Gå til innhold

Kan man så blomster når man bare har balkong?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det liksom forbeholdt de med hage? 🤔 Har så lyst men kommer blomstene til å trives på balkong? I krukker?

Anonymkode: beb41...fa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempefint med blomster på balkong. Sår som vanlig i krukker ol

Anonymkode: 437fd...d8e

• Liker 1
Skrevet

Javisst kan du vel det! Men velg blomster som passer til miljøet der, altså solforhold og hvor vindutsatt det er. Bruk store potter, god jord og riktig gjødsel. Ofte er det ganske lunt på en balkong, og det liker jo plantene. Pass på at du vanner riktig også, det tørker fortere ut i potter enn i bakken, og med små potter går det veldig raskt. 

Spør på et hagesenter om råd for blomster, jord osv. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar😃 Vet dere forresten hva sådybde 0 cm betyr? Det står på pakken med frø...skal de bare legges oppå jorden og ikke plantes nedi?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint, men når det er sol må de vannes daglig. Jeg plantet en del i fjor som tørket ut og døde rimelig raskt når jeg slurvet litt med vanningen.

Lurt å plante de inne først og så sette de ut når de har vokst litt. Skal først stå i skyggen noen dager før de flyttes i sol.

Anonymkode: 68f85...8dd

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar😃 Vet dere forresten hva sådybde 0 cm betyr? Det står på pakken med frø...skal de bare legges oppå jorden og ikke plantes nedi?

ts

Oppå jorden. Bare dytt dem ned noen mm.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Oppå jorden. Bare dytt dem ned noen mm.

Takk😃

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke planter kan trives på en balkong da? Alleslags?

Anonymkode: 63846...aac

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke planter kan trives på en balkong da? Alleslags?

Anonymkode: 63846...aac

Ja, stort sett, så lenge de har stor nok potte og blir behandlet riktig. Det står på frøpakkene hvor de trives best. Sol og trekk har mye å si. 

Skrevet

Husk skikkelig drenering i potter og kar :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det gjorde jeg i min første leilighet! Der var det riktignok enorme verandakasser da, i betong. Noen hadde plantet trær (!) og busker i dem oppover i blokkene. Jeg tømte min kasse for ugress og småtrær (sto en bjørk der bl.a.) og så fylte jeg på sekkevis med ny plantejord. Kjøpte frø og sådde masse blomster + gressløk. Alt vokste opp, unntatt gressløken. Den ble det bare noen pinglete strå av. Husker jeg sådde blå kornblomster, og de var så utrolig fine i verandakasse.

Ellers har jeg brukt mye av en helt alminnelig verandablomst som petunia, fordi de finnes i så mange flotte farger og noen tofargede også, og de henger så flott utover verandakasser og fra ampler. De blir utrolig frodige og blomstrer veldig rikt hele sommeren. Ulempen med petunia er imidlertid at man må gå og plukke "dead heads" omtrent daglig for at de skal holde seg pene, og fortsette og blomstre sommeren gjennom. I tillegg må de helst stå under tak, for regn ødelegger dem. De klapper sammen når de blir våte av regn og råtner.

Endret av Million
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Million skrev:

---

Ellers har jeg brukt mye av en helt alminnelig verandablomst som petunia, fordi de finnes i så mange flotte farger og noen tofargede også, og de henger så flott utover verandakasser og fra ampler. De blir utrolig frodige og blomstrer veldig rikt hele sommeren. Ulempen med petunia er imidlertid at man må gå og plukke "dead heads" omtrent daglig for at de skal holde seg pene, og fortsette og blomstre sommeren gjennom. I tillegg må de helst stå under tak, for regn ødelegger dem. De klapper sammen når de blir våte av regn og råtner.

Det finnes en del nyere sorter med petunia som er selvrensende :jepp: Surfina feks. De tåler godt regn også.

Endret av Rumle
Skrevet
2 minutter siden, Rumle skrev:

Det finnes en del nyere sorter med petunia som er selvrensende :jepp: Surfina feks. De tåler godt regn også.

Selvrensende? Betyr det at de ramler av/feller døde blomsterhoder selv?

Skrevet

Blomkarse er kjempelett!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Million skrev:

Selvrensende? Betyr det at de ramler av/feller døde blomsterhoder selv?

Ja, du slipper "deadheadingen" som du nevner, de ordner opp selv :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Kan anbefale nettsiden moseplassen.no.

Der finner du masse gode tips og råd for planting i eks potter/verandakasser

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Rumle skrev:

Husk skikkelig drenering i potter og kar :)

Hvordan drenerer man?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan drenerer man?

Bruk potter med hull i bunnen, så overflødig vann kan renne ut. De små pottene man sår i trenger ikke nødvendigvis noe mer enn dette. I de større, mer permanente pottene kan det lønne seg å i tillegg legge et lag lecagrus e.l. i bunnen før du fyller opp med jord. Et lag fiberduk e.l. (bestemoren min brukte alltid gamle nylonstrømper i bunnen av pottene sine) hindrer jorden i å trekke ned mellom grusen og tette til. 

Anonymkode: e4060...d86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk potter med hull i bunnen, så overflødig vann kan renne ut. De små pottene man sår i trenger ikke nødvendigvis noe mer enn dette. I de større, mer permanente pottene kan det lønne seg å i tillegg legge et lag lecagrus e.l. i bunnen før du fyller opp med jord. Et lag fiberduk e.l. (bestemoren min brukte alltid gamle nylonstrømper i bunnen av pottene sine) hindrer jorden i å trekke ned mellom grusen og tette til. 

Anonymkode: e4060...d86

Tusen takk! 😃

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! 😃

Putt lecakuler i strømpebukse, klipp av ene benet f.eks. Fyll på med lecakuler og knytt knute.  Lag lecakule-pølser i forskjellige størrelser og legg i bunnen av krukkene. Når du tømmer krukkene på høsten, så legg lecakule-pølsene til tørk i sola og gjenbruk dem neste vår. 

Anonymkode: acb40...27c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...