Gå til innhold

Hjemmehjelp - arbeidsoppgaver og restriksjoner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 4.3.2019 den 16.04, AnonymBruker skrev:

Skjønner at det er vanskelig. Men i de aller fleste kommuner må man uansett betale for hjemmehjelp, så undersøk hvor mye din kommune tar, og heng opp lapp på butikken om at dere ønsker hjelp til rengjøring og at dere kan betale det samme som kommunen tar for hjemmehjelp? Det var slik jeg gjorde det, og da er jo opp til dem hvorvidt de synes lønnen er verdt det. De som jobber for meg er for unge til å få jobb i kassa på butikken, så de er veldig fornøyde med å overhodet ha en jobb. Vær oppmerksom på at ungdom mellom 13 og 15 år ikke kan jobbe etter klokken 20, så hvis din slektning trenger hjelp om kvelden til å f.eks. smøre kveldsmat må han/hun heller høre med hjemmesykepleien eller ansette en eldre ungdom.

Husk at man kan betale en privatperson opptil 6000 kr skattefritt per år for hjelp i hjemmet. Kanskje det kan være en løsning å bruke hjemmehjelp til vanlig, og så betale en nabo for å ta en større rengjøring noen ganger i året? 

Anonymkode: b931f...ad0

Takk for svar.

Egenandelen for kommunal hjemmehjelp er for henne i underkant av 150 kr timen, og det har vi mulighet til å klare.

Det billigste private alternativet vi har funnet er 600 kr timen, og det blir for dyrt.

Å benytte seg av ungdommer som ønsket en deltidsjobb hadde normalt sett vært greit, men da føler jeg at det er en forutsetning at den eldre bør være klar i hodet, og ellers ha en akseptabel oppførsel, og det kan jeg ikke garantere at denne personen er/har. Derfor er jeg tilbakeholden med å benytte meg av en slik mulighet. 

Anonymkode: d92fb...eab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...