AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Obs. Ble plutselig gravid. Det er hyggelig og vekomment, men vi skal fly hele storfamilien til USA da jeg er ca 36 uker på vei ( 35når vi kommer hjem). Dette har vært planlagt i 2 år, alt er betalt, og alle gleder seg. I følge Norwegian så kan man fly opp til 4 uker før termin, så da er heg akkurat innafor. Men hva om noe skulle skje når jeg er der? Dekker forsikringen det? Hva om jeg er sykemeldt når vi skal dra, har jeg lov til å dra da? Noe annet jeg bør tenke på? Det er snakk om en 10 dagers tur... Anonymkode: dc977...ff5
Ginny Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Du bør sjekke forsikringen din spesifikt i forhold til graviditet. Her mente legen at siden jeg hadde tatt ut ferie for de dagene jeg skal utenlands så var ikke sykemelding da aktuelt, så den stopper dagen før vi drar. Om formen faktisk tillater det er noe helt annet 😛 Kjøp deg gode støttestrømper til flyturen, husk å drikke masse vann både før og under turen, og opp og gå hver time. Dette for å forhindre blodpropp. Ville og hatt med en god pute til flyet (men det anbefaler jeg uansett 😛) Hvor i USA skal dere? Husk at enkelte deler av landet kan være veldig varme, så da må du drikke deretter. Alltid solkrem så lenge det er sol, for å forhindre pigmentflekker. Ellers gjelder vanlige regler for mat og drikke 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Akkurat nå, Ginny skrev: Du bør sjekke forsikringen din spesifikt i forhold til graviditet. Her mente legen at siden jeg hadde tatt ut ferie for de dagene jeg skal utenlands så var ikke sykemelding da aktuelt, så den stopper dagen før vi drar. Om formen faktisk tillater det er noe helt annet 😛 Kjøp deg gode støttestrømper til flyturen, husk å drikke masse vann både før og under turen, og opp og gå hver time. Dette for å forhindre blodpropp. Ville og hatt med en god pute til flyet (men det anbefaler jeg uansett 😛) Hvor i USA skal dere? Husk at enkelte deler av landet kan være veldig varme, så da må du drikke deretter. Alltid solkrem så lenge det er sol, for å forhindre pigmentflekker. Ellers gjelder vanlige regler for mat og drikke Aha, ja det var lurt. Jeg har ferie da ja... har du en forsikring å anbefale? Ts Anonymkode: dc977...ff5
mimmis25 Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Gratulerer 😊 Forsikringsselskapene har veldig ulike regler, så det bør du ringe og sjekke. Har selv flydd langt som gravid. Bruk støttestrømper, ha med en god pute, drikk mye vann og reis deg opp og gå en gang i timen. Husk også at terminen kan flyttes både frem og tilbake etter ordinær ultralyd, og at du dermed kan være uheldig å være nærmere termin enn fire dager. Håper det løser seg og at du er i form og stand til å reise dersom det ender med det. Selv greide jeg nesten ikke å gå i butikken på dette stadiet av mine to graviditeter (ikke for å skremme, men kan være realistisk).
Ginny Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Aha, ja det var lurt. Jeg har ferie da ja... har du en forsikring å anbefale? Ts Anonymkode: dc977...ff5 Jeg driver akkurat på og sjekker ut hva min egen forsikring faktisk dekker, men jeg kan si fra når jeg vet mer
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 Har du sjekket om det er Zika-smitte dit du skal? Anonymkode: 9bf27...aab
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 Du må også være 100% sikker på at forsikringen din dekker komplikasjoner ved svangerskap når du er i USA og også eventuelt om du må føde der borte. https://www.nrk.no/norge/marit-fodte-i-new-york_-sykehusregning-naer-4-mill.-1.12392467 Anonymkode: 9bf27...aab 10
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 Hvis du er sykemeldt må du ihvertfall huske på å gi beskjed til nav om at du skal være i utlandet det aktuelle tidsrommet. I tillegg må du sjekke nøye hva forsikringen dekker i forhold til sykehusopphold ift graviditet og dersom du skulle ende opp med fødsel mens du er der. Sykehusopphold i USA er svindyrt! Du kan ende opp i økonomisk ruin dersom du ikke har en god forsikring. Du må vel kanskje også ha med en legeerklæring fra legen om at du er frisk nok til å reise til flyselskapet, ville sjekket ut det på forhånd. Anonymkode: eb797...17d 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket om det er Zika-smitte dit du skal? Anonymkode: 9bf27...aab Ja, det er det, så det er jo litt kjipt, men vi får bare være så forsiktig heg kan. Ts Anonymkode: dc977...ff5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er sykemeldt må du ihvertfall huske på å gi beskjed til nav om at du skal være i utlandet det aktuelle tidsrommet. I tillegg må du sjekke nøye hva forsikringen dekker i forhold til sykehusopphold ift graviditet og dersom du skulle ende opp med fødsel mens du er der. Sykehusopphold i USA er svindyrt! Du kan ende opp i økonomisk ruin dersom du ikke har en god forsikring. Du må vel kanskje også ha med en legeerklæring fra legen om at du er frisk nok til å reise til flyselskapet, ville sjekket ut det på forhånd. Anonymkode: eb797...17d Jeg har uansett ferie da, så om jeg er sykemeldt så spiller det ingen rolle, sånn jeg skjønner det? Man må ikke ha legeerklæring hos norwegian når man er 4 uker eller mer unna på hjemreisetidspunktet. Ts Anonymkode: dc977...ff5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du sjekket om det er Zika-smitte dit du skal? Anonymkode: 9bf27...aab Når man er 36 uker på vei er uansett barnets hode ferdig formet, så det er ingen fare for at barnets hodeskalle skal bli deformert og halvert i mors liv. Anonymkode: 1292a...8e1 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 Jeg vil ikke skremme deg eller være budbringeren med dårlige nyheter altså, men det er dessverre stor risiko for at du rett og slett ikke vil være i form eller helse til å dra på et så sent tidspunkt. Bekkenløsning for eksempel, rammer mange norske kvinner, og kan gjøre deg nesten invalid, og ha store problemer med å gå. Hva skal du på ferie hvis du ikke kan gå rundt, og hvordan skal du klare å sitte på bekkenet i mange timer under en flytur da? Høyt blodtrykk, premature rier, svangerskapsforgiftning osv kan også forekomme, som gjør at det ikke er anbefalt med en lang reise. Selv fødte jeg barnet mitt da jeg var i uke 35+6.... premature rier. Våknet med det en dag bare. Anonymkode: 1292a...8e1 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er 36 uker på vei er uansett barnets hode ferdig formet, så det er ingen fare for at barnets hodeskalle skal bli deformert og halvert i mors liv. Anonymkode: 1292a...8e1 Ja, det var det jeg også leste. Og uansett er utbredelsen veldig liten dit vi skal, så får bare kle på langermet om kvelden og la det stå til. Ts Anonymkode: dc977...ff5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke skremme deg eller være budbringeren med dårlige nyheter altså, men det er dessverre stor risiko for at du rett og slett ikke vil være i form eller helse til å dra på et så sent tidspunkt. Bekkenløsning for eksempel, rammer mange norske kvinner, og kan gjøre deg nesten invalid, og ha store problemer med å gå. Hva skal du på ferie hvis du ikke kan gå rundt, og hvordan skal du klare å sitte på bekkenet i mange timer under en flytur da? Høyt blodtrykk, premature rier, svangerskapsforgiftning osv kan også forekomme, som gjør at det ikke er anbefalt med en lang reise. Selv fødte jeg barnet mitt da jeg var i uke 35+6.... premature rier. Våknet med det en dag bare. Anonymkode: 1292a...8e1 Jeg kommer til å gjøre mitt ytterste, reiser med smerter i rygg og bekken. De har jo til og med rullestoler på flyplasser🤣 men ja, det er en liten mulighet for at det ikke går, men de aller fleste kan heldigvis reise. Ts Anonymkode: dc977...ff5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #15 Skrevet 28. februar 2019 Jeg ville uansett passa på å ha med legeerklæring som sier hvor langt du er på vei, at det er et ukomplisert svangerskap, osv. (I verste fall kan du jo bli nekta å fly om du ikke kan dokumentere at du er innafor det de sier grensene for å fly er, bedre føre var.) For selve flyturen, støttestrømper for å forebygge blodpropp, pass på å drikke vann, og sitt ved midtgangen så du kan komme deg enkelt opp og gå (eller på toalettet). Jeg reiste mye i første og andre trimester da jeg var gravid (pga jobb), men det ville ikke falt meg inn å reise så langt sent i svangerskapet. 7-8% av babyer, altså nesten en av ti, blir født prematurt (typisk uke 34-36). Sånn bort ifra at jeg ikke ville tatt sjansen, så var jeg (som mange andre her) knapt i form til å vagge til butikken - det er ikke bare det at flyturen ikke hadde vært gjennomførbar, jeg hadde ikke fått noe ut av ferien uansett. Men om det er mulig og forsvarlig å reise, og om du synes turen er verdt risikoen, får bli en diskusjon mellom deg og lege når den tid kommer. Om du har reiseforsikring allerede, kan du sannsynligvis få billettene refundert om du ikke kan reise pga graviditet, så lenge de ble bestilt før du ble gravid. Anonymkode: b20f0...f27 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #16 Skrevet 28. februar 2019 Jeg var i heltbin form ved 35-36 uker så trenger ikke være noe problem. Bare dobbeltsjekk med reiseselskap og forsikring og ha alt av papirer med og få en terminbekreftelse fra jordmor på engelsk. Jeg fløy i uke 28-29 og fikk en lapp det sto "xx is a healthy pregnant woman with due date x.x x" Som jeg kunne vise hvis noen reagerte. Anonymkode: 2b92d...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #17 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville uansett passa på å ha med legeerklæring som sier hvor langt du er på vei, at det er et ukomplisert svangerskap, osv. (I verste fall kan du jo bli nekta å fly om du ikke kan dokumentere at du er innafor det de sier grensene for å fly er, bedre føre var.) For selve flyturen, støttestrømper for å forebygge blodpropp, pass på å drikke vann, og sitt ved midtgangen så du kan komme deg enkelt opp og gå (eller på toalettet). Jeg reiste mye i første og andre trimester da jeg var gravid (pga jobb), men det ville ikke falt meg inn å reise så langt sent i svangerskapet. 7-8% av babyer, altså nesten en av ti, blir født prematurt (typisk uke 34-36). Sånn bort ifra at jeg ikke ville tatt sjansen, så var jeg (som mange andre her) knapt i form til å vagge til butikken - det er ikke bare det at flyturen ikke hadde vært gjennomførbar, jeg hadde ikke fått noe ut av ferien uansett. Men om det er mulig og forsvarlig å reise, og om du synes turen er verdt risikoen, får bli en diskusjon mellom deg og lege når den tid kommer. Om du har reiseforsikring allerede, kan du sannsynligvis få billettene refundert om du ikke kan reise pga graviditet, så lenge de ble bestilt før du ble gravid. Anonymkode: b20f0...f27 Men det er da ikke verre enn at ungen fødes i USA da. Ingen krise det. De fleste reiseforsikringer dekker som normalt opp til 36. Svangerskapsuke, og jeg kommer til å være innenfor det. Som sagt skal hele storfamilien reise og det er en tur som er planlagt i flere år. Jeg hadde ikke giddet om det var en normal ferietur, men dette er noe annet. Det handler ikke så mye om at heg skal få noe ut av ferien, det handler om å være samlet alle sammen. Jeg for min del kan godt ligge på en solseng i 10 dager. Ts Anonymkode: dc977...ff5 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #18 Skrevet 28. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er 36 uker på vei er uansett barnets hode ferdig formet, så det er ingen fare for at barnets hodeskalle skal bli deformert og halvert i mors liv. Anonymkode: 1292a...8e1 Selv om akkurat deformeringen av hodet kommer i starten av svangerskapet er Zika ikke ufarlig i 3. trimester heller. Among women with confirmed Zika infection during the first trimester, 8 percent — nearly 1 in 12 — had a baby or fetus with Zika-related birth defects. For infections in the second trimester, 5 percent were affected, and in the third trimester, 4 percent, according to the CDC. ... “The bottom line is that there is no doubt that Zika infection during pregnancy, during any trimester, can lead to severe birth defects,” she stressed during a media briefing. She said she was pleased that the incidence of new Zika cases in Puerto Rico is low, yet “it’s hard to know exactly what will happen in a new mosquito season.” https://www.washingtonpost.com/news/to-your-health/wp/2017/06/08/zika-risk-for-birth-defects-drops-for-each-trimester-cdc-finds/?noredirect=on&utm_term=.85a95dad69e8 Anonymkode: 9bf27...aab 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #19 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om akkurat deformeringen av hodet kommer i starten av svangerskapet er Zika ikke ufarlig i 3. trimester heller. Among women with confirmed Zika infection during the first trimester, 8 percent — nearly 1 in 12 — had a baby or fetus with Zika-related birth defects. For infections in the second trimester, 5 percent were affected, and in the third trimester, 4 percent, according to the CDC. ... “The bottom line is that there is no doubt that Zika infection during pregnancy, during any trimester, can lead to severe birth defects,” she stressed during a media briefing. She said she was pleased that the incidence of new Zika cases in Puerto Rico is low, yet “it’s hard to know exactly what will happen in a new mosquito season.” https://www.washingtonpost.com/news/to-your-health/wp/2017/06/08/zika-risk-for-birth-defects-drops-for-each-trimester-cdc-finds/?noredirect=on&utm_term=.85a95dad69e8 Anonymkode: 9bf27...aab Ok. ts Anonymkode: dc977...ff5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #20 Skrevet 28. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Men det er da ikke verre enn at ungen fødes i USA da. Ingen krise det. De fleste reiseforsikringer dekker som normalt opp til 36. Svangerskapsuke, og jeg kommer til å være innenfor det. Som sagt skal hele storfamilien reise og det er en tur som er planlagt i flere år. Jeg hadde ikke giddet om det var en normal ferietur, men dette er noe annet. Det handler ikke så mye om at heg skal få noe ut av ferien, det handler om å være samlet alle sammen. Jeg for min del kan godt ligge på en solseng i 10 dager. Ts Anonymkode: dc977...ff5 Ja, da skjønner jeg det blir noe annet. Så lenge du er inneforstått med risikoer, og har forsikringene i orden, så er det jo du som til syvende og sist må bestemme om det er verdt det. Håper svangerskapet går bra og du kommer til å være i god form helt til det siste 😊 Anonymkode: b20f0...f27 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå