Eliza Doalot Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Jeg skal gifte meg for andre gang til sommeren, og har hele tiden tenkt at jeg ikke skal ha brudekjole, men heller legge penger i en skikkelig flott selskapssommerkjole. Å har stor, tradisjonell brudekjole er helt uaktuelt siden jeg verken føler det passer meg, alder, livssituasjon eller bryllupet. Jeg er har heller ikke lyst til å svi av 10-tusenvis av kroner på kjole jeg aldri får brukt igjen denne gangen., men jeg vet jo at det finnes rimeligere, enkle varianter. Uansett, planen var altså å ikke ha brudekjole. Så er det en venninne som sier til meg: Hva om noen av gjesten kommer i samme kjole? Første tanken min var at det ikke spiller noen rolle. For meg som brud, er ikke det et problem. Vi skal ikke ha flere gjester enn at jeg antar at de fleste vet hvem jeg er, og har uansett planer om hår/sminke/bukett som gjør meg "brudete". Men, så slo neste tanke meg. Om jeg som gjest hadde kommet i samme kjole som bruden, ville jeg følt meg forferdelig. Jeg hadde syntes det var kjempeflaut, enkelt og greit, og det er jo ikke en følelse jeg har lyst til at gjestene skal ha. Så hvordan løser jeg egentlig dette? Er det egentlig et problem? Hva hadde du følt om du kom i samme kjole som bruden? Vi skal ha kleskode i invitasjonen, men kjolene jeg har sett på vil nok fint kunne passere innenfor den, så der er det lite hjelp å hente. Skal jeg droppe sommerkjole og heller gå for brudekjole? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Hva med å gå for en «sommerkjole» som enten er helt hvit eller i allefall så lys at gjestene sansynligvis aldri ville turt å velge den? Vet jo ikke hvilken stil du tenker, men her er uansett noen kjappe eksempler: https://www.asos.com/yas-tall/yas-tall-floral-lace-cami-dress-in-white/prd/11594103?clr=white&SearchQuery=&cid=8799&gridcolumn=1&gridrow=24&gridsize=2&pge=1&pgesize=72&totalstyles=401 https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/klær/festkjoler/nly-trend-917/wrapped-long-dress-322337-0093/ https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/klær/festkjoler/ax-paris-1107/bardot-bodycon-midi-dress-710819-2350/ Både Zalando, Nelly, ASOS og sikkert de fleste andre kjeder har nydelige, rimelige kjoler som lett kan brukes som brudekjole, uten at de kan kalles store og tradisjonelle. Anonymkode: a1035...9f8 11
Høna79 Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Det må da være helt greit at du ikke vil gifte deg i brudekjole, men ser dilemmaet ditt. Er det en idé å melde til (de kvinnelige) gjestene at farge X er forbeholdt bruden i bryllupet? Kan kanskje være et alternativ (hvis du ikke skal ha sort/mørk blå)? De fleste har sikkert minst et par kjoler å velge når du har sommerkjole som tema, så å unngå en konkret farge som gjest bør man da klare..? 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Jeg kjøpte meg en hvit cocktailkjole på salg hos Zalando når jeg skulle gifte meg. Da slapp jeg brudekjole, og gjestene kom ikke i samme kjole. Tror kjolen kostet 500 kr. Anonymkode: 0d279...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Skrevet 1. mars 2019 Har tenkt det samme som deg. Jeg som brud hadde ikke brydd meg, men om jeg som gjest hadde kommet i samme kjole som bruden, hadde jeg følt veldig på det! Så kommer nok til å kjøpe en hvit, flott kjole. Lite sannsynlig at noen andre velger en helt hvit kjole 😄 Anonymkode: 98949...eca 2
Gjest Blondie65 Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva med å gå for en «sommerkjole» som enten er helt hvit eller i allefall så lys at gjestene sansynligvis aldri ville turt å velge den? Vet jo ikke hvilken stil du tenker, men her er uansett noen kjappe eksempler: https://www.asos.com/yas-tall/yas-tall-floral-lace-cami-dress-in-white/prd/11594103?clr=white&SearchQuery=&cid=8799&gridcolumn=1&gridrow=24&gridsize=2&pge=1&pgesize=72&totalstyles=401 https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/klær/festkjoler/nly-trend-917/wrapped-long-dress-322337-0093/ https://nelly.com/no/klær-til-kvinner/klær/festkjoler/ax-paris-1107/bardot-bodycon-midi-dress-710819-2350/ Både Zalando, Nelly, ASOS og sikkert de fleste andre kjeder har nydelige, rimelige kjoler som lett kan brukes som brudekjole, uten at de kan kalles store og tradisjonelle. Anonymkode: a1035...9f8 Den kjolen i midten kommer i to andre farger. TS: Hva med å få noen til å sy en kjole til deg? Det trenger ikke koste veldig mye - og hvis du velger litt smart så har du jo en kjole for svært mange anledninger fremover. F.eks. skjørt med topp og en jakke - da har du tre deler som kan brukes hver for seg eller sammen.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 Velger du hvitt, er du vel rimelig safe. Finnes mye hvite selskapskjoler. https://www.zalando.no/ivy-and-oak-graphic-dress-maxikjole-iv321c03s-a11.html https://www.zalando.no/tfnc-iola-maxi-ballkjole-tf121c0hc-a11.html https://www.zalando.no/anna-field-ballkjole-white-an621c15d-a11.html https://www.zalando.no/lauren-ralph-lauren-dessa-cocktailkjole-white-l4221c0qi-a11.html Valgte festkjole og kun fargen hvit hos zalando. Fant kjempemange fine. Anonymkode: 17c17...5e5 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #8 Skrevet 1. mars 2019 Kjøp hvit zalando - kjole, og farg den etterpå så du kan bruke den i andres bryllup. Anonymkode: ceab3...16c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #9 Skrevet 1. mars 2019 Jeg var i sommerbryllup der bruden hadde på seg en vintage hvit blondekjole. Superfin og unik, men ikke brudekjoleaktig. Var noe sånn: Ville absolutt gått for en hvit eller offwhite kjole siden det er sommerbryllup. Anonymkode: 047c3...064 4
Gjest Albbas Skrevet 1. mars 2019 #10 Skrevet 1. mars 2019 Problemet hvis du velger en hvit sommerkjole som flere foreslår er at da kan du ikke bruke samme kjolen i andre bryllup... Poenget med å unne seg en skikkelig selskapskjole må vel være at man kan bruke den til mange anledninger? Hvor mange kvinnelige gjester er det da? Sannsynligheten for at noen velger lik kjole er jo veldig liten. Hvor ofte har to gjester i samme bryllup samme kjole? Spesielt hvis du har valgt en litt dyr kjole fra en eksklusiv butikk eller en butikk som ikke er en kjede. Ikke gå for noe du finner på Floyd... Dra omså til en annen by for å shoppe, eller hvis du skal på ferie utenlands før bryllupet, kan du handle der. Unn deg en helg i London for eksempel for pengene du sparer på å droppe brudekjole.
altflyter Skrevet 2. mars 2019 #11 Skrevet 2. mars 2019 Ville enten skrevet i innbydelsen som noen foreslår at det er fint hvis de unngår en bestemt farge. Et annet alternativ hvis dere ikke har mange gjester kan jo rett og slett være å vise dem kjolen på forhånd. Evt sette kleskoden mindre pen enn kjolen din. Eller F. Eks skrive knelang kjole i innbydelsen og gå for ankellang kjole selv?
Gjest O.G. Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 (endret) @Eliza Doalot Enn om du finner en helt enkel brudekjole? Du må huske på at gjestene er spente på brudens kjole, så du er egentlig nødt til å gi dem noe. ❤️ Endret 2. mars 2019 av O.G.
Factum Factaria Skrevet 2. mars 2019 #13 Skrevet 2. mars 2019 Men hva er egentlig sjansen for at noen kommer i samme kjole? Selv med helt ordinære kjoler fra kjedebutikker har jeg uhyre sjelden sett at to personer komme likt kledd på fest.
Eliza Doalot Skrevet 3. mars 2019 Forfatter #14 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Tusen takk for svar alle sammen! Jeg er enig med dere som stiller spørsmål ved om dette er et reelt/stort problem. Det er det sannsynligvis ikke. Det finnes mange sommerkjoler så sjansen er ikke stor, men det KUNNE skjedd, og det ville vært kjedelig. Jeg vurderte å få sydd kjole, men her jeg bor (og i akseptabel avstand herifra) er alle dyktige skreddere/sydamer opptatt til langt uti 2020. Det utgikk derfor. Jeg har trålet nettet etter kjolealternativer, uten at jeg har truffet blink. Jeg er nok ganske opptatt av godt snitt, god kvalitet og god søm i denne sammenhengen, og har heller ikke en kropp som glir rett inn alt som er. Og selv om jeg ikke ønsker brudekjole, har jeg fortsatt et ønske om å være brud (om det gir mening). En kjole fra en hvilken som helst kjedebutikk har derfor ikke vært aktuelt (ja, jeg ser det snobbete i det😉) Uansett, takk til alle dere som har lett frem forslag til meg! Planen min var i utgangspunktet å vise noen av de kvinnelige gjestene kjolen på forhånd, og med det unngå problemet. Det var når vi gikk igjennom gjestelisten for siste gang, at jeg oppdaget at det er kvinnelige gjester jeg ikke når (fruer av brudgommens kollegaer), og det ville kanskje vært aller verst for dem å møte opp i samme kjole som meg. Å nevne i innbydelse går ikke. Disse må sendes ut snart, og kjolen er ikke klar. Ergo vet jeg heller ikke hvilke farger de må styre unna. Å sette restriksjoner på kjolelengde vil jeg ikke. Om gjestene har en flott, lang sommerkjole de vil bruke skal de få lov til det 🙂. Når jeg skrev HI hadde jeg en bestemt kjole i tankene. En nydelig kjole, som satt flott på meg, men som dessverre var svart. Og til og med min ganske lite observante kommende ektemann vil muligens stusset litt om jeg møtte opp i helsvart 😉. Kjolen var heldigvis å få tak i i flere farger, så jeg sporet opp hvor disse befant seg, og reiste for å prøve. Det ble en stor skuffelse. Kjolene var flotte de, men jeg var ikke på langt nær så fin i disse fargene, så de ble rimelig raskt helt uaktuelt. Så helt tilfeldig, fordi jeg hadde litt tid å slå ihjel, går jeg inn i butikken ved siden av, og der finner jeg det som etter all sannsynlighet blir kjolen jeg gifter meg i. En lys grå-blå selskapskjole, i fantastisk kvalitet og et snitt som om den var sydd til meg. I tillegg stiller butikken med skredder for nødvendige justeringer. Det finnes kun en forhandler av denne kjolen i Norge, og den er så lys at det neppe er noen av gjestene som stiller i en slik. Ulempen for meg er selvsagt at det ikke er en kjole som er lett å få brukt igjen, men det får så være. Det er mulig jeg kan farge den, eller gjøre andre endringer på den etterpå, som gjør den mer egnet. Vi er uansett så godt voksne at de fleste er ferdig giftet. Det er heller ikke en billig kjole (ender på 4-5000 med omsøm), men det er fortsatt ganske mye mindre enn hva en vanlig brudekjole ville kostet. Det løste seg til slutt😊 Endret 3. mars 2019 av Eliza Doalot 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå