Gå til innhold

Hvordan vite om tran er harsknet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man finne ut av det? Lest at det kan være helsekadelig. Er det slik at man kan kjenne på lukta?

Pleier alltid å ha tranen min i kjøleskapet, og skru lokket selvsagt.

Anonymkode: 036c5...dde

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Luktesansen er din venn.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Whistler skrev:

Luktesansen er din venn.

Tran lukter jo uansett dårlig. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tran lukter jo uansett dårlig. 

Så hvorfor gidder du å drikke det?

Skrevet

Egentlig skal tran smake svært lite, da er den fersk. Dessverre så vil den harskne relativt fort og da smaker den sånn som vi tror den skal smake. Men om den smaker enda verre så har den harsknet enda mer.

Det er noen år siden et eller annet tv program hadde om dette, var det tv2 hjelper deg tro? Jeg husker ikke. 

Anonymkode: 54762...3ca

Skrevet

Tran er helseskadelig per definisjon, det er fiskeleverolje. Man snakker jo om høyt innhold av kvikksølv i fisk, og frarådes å spise stor fisk som tunfisk og sverdfisk. Tenk da på hva som er i fiskens renseorgan leveren.

Anonymkode: 8e703...665

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tran er helseskadelig per definisjon, det er fiskeleverolje. Man snakker jo om høyt innhold av kvikksølv i fisk, og frarådes å spise stor fisk som tunfisk og sverdfisk. Tenk da på hva som er i fiskens renseorgan leveren.

Tran er helseskadelig?

Gi meg en side/forskning som sier at det er ufarlig.

Jeg har denne, https://forskning.no/psykiske-lidelser-norges-forskningsrad-partner/tran-kan-vaere-enda-sunnere-enn-du-tror/502094

Skrevet

Lett. Det smaker enda verre enn normalt. Det er egentlig ganske vanskelig å få det ned, så hemskt smaker det. 

Anonymkode: 0b265...ccb

Skrevet

Du kjenner om tran har harsknet! Fyfaen da lukter den jævlig. Jeg drikker tran hver dag. Har sjeldent fått ei flaske som er harsknet. Den får man bytta rimelig kjapt. Husker sist gang så sa butikkdama at hun kjente det igjennom posen jeg hadde rundt tranflaska. Hun ville ikke se eller lukte på flaska før jeg fikk ny :fnise: 

Skrevet
10 minutter siden, NotYou skrev:

Du kjenner om tran har harsknet! Fyfaen da lukter den jævlig. Jeg drikker tran hver dag. Har sjeldent fått ei flaske som er harsknet. Den får man bytta rimelig kjapt. Husker sist gang så sa butikkdama at hun kjente det igjennom posen jeg hadde rundt tranflaska. Hun ville ikke se eller lukte på flaska før jeg fikk ny :fnise: 

Er tran farlig da? Ho over her mener det ikke er særlig sunt, mye kvikksølv bla.

Gjest NotYou
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er tran farlig da? Ho over her mener det ikke er særlig sunt, mye kvikksølv bla.

Har jeg aldri tatt stilling til. Har tatt tran siden jeg var 4 uker gammel, og jeg er i alle fall frisk som en fisk :) 

Skrevet

Du har vel en nese?

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Per definisjon? Ja, lever kan ha høyt innhold av miljøgifter, men tran renses. Nivået av både organisk miljøgifter og tungmetaller ligger langt under både Norge og EU sine grenseverdier for skadelige stoffer. Dette undersøkes, man har ikke lov å omsette olje som overstiger disse verdiene. 

Anonymkode: 68128...c5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...