Gå til innhold

Dere som bor på bygda, med litt avstander. Ang. barn og besøk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte har barna deres besøk eller er på besøk? Og hvordan organiseres besøkene?

Jente i 2. klasse her. Her blir det som regel at de er med hverandre hjem rett fra skolen/SFO. Også er det da besøk og evt overnatting i helgene.

Anonymkode: c203d...a51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det her også, og vi bor i Oslo sentrum. 

Anonymkode: a7a5f...499

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det her også, og vi bor i Oslo sentrum. 

Å? Sier du det? Har liksom fått for meg at alle som bor sentralt, der løper barna i mellom husene på ettermiddagene🙂

TS

Skrevet

Er rundt 300 i den bygda jeg bor i. Vi fulte hverandre med hjem via buss, sykkel eller gikk. Ungdommer her organiserer ofte ting barn kan gjøre, alt ifra ting til små barn, nesten ungdommer og ungdommer

Anonymkode: 13cc5...b9f

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Sier du det? Har liksom fått for meg at alle som bor sentralt, der løper barna i mellom husene på ettermiddagene🙂

TS

Litt i helgene. Eller, jo, men nå (i 2.klasse) er det mest avtalte besøk, og da er det jo mest praktisk at det er rett etter skolen. Og nå på vinteren er ikke barna ute på måfå, stusselig i bakgårder og mørke parker.  Min eldste kan gjøre avtaler selv eller bare gå til nabojenta, men det er mest «bli med hjem etter skolen», og overnatting er stas (det er det ikke så mye av i 2.klasse ennå). 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

TS

De gjør det her. :) (Ikke Oslo, men en annen by.) Kun til de nærmeste på vinteren, men nå har de så smått begynt å sykle rundt i hele skolekretsen.

Anonymkode: 528c9...048

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er like stor forskjell på sentral landsbygd (byggefelt rundt bygdesentrum) og storbysentrum som det er på grisgrendt landsbygd og sentral landsbygd.

I et større byggefelt i utkanten av Molde, løper ungene fra hus til hus året gjennom. Det er et trygt område med mye barnefamilier som vet sånn ca hvor de fleste ungene hører hjemme. 

Bor man på landsbygda utenfor byggefelt, er avstandene gjerne for store til at ungene kan farte selv før de er ganske store. 

I Oslo sentrum vil jeg anta det er helt andre hensyn å ta - litt etter hvilket område man bor i og alder på ungene.

Anonymkode: a0392...85f

AnonymBruker
Skrevet

Jente i 8. klasse organiserer selv og ringer oss for å spørre om hun kan dra til noen eller noen bli med hjem i dag, og om vi eller søsken skal noe på ettermiddagen så hun kan sitte på da. Det er veldig ofte overnatting i helgene.

Gutt i 4. klasse har avtalt med to stykker som går hjem til hverandre på faste dager etter skolen. Det blir noen ganger besøk/overnatting i helger, og da er det foreldre som avtaler. 

Jente 5 år har nesten aldri besøk, men avtaler noen få ganger og bli hentet sammen fra barnehagen. Treffer oftest barn på arrangementer i helger og ferier eller bursdager. Litt oftere med kusiner og fettere. 

Vi bor 12 km fra sentrum og nesten ingen av vennene til barna bor i samme retning som oss, så det er stort sett over 12 km til venner. 

Anonymkode: 1318f...bf8

AnonymBruker
Skrevet

Bor i grisegrendt strøk, langt fra nærmeste nabo, lang reiseveg på jobb og jeg er ikke hjemme før over 1 time etter barna kommer hjem. Der jeg ikke stoler like mye på barnas venner når det gjelder å krysse jernbane og hovedvei på tur til huset fra skolebussen. Dvs de ikke får/går på mye besøk i ukedagene. Men litt mer på helg, inkl. overnatting pga avstandene

Anonymkode: 68a4a...4d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...