Gå til innhold

Vennegrupper i klassen - gruer meg!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om et par uker skal datteren min ha besøk av medelevene sine som er i hennes vennegruppe. Går i 4.klasse.

Jeg synes dette med vennegrupper er positivt selvsagt, men jeg er en ekstremt innadvendt og usosial person som ikke klarer å underholde andres barn. Derfor gruer jeg meg veldig til dette vennegruppebesøket, fordi jeg ikke vil at jeg skal gjøre besøket kjedelig og flaut for datteren min.

Er litt i villrede, og vet ikke helt hva som forventes av foreldrene på vennegruppebesøk. Er det ok at ungene aktiviserer seg selv mest mulig, eller burde jeg forberede aktiviteter og leker?

Anonymkode: 4f6dc...184

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lag noe god og enkel mat i hvertfall, kanskje noe sunn snacks. Er uerfaren selv med dette, har en 1. Klassing som snart skal ha vennegruppe, så jeg må se hvordan de andre i gruppa gjør det først. Vi er nr. 3 denne våren til å arrangere. 

Anonymkode: e10d6...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiverer seg selv mest mulig. ;) Vi snakker om barn som blir 10 år i år! De burde klarer å underholde seg selv til de grader, men regner med at du har litt ting liggende som Ludo, stigespill osv. om det er helt krise...? Nr 3 (går i første klasse) satte i gang just dance når vennegruppen var her fordi det er meeeegkult.

Endret av Sylveon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De klarer å aktivisere seg selv :)

La de være på rommet til dattera di. Jeg regner med hun har masse leker de kan styre med.

Anonymkode: 0956f...b85

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss gjør alle det stort sett sånn: barna får enkel god mat (lett å lage og noe barna liker) og de voksne kommer kl 18 på kake/kaffe. Jeg lager da toro langpanne sjokoladekake.

Vi har mobilfri gruppe. Dvs i den ene klassen (til sønnen min) der er dette en selvfølge. I datteren min sin klasse sier jeg i fra om at det er mobilfri familiegruppe i eposten som sendes til foreldrene.

Barna finner på ting selv uten underholdning, men vi har noen spill og leker i bakhånd. 

Hadde familiegruppe denne uken, og barna var ute, lekte gjemsel og var med å pynte kaka + dekke på. Danseleken (danse til musikk, stoppe når musikken stopper) hadde de sist gang. Brettspill og kortspill er også populært.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt samme aktivitet hver gang det er vennegruppe. Jeg har bakt muffins, og så pynter barna disse sammen. Kjøper inn et godt utvalg av fargede glasurtuber og kakepynt. Alltid stor suksess -alle spiser når foreldrene kommer til kaffe. Hos oss har det virket litt vanskelig at gutter og jenter finner på noe sammen uten assistanse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I fjerde klasse kjenner barna hverandre godt, og det er sjeldent at foreldrene dukker opp på kaffen lengre (her i hvertfall). Ha en film i bakhånd hvis det blir krise, ellers kan de organisere seg selv, du skal ikke underholde, men servere middag (spaghetti eller lignende). Taco eller pizza kan være lurt, da kan de aktiviseres med å være med å lage. Send dem ut for å spille fotball/boksen går/hauk og due? Snakk med jenta de på forhånd hva hun ser for seg og hva de pleier å gjøre. Her har det gått mye i gjemsel (mørkegjemsel hvis mulig).

Anonymkode: b3837...4d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om et par uker skal datteren min ha besøk av medelevene sine som er i hennes vennegruppe. Går i 4.klasse.

Jeg synes dette med vennegrupper er positivt selvsagt, men jeg er en ekstremt innadvendt og usosial person som ikke klarer å underholde andres barn. Derfor gruer jeg meg veldig til dette vennegruppebesøket, fordi jeg ikke vil at jeg skal gjøre besøket kjedelig og flaut for datteren min.

Er litt i villrede, og vet ikke helt hva som forventes av foreldrene på vennegruppebesøk. Er det ok at ungene aktiviserer seg selv mest mulig, eller burde jeg forberede aktiviteter og leker?

Anonymkode: 4f6dc...184

Kjenner meg litt igjen i deg, men er kanskje LITT mer utadvendt og sosial i utgangspunktet. Jeg syns det er absolutt best å ha forberedt et opplegg. Noe de kan lage (selger på hobbybutikker/Sparkjøp el). De har laget alt fra glitter-sprettballer til muffins hos oss.

Anonymkode: 6e836...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det greiene der "hatet" jeg også. Det var rett og slett forferdelig. Heldigvis var ikke avtalen vi hadde at foreldrene skulle inn på kaffe og kake ved vennegruppens slutt. Og jeg synes å huske at det gikk over all forventning. De klarte å komme på ting å gjøre selv. Men jeg gledet meg ikke akkurat nei 😏

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å kjøpe inn et antall pitabrød, og diverse fyll, og så la barna lage sin egen pizza? Så kan dere spise pizzaen og spille brettspill etterpå.

Anonymkode: 9a8d8...5fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde vennegruppe tidligere denne uken, 2. klasse. Sønnen min og jeg hadde snakket i forveien om hva de kunne finne på (2 gutter og 2 jenter). De holdt stort sett på med brettspill hele tiden, Detektivbyrå nr. 2. Veldig populært og fint å høre at de forsøker å lese det som står på oppgavekortene selv! Så har vi et sånt "prompespill", om å gjøre ikke å få "prompelyden". Det er ingenting annet som gjør det mer moro enn promp ;-) Alle lo og hadde det gøy!
Så spiste de, det var bestilt tomatsuppe og pannekaker og det gikk ned på høy kant.
Så litt mer brettspill før de lekte gjemsel inne i ca. 40 min. før foreldre kom på kaffe.
Fornøyde alle sammen.

Ja, og så er det veldig greit det en annen var inne på over - ingen tv-spill når det er vennegruppe. (de er litt små til mobil, men godt tips i og med at dine går i 4. klasse). Så lenge barnet her har visst om reglen i forveien er det ikke blitt noe mas om det.

Lykke til!

Anonymkode: 36a4b...e6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange timer varer et slikt treff?

Anonymkode: 78d4f...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det automatisk ditt ansvar og ikke farens?

Anonymkode: a2fb4...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vennegruppe? Ikke rart at de som vokser opp i dag ikke evner noe som helst på egenhånd...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal foreldrene også komme?

Hvor mange er dette snakk om?

Anonymkode: 1ab61...838

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Kan jeg spørre om hvordan slike vennegrupper organiseres, hvor ofte er det vennegruppe (det er på rundgang antar jeg?) og hvordan gjøres avtalene?

Hilsen lærer som synes dette virker spennende i forhold til gruppen min som har litt problemer med sosiale relasjoner.

Anonymkode: cd334...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange timer varer et slikt treff?

Anonymkode: 78d4f...fc9

2 timer

Anonymkode: 4b6b7...947

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Kan jeg spørre om hvordan slike vennegrupper organiseres, hvor ofte er det vennegruppe (det er på rundgang antar jeg?) og hvordan gjøres avtalene?

Hilsen lærer som synes dette virker spennende i forhold til gruppen min som har litt problemer med sosiale relasjoner.

Læreren lager gruppene å velger å sette sammen barn som ikke pleier å leke sammen. Læreren setter opp to gutter og to jenter i hver gruppe. Foreldrene får en liste over hvem barnet er i gruppe med og hvilken måned deres barn skal utføre vennegruppen. Her har det bare vært en gang per skoleår. Foreldrene skriver innbydelser som leveres på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vennegruppe i 4. klasse? Trodde det var sånne bli-kjent-greier?

Jeg er også en innadvent og usosial person. Er ikke flink med barn i det hele tatt. Men jeg prøver bare å "late" som jeg er det mens unger er her. Setter på meg et smil og er hyggelig, smilende, men passer på å holde meg litt i bakgrunnen. 

Lag noe enkelt, men godt til middag og la ungene styre med hva de vil. Hvis de bare vandrer inn på rommet og ikke tar initiativ så  er det vel bare å komme med noen forsiktige forslag? Men tror det skal gå greit, unger aktiviserer som regel seg selv :)

Anonymkode: ea656...5e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Å her er det foresten vanlig at foreldrene har en planlagt aktivitet når barna kommer. Det kan være å gå en tur sammen,spille brettspill,bake boller,lage noe av trolldeig,gå halloween sammen,lage julepynt eller påskepynt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...