AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Min niese er 11 år og har da ikke noe SFO tilbud. Hver høst- og vinterferie spør min søster min mor om pass hele uken. Min mor sier alltid ja ( hun har vel aldri sagt nei til noe i hele sitt liv). Jeg merker jeg blir irritert. Både på min mors vegne fordi hun er 73 år og blir sliten og på mine barns vegne som aldri har muligheten til en dag hos mormor i noen av disse feriene. Det hadde aldri ramlet meg inn i søvne å spørre manna om hun kunne passe et av barna mine hver dag i en hel uke, men min søster syntes tydeligvis det er ok. Kan virkelig ikke en. 11 åring være en eneste dag alene? Anonymkode: 0d083...a8e 3
Million Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 En 11 åring burde klare det ja. Synes i hvert fall jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Jo det burde hun klare, men synes det er litt drøyt å sitte hjemme alene en hel uke. Er jo første året uten SFO. Anonymkode: e51be...246 7
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 Det kommer an på hva barnet er komfortabel med selv. Eldste min likte heller ikke å være alene en hel dag i den alderen. Noen timer var helt greit, men 8 timer er lenge. Var ofte ikke så mye kamerater hjemme heller. Løste seg når broren også ble hjemme. Kan heller ikke forstå at det er så slitsomt å passe en 11-åring da. De klarer seg jo selv, trenger bare at det er noen der som selskap/trygghet. Det er ikke som å passe en barnehageunge. Anonymkode: 12151...4fc 17
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 Kanskje ungen ikke vil være hjemme alene hele dagen? Det er uansett begrenset hvor mye mormor må aktivere ungen vil jeg tro. At barna dine ikke er der, er ikke søstra din sin feil. Spør henne selv da, men det vil du jo tydeligvis ikke. Anonymkode: 036da...2ec 11
LilleVanilje Skrevet 28. februar 2019 #6 Skrevet 28. februar 2019 Om ungen er så stor er jo det ikke så mye «pass» det krever, mer oppsyn og litt oppmerksomhet. Ser ikke at det kan være noe problem at hun er hos bestemoren med mindre det går helsen løs! Fint at dere klarer dere uten barnevakt, men det er ikke realiteten for alle 5
Rucula Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 Er det så slitsomt å passe en 11 åring da? 12
Sylveon Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 7 minutter siden, Rucula skrev: Er det så slitsomt å passe en 11 åring da? Det var det jeg lurte på også. Det er ikke som med en 2-åring der du må løpe rundt etter dem hele tiden. En 11-åring klarer fint seg selv, både når det kommer til mat, drikke og underholdning. 6
Sylveon Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min niese er 11 år og har da ikke noe SFO tilbud. Hver høst- og vinterferie spør min søster min mor om pass hele uken. Min mor sier alltid ja ( hun har vel aldri sagt nei til noe i hele sitt liv). Jeg merker jeg blir irritert. Både på min mors vegne fordi hun er 73 år og blir sliten og på mine barns vegne som aldri har muligheten til en dag hos mormor i noen av disse feriene. Det hadde aldri ramlet meg inn i søvne å spørre manna om hun kunne passe et av barna mine hver dag i en hel uke, men min søster syntes tydeligvis det er ok. Kan virkelig ikke en. 11 åring være en eneste dag alene? Anonymkode: 0d083...a8e Hvor gamle er dine barn? Det er veldig enkelt for deg å løse kabelen når du har barnehage og/eller SFO som du kan spille på. Det er jo som sagt bare å spørre selv (gjerne i litt god tid) hvis du tenker at dine barn skal, men om du har barn som er 7 år eller yngre så er de jo langt mer «slitsomme» å passe på en dag - om du er så bekymret for din mor sin helse - enn en 11-åring vil være en uke. 2
Sylveon Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 (endret) 29 minutter siden, Million skrev: En 11 åring burde klare det ja. Synes i hvert fall jeg. Noen kan oppleve det som veldig tøft å være hjemme alene hele dagen. Barn er forskjellige og det er man nødt til å ta hensyn til. Om man klarer å finne en løsning så er det jo supert og noen ganger så er man nødt til å spille på nettverket sitt. Kanskje derfor det kalles nettverk. 😁 Det handler bare å vite at noen er tilstede, en voksen, om det skjer noe - litt trygghet! For mange så er det viktig. Endret 28. februar 2019 av Sylveon 2
Million Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 (endret) 2 minutter siden, Sylveon skrev: Noen kan oppleve det som veldig tøft å være hjemme alene hele dagen. Barn er forskjellige og det er man nødt til å ta hensyn til. Om man klarer å finne en løsning så er det jo supert og noen ganger så er man nødt til å spille på nettverket sitt. Kanskje derfor det kalles nettverk. 😁 Det er bare et år unna da de må begynne å være hjemme alene når de er syke, fordi man ikke får sykt-barn-dager for barn over 12 år. Burde man ikke begynne og trene på dette å være alene hjemme et år i forveien? Telefonen er oppfunnet. Og siden barnet sikkert har lekevenninner i området som også har skoleferie, kunne man jo alliere seg med en venninne, som kom og var hos henne hele dagen. Så har de selskap av hverandre. Endret 28. februar 2019 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 Jeg tenker først og fremst at dette er en sak mellom din mor og din søster. De er to voksne mennesker, som må klare å stå ansvarlige for egne valg. Videre tenker jeg at det er en fortvilet situasjon når barnet har fri, og du må jobbe. Ingen har rett til å vurdere om en 11 åring bør være alene eller ikke, andre enn barnet selv og foreldrene. Deretter tenker jeg at det på ingen måte bør være krevende å passe en normal 11 åring. De bør bli bedt om å aktivisere seg selv, hente seg en skive når de er sultne, bruke tiden på å hjelpe bestemor litt i huset som takk for hjelpen. Hvorfor har ikke dine barn muligheten for en dag hos mormor? Er behovet ditt for pass akkurat disse ukene like stort som din søsters? I egen familierelasjon ser jeg jo tydelig at behovet er ulikt avhengig av ulik jobb, og selvfølgelig er vi rause nok til å finne løsninger deretter. Anonymkode: b105a...45a 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva barnet er komfortabel med selv. Eldste min likte heller ikke å være alene en hel dag i den alderen. Noen timer var helt greit, men 8 timer er lenge. Var ofte ikke så mye kamerater hjemme heller. Løste seg når broren også ble hjemme. Kan heller ikke forstå at det er så slitsomt å passe en 11-åring da. De klarer seg jo selv, trenger bare at det er noen der som selskap/trygghet. Det er ikke som å passe en barnehageunge. Anonymkode: 12151...4fc 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ungen ikke vil være hjemme alene hele dagen? Det er uansett begrenset hvor mye mormor må aktivere ungen vil jeg tro. At barna dine ikke er der, er ikke søstra din sin feil. Spør henne selv da, men det vil du jo tydeligvis ikke. Anonymkode: 036da...2ec Ungen krever mye aktivisering, hvis ikke blir det bare spilling i 8 timer. Ts Anonymkode: 0d083...a8e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 17 minutter siden, Sylveon skrev: Hvor gamle er dine barn? Det er veldig enkelt for deg å løse kabelen når du har barnehage og/eller SFO som du kan spille på. Det er jo som sagt bare å spørre selv (gjerne i litt god tid) hvis du tenker at dine barn skal, men om du har barn som er 7 år eller yngre så er de jo langt mer «slitsomme» å passe på en dag - om du er så bekymret for din mor sin helse - enn en 11-åring vil være en uke. Alle høst og vinterferier ( og en del om sommeren) er dette barnet hos min mor, det er ikke noe «i god tid», min søster forventer at min mor skal stille opp. mine barn er yngre og kan gå i barnehage/SFO, men det hadde jo vært hyggelig med EN dag hos mormor, men alle dager er uansett booket der. 11 åringen krever konstant oppmerksomhet og aktivisering. Det eneste hun kan finne på selv er spill på iPad. Hvis hun ikke har den kjeder hun seg og krever at noen finner på noe med henne. Ts Anonymkode: 0d083...a8e
Sylveon Skrevet 28. februar 2019 #15 Skrevet 28. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Alle høst og vinterferier ( og en del om sommeren) er dette barnet hos min mor, det er ikke noe «i god tid», min søster forventer at min mor skal stille opp. mine barn er yngre og kan gå i barnehage/SFO, men det hadde jo vært hyggelig med EN dag hos mormor, men alle dager er uansett booket der. 11 åringen krever konstant oppmerksomhet og aktivisering. Det eneste hun kan finne på selv er spill på iPad. Hvis hun ikke har den kjeder hun seg og krever at noen finner på noe med henne. Ts Anonymkode: 0d083...a8e Hva mener du med at hun krever at noen finner på noe med henne?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #16 Skrevet 28. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Ungen krever mye aktivisering, hvis ikke blir det bare spilling i 8 timer. Ts Anonymkode: 0d083...a8e Men det ville hun vel gjort om hun var alene hjemme også? Er det noe bedre da? Anonymkode: 7ff26...b1c 2
Sylveon Skrevet 28. februar 2019 #17 Skrevet 28. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ungen krever mye aktivisering, hvis ikke blir det bare spilling i 8 timer. Ts Anonymkode: 0d083...a8e Også? Er det krise om hun spiller ekstra i ferien? Er det tungt for deres mor å svelge? 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #18 Skrevet 28. februar 2019 15 minutter siden, Million skrev: Det er bare et år unna da de må begynne å være hjemme alene når de er syke, fordi man ikke får sykt-barn-dager for barn over 12 år. Burde man ikke begynne og trene på dette å være alene hjemme et år i forveien? Telefonen er oppfunnet. Og siden barnet sikkert har lekevenninner i området som også har skoleferie, kunne man jo alliere seg med en venninne, som kom og var hos henne hele dagen. Så har de selskap av hverandre. Hun blir 12 dette året, så det er bare noen mnd. Unna. Blir sikkert min mor som må ta de dagene også🙄 ts Anonymkode: 0d083...a8e
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #19 Skrevet 28. februar 2019 1 minutt siden, Sylveon skrev: Hva mener du med at hun krever at noen finner på noe med henne? Hun går konstant etter min mor og sier «jeg kjeeeeeder meg!!!» helt til min mor finner på noe med henne. Hun aktiviserer seg ikke selv uten iPad. Ts Anonymkode: 0d083...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #20 Skrevet 28. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det ville hun vel gjort om hun var alene hjemme også? Er det noe bedre da? Anonymkode: 7ff26...b1c Bedre for min mor. Å kreve at noen andre skal underholde henne i en uke syntes jeg er litt voldsomt. Min mor er utslitt etter en uke med henne. Ts Anonymkode: 0d083...a8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå