5 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Var jeg deg ville jeg beholdt pengene på høyrentekonto. Da er det lett å få tak i dem dersom en nødsituasjon skulle oppstå. Anonymkode: 158cd...3f5 Penger til nødsituasjoner bør man ha før man sparer i fond. Enig der. Men når man har det, kan man gjerne sette noen kroner i aksjefond. Historien tyder på at investerte penger vokser mer enn penger som står passivt på en bankkonto. Anonymkode: 06c93...a1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå