Gå til innhold

Hvorfor så mye bitching blant kvinnelige ledere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får sikkert mye pes nå. Men har hatt en del mannlige ledere opp igjennom årene. Det har stort sett vært gode ledere og jeg har kommet godt overens med dem. 

Jeg byttet jobb for noen år siden og fikk en kvinnelig leder, hun var grunnen til jeg ikke orket mer av den jobben. 

Fikk ny jobb og ny mannlig leder. Igjen en veldig kjekk leder. Men bedriften måtte legges ned og jeg måtte ut på ny jobbjakt. 

Fikk ny jobb med en ny mannlig leder. Fikk bare masse gode tilbake meldinger og jeg blomstret i jobben, men så sluttet han og det kom inn en ny kvinnelig leder. Hun var flink i begynnelsen, men nå etter 2 år så er bitche rollen hennes kommet frem. Merker hun ikke liker meg ( greit nok det), men hun følger med på hva jeg gjør hele tiden. Hun mener at det er vell ment. Men jeg får høye skuldrer og føler meg overvåket. Nå kommer hun med stadige små kritikk. Jeg gruer meg sånt å gå på jobb om dagene.

Hun er leder for min avdeling, og det er ei annen kvinne på en annen avdeling. Nå driver dem å baksnakker hverandre og driver med hersketeknikk og er litt bitchete mot hverandre. 

Sikkert mange gode kvinnelige ledere, men hvorfor tror enkelte kvinnelige ledere at det å være leder er å drive med hersketeknikk og overvåke de ansatte?

vurderer å bytte jobb igjen. 

Gode råd på hvordan håndtere dette?

Anonymkode: f271a...687

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får sikkert mye pes nå. Men har hatt en del mannlige ledere opp igjennom årene. Det har stort sett vært gode ledere og jeg har kommet godt overens med dem. 

Jeg byttet jobb for noen år siden og fikk en kvinnelig leder, hun var grunnen til jeg ikke orket mer av den jobben. 

Fikk ny jobb og ny mannlig leder. Igjen en veldig kjekk leder. Men bedriften måtte legges ned og jeg måtte ut på ny jobbjakt. 

Fikk ny jobb med en ny mannlig leder. Fikk bare masse gode tilbake meldinger og jeg blomstret i jobben, men så sluttet han og det kom inn en ny kvinnelig leder. Hun var flink i begynnelsen, men nå etter 2 år så er bitche rollen hennes kommet frem. Merker hun ikke liker meg ( greit nok det), men hun følger med på hva jeg gjør hele tiden. Hun mener at det er vell ment. Men jeg får høye skuldrer og føler meg overvåket. Nå kommer hun med stadige små kritikk. Jeg gruer meg sånt å gå på jobb om dagene.

Hun er leder for min avdeling, og det er ei annen kvinne på en annen avdeling. Nå driver dem å baksnakker hverandre og driver med hersketeknikk og er litt bitchete mot hverandre. 

Sikkert mange gode kvinnelige ledere, men hvorfor tror enkelte kvinnelige ledere at det å være leder er å drive med hersketeknikk og overvåke de ansatte?

vurderer å bytte jobb igjen. 

Gode råd på hvordan håndtere dette?

Anonymkode: f271a...687

Bytt jobb! Ingen jobb i verden er verdt å ødelegge helsen for!

ønsker deg masse lykke til❤️

Anonymkode: 31a59...33d

• Liker 4
Skrevet

som over, bare å bytte jobb når ledere/ledelsen svikter, det er lite du får gjort med det.

Anonymkode: 68069...dcb

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at menn leder bedre og er mer profesjonelle. De kvinnelige sjefene jeg har hatt er dårlige ledere, tar alt personlig og ser ikke løsninger på samme måte som menn. Nå er det snakk om min erfaring og i de jobbene jeg har hatt. 

Anonymkode: 4058f...bc2

• Liker 5
Skrevet

Har det på akkurat lik måte med min kvinnelige sjef. Gruer meg til å gå på jobb hver dag, og skulle gjerne byttet jobb, men står ikke i en posisjon hvor det er mulig akkurat nå. Min kvinnelige sjef oppfører seg akkurat som din kvinnelige sjef. Siden hun begynte har det vært stor gjennomtrekk i avdelingen, samt at flere kvinnelige ledere i bedriften har sluttet pga henne. Maktsyk og jævlig. Man vet aldri hvor man har henne og i det ene øyeblikket er man en helt, i det neste blir man kastet under bussen. Er forresten kvinne selv. 

Anonymkode: c8bd8...cf2

• Liker 3
Skrevet

Mannen min har akkurat samme erfaring med mannlige vs kvinnelige ledere.

Anonymkode: 08763...3d4

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at menn leder bedre og er mer profesjonelle. De kvinnelige sjefene jeg har hatt er dårlige ledere, tar alt personlig og ser ikke løsninger på samme måte som menn. Nå er det snakk om min erfaring og i de jobbene jeg har hatt. 

Anonymkode: 4058f...bc2

Nettopp.

Dessverre veldig vanlig, kvinner er ikke lederemne av natur. Også skal de konkurrere mot mannen, samt veldig dårlig på kritikk. Tar det personlig.

Anonymkode: 42faf...18e

• Liker 4
Skrevet

Samme erfaring her - jobber i det offentlige og det er kun bitchy kvinnelige ledere der, mens mennene stort sett er OK.

Jobber heldigvis nå med mannlige ledere, men for noen år siden hadde jeg kvinnelige ledere og det var en katastrofe.

Er for øvrig kvinne selv....

Anonymkode: a35af...90a

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp.

Dessverre veldig vanlig, kvinner er ikke lederemne av natur. Også skal de konkurrere mot mannen, samt veldig dårlig på kritikk. Tar det personlig.

Anonymkode: 42faf...18e

Så rart. Hva med denne undersøkelsen, da?

https://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2013/03/Kvinner-er-bedre-ledere-enn-menn

Årets første kvartalsrapport tar for seg kjønnsforskjeller og ledelse, og viser at europeiske arbeidstakere har klokkertro på kvinnelige ledere.

I Norge mener 33 prosent av arbeidstakerne at kvinner er best egnet til å lede et selskap. 27 prosent mener menn er best egnet som ledere.

Arbeidstakere i andre europeiske land er relativt enige med norske arbeidstakere, og i 12 av 18 land omfattet av undersøkelsen, er det en høyere andel som er enig i at kvinner er bedre egnet til å lede et selskap enn som mener at menn er bedre egnet til å lede.

- Vi ser en gjennomgående trend i hele Europa, som viser at europeiske arbeidstakere mener kvinner er dyktige ledere. I bare to europeiske land mener over halvparten av arbeidstakerne at menn er best egnet til å lede. Det er også verdt å påpeke at en stor andel av arbeidstakerne ikke ser ut til å bry seg om lederens kjønn,

Anonymkode: 1c2d1...788

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt mange mannlige ledere. Den beste har vært en kvinne. Det er ikke kødd.

Anonymkode: 5f71e...f60

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt gode og dårlige sjefer av begge kjønn. Påstanden til TS blir altfor generaliserende for min del.

Anonymkode: e7300...bec

• Liker 3
Skrevet

Min verste sjef var en kvinne, men samtidig var også den beste sjefen min en kvinne. Så tror jeg stiller meg litt nøytral til om det er typisk kvinnelige ledere eller ikke.

Men jeg anbefaler deg uansett å bytte jobb. Ikke finn deg i at noen behandler deg dårlig og forsurer hverdagen din med mindre du absolutt må.

Anonymkode: 1af97...94e

• Liker 1
Skrevet

Den beste lederen jeg har hatt var en kvinne. Utrolig dyktig. Og jeg har opplevd en mannlig leder som drev med hersketeknikker. Så jeg tror ikke kjønn er avgjørdene for å faktisk være en god leder, selv om menn kanskje fremstår mer lederaktig.

Anonymkode: 0e868...fa7

• Liker 2
Skrevet

De to verste sjefene jeg har hatt var menn. Så jeg tror dette er mer personavhengig enn kjønnsavhengig. 

Anonymkode: f6952...343

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hatt en mann og 6 kvinnelige sjefer. ( jobber i et kvinnedominert yrke). Mannen var helt grei. To av kvinnene var ikke gode sjefer, tok alt personlig, var bestevenn med halve staben - resten ble ikke hørt, var lite profesjonelle og klarte ikke å lede. De andre var fantastiske. Så min erfaring er at det er personbasert, ikke kjønnsbasert. 

Anonymkode: 5fe25...c36

Skrevet

Har også dårlig erfaring med kvinnelige ledere... Det blir ofte for mye trynefaktor og uprofesjonalitet. Alt skal diskuteres i hel. 

Anonymkode: 0a0f9...a9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt en kvinnelig leder, som noen av mine mannlige ledere ikke taklet godt. De syntes hun var bitchy. Jeg syntes ikke det, men tolket henne som tydelig - litt skarp ja, men ikke ufin.

Nå har jeg en mannlig leder, og han er IKKE en bra leder. Ustrukturert, manglende evne til å holde oversikt og totalt uten evne til å ta kritikk. Det er slitsomt.

Tror det finnes dårlige ledere av begge kjønn, men så finnes det dårlige arbeidstakere også som ikke vet å identifisere god ledelse. 

Anonymkode: f401c...d63

• Liker 3
Skrevet

Anonymkode: 2c552...7c2

Skrevet

Har hatt ledere av begge kjønn, men det spiller så liten rolle hvilket kjønn, men heller hvordan du er som leder.

Hatt mange dårlige ledere, har hatt 2-3 stk som var meget gode.

Det som var kjennetegnet på de gode mot de dårlige, var at de som var gode var veldig rettferdige, mens de som var dårlige var veldig urettferdig.

Vær så streng du vil, så lenge du er rettferdig, da har du min respekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...