AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #1 Skrevet 28. februar 2019 Da jeg jobbet som hjemmehjelp for mange år siden var det ingen restriksjoner på hva vi skulle gjøre. Brukeren hadde en x antall timer der hjemmehjelpen skulle gjøre det brukeren ønsket. Men for noen år siden hadde min grandtante hjemmehjelp, og da var oppgavene hun kunne gjøre svært begrenset. Blant annet kunne ikke hjemmehjelpen tørke støv på flater over øyehøyde, kunne ikke flytte på møbler eller pyntegjenstander for å vaske eller støvsuge, og lignende. Vår situasjon er nå at den eldre klarer de daglige oppgavene selv, men behøver hjelp til renhold i høyden og på gulvet. Til nå har jeg gjort det, men det begynner å bli for mye for meg, og vi begynner å se behov for å søke hjelp. Men hvis det er slike restriksjoner som jeg viste det bare bortkastet, for da er det det hun selv klarer å gjøre hun kan få hjelp til, og så må jeg gjøre resten uansett. En det noen som vet om det er slike restriksjoner på hva hjemmehjelpen har lov til å gjøre? Anonymkode: d92fb...eab
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #2 Skrevet 28. februar 2019 Kan du ikke bare ta kontakt med kommune/bydel og spørre? Anonymkode: 8dce6...0a8 2
Brunhilde Skrevet 28. februar 2019 #3 Skrevet 28. februar 2019 Et alternativ er jo, hvis økonomien tillater det, å betale for private som utfører denne typen tjenester. Hva er hjemmehjelp kan og ikke kan gjøre vet jeg dessverre ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #4 Skrevet 28. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg jobbet som hjemmehjelp for mange år siden var det ingen restriksjoner på hva vi skulle gjøre. Brukeren hadde en x antall timer der hjemmehjelpen skulle gjøre det brukeren ønsket. Men for noen år siden hadde min grandtante hjemmehjelp, og da var oppgavene hun kunne gjøre svært begrenset. Blant annet kunne ikke hjemmehjelpen tørke støv på flater over øyehøyde, kunne ikke flytte på møbler eller pyntegjenstander for å vaske eller støvsuge, og lignende. Vår situasjon er nå at den eldre klarer de daglige oppgavene selv, men behøver hjelp til renhold i høyden og på gulvet. Til nå har jeg gjort det, men det begynner å bli for mye for meg, og vi begynner å se behov for å søke hjelp. Men hvis det er slike restriksjoner som jeg viste det bare bortkastet, for da er det det hun selv klarer å gjøre hun kan få hjelp til, og så må jeg gjøre resten uansett. En det noen som vet om det er slike restriksjoner på hva hjemmehjelpen har lov til å gjøre? Anonymkode: d92fb...eab Hva hjemmehjelpen skal gjøre får den eldre et vedtak på. På bakgrunn av vedtaket så beregner de ansvarlige i hjemmetjenesten hvor mye tid de tildeler den eldre og hvor mye tid hjemmehjelpen skal bruke hos den eldre før hun skal videre til neste bruker. Og siat men ikke minst hvor mye den eldre skal betale for hjelpen. Hjemmehjelper var overrepresentert på både ulykkesstatistikken på jobb og belastningsskader i jobbsammenheng -les sykemeldinger. Derfor begynte noen å se på både arbeidsmiljøet og arbeidsoppgavene. I tillegg begynte disse noen å se på hva de med hjelpebehov med rimelighet kunne og skulle få hjelp med,, etter lovverket. I tillegg har kommunenes økonomi blitt strammere. De eldre bor lenger hjemme, blir stadig flere og pengene skal spares på....kommuneøkonomi heter det visst. Konklusjonen var at over nesehøyde og å flytte på tunge møbler eller vindusvask ikke hører inn under ting den eldre har krav på å få utført, på samme måte som handling av matvarer ikke lenger er en hjemmehjelpoppgave. Din hjelpetrengende må derfor enten se på at støvet gror eller leie inn ekstra hjelp til ekstraoppgavene du eller hjemmetjenesten ikke utfører. Om det er mulig å få et nytt vedtak på flere oppgaver det må dere faktisk søke om. Sannsynligvis må dere også motta et nytt hjemmebesøk for en ny totalvurdering av hele situasjonen. Anonymkode: 61080...a27 5
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #5 Skrevet 28. februar 2019 Tror dessverre din info stemmer. Svigermor bor hjemme enda, 92 år. Hun klarer litt selv, men har hjemmehjelp til sengetøyskift og renhold. Hun får bare to timer hver tredje uke. Hjemmehjelpen flytter ikke på stoler ol for å komme til med støvsugeren. Dama på 92 støtter seg til rullatoren med ene hånda og skyver unna lenestolen med den andre så hun får det renest mulig. Hun har kjøpt rimelige gulvtepper som hun skifter ut en gang pr år siden de sjelden blir tatt ut og luftet/banket. Vi bor langt unna, er der maks en gang pr måned. Noe kan vi hjelpe henne med, men det er begrenset hva vi rekker over når det også er 'tekniske ting' som skal ordnes, ved som skal i hus pluss ivareta litt koselig sosialt for henne. Jeg tenker privat renholder hadde vært bedre her. Anonymkode: 9db91...bc9 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #6 Skrevet 1. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror dessverre din info stemmer. Svigermor bor hjemme enda, 92 år. Hun klarer litt selv, men har hjemmehjelp til sengetøyskift og renhold. Hun får bare to timer hver tredje uke. Hjemmehjelpen flytter ikke på stoler ol for å komme til med støvsugeren. Dama på 92 støtter seg til rullatoren med ene hånda og skyver unna lenestolen med den andre så hun får det renest mulig. Hun har kjøpt rimelige gulvtepper som hun skifter ut en gang pr år siden de sjelden blir tatt ut og luftet/banket. Vi bor langt unna, er der maks en gang pr måned. Noe kan vi hjelpe henne med, men det er begrenset hva vi rekker over når det også er 'tekniske ting' som skal ordnes, ved som skal i hus pluss ivareta litt koselig sosialt for henne. Jeg tenker privat renholder hadde vært bedre her. Anonymkode: 9db91...bc9 En omsorgsbolig eller annen bolig uten vedfyring er vel kanskje noe å vurdere her? Ellers er der flere eldre som setter hjul på bode sofabor og stoler for lettvindt flytting ved vask. Anonymkode: 61080...a27 4
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #7 Skrevet 1. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bare ta kontakt med kommune/bydel og spørre? Anonymkode: 8dce6...0a8 Det har jeg selvsagt gjort, men fikk et så vagt og lite informativt svar, at jeg satset på at mennesker her hadde erfaring å dele. Kommunen svarte at de måtte se på hva den eldre greide selv, og hva pårørende kunne hjelpe med før de gjorde et vedtak. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Din hjelpetrengende må derfor enten se på at støvet gror eller leie inn ekstra hjelp til ekstraoppgavene du eller hjemmetjenesten ikke utfører. Om det er mulig å få et nytt vedtak på flere oppgaver det må dere faktisk søke om. Sannsynligvis må dere også motta et nytt hjemmebesøk for en ny totalvurdering av hele situasjonen. Anonymkode: 61080...a27 Takk for nyttig informasjon. 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker privat renholder hadde vært bedre her. Anonymkode: 9db91...bc9 Takk for at du delte din erfaring. 15 timer siden, Brunhilde skrev: Et alternativ er jo, hvis økonomien tillater det, å betale for private som utfører denne typen tjenester. Hva er hjemmehjelp kan og ikke kan gjøre vet jeg dessverre ikke. Takk for svaret Jeg beklager at jeg svarer litt kort på svarene deres, men jeg kjenner at jeg ble litt motløs. Jeg hadde virkelig håpet at jeg tok feil. Det er så klart viktig for den fysiske og psykiske helsen at de eldre gjør så mye som de klarer på egen hånd, men at tiden de pårørende har med den eldre skal bli brukt til renhold og andre praktiske oppgaver blir litt dumt. vi er heldige i så måte fordi vi bor relativt nærme, og har mulighet til å gjøre slikt på ukentlig basis, men for de som har sine pårørende langt unna må det være fortvilende. Anonymkode: d92fb...eab
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #8 Skrevet 1. mars 2019 Jeg syns det er en merkelig innstilling vi har til våre eldre i dag, ønsker bare å drikke kaffe og ha kos, mens all praktisk bistand skal det offentlige gjøre. Da mine besteforeldre levde var det selvsagt å hjelpe til med handling, gå på apoteket, snømåking, klippe plen, banke tepper, støvsuge i krinker og kroker, vaske vinduer osv. Mitt ene sett besteforeldre bodde langt unna, og likevel dro mine foreldre dit og hadde rundvask hver vår, samt husarbeid ellers ved behov. Vi lever jamme i et kynisk samfunn når det er legitimt å bli sur for at det offentlige ikke stiller med full hushjelp, mens pårørende vil sitte på stas med kakefatet. Jeg har aldri jobbet i hjemmesykepleien, men når jeg ser hvor mye nips eldre plasserer rundt over alt så må jeg helt ærlig si at jeg godt kan forstå at ingen bør vaske over hodehøyde i fare for å få porselsfigursamlingen i hodet, Mange har også en overmøblert bolig, ved å fjerne litt møbler kan nok de som skal støvsuge komme mye bedre til uten å måtte flytte på alt som er. Anonymkode: 9afe9...f34 12
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #9 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er en merkelig innstilling vi har til våre eldre i dag, ønsker bare å drikke kaffe og ha kos, mens all praktisk bistand skal det offentlige gjøre. Da mine besteforeldre levde var det selvsagt å hjelpe til med handling, gå på apoteket, snømåking, klippe plen, banke tepper, støvsuge i krinker og kroker, vaske vinduer osv. Mitt ene sett besteforeldre bodde langt unna, og likevel dro mine foreldre dit og hadde rundvask hver vår, samt husarbeid ellers ved behov. Vi lever jamme i et kynisk samfunn når det er legitimt å bli sur for at det offentlige ikke stiller med full hushjelp, mens pårørende vil sitte på stas med kakefatet. Jeg har aldri jobbet i hjemmesykepleien, men når jeg ser hvor mye nips eldre plasserer rundt over alt så må jeg helt ærlig si at jeg godt kan forstå at ingen bør vaske over hodehøyde i fare for å få porselsfigursamlingen i hodet, Mange har også en overmøblert bolig, ved å fjerne litt møbler kan nok de som skal støvsuge komme mye bedre til uten å måtte flytte på alt som er. Anonymkode: 9afe9...f34 Hvem er sur? Og hvem forventer at samfunnet stiller med full hushjelp? Her var det mange antakelser om folk du ikke vet noe som helst om. For min del - jeg er ikke sur eller sinna. Jeg er sliten og motløs, og hadde håpet på litt avlastning med noen av de oppgavene jeg gjør for den eldre. (Støvtørring, støvsuging, og gulvvask) De siste 15 årene har jeg brukt minst 4 timer i uken på å hjelpe den eldre med praktiske oppgaver. Det har forsåvidt gått greit, men nå har jeg fått flere eldre som behøver min hjelp, og det hadde hjulpet meg betraktelig om dette kunne blitt redusert til 3 timer. Anonymkode: d92fb...eab
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #10 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er en merkelig innstilling vi har til våre eldre i dag, ønsker bare å drikke kaffe og ha kos, mens all praktisk bistand skal det offentlige gjøre. Da mine besteforeldre levde var det selvsagt å hjelpe til med handling, gå på apoteket, snømåking, klippe plen, banke tepper, støvsuge i krinker og kroker, vaske vinduer osv. Mitt ene sett besteforeldre bodde langt unna, og likevel dro mine foreldre dit og hadde rundvask hver vår, samt husarbeid ellers ved behov. Vi lever jamme i et kynisk samfunn når det er legitimt å bli sur for at det offentlige ikke stiller med full hushjelp, mens pårørende vil sitte på stas med kakefatet. Anonymkode: 9afe9...f34 Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i den beskrivelsen du kommer med her. Så og si alle jeg kjenner som er pårørende til eldre stiller opp for dem. Mye. To timer hjemmehjelp hver tredje uke er et gode, men alle som har hatt eldre slektninger med et hjelpebehov vet at det bare dekker en brøkdel av behovet. Mine foreldre står virkelig på for mor og svigermor (jeg bor dessverre for langt unna til å være til særlig hjelp i det daglige). De GJØR alle disse tingene som du gjorde for dine besteforeldre. Det er noe hele tiden. Mine foreldre er fortsatt i full jobb og har barnebarn som de også prøver å stille opp for. Det er jammen ikke mye tid de har igjen til seg selv. Mine foreldre er neppe noe unikt tilfelle. Kjenner mange andre også som har uttallige timer med å hjelpe sine eldre, de færreste sitter «på stas med kakefatet». Jeg tror faktisk det er den gode samtalen og det sosiale med kaffekoppen som blir prioritert bort for «viktigere» gjøremål. Jeg synes det må være lov å stille spørsmål om hva hjemmehjelpen kan gjøre og uttrykke frustrasjon over at det ikke strekker til, uten å bli beskyldt for å være kynisk? Kan ikke se noe sted at TS mener at det offentlige skal gjøre alt. Anonymkode: b380f...d03 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #11 Skrevet 1. mars 2019 Vi droppet hjemmehjelp og betalte heller ett barnebarn for å ta rengjøring hver 14.dag. Da ble det vasket det som måtte vaskes pluss andre småting etter behov. Svigermor hadde hjemmesykepleien inne 7 ganger i døgnet for stell, mat, medisiner og dobesøk og de skiftet på senga når det var dusjedag (det kunne gå tre uker mellom hver dusj...). Til tross for all hjelp fra kommunen og fast renhold var det mere enn nok for oss å gjøre. Vi måtte holde orden på økonomien, handle inn mat, bytte lyspærer, fikse TV’n annenhver dag (hun rotet mye med fjernkontrollen), vaske matsøl og drikke som gikk i gulvet (hun så ikke alltid hvor det sto og slo det dermed av bordet), mate katten, ringe for henne til kontorer og familie osv osv. Åpne og lukke vinduer for lufting. Å drikke kaffe hos henne hadde vi aldri tid til, det var alltid nok å henge fingrene i og svigermor var langt fra en krevende person men med kun 25% syn og en arm som virket var det ikke stort hun klarte selv. Anonymkode: 5cb54...b19 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #12 Skrevet 2. mars 2019 Jeg er rullestolbruker og har tidligere hatt hjemmehjelp, så jeg kan dele litt av min erfaring med det. De kunne ikke flytte på noenting, heller ikke hvis jeg f.eks. hadde mistet en avis på gulvet, da støvsugde de rundt avisen (før dere kjefter på meg for å være lat som ikke plukker opp avisen, det er ganske kronglete for meg å plukke opp ting fra gulvet, så jeg tenkte at det kunne hjemmehjelpen lettere gjøre). De kunne ikke vaske vegger (hvis jeg f.eks. sølte noe, mener ikke full nedvask), tørke støv fra gardinbrett, vaske vinduer, bytte lyspærer eller batteri i røykvarsler, eller gjøre noe som helst 'opp i høyden'. De kunne ikke løfte noe, så det var mitt ansvar å ha støvsuger og bøtte med vann stående klart. Dette kan jeg på et vis forstå, men kunne ønske at de kunne utvise skjønn og bistå i visse tilfeller. Det jeg derimot hadde et problem med var mangelen på forståelse for hygiene og bakterievekst, samt at det var fryktelig frustrerende at de ikke snakket norsk og veldig dårlig engelsk. Hjemmehjelpen begynte gjerne å vaske på badet og brukte samme kluten senere på kjøkkenet, enda jeg ba dem om å bytte. Et par ganger opplevde jeg at de la seg ned med utesko i sofa og nyoppredd seng. En gang så jeg at en av dem brukte dokosten til å vaske rundt på badet. Da var begeret fullt, så da sa jeg opp ordningen. Siden det har jeg heller betalt to nabojenter som bytter på å hjelpe meg. Jeg betaler dem bare litt mer enn det hjemmehjelp fra kommunen kostet meg. Så hvis dere har råd vil jeg mye heller anbefale å gå utenom kommunen, og enten betale en nabo eller å bruke et vaskebyrå. Anonymkode: b931f...ad0 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #13 Skrevet 2. mars 2019 Kan anbefale å få en privat som kommer en gang i uken eller noe slikt. Jeg har jobbet både som hjemmehjelp og privat (dvs svart arbeid). Hjemmehjelp var kun stressende pga alle begrensningene, men privat var langt bedre. Som privat gjorde jeg alt mulig av husarbeid fra tak til gulv etter brukers ønske. Var hos et eldre koselig ektepar. Man får gjort mye på 2-3 timer i et normalt hus. Anonymkode: c7d49...47f
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Skrevet 2. mars 2019 Dine opplevelser stemmer nok dessverre TS, det er mye hjemmetjenestene ikke gjør lengre. Jeg jobber i omsorgsbolig som har såkalte ute-brukere, altså mennesker med ulik problematikk som bor for seg selv, enten i eid, leid eller kommunal bolig. Og mange av dem har også hjemmehjelp, og alt det hjemmehjelpen ikke gjør, det gjør jeg og mine kolleger. Så sånn sett er bare problemet flyttet(og ja, vi har masse sykemeldinger pga. belastningen). Majoriteten av disse har noe nedsatt kognitiv funksjon av ulike årsaker, som gjør at de skal ha kvalifisert for slik hjelp. Jeg er vernepleier så det blir jo veldig dyrt for kommunen å sette meg til å tørke støv for å si det sånn. I teorien skal jeg gjøre miljøarbeid også, men det har jeg ikke tid til. Dette har sammenheng med at tiden som er beregnet for å utføre en oppgave, er beregnet på en leilighet som er ryddig og i god stand, og det er det svært få av mine brukere som har. Så å tørke av et bord som er så fult av ting at du knapt ser bordet, tar mye lengre tid. Så det er titt og ofte vi må ta skippertak etter hjemmetjenesten fordi det svermer av fluer hos brukerne:\ Nuvel, nok om det. Det jeg vil anbefale deg å gjøre er å få en liste over alt de ikke gjør om du ikke har full oversikt over det, og rett og slett kjøpe dette hos et byrå. Legg det ut på anbud kanskje. Gjør research så det er gode folk som kommer på besøk. Anonymkode: bdc6b...ee3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #15 Skrevet 2. mars 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er rullestolbruker og har tidligere hatt hjemmehjelp, så jeg kan dele litt av min erfaring med det. De kunne ikke flytte på noenting, heller ikke hvis jeg f.eks. hadde mistet en avis på gulvet, da støvsugde de rundt avisen (før dere kjefter på meg for å være lat som ikke plukker opp avisen, det er ganske kronglete for meg å plukke opp ting fra gulvet, så jeg tenkte at det kunne hjemmehjelpen lettere gjøre). De kunne ikke vaske vegger (hvis jeg f.eks. sølte noe, mener ikke full nedvask), tørke støv fra gardinbrett, vaske vinduer, bytte lyspærer eller batteri i røykvarsler, eller gjøre noe som helst 'opp i høyden'. De kunne ikke løfte noe, så det var mitt ansvar å ha støvsuger og bøtte med vann stående klart. Dette kan jeg på et vis forstå, men kunne ønske at de kunne utvise skjønn og bistå i visse tilfeller. Det jeg derimot hadde et problem med var mangelen på forståelse for hygiene og bakterievekst, samt at det var fryktelig frustrerende at de ikke snakket norsk og veldig dårlig engelsk. Hjemmehjelpen begynte gjerne å vaske på badet og brukte samme kluten senere på kjøkkenet, enda jeg ba dem om å bytte. Et par ganger opplevde jeg at de la seg ned med utesko i sofa og nyoppredd seng. En gang så jeg at en av dem brukte dokosten til å vaske rundt på badet. Da var begeret fullt, så da sa jeg opp ordningen. Siden det har jeg heller betalt to nabojenter som bytter på å hjelpe meg. Jeg betaler dem bare litt mer enn det hjemmehjelp fra kommunen kostet meg. Så hvis dere har råd vil jeg mye heller anbefale å gå utenom kommunen, og enten betale en nabo eller å bruke et vaskebyrå. Anonymkode: b931f...ad0 Jeg blir målløs, og fatter ikke at det går an å behandle mennesker sånn. Hjemmehjelpen kan ikke plukke opp en avis en gang? De krever at en rullestolbruker skal stå klar med bøtta? Og de bruker dokosten til å vaske badet? Hva er dette for noe?! Håper jeg aldri trenger hjemmehjelp... Anonymkode: cfb86...6b8
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #16 Skrevet 2. mars 2019 Jeg jobber i hjemmehjelpen. Her har brukerne vedtak på hva som skal gjøres fra gang til gang. Vi tørker f.eks støv der man kommer til, men tømmer ikke alle hyller i f.eks stuen for å få tatt hele flater. På baderom flytter jeg på alt som står rundt på vasken. Vi vasker også vinduer f.eks hvis bruker ønsker dette, men da må noe annet tas vekk den gangen for å ikke gå over tiden brukeren har vedtak på, f.eks støvtørking. Jeg kan vaske vekk flekker på en kjøkkenvegg, men vi har ikke lov til å skure ned en hel vegg f.eks da dette går innunder nedvask og skal betales mer for både av bruker og man får bedre betalt på nedvask. Jeg plukker opp papirer, aviser osv som ligger i veien for vasking/støvsuging så lenge det er tydelig at det ikke skal ligge der. Flytter ikke på store møbler, men kan skubbe i stoler eller mindre ting for å komme til. Vasker under stoler, sofaer, kan vippe opp lenestoler hvor det er hull under foten, da det samler seg mye drit der. Vi har støvdusker med lange skaft, slik at det kan tørkes støv oppå gardinstenger f.eks, og andre ting som er oppe i høyden. Noen brukere har ikke støvtørking f.eks med i vedtaket, men så har de med tid og stunder fått dårlig syn eller dårlig helse, og da gjør vi også dette hvis det er tid til det. Eller gir beskjed videre til kontoret om at det kanskje brukeren bør gå opp i tid. Til syvende og sist er jo dette opp til brukeren selv om de ønsker å betale for mer tid eller ikke. Vi handler for enkelte som ikke klarer det selv, og går ut med boss for de som er dårlig til bens. Noen ganger støvsuger vi sofa, henger opp klær, o.l hvis vi har 5 min til overs f.eks. Noen ganger går vi også over tiden... Noen brukere har hjelp annenhver uke, noen hver uke, og noen har 2 ganger i uken. Men vet at det er mye forskjeller fra kommune til kommune Jobber i kommune i Hordaland. Anonymkode: f2e13...650 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #17 Skrevet 2. mars 2019 Når jeg leser det dere andre skriver er jeg utrolig glad for at jeg jobber i den kommunen jeg gjør 😊 Anonymkode: f2e13...650
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #18 Skrevet 4. mars 2019 Takk for svar alle sammen! Jeg ser at det varierer litt fra kommune til kommune hvordan ting praktiseres, men at reglene er stort sett de samme. Det skaper et lite problem for meg, for jeg (familien) har ikke råd til å leie inn privat hjelp, og den eldre vil ikke betale for "noe jeg kan gjøre selv" (hun tror at hun klarer seg selv, og at jeg vasker hos henne bare fordi jeg vil være snill) Å betale barnebarn eller andre familiemedlemmer for å vaske er ikke et alternativ. Jeg får gå i tenkeboksen Anonymkode: d92fb...eab
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #19 Skrevet 4. mars 2019 Vi har leid privat hjemmehjelp til mamma vi bor et stykke unna og strekker ikke til - de private damene som kommer gjør underverker. De vasker for henne (ordentlig), de går og handler med henne, spiser sammen med henne av og til. Hun forguder «jentene sine». Hjemmesykepleie har hun til medisiner og dusj, og selv om de er veldig dyktige og flinke er de rammet av standarden: de har ikke tid. De har ikke tid til det lille ekstra, som å ta en kaffekopp. Det er litt dyrt med privat, men vi (alle tre barna) har tatt oss råd til det fordi de gjør livet mye enklere og bedre for mamma Anonymkode: 8bf5b...b28 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2019 #20 Skrevet 4. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Jeg ser at det varierer litt fra kommune til kommune hvordan ting praktiseres, men at reglene er stort sett de samme. Det skaper et lite problem for meg, for jeg (familien) har ikke råd til å leie inn privat hjelp, og den eldre vil ikke betale for "noe jeg kan gjøre selv" (hun tror at hun klarer seg selv, og at jeg vasker hos henne bare fordi jeg vil være snill) Å betale barnebarn eller andre familiemedlemmer for å vaske er ikke et alternativ. Jeg får gå i tenkeboksen Anonymkode: d92fb...eab Skjønner at det er vanskelig. Men i de aller fleste kommuner må man uansett betale for hjemmehjelp, så undersøk hvor mye din kommune tar, og heng opp lapp på butikken om at dere ønsker hjelp til rengjøring og at dere kan betale det samme som kommunen tar for hjemmehjelp? Det var slik jeg gjorde det, og da er jo opp til dem hvorvidt de synes lønnen er verdt det. De som jobber for meg er for unge til å få jobb i kassa på butikken, så de er veldig fornøyde med å overhodet ha en jobb. Vær oppmerksom på at ungdom mellom 13 og 15 år ikke kan jobbe etter klokken 20, så hvis din slektning trenger hjelp om kvelden til å f.eks. smøre kveldsmat må han/hun heller høre med hjemmesykepleien eller ansette en eldre ungdom. Husk at man kan betale en privatperson opptil 6000 kr skattefritt per år for hjelp i hjemmet. Kanskje det kan være en løsning å bruke hjemmehjelp til vanlig, og så betale en nabo for å ta en større rengjøring noen ganger i året? Anonymkode: b931f...ad0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå