AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Del Skrevet 28. februar 2019 Jeg har alltid prøvd å holde meg litt under 350kr på bestillinger fra ebay og utlandet for å være sikker på å ikke overskride MVA-grensen i tilfelle tollvesenet regner med litt andre valutakurser enn på kjøpstidspunktet osv. La oss si jeg kjøper noe til 347kr her og nå, så kan det jo alltids balle på seg med noe eller valutakursen endres slik at jeg kommer like over 350kr istedet. Veldig surt å måtte betale +25% MVA og fortollingsgebyr når det er det man prøver å unngå. Men nå ser jeg på noen ting som ligger heeelt i grenseland, akkurat rundt 345-348kr inkludert transport. Det er ebays nettside som viser auksjonene i NOK, men i realiteten er de ofte i dollar eller pund. Er det noen som har erfaring med dette og har måttet ende opp med å fortolle noe som egentlig gikk under MVA-grensen? Selv om jeg kanskje kan dokumentere å ha betalt under 350kr via faktisk trekk fra nettbanken så medfører det jo mye ekstraarbeid og vil også unngå det. Anonymkode: 23a65...a0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Del Skrevet 28. februar 2019 Det er innførselstidspunktet som teller, ikke når du betalte. Så at du kan dokumentere å ha betalt 347 kr for en uke siden, spiller jo ingen rolle. Eller misforsto jeg deg nå? Jeg har alltid holdt meg til en relativt god margin når jeg bestiller fra utlandet, for å unngå sånne sure hendelser når valutakursen stiger en smule før jeg rekker å få varen. 10-20 kr minst i slingringsmonn har jeg. Anonymkode: 5f472...da4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Del Skrevet 28. februar 2019 Kursene ligger på tolletaten sine sider. Anonymkode: 5770c...102 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Del Skrevet 28. februar 2019 skriv beskjed til selgeren og spør om å sette ned varen bitte litt. At han skriver 33 dollar og ikke 38 f.eks. Så går det nok greit. Anonymkode: 8605f...2fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #5 Del Skrevet 1. mars 2019 Det spiller ingen rolle hva du betalte i norske kroner på kjøpstidspunktet. Det er beløpet på innføringstidspunket regnet ut med Tolletatens valutakurs som betyr noe. https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Anonymkode: 228e0...84f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #6 Del Skrevet 1. mars 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Det spiller ingen rolle hva du betalte i norske kroner på kjøpstidspunktet. Det er beløpet på innføringstidspunket regnet ut med Tolletatens valutakurs som betyr noe. Hvis man bruker den utenlandske valutaen stemmer det, men denne siden sier at man kan bruke kontoutskrift for å dokumentere verdien: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/ Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #7 Del Skrevet 2. mars 2019 På 28.2.2019 den 18.56, AnonymBruker skrev: Jeg har alltid prøvd å holde meg litt under 350kr på bestillinger fra ebay og utlandet for å være sikker på å ikke overskride MVA-grensen i tilfelle tollvesenet regner med litt andre valutakurser enn på kjøpstidspunktet osv. La oss si jeg kjøper noe til 347kr her og nå, så kan det jo alltids balle på seg med noe eller valutakursen endres slik at jeg kommer like over 350kr istedet. Veldig surt å måtte betale +25% MVA og fortollingsgebyr når det er det man prøver å unngå. Men nå ser jeg på noen ting som ligger heeelt i grenseland, akkurat rundt 345-348kr inkludert transport. Det er ebays nettside som viser auksjonene i NOK, men i realiteten er de ofte i dollar eller pund. Er det noen som har erfaring med dette og har måttet ende opp med å fortolle noe som egentlig gikk under MVA-grensen? Selv om jeg kanskje kan dokumentere å ha betalt under 350kr via faktisk trekk fra nettbanken så medfører det jo mye ekstraarbeid og vil også unngå det. Anonymkode: 23a65...a0b Tollbesenet har sine egne måter å regne valuttakurser på. Hva ebay og din bank og alle andre måtte mene og oppgir, og hva du i ettertid kan dokumentere, bryr ikke toll.no seg ett gram om. Gå og les på toll.no der finner du svarene du søker. Anonymkode: 04491...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #8 Del Skrevet 2. mars 2019 17 minutter siden, AnonymBruker said: Tollbesenet har sine egne måter å regne valuttakurser på. Hva ebay og din bank og alle andre måtte mene og oppgir, og hva du i ettertid kan dokumentere, bryr ikke toll.no seg ett gram om. Gå og les på toll.no der finner du svarene du søker. Anonymkode: 04491...384 Jeg bare lurer, hvorfor svarer du dette når jeg allerede har lenket til en side hos Tollvesenet som sier det motsatte? Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #9 Del Skrevet 2. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer, hvorfor svarer du dette når jeg allerede har lenket til en side hos Tollvesenet som sier det motsatte? Fordi det du lenket til bare gjelder når du fortoller selv? Anonymkode: 1fc63...4da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zinatara Skrevet 2. mars 2019 #10 Del Skrevet 2. mars 2019 På 1.3.2019 den 10.53, AnonymBruker skrev: Det spiller ingen rolle hva du betalte i norske kroner på kjøpstidspunktet. Det er beløpet på innføringstidspunket regnet ut med Tolletatens valutakurs som betyr noe. https://www.toll.no/no/verktoy/valutakurser/ Anonymkode: 228e0...84f 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bruker den utenlandske valutaen stemmer det, men denne siden sier at man kan bruke kontoutskrift for å dokumentere verdien: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/ Anonymkode: bb6fb...387 Tollvesenet sine kurser ligger som oftest endel lavere enn kursene bankene eller paypal benytter seg av. Så det skal litt til for at kursene skal øke såpass at beløpet på kontoutskriften skal være lavere enn tollvesenets utregninger. Men det er lurt å ikke regne med at det som er 349,8 på tollvesenets sider er under 350 når pakken ankommer en måned senere. Det jeg har opplevd et at selger har skrevet for høyt beløp utenpå pakken og jeg derfor har fått et uriktig krav om moms og fortolling. Da har det ordnet seg raskt ved å sende inn kvittering til posten før jeg henter ut pakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #11 Del Skrevet 2. mars 2019 22 minutter siden, Zinatara skrev: Tollvesenet sine kurser ligger som oftest endel lavere enn kursene bankene eller paypal benytter seg av. Så det skal litt til for at kursene skal øke såpass at beløpet på kontoutskriften skal være lavere enn tollvesenets utregninger. Men det er lurt å ikke regne med at det som er 349,8 på tollvesenets sider er under 350 når pakken ankommer en måned senere. Det jeg har opplevd et at selger har skrevet for høyt beløp utenpå pakken og jeg derfor har fått et uriktig krav om moms og fortolling. Da har det ordnet seg raskt ved å sende inn kvittering til posten før jeg henter ut pakken. Jeg vilabsolutt påstå at dette er feil, og at toovesenets kurser ligger høyere enn banker/Norges bank gjør. Hva en lokalbanks valuttakurs er, kan variere fra bank til bank. Noe en med all tydelihet ser dersom en er i utlandet når valuttakursene beveger seg mye og en har ulike kort/bankapper til å sjekke valuttakurser på. Når en bestiller varer på ebay, så er det tollklareringen avsender setter på, som avgjør fortollingen, i tillegg til stikkprøvekontroller der tollvesenet åpner pakkene og undersøker pakkseddelen i fo4hold til priser og varen. Anonymkode: 04491...384 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Del Skrevet 2. mars 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Fordi det du lenket til bare gjelder når du fortoller selv? Anonymkode: 1fc63...4da Det er selvsagt ikke egne regler til hvilken dokumentasjon som kan brukes hvis man fortoller selv. Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #13 Del Skrevet 2. mars 2019 3 hours ago, Zinatara said: Tollvesenet sine kurser ligger som oftest endel lavere enn kursene bankene eller paypal benytter seg av. Så det skal litt til for at kursene skal øke såpass at beløpet på kontoutskriften skal være lavere enn tollvesenets utregninger. Men det er lurt å ikke regne med at det som er 349,8 på tollvesenets sider er under 350 når pakken ankommer en måned senere. Tollvesenet justerer kursene sine etter de virkelige kursene, men de låser kursene i opptil to uker framover. I det siste har norske kroner stort sett falt mot dollar og euro, og derfor har Tollvesenets kurser ofte vært gunstigere å bruke enn de virkelige. Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Del Skrevet 2. mars 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis man bruker den utenlandske valutaen stemmer det, men denne siden sier at man kan bruke kontoutskrift for å dokumentere verdien: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/ Anonymkode: bb6fb...387 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er selvsagt ikke egne regler til hvilken dokumentasjon som kan brukes hvis man fortoller selv. Anonymkode: bb6fb...387 Om du skal FORTOLLE. Om varen skal under tollgrensen, gjelder tolletatens valutakurser. Anonymkode: 5770c...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #15 Del Skrevet 3. mars 2019 16 hours ago, AnonymBruker said: Om du skal FORTOLLE. Om varen skal under tollgrensen, gjelder tolletatens valutakurser. Anonymkode: 5770c...102 Du ser ikke at det er meningsløst å si at en kurs skal brukes hvis varen er over grensen og en annen hvis den er under? Tror du at hvis man fortoller selv og verdien etter Tollvesenets kurs er 351 kr og etter bankutskriften 349 kr, så må man betale, men grunnlaget vil være 349 kr? Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #16 Del Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du ser ikke at det er meningsløst å si at en kurs skal brukes hvis varen er over grensen og en annen hvis den er under? Tror du at hvis man fortoller selv og verdien etter Tollvesenets kurs er 351 kr og etter bankutskriften 349 kr, så må man betale, men grunnlaget vil være 349 kr? Anonymkode: bb6fb...387 Djises...om varen viser at den er over grensen, medbringer du faktura/fraktbrev fra leverandøren for å regne verdien utfra Tollvesenet sine fastsatte kurser fra den dagen varen ankom, om du skal FORTOLLE SELV. Om Tollvesenets fastsatte kurser den dagen pakken kom viser at den ikke skal fortolles, skal den selvfølgelig ikke det. Hva varen kostet deg på kjøpstidspunktet, har ingenting å bety. Anonymkode: 5770c...102 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #17 Del Skrevet 3. mars 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Djises...om varen viser at den er over grensen, medbringer du faktura/fraktbrev fra leverandøren for å regne verdien utfra Tollvesenet sine fastsatte kurser fra den dagen varen ankom, om du skal FORTOLLE SELV. Les nå i det minste lenken jeg har postet før du tøffer deg så veldig. Der står det at man kan bruke bankutskrift. Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #18 Del Skrevet 3. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Les nå i det minste lenken jeg har postet før du tøffer deg så veldig. Der står det at man kan bruke bankutskrift. Anonymkode: bb6fb...387 For å dokumentere verdien på sendingen. Så blir dette regnet om etter Tollvesenets kurser ved pakkens ankomst. Føler at jeg gjentar meg selv for 3dje gang... Anonymkode: 5770c...102 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2019 #19 Del Skrevet 3. mars 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: For å dokumentere verdien på sendingen. Så blir dette regnet om etter Tollvesenets kurser ved pakkens ankomst. Føler at jeg gjentar meg selv for 3dje gang... Anonymkode: 5770c...102 En kontoutskrift viser verdiene i norske kroner, så ingen omregning blir gjort. Anonymkode: bb6fb...387 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #20 Del Skrevet 4. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En kontoutskrift viser verdiene i norske kroner, så ingen omregning blir gjort. Anonymkode: bb6fb...387 Det viser verdien på kjøpstidspunktet. Dette tar ikke tollen hensyn til når den kommer. Anonymkode: 5770c...102 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå