Gå til innhold

Tankegang, vaner og vektnedgang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var rundt 17-18 år veide jeg 86 kg. Jeg gikk ned i vekt og havnet på rundt 62 kg. (Er 168 cm høy). Jeg er nå 25 år og har ligget på mellom 60-65 kg siden jeg var 18 år, og det er den vekten jeg trives i.

Men det siste året har jeg lagt på meg. Veier nå 71 kg. Jeg er ikke veldig stor, men merker at klærne strammer og jeg føler meg ikke komfortabel.

Problemet mitt er å komme i gang. Har prøvd flere ganger etter nyåret, men det sklir alltid ut.. Jeg vet utmerket godt hva som skal til, da jeg tidligere har gått ned og klart å holde det.. 

Problemet mitt er at jeg er glad i mat. Både sunn og usunn mat. Og jeg spiser for store porsjoner. Jeg kan fint holde meg unna kaker, sjokolade osv.. men det er rett og slett maten og mengden jeg sliter med. Spiser til det er tomt, selv om jeg er mett, eller en ekstra porsjon bare fordi det er godt. 

Jeg er nokså aktiv i hverdagen. Har en 100% jobb som sykepleier der jeg er mye på beina. Har også en aktiv hund som trenger mye tur. Det er veldig sjelden jeg beveger meg under 10 km daglig, som regel ligger jeg på 15 km+ hver dag. Har egentlig en grei fysisk helse og kondisjon, det er bare de kiloene jeg vil bli kvitt.

I og med at jeg er såpass aktiv prøver jeg å holde meg på 16-1800 kcal daglig. Men med min gode matlyst er det ikke alltid like enkelt!

Jeg trenger ikke tips til hvordan gå ned i vekt, men tips til hvordan å endre tankegangen og "avhengigheten" min til mat..

Blir glad for alle tips! :)

Anonymkode: c556e...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg leste et tips om at man skulle henge opp på kjøleskapsdøra et helfigurbilde av seg selv på et tidspunkt da man hadde idealvekten. Så kunne man bli inspirert hver gang man gikk til kjøleskapet til å oppnå den drømmevekten sin igjen.

• Liker 2
Skrevet

Prøv å legg deg høyere i kalorier. Du er såpass aktiv at det kan være 16-1800 blir for stort underskudd for deg. Prøv på rundt 2000 i stedet og se om det går bedre. 

Anonymkode: cc9fe...ec0

• Liker 2
Skrevet

Du forteller du spiser opp det som er når du har laget mat, står kasseroller osv. på bordet? Forsøk i såfall å forsyne deg på kjøkkenbenken og la kasserollene stå der mens du spiser ved bordet:) Bruk også mindre tallerkener, du kan også forsøke å drikke ett glass vann i forkant av måltidet. Porsjonsfrys gjerne om du lager store porsjoner. Du kan også forøke å få ned kaloriinnholdet, f.eks. om du lager div. gryteretter, spe ut kjøtt med grønt. F.eks. når jeg lager chilli con carne, så bruker jeg kun en kyllingfilet(ikke at det er så kaloriholding men du skjønner tegninga), resten er bønner, linser, kikerter, løk og tomat, og det får jeg 5-6 middager av. Hva med å ha "meatless monday" eller noe lignende? Fikk helt dilla på "flyttesuppe" fra veganmisjonen selv:P Kanskje mealprepping er noe for deg mtp. hektisk jobb og turnus?

Jeg er enig i at 1600 kan være litt lite for deg siden du har en såpass aktiv jobb, jeg ville lagt meg på 1800 først, og tatt det derfra. Det er bedre å spise litt mer hver dag enn at man sprekker og overspiser på noe. Du skal jo kunne leve med det over tid:)

Jeg har gått ned mye i vekt selv, og noen jeg fant var nyttig var å variere kaloriinntaket, altså, fremdeles i underskudd eller likevekt. Da opplevde i alle fall jeg å få mindre slike ektplatå som var demotiverende. Dagene jeg spiste veldig lite så la jeg lite merke til det for jeg hadde det så travelt likevel. Jeg tillot meg selv også å ta helgekosen når som helst i uka. Jeg synes det var lettere å holde seg til en viss begrensning når jeg kunne spise det når jeg ville, enn å samle alt i helga. Men smak og behag.

Anonymkode: c7ad1...87c

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også utrolig glad i mat og klarte ikke slutte å spise før det var tomt. Endte til slutt på 130 kg. Min løsning ble å kun lage så mye mat som jeg skulle spise. Nå veier jeg 65 kg og har holdt vekta i 3 år. Kan også lage mer mat enn jeg skal spise i dag, men det tok tid før det fungerte. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du fokuserer på tankene dine. Jeg tror kanskje problemet ditt er at du deler inn mat i sunt og usunt, og at det gjør at du spiser til det er tomt selv om du er mett. Når du tenker at du skal ned i vekt, samtidig som du tenker på alt du ikke "bør" spise, er det veldig vanskelig å begrense seg. Mat er godt, og mat skal være godt, men akkurat passe føles enda bedre enn alt for mye. Følelsen av maktesløshet er noe som oppstår fordi du føler at du er i en konfliktsituasjon. Løs konflikten og du skal se at avhengigheten forsvinner også. Og kiloene.

Anonymkode: 1ee7c...acd

Gjest BearMama
Skrevet

Sørg for å fylle opp én tallerken med middag og pakk bort resten. Ikke la kasseroller med mat stå foran deg. 

Drikk et stort glass vann før maten. 

Etter middag så ta deg en stor kopp varm te. Det tar ca 20 minutter fra du tar siste matbit til hjernen registeret at du faktisk er mett. Den tekoppen vil ta deg ca den tiden og mest sannsynlig vil du føle mindre sug når du har drukket den opp. 

Om du bor alene så sørg for at du ikke kjøper mer mat en du faktisk trenger. Skriv handleliste én gang i uka og planlegg middagene dine. Sørg for at måltidene har rikelig med grønnsaker/salat så du kan spise mer volum uten alle kaloriene. 

Skrevet

Spiser du fort? Jeg har litt troa på å være bevisst på hva og hvordan man spiser jeg da. Altså å passe på å nyte maten, tygge godt istedet for å sluke den. Kanskje til og med telle antall trygg før man svelger en stund til man har vendt seg til tempoet og det går litt mer av seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...