Gå til innhold

Tabu at en mor er dårlig til å lage mat?

Anbefalte innlegg

Er dette helt krise i dagens samfunn? Hvis man har barn i barnehagealder og i skolealder og lager mye ferdigmat. Bruker grønnsaker ved siden av, men er ikke flink til å tilberede grønnsaker slik at det smaker godt. Har også en 3-åring som nesten ikke rører grønnsaker, hun nekter å smake på smoothies enten det er blandet i grønnsaker eller ei. 

Hilsen en mor som føler seg mislykket når det gjelder å lage middager. 

Anonymkode: abfb3...51f

Fortsetter under...

Da jeg så overskriften tenkte jeg å svare at det er helt normalt at det er far som er den flinke til å lage mat, så det skal du ikke tenke på.

Men. Om du er alenemor så burde du lære deg å lage mat. Det er ikke vanskelig hvis man bestemmer seg for det. Husk at kosthold er arvelig. Vokser man opp på ferdigmat og grønnsaker som ikke smaker godt, så blir både matlyst og matvaner deretter. 

Anonymkode: 31350...657

• Liker 13

Prøv å Finn litt inspirasjon noe sted, helst i noe utenlandsk mat. Asiatisk for eksempel...

så slipper grønnsakene å bli for kjedelige, og ikke er de noe særlig gode om man bare skal lage dem på den ene måten. Start i det små så kommer det seg. 

Ikke følg oppskriftene slavisk etterhvert, så ser du fort at du kan endre på de og få et enda bedre resultat.

Anonymkode: 958fb...e66

• Liker 3
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Antar at barnet ikke har en far? 

Anonymkode: 72e49...e3c

Er ikke alenemor, men det er jeg som står for det meste av matlagningen. Mannen er dessverre på samme nivå som meg. Ja, har hørt at kosthold er arvelig. Jeg vokste opp hos en alenemor som lagde mye ferdigmat. 

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alenemor, men det er jeg som står for det meste av matlagningen. Mannen er dessverre på samme nivå som meg. Ja, har hørt at kosthold er arvelig. Jeg vokste opp hos en alenemor som lagde mye ferdigmat. 

Da foreslår jeg at dere gjør matlaging til en felles aktivitet, og prøver å gjøre det gøy. Det finnes mye enkel sunn mat man kan lage, ofte er det bare å steke kylling eller fisk, varme opp frosne grønnsaker, fullkornsris/-/pasta, søtpotet eller potet, og en lett dressing av olivenolje eller rømme :) Blir litt feil at alt av matlaging skal stå på den ene forelderen når begge misliker å lage mat?

Anonymkode: 72e49...e3c

• Liker 12

Du må jo bare lære deg det da. Ingen er født som dyktig på kjøkkenet. Les kokebøker og mat blogger og prøv deg frem. 

Når det er sagt er det ikke alltid mine unger vil ha grønnsaker heller. Jeg serverer det alltid og noen ganger spiser de, noen ganger ikke. De må alltid smake da. 

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ferdigmat er blitt så bra og næringsrik at jeg syns ikke du skal bekymre deg. Men  litt ekstra frukt og grønt er alltid bra.

Og enkle og gode retter finner du på nett, vet du.   ☺

Veldig mye salt i ferdigmaten som ikke er bra for barn.

Anonymkode: 7d518...5c4

• Liker 6

Ingen dør av litt ferdigmat og halvfabrikat, men det beste er såklart å lage selv, særlig mtp saltinnhold (særlig hos barn da de ikke skal ha så mye salt) og at du vet helt sikkert hva som er i maten du serverer. Men som alt annet så kommer matlaging seg etterhvert også, man må bare øve og øve. Ofte prøve og feile. 

Bruk litt tid på det, sjekk ut matblogger, f.eks Trines matblogg. Mange oppskrifter er gode og tar ikke lang tid. Sørg for å ha basisvarer i hus og supplere med hovedingredienser. Lag gjerne store porsjoner sånn at du kan ha restemiddager (har du fisk en dag så lag ekstra mye, dagen etter lager du fiskegrateng av fisken som er til overs f.eks) 

Når barna dine er så store som bhg og skole-alder så kan de være med å bestemme menyen, sett dere ned og lag ukesmeny i fellesskap. Noe av det kjedeligste jeg vet er å komme på hva vi skal ha til middag, mye bedre hvis alle i familien finner ut av det sammen. 

Grønnsaker kan være litt tricky; noen barn er ikke glad i grønnsaker okke som hva man gjør (jeg har en av hver; ei som elsker grønnsaker og ei som hater de fleste grønnsaker). Prøv mange forskjellige grønnsaker, se om du finner noe de liker. Prøv å dampe de i stedet for å koke. Lettere at de ikke blir overkokte ved damping. Grønnsaker bakt i ovnen med olivenolje og litt maldonsalt er også mere smakfullt enn kokte. Eller gå for råkostsalat (riv gulrot, kålrabi og eple med et rivjern og bland sammen)

Jeg var helt rævva på matlaging da jeg fikk barn, kunne knapt koke egg. Levde på makaroni med smør og ketsjup (og smeltet ost over hvis jeg virkelig skulle flotte meg) og brødmat. Men tenkte det gikk greit; når ungen var ferdig med amming så kunne hun få grøt og barnemat på glass, det var planen liksom. Så fikk jeg da en unge som hatet barnemat på glass og pulvergrøt fra nestle.... Så, da måtte jeg bare til pers og lære meg dette med matlaging. Og herlighet så mye rart jeg gjorde og lagde, blir nesten flau. Et under at hun overlevde min matlaging! Men det kom seg, og jeg ble etterhvert en habil kokk. Fikk også et kræsjkurs av mor mi i «hvordan lage brunsaus og hvitsaus, kjøttkaker og fiskekaker»

Og apropro han som mener at alle menn er flinke kokker (antar at den kommentaren var for å provosere tidlig på morran); nei, de er ikke det. Mannen min er god på pizza, lage taco og steke biff. Og det er det. Da vi møttes så levde han på taco, Grandiosa og restaurantmat. 

• Liker 9
3 minutter siden, skruf skrev:

Ingen dør av litt ferdigmat og halvfabrikat, men det beste er såklart å lage selv, særlig mtp saltinnhold (særlig hos barn da de ikke skal ha så mye salt) 

En vegg av tekst.   Men for en gangs skyld en vettug vegg av tekst.

• Liker 1

Annonse

Hei! 

Da jeg giftet meg klarte jeg såvidt å koke pasta uten at det ble grøt. Øvelse gjør mester:) prøv deg frem! Finn enkle oppskrifter på nettet av mat dere liker og jobb deg oppover. 

Det blir litt ferdigmat her også en gsng i blant:)

Anonymkode: 271fe...aae

Gjest Blondie65

Jeg har ikke barn, men da jeg ble gift var jeg helt analfabet på kjøkkenet.

Trikset er å gjøre det enkelt. Veldig enkelt.

Hvis du velger å lage kylling, stek kyllingen, kok ut pannen med litt vann og tilsett fløte eller melk. Legg til favorittkrydder. 

Grønnsakene synes jeg blir best når de er dampet og det er også veldig enkelt: anskaff damprist. Ha risten i pannen, ha vann og salt - vannet skal ikke kommer over risten. Ha i ferske eller frosne grønnsaker. Dampes mens du lager resten av grønnsakene.

Du kan også koke frosne grønnsaker i risen.

Det er MYE BILLIGERE å lage maten fra grunnen av - for du får flere middager ut av en grønnsakspakke eller et kilo gulrot enn en ferdigpakke med alt i.

Sett deg enkle mål: begynn med at et måltid i uken skal være hjemmelager. Når du mestrer det gå videre til to - osv.

Jeg er helt enig i at mannen må engasjeres. Det er ikke slik at bare fordi du er kvinne og mor så skal du dyrke en interesse du ikke har og han skal slippe.

Å lage fra bunnen tar litt lenger tid enn å varme en fjordland pakke, men ikke veldig mye lenger tid enn å lage en Toro gryterett.

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

En vegg av tekst.   Men for en gangs skyld en vettug vegg av tekst.

Takk :) Prøvde å lage mellomrom sånn at det ikke ble kronglete å lese... merker at akkurat det med matlaging når man får barn engasjerte meg litt, sikkert siden jeg var så håpløs selv. Når jeg fikk det til så er det håp for de fleste. 

Kom på en ting til når det gjelder grønnsaker; lur grønnsaker inn i matretter. Lag f.eks pastasaus (lag stor mengde når du først lager det og frys ned i porsjoner) med stangselleri, gulrot og løk, bruk stavmikser og jevn sausen ut. Mange gode grønnsaker som barna ikke merker noe av. Pluss det gir god smak på pastasausen. 

• Liker 3
Annonse

Å, jeg husker første gang jeg stod der på kjøkkenet og skulle lage middag til meg og broren min. Vi ble fraflyttet ganske tidlig av foreldrene våre, og det hadde aldri vært noe styr på maten. Så stod jeg der da, med en fiskefilet og poteter husker jeg. Det var ikke internett den gangen, så jeg ringte til ei venninne som spurte moren sin hvor lenge potetene skulle koke. Det var bare å øve, prøve og feile, skrive ned oppskrifter og spørre andre.

I dag har vi internett. Det er faktisk kjempekjekt. Vi har et hav av oppskrifter tilgjengelig, er det noe vi lurer på, så er det bare å søke på nettet. Du må selvfølgelig prøve deg frem, men dette får du teken på! Jeg følte meg som en noldus den gangen jeg stod der og ikke kunne koke poteter i en alder av 16 år (!), men idag er jeg faktisk blitt en rimelig habil kokk😁 Så det nytter å øve.

En ting jeg tenke på, du burde også lese litt om det å sette sammen et variert kosthold - et kosthold som inneholder både fisk, kjøtt og kyllig, og de forskjellige vitaminene og mineralene du får av forskjellige typer kjøtt og grønnsaker. Samt hvor mye det er abefalt å spise i uka. Når det gjelder kjøtt for eksempel, er anbefalingen ca 500 gram i uka. Fisk burde dere ha tre dager i uka. Kanskje du skal sette opp faste fiskedager til å begynne med? Så du er sikker på at dere får i dere nok.

Dette klarer du!

Anonymkode: 3d23a...d0d

• Liker 5

Både jeg og mannen hater å lage mat, sliter med å finne på retter (utover våre 4 standarder) og barna er småspise og litt kresene.

Vi sverger til matkasser!! Nye spennende retter, masse grønnsaker og fisk, enkle å lage, oppskrift man kan følge, slipper å handle alle disse rare ingrediensene i oppskrifter på nett som man skal ha en ss av og blir sittende igjen med en svær boks. Barna blir veldig engasjert når de får liv til å velge rett fra bildene i «menyen».

Adams matkasse har veldig god og spennende mat, men er litt dyr. Proviant har god «husmannsskost» og er veldig rimelig. 

(Kan sikkert få en verve-rabattkode av meg om du vil prøve)

Anonymkode: 5ec15...4b5

• Liker 5

Sjekk ut kokebøker, se hvordan grønnsaker blir tilberedt der. Jamie Oliver har minst én kokebok med fokus på hvordan man kan ordne i stand grønnsaker på en spennende måte. Det går an å låne bøkene gratis på biblioteket. :) 

Når det gjelder barna, har vi alltid hatt en regel hos oss om at man må smake litt på all mat som er på bordet. Det går fint an å ikke like mat én gang så lenge man har smakt, men det kan hende man har endret smaksløkene neste gang man skal smake på det siden man da har vokst. ;) Det kommer også litt an på hvordan man snakker om grønnsaker til barna. Og det kan være en fordel at minst én, men helst at begge foreldrene også spiser grønnsaker foran barna.

Anonymkode: 57c23...1b8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...