Gå til innhold

Hvor vanlig er det at besteforeldre passer barn i småskolen i vinterferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv har jobbet hele høstferien og ungene ha tilbragt tiden på SFO. Ungene mine ville absolutt ikke være der. Her jobber hverken bestemor eller bestefar ( de er relativt unge ), men var ikke Intr i å ha de fels noen timer engang en dag til tross for at de vet ungene ønsker fri. Er litt skuffet, jeg ble selv alltid sendt bort med mine besteforeldre. De er rolige og greie barn.!

Anonymkode: b32f7...b7e

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle besteforeldre orker eller vil ha det ansvaret, det synes jeg man skal respektere. 

Anonymkode: 2b0fc...ca1

• Liker 14
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle besteforeldre orker eller vil ha det ansvaret, det synes jeg man skal respektere. 

Anonymkode: 2b0fc...ca1

Ja, selfølgelig. Men dette er min mor som sendte bort meg hver eneste ferie fordi hun og faren min jobbet. TS

• Liker 11
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, selfølgelig. Men dette er min mor som sendte bort meg hver eneste ferie fordi hun og faren min jobbet. TS

At hun ville ha så mye avlastning som mulig fra egne barn betyr ikke nødvendigvis at hun vil gi så mye avlastning selv. Kanskje tvert imot. 

Dessverre får man ikke gjort så mye med besteforeldre som ikke ivrer for å være barnevakt. 

• Liker 23
Skrevet

Ganske vanlig vil jeg tro, så lenge de er i pensjonistsalder eller ikke selv jobber av andre årsaker.

Arbeidslivet har ikke vinterferie.

• Liker 2
Skrevet

På vår skole reiser noen bort selvfølgelig, men de fleste er nok igjen på SFO i høst- og vinterferien.

Jeg var mye hos besteforeldre i slike ferier, men da fantes det ikke SFO...

Anonymkode: 39e75...157

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fantes SFO da? For noen må jo passe ungene når skolen er stengt.

Anonymkode: 70c92...072

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ganske vanlig at besteforeldre til skolebarn ønsker å "låne" skolebarna i vinterferien.

Men da er det jo gjerne fordi besteforeldrene vil det selv.

For de barna som har foreldre som må jobbe, så er det tilbud om SFO. Der jeg bor er det et bra tilbud, og man leter ikke etter alternative barnevakter for de barna som har mulighet til å være der.

Hadde barna mine bedt om å få slippe å være der fordi det var kjedelig, hadde jeg tatt opp dette med SFO, og tipset dem om litt mer spennende ting de kunne gjøre med barnegruppa.

Anonymkode: b80cb...f64

• Liker 3
Skrevet

Mamma syns det er mye å ha sønnen min hver dag i en hel uke men hun føler hun ikke kan si nei for tilbudet her er helt elendig! Jeg har en  gutt som fort blir veldig utrygg om han ikke har voksne eller barn rundt seg som han er trygge på. Siden vi bor i en liten kommune så må sønnen min på SFO på en annen skole i ferien. Der er det ingen barn han kjenner og ingen voksne han kjenner. Da blir fort levering til ett helvete å det har jeg ikke tid til om morgenen,jeg har maks 5 minutter å levere han på. Å når han føler seg utrygg så utagerer han ekstremt mot både voksne og barn,så det hadde blitt ett tøff uke for alle parter. Så mamma velger heldigvis å passe han likevel for å gjøre det som er best for sønnen min ❤️

Anonymkode: 24537...591

• Liker 8
Skrevet

Det var ikke vanlig da mitt barn min vokste opp i alle fall, fordi alle besteforeldrene jobbet. De hadde ikke fri i vinterferien.

Uansett var det ikke noe problem i særlig mange år hjemme hos oss, fordi jeg ble uføretrygdet da barnet var 5 ½ år. Etter det var det jeg som hadde hånd om barnet på fridager og sykedager etc. hjemme.

Anonymkode: 6febc...075

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men fantes SFO da? For noen må jo passe ungene når skolen er stengt.

Anonymkode: 70c92...072

Hva med å planlegge ferier etter når skolen er stengt? Dette er jo ikke besteforeldrenes ansvar.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Sirah skrev:

Hva med å planlegge ferier etter når skolen er stengt? Dette er jo ikke besteforeldrenes ansvar.

Det er ikke helt enkelt.

Alle skoler har ferie 12 uker i året (8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke juleferie, 1 uke vinterferie, 1 uke påskeferie) pluss enkeltdager (planleggingsdager) som ofte blir lagt i forbindelse med inneklemte dager.

Man må være minst 3 foreldre for å få denne kabalen til å gå opp kun ved bruk av ferie, og da vil ikke familien ha felles ferie i det hele tatt.

(Dette er ikke en aktuell problemstilling for meg personlig, men jeg ser utfordringen)

Anonymkode: e89f4...bea

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt enkelt.

Alle skoler har ferie 12 uker i året (8 uker sommerferie, 1 uke høstferie, 1 uke juleferie, 1 uke vinterferie, 1 uke påskeferie) pluss enkeltdager (planleggingsdager) som ofte blir lagt i forbindelse med inneklemte dager.

Man må være minst 3 foreldre for å få denne kabalen til å gå opp kun ved bruk av ferie, og da vil ikke familien ha felles ferie i det hele tatt.

(Dette er ikke en aktuell problemstilling for meg personlig, men jeg ser utfordringen)

Men skolens SFO har ikke 8 ukers ferie. Den har vel bare fire uker? I alle fall hadde de det i vår kommune.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt enkelt.

Jeg ser absolutt utfordringen jeg også :) Misforstå meg riktig. Men dette er jo noe man må ta med i beregningen når man planlegger barn, hvordan man skal få feriene til å gå opp. En løsning er jo ulønnet permisjon dersom man har råd til det, ellers må jo barna være på SFO selv om de ikke har lyst.... 

• Liker 4
Skrevet

Har bare et barn som trenger pass nå (2. klasse), og her stiller alle besteforeldre villig opp. De jobber ikke.

Anonymkode: 42949...627

Skrevet

Man høster som man sår. Disse besteforeldrene trenger nok ikke forvente at disse barnebarna vil tilbringe så mye tid med dem ellers i livet, hvis ikke de vil delta i stor grad nå.

Jeg var mye hos farmor og farfar og fikk et strålende forhold til dem. Besøker gjenlevende farmor ukentlig og hjelper henne med mye.

Mormor og morfar så vi kun sporadisk, og de besøker jeg nå kun noen ganger i året, til jul, påske og sommer Feks. 

Anonymkode: 00bc9...0ee

• Liker 8
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg! Min mor og far gjorde tilsvarende med meg, men gidder ikke gjøre det samme for meg. 

Dessertgenerasjonen, altså. 🙄

Anonymkode: b5768...17a

• Liker 6
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skolens SFO har ikke 8 ukers ferie. Den har vel bare fire uker? I alle fall hadde de det i vår kommune.

Jeg svarte med utgangspunkt i at det var snakk om et barn med særskilte behov, som ble utrygg ved brudd på rutiner, nye mennesker rundt seg, nytt sted osv.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv har jobbet hele høstferien og ungene ha tilbragt tiden på SFO. Ungene mine ville absolutt ikke være der. Her jobber hverken bestemor eller bestefar ( de er relativt unge ), men var ikke Intr i å ha de fels noen timer engang en dag til tross for at de vet ungene ønsker fri. Er litt skuffet, jeg ble selv alltid sendt bort med mine besteforeldre. De er rolige og greie barn.!

Skjønner deg godt.

Min svigermor bor ca 6 timers kjøring unna oss. Likevel sees vi sånn ca en gang i måneden. Når det et jul, påske, vintrferie eller høstferie sender vi alltid ungene til henne. De er fortsatt barnehagebarn, og vi tenkte det kunne vært slitsomt for hun..men neeeii.da.. hun SKAL ha ungene! 😁 hun ville adoptert dem om hun kunne...😁 ungene elsker henne, de får litt egentid og vi foreldre får litt egentid. 

Men jeg har full forståelse for hvordan du føler deg. Sån et min svigerfar. 0 interesse for å finne på noe med ungene. Han rlsker dem, mrn gjør ingenting sammrn med dem. Hadde det ikke vært for svigermor, ville ikke barna visst om svigerfar engang... 

Anonymkode: b6d22...522

• Liker 3
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man høster som man sår. Disse besteforeldrene trenger nok ikke forvente at disse barnebarna vil tilbringe så mye tid med dem ellers i livet, hvis ikke de vil delta i stor grad nå.

Jeg var mye hos farmor og farfar og fikk et strålende forhold til dem. Besøker gjenlevende farmor ukentlig og hjelper henne med mye.

Mormor og morfar så vi kun sporadisk, og de besøker jeg nå kun noen ganger i året, til jul, påske og sommer Feks. 

Anonymkode: 00bc9...0ee

Ja slik har jeg og inntrykk av at det er. 

Om man ikke investerer i barnebarn og bryr seg om å skape gode relasjoner, blir ikke barnebarn trygge og kjente, og det blir unaturlig for dem å besøke og hjelpe dem noe særlig. 

Anonymkode: 8ecf9...648

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...