AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Hvorfor er det slik at når man har spontanabortert èn gang, så er det så mye lettere at det skjer en gang til? Jeg spontanaborterte i går for 3.gang. Er så lei meg. Trodde ikke det skulle skje enda en gang. Jeg hadde så lyst til å få babyen😭 Jeg har fått barn i mellom spontanabortene, men det er så trist når jeg mistet forsteret i går. Noen som vet hvorfor jeg har så mye større sjangse for å spontanabortere når jeg har gjort det før? Jeg og mannen er 38 år. Men vi ønsker oss et barn til. Kroppen og hode må bare få lege litt.. Anonymkode: 68ec7...39a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 En spontanabort øker ikke sjansen for at det skjer igjen, men har man 3 etter hverandre øker risikoen dessverre. Håper spiren klamrer seg fast neste gang ❤ Anonymkode: f4bcc...59b 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Jeg vet ikke svaret, men vil sende deg en god klem. Det er veldig veldig trist.. At du har fått et barn er hvertfall veldig positivt. Da er det nok ikke noe gale med dere, men dere har kanskje bare vært veldig uheldig. Føler med deg! 💕 Anonymkode: 85172...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Takk for fine ord ♥️ Jeg spurte hun gynekologen som undersøkte meg i går, om alt så bra ut. Det sa hun at det gjorde. Jeg lurte på om jeg kunne få flere barn, da svarte hun at det kunne jeg men at jeg måtte ha i tankene at jeg kunne spontanabortere, og at eggene mine er gamle. Blei litt lei meg da. Jeg håper ikke jeg mister en gang til, det takler jeg ikke.. Anonymkode: 68ec7...39a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 Jeg tror at etter tre spontanaborter har du rett på utredning for å finne ut om det er noe galt, i tilfelle de finner en årsak og det er noe som kan forebygges. I og med at du fikk barn i mellomtiden så kan det jo hende at dere bare har vært maks uheldige. Sjansen for at et svangerskap ender i spontanabort (når man har kommet så langt at man vet om svangerskapet, altså ikke medregnet kjemisk) er ca like stor som sjansen for å kaste en sekser i yatzy, så dette er noe de fleste som har vært gravide flere ganger opplever før eller senere. Selv om sjansen er liten, så vil det alltid være noen som er uheldige og kaster to (eller tre) seksere på rad uten at det er noe galt. Men tre totalt er altså der man begynner å se etter om det kan være noe annet enn uflaks. Dessverre så har gynekologen din rett i at sjansene for SA blir større jo eldre du blir -- de fleste spontanaborter skjer fordi noe går galt i den tidlige utviklingen til fosteret, og kvaliteten på eggene synker med årene (dette er samme grunn som at kromosomavvik o.l. er mye vanligere hos eldre mødre). Men selv om ingen kan gi deg noen garantier, så vet du i alle fall at du fremdeles kan bli gravid (som heller ikke er en selvfølge som 38-åring). Ta godt vare på deg selv, og håper det går bra neste gang ❤️ Anonymkode: 27a07...f00
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at etter tre spontanaborter har du rett på utredning for å finne ut om det er noe galt, i tilfelle de finner en årsak og det er noe som kan forebygges. I og med at du fikk barn i mellomtiden så kan det jo hende at dere bare har vært maks uheldige. Sjansen for at et svangerskap ender i spontanabort (når man har kommet så langt at man vet om svangerskapet, altså ikke medregnet kjemisk) er ca like stor som sjansen for å kaste en sekser i yatzy, så dette er noe de fleste som har vært gravide flere ganger opplever før eller senere. Selv om sjansen er liten, så vil det alltid være noen som er uheldige og kaster to (eller tre) seksere på rad uten at det er noe galt. Men tre totalt er altså der man begynner å se etter om det kan være noe annet enn uflaks. Dessverre så har gynekologen din rett i at sjansene for SA blir større jo eldre du blir -- de fleste spontanaborter skjer fordi noe går galt i den tidlige utviklingen til fosteret, og kvaliteten på eggene synker med årene (dette er samme grunn som at kromosomavvik o.l. er mye vanligere hos eldre mødre). Men selv om ingen kan gi deg noen garantier, så vet du i alle fall at du fremdeles kan bli gravid (som heller ikke er en selvfølge som 38-åring). Ta godt vare på deg selv, og håper det går bra neste gang ❤️ Anonymkode: 27a07...f00 Kjemisk altså spontanabort innen uke 5+0 regnes som spontanabort. Ved 3 tilfeller heter det habituell abort og en får tilbud om utredning. Anonymkode: 61c5f...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Kjemisk altså spontanabort innen uke 5+0 regnes som spontanabort. Ved 3 tilfeller heter det habituell abort og en får tilbud om utredning. Anonymkode: 61c5f...d6e Ja, det jeg mente var at sjansen for spontanabort om man regner med kjemisk/før uke 5 er mye høyere enn 15-20% - om man skal regne helt fra begynnelsen er det vel nærmere 50% av befruktete egg som ikke ender opp som en baby. Takk for presiseringen. Anonymkode: 27a07...f00
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 I følge gynekologen så var fosteret 11+2 når hun målte det i går.. Jeg har mister 2 ganger før, da også i uke 11. Grusomt å oppleve dette her igjen Anonymkode: 68ec7...39a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjemisk altså spontanabort innen uke 5+0 regnes som spontanabort. Ved 3 tilfeller heter det habituell abort og en får tilbud om utredning. Anonymkode: 61c5f...d6e Ikke hvis man har fått barn i mellom. Det må være tre SA etter hverandre. Anonymkode: 527cc...91c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke hvis man har fått barn i mellom. Det må være tre SA etter hverandre. Anonymkode: 527cc...91c Det er helt feil! Anonymkode: 61c5f...d6e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt feil! Anonymkode: 61c5f...d6e Nei. Det er det ikke "Forekommer hos 1 % av gravide1. Ca 2/3 har primær habituell abort, dvs. 3 etterfølgende aborter uten tidligere levendefødte barn. 1/3 har sekundær habituell abort, dvs 3 eller flere aborter etter tidligere fødsel av levende barn." https://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/Veileder-i-gynekologi-2015/Habituell-abort---gjentatte-spontanaborter1/ Anonymkode: f4bcc...59b 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 Jeg har hatt to SA med levendefødt barn i mellom. Måtte ha tre SA etter hverandre før det ble utredning. Slapp det heldigvis. Anonymkode: 527cc...91c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 Har aldri vært gravid, ønsker ikke og har heller aldri hatt SA. Jeg kom bare for å si lykke til, god bedring og jeg håper barnet ditt hjemme snart får seg en lillebror/søster 😉😊❤🙈 Anonymkode: 20588...67c
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 Takk for fine ord. Setter pris på det håper på en vellykket graviditet ila av 2019 ❤️ Anonymkode: 68ec7...39a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå