AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Er det rettferdig at mannlige sykepleier tjener mer enn kvinnelige sykepleiere. Min kamerat er sykepleier, og han mener at det er mer enn rettferdig fordi det er så få mannlige sykepleiere og derfor er de mer ettertraktet. Utifra det han har fortalt meg om sin arbeidssituasjon, så kan jeg skjønne at det er behov for flere mannlige sykepleiere, men jeg kan ikke huske at kvinner fikk mer betalt for samme jobb i et mannsdominert yrke. Argumentet hans her er, "Ja, men man trenger ikke kvinner i de yrkene. Hvis man ikke er ettertraktet så får man ikke mer penger." Det er ikke akkurat liten forskjell mellom mannlige sykepleiere og deres kvinnelige kollegaer. De tjener mye mer, og det er for samme jobb. Jeg kan forstå frustrasjonen. Menn tjener jo mer en kvinner i nesten alle sektorer. Med mindre mann er modell, er det en jobb kvinner tjener mer? Anonymkode: 6539a...f74 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er det rettferdig at mannlige sykepleier tjener mer enn kvinnelige sykepleiere. Min kamerat er sykepleier, og han mener at det er mer enn rettferdig fordi det er så få mannlige sykepleiere og derfor er de mer ettertraktet. Utifra det han har fortalt meg om sin arbeidssituasjon, så kan jeg skjønne at det er behov for flere mannlige sykepleiere, men jeg kan ikke huske at kvinner fikk mer betalt for samme jobb i et mannsdominert yrke. Argumentet hans her er, "Ja, men man trenger ikke kvinner i de yrkene. Hvis man ikke er ettertraktet så får man ikke mer penger." Det er ikke akkurat liten forskjell mellom mannlige sykepleiere og deres kvinnelige kollegaer. De tjener mye mer, og det er for samme jobb. Jeg kan forstå frustrasjonen. Menn tjener jo mer en kvinner i nesten alle sektorer. Med mindre mann er modell, er det en jobb kvinner tjener mer? Anonymkode: 6539a...f74 JA. Det må til for å lokke menn til yrket. Viktig med en kjønnsbalansen 😊 Anonymkode: 5539a...a46
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Mannen er jo det sterke kjønn, vil alltid være nr.1 i samfunnet. Se hva menn har utviklet og skapt, kvinner har jo bare født barn. Anonymkode: b8faf...e86 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Nei, ikke rettferdig! Man skal ikke få mer lønn pga. kjønn! Få opp lønna til alle i helsesektoren, så kommer menn også til å ville begynne i det yrke. Vi jobber mot likestilling... Anonymkode: ee23d...62d 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 Urettferdig mener jeg. Har sjekket at menn tjener 50-100K mer i året enn kvinner på de fleste yrker jeg kunne tenkt å utdanne meg i, og det er startlønnen. Anonymkode: f8894...9e9 3
Chiyo Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen er jo det sterke kjønn, vil alltid være nr.1 i samfunnet. Se hva menn har utviklet og skapt, kvinner har jo bare født barn. Anonymkode: b8faf...e86 Oh my gawwwd... Here we go again. Det er veldig enkelt å vinne et løp når den du konkurrerer mot ikke får løpe. Ikke bruk det menn har "utviklet og skapt", det er det dummeste argumentet. Når kvinner over lengre tid ble holdt borte fra den utdannelsen menn hadde tilgang til, så er det ikke rart at kvinner ikke har kunne deltatt på lik måte. 9
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: JA. Det må til for å lokke menn til yrket. Viktig med en kjønnsbalansen 😊 Anonymkode: 5539a...a46 Da bør vel i rettferdighetens navn kvinnene som jobber i mannsdominerte yrker få bedre lønn enn mennene? Anonymkode: 4dcc3...ec3 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør vel i rettferdighetens navn kvinnene som jobber i mannsdominerte yrker få bedre lønn enn mennene? Anonymkode: 4dcc3...ec3 De blir kvotert inn, men gi dem heller mer lønn ja. Kvotering er teit. Anonymkode: 5539a...a46 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 Overskriften: Hvor mye er "mye mer betalt" da? I året, brutto? Anonymkode: 7eca0...47f
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 12 minutter siden, Chiyo skrev: Oh my gawwwd... Here we go again. Det er veldig enkelt å vinne et løp når den du konkurrerer mot ikke får løpe. Ikke bruk det menn har "utviklet og skapt", det er det dummeste argumentet. Når kvinner over lengre tid ble holdt borte fra den utdannelsen menn hadde tilgang til, så er det ikke rart at kvinner ikke har kunne deltatt på lik måte. Ingen har hatt det så bra som kvinnen, gått hjemme med barn. Laget mat, vasket og styrt litt hjemme. Etterhvert kom både tv og radio, så dere hadde litt mer underholdning hjemme. Nei, tror mange kvinner er forbannet på likestillingen som ble satt i gang. At dere skulle ut i arbeidslivet for fullt. Dere som hadde det så fint. Anonymkode: b8faf...e86
Chiyo Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen har hatt det så bra som kvinnen, gått hjemme med barn. Laget mat, vasket og styrt litt hjemme. Etterhvert kom både tv og radio, så dere hadde litt mer underholdning hjemme. Nei, tror mange kvinner er forbannet på likestillingen som ble satt i gang. At dere skulle ut i arbeidslivet for fullt. Dere som hadde det så fint. Anonymkode: b8faf...e86 Har du noen gang gått hjemme uten jobb? Det er ikke fint. Det er kjedelig. Det finnes mange kilder du kan lese for å skjønne at kvinner ikke hadde det helt fint med denne rollen. Jeg kan anbefale "Kvinner i den vestlige verden fra år 1500 til i dag" av Ida Blom, Sølvi Sogner og Bente Rosenbeck. Lykke til med å oppdage kvinnens historie. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ingen har hatt det så bra som kvinnen, gått hjemme med barn. Laget mat, vasket og styrt litt hjemme. Etterhvert kom både tv og radio, så dere hadde litt mer underholdning hjemme. Nei, tror mange kvinner er forbannet på likestillingen som ble satt i gang. At dere skulle ut i arbeidslivet for fullt. Dere som hadde det så fint. Anonymkode: b8faf...e86 La nå oss få bestemme selv hva vi synes er å ha det fint, vennen. Anonymkode: 4dcc3...ec3
Hentacruel Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 Istedet for å være så furtne for at man får mindre lønn. Hvorfor kan man ikke bare være glad for at andre tjener mer? 1
Gjest Fjeud Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det rettferdig at mannlige sykepleier tjener mer enn kvinnelige sykepleiere. Min kamerat er sykepleier, og han mener at det er mer enn rettferdig fordi det er så få mannlige sykepleiere og derfor er de mer ettertraktet. Utifra det han har fortalt meg om sin arbeidssituasjon, så kan jeg skjønne at det er behov for flere mannlige sykepleiere, men jeg kan ikke huske at kvinner fikk mer betalt for samme jobb i et mannsdominert yrke. Argumentet hans her er, "Ja, men man trenger ikke kvinner i de yrkene. Hvis man ikke er ettertraktet så får man ikke mer penger." Det er ikke akkurat liten forskjell mellom mannlige sykepleiere og deres kvinnelige kollegaer. De tjener mye mer, og det er for samme jobb. Jeg kan forstå frustrasjonen. Menn tjener jo mer en kvinner i nesten alle sektorer. Med mindre mann er modell, er det en jobb kvinner tjener mer? Anonymkode: 6539a...f74 Du legger det som et premiss for diskusjonen at mannlige sykepleiere tjener mer enn kvinner for likt arbeid, det er direkte feil, og ulovlig. Menn og kvinner med lik kompetanse har lik lønn i det offentlige, om noe annet hadde vært tilfelle, som det ikke er, ville det selvfølgelig ikke vært greit.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #15 Skrevet 28. februar 2019 Menn får ikke bedre betalt enn kvinner, har du og en mann samme jobb og samme ansiennitet lønnes dere fra samme lønnstrinn. Grunnen til at mannlige sykepleiere gjennomsnitlig har bedre lønn, er at flere menn er ledere, og ledere tjener mer. Fordi de statistisk sett er færre, vil flere ledere med høyere lønn git utsalg på gjennomsnittslønnen. Men en mannlig og en kvinnelig sykepleier som begge har f.eks 4 års ans og jobber i 100% stilling vil ha samme grunnlønn, dog kan tilleggene gjøre lønnen ulik fordi turnusbelastningen er ulik. Men grunnlønnen er den samme. Anonymkode: a9018...2f6 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #16 Skrevet 28. februar 2019 13 minutter siden, Hentacruel skrev: Istedet for å være så furtne for at man får mindre lønn. Hvorfor kan man ikke bare være glad for at andre tjener mer? Eh.... hvorfor skal man gå rundt og være glad for at andre tjener mer enn en selv for samme type jobb? Anonymkode: 7eca0...47f 1
Hentacruel Skrevet 28. februar 2019 #17 Skrevet 28. februar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker said: Eh.... hvorfor skal man gå rundt og være glad for at andre tjener mer enn en selv for samme type jobb? Anonymkode: 7eca0...47f Fordi da kan man glede seg på andres vegne.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #18 Skrevet 28. februar 2019 For en fyr 😂 for å svare på spørsmålet, nei det er ikke rettferdig. Det ville skapt et helt forferdelig dårlig arbeidsmiljø. Er fyren nyutdannet? Nekter å tro at en med lang fartstid kan uttale noe sånt. Anonymkode: 5939d...f45
Husholdning1 Skrevet 28. februar 2019 #19 Skrevet 28. februar 2019 Sykepleiere har som oftest lik lønn for likt arbeid uavhengig av kjønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå