SoWhat? Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Jeg driver å lager mye norsk, det jeg tror er norsk tradisjonsmat for tiden. Fikk veldig inspirasjon helgen som var da måten var knallnorsk og veldig godt. Nå vil jeg prøve overskriften! Men hvilket kjøtt er best, og hvilken saus? Har tenkt å ha gode kjøttpølser til. Andre forslag og tips tas mot med takk! Fant ikke noe særlig på nett, og syns det er mye mer givende å høre her inne da noen kan ha ulik oppskrift.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Jeg synes egentlig saltkjøtt og kålrotstappe er best med bare litt smeltet smør til å ha på potetene, men mange liker også en løksaus av denne typen: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/sursot-loksaus/ Man kan også servere gul ertesuppe til, og da pleier jeg å snike meg til å ha litt av suppen som "saus" på potetene. Ikke så elegant, men knallgodt. Anonymkode: 2b691...385 3
SoWhat? Skrevet 28. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 28. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes egentlig saltkjøtt og kålrotstappe er best med bare litt smeltet smør til å ha på potetene, men mange liker også en løksaus av denne typen: https://www.matprat.no/oppskrifter/tradisjon/sursot-loksaus/ Man kan også servere gul ertesuppe til, og da pleier jeg å snike meg til å ha litt av suppen som "saus" på potetene. Ikke så elegant, men knallgodt. Anonymkode: 2b691...385 Takk for tips. Da kan jeg bruke smeltet smør. Elsker supper av alle slag, så det kan være en idé!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Sur søt saus er kjempe godt ved siden av. SURSØT SAUS 1 ss hvetemel 1 ss smør buljong etter smak litt eddik sukker etter smak Anonymkode: ff3a0...8c0 1
Lammelåret Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 Salt lammekjøtt eller svineknoke. Bruke litt av kokevannet i rotmosen. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 Svineknoke! Namnam! På tilbud på spar nå. Anonymkode: 79ec7...8f7 2
Norgesglasset Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 Her bruker vi alltid saltkjøtt av svin. Bog helst. Har kålstappe og poteter til. Bruker bare smør som smelter på mosen. Ikke noe saus.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 Salt fårekjøtt eller røkt kjøttpølse (den fra merket Nordfjordkjøtt) og kålrotstappe er jo tilbehør til raspeballer! Kjempegodt med rømme til. Er flasket opp på dette som barn, min mor er fra vestlandet i Norge og der er dette standard. Du kan jo google og se om du finner oppskrift på raspeballer, men det er basically raspede poteter og melk formet til runde baller, og kokt. Anonymkode: c489d...7ba 1
Vox_populi Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 5 minutter siden, Norgesglasset skrev: Her bruker vi alltid saltkjøtt av svin. Bog helst. Har kålstappe og poteter til. Og med det mener du stappe lagd av kålrot (kålrabi), ikke sant? Ikke lagd av hodekål eller annen slik bladkål. 1
Norgesglasset Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 (endret) 34 minutter siden, Vox_populi skrev: Og med det mener du stappe lagd av kålrot (kålrabi), ikke sant? Ikke lagd av hodekål eller annen slik bladkål. Det stemmer. Kålrot kokt møre i lettsaltet vann. Tilsetter en klatt smør, og litt fløte når den er most. Smake til med salt og pepper Du kan også koke med litt gulrot sammen.. Det smaker også godt. Endret 28. februar 2019 av Norgesglasset
Brunhilde Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 Jeg foretrekker salt OG røyket svineknoke med kålrotstappe og poteter. Smeltet smør til å ha på potetene, evt bare en klatt kaldt smør oppå. Kan godt ha knoke som bare er saltet også, det går bra. Pølse med kålrotstappe og poteter er en egen rett, uten saltkjøtt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå