Gå til innhold

Hvor vanlig er det å ta ut vinterferie i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Området vi bor i har vinterferie denne uken. Og jeg har litt dårlig samvittighet. Vi har kun barn som går i barnehage, og ingen skoleferie å ta hensyn til. Barna er derfor i barnehagen. Jeg har tenkt at det er smartere å ta ut ferie på et annet tidspunkt, og at vinterferie ikke er så vanlig før de begynner på skolen.

Men i dag ( og restennav uken) er de kun 4 barn på avdelingen til den eldste. Vanligvis er de 17 stykker. Så jeg føler meg litt som en dårlig forelder her, som lar det «stakkars» barnet være i barnehagen.

Så jeg lurer litt på hva dom er vanlig, har dere pleid å ta vinterferie når dere ikke har hatt skolebarn?

Anonymkode: bea20...632

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du tar ut fem uker så er det jo det samme når. Lurt å ta de utenom skoleferie når du kan det!

• Liker 1
Skrevet

Nei, har ikke tatt vinterferie når vi ikke har hatt skolebarn. Grunnen til at det er få barn på avdelingen er jo sikkert fordi flere av dem har søsken som går på skole, der foreldrene har tatt ut ferie.

Anonymkode: 48473...66d

• Liker 8
Skrevet

Jobber i bhg og i vinterferie og høstferie er det svært få av deyngste barna som er på ferie. Kun de med søsken som har ferie, men ikke alle av disse heller. På førskoleavd. er det veldig mange som har fri, men igjen er det nok flere av disse som har større søsken. Jeg har aldri tatr ut ferie i vinterferien, neste år blir nok første gang da eldste starter på skolen. Ikke ha dårlig samvittighet, det er ikke så lenge til påske 😊

Anonymkode: ea22f...26f

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, -venter- skrev:

Så lenge du tar ut fem uker så er det jo det samme når. Lurt å ta de utenom skoleferie når du kan det!

Folk flest har nok mye mer enn fem uker. Virker som folk later som om de "jobber overtid" hele tiden nærmest og tar ut ubegrenset feriedager nærmest. Mens lærere har kortest ferie av alle yrkesgrupper nesten.

Anonymkode: f2250...36e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, -venter- skrev:

Det er jo det vi tenker også. De får langt over 5 uker ferie gjennom året. Vi har alltid 4 uker sommerferie, full jule og påskeferie +++ Så jeg tipper de har 7-8 uker ferie i året i snitt 😊

Fikk bare veldig dårlig samvittighet i dag, når de var så få der.

• Liker 1
Skrevet

Jobber på barnehage, og det er sjelden ungene har hele uken fri hvis de ikke har søsken i skole, men hvis foreldre har mulighet for det så tar de lang helg. Et barn blir utrolig sliten av å være i barnehage, så noen fridager gjør godt. Kanskje du kan få til en kortere dag? 

Anonymkode: 047d9...285

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på barnehage, og det er sjelden ungene har hele uken fri hvis de ikke har søsken i skole, men hvis foreldre har mulighet for det så tar de lang helg. Et barn blir utrolig sliten av å være i barnehage, så noen fridager gjør godt. Kanskje du kan få til en kortere dag? 

Anonymkode: 047d9...285

Som jeg skrev over, barna får mye fri gjennom året, og har relativt korte dager vanligvis. Det var bare dette med vinterferie jeg egentlbikke hadde tenkt på, og at det skulle være så vanlig... 😂

• Liker 1
Skrevet

Jobbet slev i forskjellige barnehager, og jeg husker at vinterferie /høstferie var egentlig veldig rolige og fine dager både for barn og personnalet. Vi var like mange voksne som ellers på bare noen få barn slik at dem fikk all vår oppmerksomhet 😅

• Liker 4
Skrevet

Er det en dårlig barnehage? 

Skrevet

I vår barnehage er det litt færre barn enn normalt i slike ferier, men langt de fleste er i barnehagen. Stort sett bare de med eldre søsken som tar ut vinterferie. Og ikke alle av de heller.

De dagene det er aller færrest barn er i romjula og hverdagene i påsken. Mine barn har vært i barnehagen noen få ganger på slike dager, da er det nesten like mange voksne som barn :ler:

Anonymkode: 66822...5bc

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke opparbeide meg avspasering, så da er antall feriedager gitt. De må prioriteres mellom sommer og resten av året, og bhg krever 3 uker sammenhengende om sommeren. 

Fri i høst/vinterferie har kun vært prioritert om vi skulle ha planer med stebarnet, som er helt bundet til skoleruten (er på vgs). For annen ferie er det en fordel å holde seg unna de ukene pga pris og tilgjengelighet. 

• Liker 2
Skrevet

Få barn i barnehagen er da ingen grunn til å få dårlig samvittighet? Mitt barn elsket de dagene, da er det rolig og det er flere muligheter enn med mange barn; man kan gjøre aktiviteter med 5 som kanskje ikke går med 20, og de får tilgang til favorittleken/sykkelen/husken uten å vente på tur. 😛

Vi kunne velge ferie fritt, og tok konsekvent utenom de tidene "alle andre" hadde ferie. Med mindre vi hadde grunn til å tro at de som jobbet i bhg gjerne ville ha fri da, som romjul o.l.

Anonymkode: 0bde9...11a

• Liker 2
Skrevet

Hos oss er barnehagen stengt fire uker på sommeren, hele jula og hele påsken. I tillegg kommer fem planleggingsdager. Så nei, vi tar ikke vinterferie  

Anonymkode: 0880b...9e2

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å ta de ut noen dager ut til høst og vinterferie dersom jeg har fri selv. Men feriedagene utenom sommerferien prioriterer jeg senere på året. De rolige dagene uten noe spesielt på programmet er jo ofte veldig koselige i barnehagen, har ikke noe dårlig samvittighet for å la de være der selv om mange andre har fri.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk flest har nok mye mer enn fem uker. Virker som folk later som om de "jobber overtid" hele tiden nærmest og tar ut ubegrenset feriedager nærmest. Mens lærere har kortest ferie av alle yrkesgrupper nesten.

Anonymkode: f2250...36e

Dette var en liten overdrivelse? Det er veldig mange som har 5 uker ferie og ingen eller svært begrensede muligheter til å opparbeide seg avspasering/overtid.

TS: her blir det ingen vinterferie før mini blir skolebarn, kjenner litt på det som deg, men velger det vekk. De voksne har mer tid og de koser seg

• Liker 2
Skrevet

Ungene mine er i barnehagen i dag de og. De er vel fem unger på avdelingen i dag. 17 til vanlig. De skal grille pølser og storkose seg. Ungene mine har stadig fridager her og der, og har akkurat vært hjemme i fjorten dager pga sykdom. Så jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for å sende de i dag. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske mange som har fri i våre barns barnehage. Men, av de jeg kjenner er det i all hovedsak snakk om de med eldre søsken som går på skolen, eller som har lærer-foreldre. 

Så lenge jeg ikke har skolebarn, eller har reiseplaner med noen som har skolebarn, ser jeg ingen grunn til å ta ut vinterferie. Været (her vi bor hvertfall) er ikke noe særlig, det er ikke lenge til påske og skal man ut å reise er det mye rimeligere utenom skoleferiene. 

Det virker også som at mine unger synes det er litt greit med noen litt roligere dager i barnehagen også. 

Anonymkode: c433c...dd7

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet (endret)

Her er ungen ute av barnehagen i julen og i 3 uker om sommeren. Det blir jo noen ekstra fri med alle disse helligdagene som kommer fortløpende fra påsken og utover så jeg har ikke dårlig samvittighet for det. Han elsker uansett barnehagen. Ser heller ikke at det er noen andre barn i barnehagen som er borte i vinterferien. Blir nok annerledes om en har skolebarn og den dagen skolen starter så blir det uansett nok av fridager.

Endret av BearMama
Skrevet

Jeg skjønner ikke det jeg heller. Vi ble møtt med «hvilke dager skal .... være her neste uke?» jeg forstod ikke spørsmålet, men det var visst en forventning om at barnet ikke skille komme hele uken...

Anonymkode: a8e38...a61

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...