Gå til innhold

Tabu at en mor er dårlig til å lage mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For lat til å lage ordentlig mat mener du kanskje. Dårlig er noe helt annet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 minutter siden, FrodeF skrev:

For lat til å lage ordentlig mat mener du kanskje. Dårlig er noe helt annet. 

Jeg tror nok hun mener det hun faktisk skriver. Begge deler eksisterer. De som ikke kan lage mat, fordi de ikke er interessert, og de som er for late til å lage mat fordi de mener det er bortkastet tid, og mat er bare noe vi må ha for å overleve.

Skrevet
8 timer siden, Jadzia skrev:

Jeg synes vel helt ærlig det virker som at de ferreste under 40 kan lage særlig mat i dag. At det går mest i toro og ferdigmat over hele rekka. Så kan ikke skjønne at det er tabu. Mer bare at de få som kan det skryter så himla mye av alt de kan at det er kvalmende. 

Spørs vel hvem man kjenner. Jeg har motsatt erfaring. På 90 tallet da jeg vokste opp var det stuerent å servere jojkakaker og Toro Jegergryte i ett sett. Nå skal ALT lages fra bunnen av og halvfabrikata er fyfy, spesielt til barn. 

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, Puny skrev:

Spørs vel hvem man kjenner. Jeg har motsatt erfaring. På 90 tallet da jeg vokste opp var det stuerent å servere jojkakaker og Toro Jegergryte i ett sett. Nå skal ALT lages fra bunnen av og halvfabrikata er fyfy, spesielt til barn. 

Orientalsk gryterett og amerikansk gryte - det var det det gikk i hos oss. Jeg kan ikke begripe hva som skal være orientalsk med den gryteretten ...

PS, TS: Det er lov jukse litt. Du har fått geniale forslag til pimping av Toro tomatsuppe.

God bolognese - eller kjøttsaus om du vil - får du ved å steke kjøttdeig sammen med løk, gulrøtter, selleri og ha i en boks tomater pluss tomatpure. Sopp hvis ungene liker det. Dette grunnlaget kan du også bruke i en lasagne eller på pizza. Bruk gjerne stavmikseren på grønnsakene så det ikke blir sånne chunky biter. NB! Disse grønnsakene i Toro tomatsuppen er også knallgodt.

Skrevet

Om man skal få barn til å spise grønnsaker så stek/wok/grill/friter de istedenfor å koke. Det er kanskje ikke like sunt, men det er sunnere å spise litt mindre sunne grønnsaker en å ikke spise grønnsaker i det hele tatt.

Koking dreper så mye av både konsistens og smak, det gjelder både grønnsaker, kjøtt og fisk.

Jeg er oppvokst med at all mat skal være kokt, mat uten poteter kan ikke kalles middag, og at eneste lovlige krydder er salt og pepper. Det er oppskriften på dårlige matopplevelser. Jeg var undervektig helt fram til en god stund etter jeg flyttet for meg selv og lærte at koking er den dårligste måten å lage mat på.

Selvfølgelig er det enkelte ting som må kokes. Stekt suppe kan sikkert være utfordrene å få til 😛

Det er viktigere å lære seg å lage mat som smaker godt framfor at alt skal lages fra bunnen av. Liker forslaget om pimping av ferdigretter for å lære seg hva som passer bra sammen. Halvfabrikat sammen med gode råvarer blir stort sett veldig bra.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Avalor skrev:

Om man skal få barn til å spise grønnsaker så stek/wok/grill/friter de istedenfor å koke. Det er kanskje ikke like sunt, men det er sunnere å spise litt mindre sunne grønnsaker en å ikke spise grønnsaker i det hele tatt.

Koking dreper så mye av både konsistens og smak, det gjelder både grønnsaker, kjøtt og fisk.

Jeg er oppvokst med at all mat skal være kokt, mat uten poteter kan ikke kalles middag, og at eneste lovlige krydder er salt og pepper. Det er oppskriften på dårlige matopplevelser. Jeg var undervektig helt fram til en god stund etter jeg flyttet for meg selv og lærte at koking er den dårligste måten å lage mat på. 

Selvfølgelig er det enkelte ting som må kokes. Stekt suppe kan sikkert være utfordrene å få til 😛

Det er viktigere å lære seg å lage mat som smaker godt framfor at alt skal lages fra bunnen av. Liker forslaget om pimping av ferdigretter for å lære seg hva som passer bra sammen. Halvfabrikat sammen med gode råvarer blir stort sett veldig bra.

WORD!!!!!!!!!!!!!

Sånn her har jeg også hatt det frem til jeg var 12-13... Innmari stusselige greier, og det skapte -ikke- matlyst eller matglede! Derimot det motsatte... Kokt potet lager jeg aldri selv, jeg orker ikke engang tanken på det.

Heldigvis fikk jeg en ny (del)familie hvor hjemmelaget mat og fellesskap på kjøkkenet var en stor del av selve familielivet. Nå er mine beste minner de gangene vi har stått (og sittet) på kjøkkenet og forberedt god mat og hatt ordentlig samtaler.

TS, pimp opp halvfabrikata. Prøv deg frem, og tør å gå litt utenfor komfortgrensen din. Jeg har trua! ❤️

Anonymkode: 9db94...1b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange gode tips her, men husk at det er forskjell på unger også. Jeg har en liten særing (tre år) som skyr sauser og krydder av alle slag, men faktisk spiser grønnsaker. Så lenge de er kokt og delt i passe store biter. Jo kjedeligere, jo bedre!

Anonymkode: 3d538...34e

AnonymBruker
Skrevet
On 2/28/2019 at 9:05 AM, AnonymBruker said:

Fiskeboller og Toro tomatsuppe f.eks, er det ferdigmat som man ikke bør servere?

Anonymkode: fac03...34c

Posesupper er ikke middag. Det er stort sett stivelse og vann. Ikke blir man mett, ikke er det hva kroppen trenger. Ingen proteiner og ikke nok fett. Til nød kan det fungere som en forrett. 

Anonymkode: 4552f...6c5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Posesupper er ikke middag. Det er stort sett stivelse og vann. Ikke blir man mett, ikke er det hva kroppen trenger. Ingen proteiner og ikke nok fett. Til nød kan det fungere som en forrett. 

Anonymkode: 4552f...6c5

Jammen, så tilsett kjøttbolla og grønnsaka, da vel. Det blir godt det..

Anonymkode: abfb3...51f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 1.3.2019 den 4.44, Avalor skrev:

Jeg er oppvokst med at all mat skal være kokt, mat uten poteter kan ikke kalles middag, og at eneste lovlige krydder er salt og pepper. Det er oppskriften på dårlige matopplevelser.

Vokste opp under samme regime. Grøsser av tanken på hvor mange ganger jeg måtte sitte igjen ved bordet fordi jeg ikke spiste like fort som de andre. 

Vi hadde ALDRI og da mener jeg ALDRI noe som kunne kalles godt eller kosemat. Bare potet, fisk, råkost og av og til middagspølser med det samme tilbehøret. 

Feiret aldri bursdagen min pga. dette. 

Anonymkode: 23ed1...d35

AnonymBruker
Skrevet

Næsj... ikke i Norge lenger. Mødre her har ikke tid til å gå hjemme slik som før. Min generasjon er mer håpløs på mat enn min mor nå. Mamma er mer håpløs enn bestemor igjen. Går nok bra 😛 

Anonymkode: 1d84f...a86

AnonymBruker
Skrevet
On 2/28/2019 at 1:05 PM, regine said:

Merkelig nok finnes det folk som aldri blir særlig flinke til å lage mat, fordi de ikke er så interessert. Og jeg syns faktisk det er helt ok, selv om jeg selv lager mat fra bunnen og er ganske god til det. Men jeg har venner som syns matlaging kun er noe man må gjøre fordi man må spise for å leve, og da blir det så som så.

Skjønner ikke hvorfor det skal være et krav om at man MÅ like å lage mat, hovedsaken er vel at man spiser relativt sunt. Det kan man selv om man ikke bruker all sin fritid på å lese kokebøker, løpe rundt for å finne "rare" ingredienser og stå i timesvis på kjøkkenet.

Folk får spise hva de vil, men synes normal gjestfrihet er å lage noe annet enn Grandiosa når man har besøk. 

Anonymkode: 98a9b...4c4

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2019 den 18.59, Puny skrev:

Det her er definitivt mitt inntrykk også! Det var MYE posemat i min oppvekst. Foreldrene mine var ikke interessert i mat, og vi hadde hektiske dager med mye aktiviteter på ettermiddagene. Fra barneskolealder hadde dessuten vi barna ansvar for middagslaging en dag i uka, og da var ambisjonsnivået deretter (det ble mye pannekaker, posetomatsuppe og spaghetti med Dolmio-saus, for å si det sånn ...). Jeg kan berolige dere med at både søstrene mine og jeg er vokst opp til å bli oppegående, sunne og matinteresserte mennesker :) Det er selvfølgelig flott om TS ønsker å bli bedre til å lage mat, men synes ikke hun skal ha dårlig samvittighet om det blir litt ferdigmat.

Tror egentlig at dagens hjemmelaget-regime er en reaksjon fra generasjonen som vokste opp med Toro.

Anonymkode: 14ee2...98e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...