Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg holder på å skrive søknader til turnuslege-stillinger som har frist i morgen. Til sommeren så skal jeg jobbe som legevikar. Jeg skriver selvfølgelig dette i søknadsteksten, men kan jeg sette det opp på cven også? Eller er det ikke lov siden jeg ikke har gjennomført vikariatet enda? Har ikke fått arbeidskontrakten enda så får ikke lagt ved den. 

Anonymkode: e3eac...4d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En CV er en oversikt over erfaringer og kunnskap du har spart opp gjennom livet. Har du ikke startet i jobben så er det heller ingen erfaring du har tillagt deg så langt.

Anonymkode: a7f06...26d

• Liker 9
Skrevet

Nei, man skriver ikke opp fremtidige jobber.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Million skrev:

Nei, man skriver ikke opp fremtidige jobber.

Da er nestleder i Legeforeningen uenig med deg. Legevikariat sommeren før det blir aktuelt å starte i en LiS1-stilling teller, men da må man så klart kunne vise til arbeidskontrakt. Hvis man ikke har den enda bør man få tak i den snarest og skrive at den ettersendes. 

Anonymkode: 32af2...0e2

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er nestleder i Legeforeningen uenig med deg. Legevikariat sommeren før det blir aktuelt å starte i en LiS1-stilling teller, men da må man så klart kunne vise til arbeidskontrakt. Hvis man ikke har den enda bør man få tak i den snarest og skrive at den ettersendes. 

«Teller» som hva da? Jobbsøknad og vurdering er jo ikke en opptelling av antall attester eller jobbforhold. Jeg tenker det er greit å sette opp i CV, så lenge dato helt klart fremgår, kontrakten er signert og det ikke er noe som tyder på at du ikke skal jobbe som skisser. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Glitnir skrev:

«Teller» som hva da? Jobbsøknad og vurdering er jo ikke en opptelling av antall attester eller jobbforhold. Jeg tenker det er greit å sette opp i CV, så lenge dato helt klart fremgår, kontrakten er signert og det ikke er noe som tyder på at du ikke skal jobbe som skisser. 

Hva tror du? I vurderingen selvsagt. 

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du? I vurderingen selvsagt. 

Det er jo ikke et regnestykke 🙄 Og det er forskjell på å fortelle på intervju og å sette i CV

Anonymkode: 8c084...98f

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg holder på å skrive søknader til turnuslege-stillinger som har frist i morgen. Til sommeren så skal jeg jobbe som legevikar. Jeg skriver selvfølgelig dette i søknadsteksten, men kan jeg sette det opp på cven også? Eller er det ikke lov siden jeg ikke har gjennomført vikariatet enda? Har ikke fått arbeidskontrakten enda så får ikke lagt ved den. 

Anonymkode: e3eac...4d5

Nei, det hadde jeg ikke gjort. CV er en oversikt over hva du faktisk har gjort. Du har heller ingen arbeidskontrakt å vise til. Skriv heller om dette i søknaden. 

Anonymkode: fb53b...277

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

CV betyr jo "livsløp", altså hva man har vært gjennom i sitt liv. En jobb man ikke engang har startet i, er jo ikke noe man har lært, erfart eller opplevd ennå.

Så hva den har å gjøre på en CV, vet jeg ikke. Man kan nevne på førstesiden at man skal begynne der, men den har ingenting å gjøre under opplisting av erfaring og jobber man har hatt. Man kan ikke ha "erfaring" fra en jobb man aldri har begynt i (ennå).

Iflg Store Norske Leksikon.

"Curriculum vitae er et sammendrag over en persons erfaringer og kvalifikasjoner fra utdanning og yrkesliv."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke et regnestykke 🙄 Og det er forskjell på å fortelle på intervju og å sette i CV

Anonymkode: 8c084...98f

Det har jeg heller ikke skrevet, men det teller med i vurderingen. Samtidig er det faktisk flere sykehus som benytter poengsystemer ved ansettelse av LiS1 der man får x antall poeng for erfaring som lege, x antall poeng for annen relevant erfaring, x antall poeng for å ha publisert, x antall poeng for å ha hatt relevante (og seriøse) verv osv. 

Hvis man ikke fører opp dette vil du kanskje ikke bli innkalt til intervju. Vet du hvor mange søkere det er per LiS1-stilling? Man har egentlig ikke råd til å "satse på å si det på intervjuet". 

1 time siden, Million skrev:

CV betyr jo "livsløp", altså hva man har vært gjennom i sitt liv. En jobb man ikke engang har startet i, er jo ikke noe man har lært, erfart eller opplevd ennå.

Så hva den har å gjøre på en CV, vet jeg ikke. Man kan nevne på førstesiden at man skal begynne der, men den har ingenting å gjøre under opplisting av erfaring og jobber man har hatt. Man kan ikke ha "erfaring" fra en jobb man aldri har begynt i (ennå).

Iflg Store Norske Leksikon.

"Curriculum vitae er et sammendrag over en persons erfaringer og kvalifikasjoner fra utdanning og yrkesliv."

Generelle definisjoner på CV og hvordan det skal brukes er ikke spesielt nyttig. Det er viktig å kjenne til ansettelsesprosessene for den stillingen man søker på. For LiS1-stillinger er erfaring som lege det aller viktigste, og da bør man absolutt føre opp dette så fremt man presiserer at det er et sommervikariat for i år og viser til arbeidsavtale. Det som er viktig er hva slags erfaring du har når du skal starte i LiS1-stillingen. Det er derfor man kan, bør og blir rådet til å inkludere det av nøkkelpersoner i Legeforeningen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...