AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #1 Skrevet 27. februar 2019 Min datter på 12 år (7. klasse) har ei venninne i klassen som hun er mye sammen med. På skolen. Og med flere på kjøpesenteret innimellom. Hun forklarer at de har en god relasjon og har det fint sammen. Hun har vært på besøk her før og min jente har vært der. Men, nå har det blitt sånn at hun alltid sier nei, fordi det ikke passer. Det passer aldri. Hun har ikke vært her på mange, mange måneder. Og min jente har ikke vært der. Min datter sier at hun ikke vet hvorfor. Men, at de har mye besøk fra familie (en annen kultur). Men, jeg tviler på det er årsaken hver gang. Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt provosert og får lyst til å sende mor/far en mld der jeg spør om det er en grunn til at det aldri passer for datteren å treffe min datter på fritiden. Men, er redd jeg ødelegger noe mellom min jente og denne jenta og at det blir kleint oss foreldre i mellom, selv om jeg ikke snakker så mye med de. Mulig det er kulturen? Jeg vet ikke. Skal jeg bare la det ligge? Eller si noe? Anonymkode: e8b59...810
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #2 Skrevet 27. februar 2019 12 år er alderen hvor jenter fra visse kulturer skal trekke seg fra barndommen og forberede seg på voksenlivet/giftermål. Altså rundt pubertet. Mange foreldre er livredde jentene skal bli for norske. Det er en skam som kan få store konsekvenser for hele storfamilien, så i den alderen er det naturlig at ting endres. Kanskje er hun allerede "lovet bort" og den nye mannen allerede har lagt sine begrensinger på hennes livsførsel. Tro meg. Velg dine kamper, denne er ikke en kamp du bør bruke energi på. Rasisme-kortet henger løst. Bare si til dattern din at det er kultur. Anonymkode: a569e...268 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #3 Skrevet 27. februar 2019 Er datra di lesbisk? Kan være familien ikke liker det. Anonymkode: 3c689...dce
Gjest O.G. Skrevet 27. februar 2019 #4 Skrevet 27. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: 12 år er alderen hvor jenter fra visse kulturer skal trekke seg fra barndommen og forberede seg på voksenlivet/giftermål. Altså rundt pubertet. Mange foreldre er livredde jentene skal bli for norske. Det er en skam som kan få store konsekvenser for hele storfamilien, så i den alderen er det naturlig at ting endres. Kanskje er hun allerede "lovet bort" og den nye mannen allerede har lagt sine begrensinger på hennes livsførsel. Tro meg. Velg dine kamper, denne er ikke en kamp du bør bruke energi på. Rasisme-kortet henger løst. Bare si til dattern din at det er kultur. Anonymkode: a569e...268 Dette.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #5 Skrevet 27. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 12 år er alderen hvor jenter fra visse kulturer skal trekke seg fra barndommen og forberede seg på voksenlivet/giftermål. Altså rundt pubertet. Mange foreldre er livredde jentene skal bli for norske. Det er en skam som kan få store konsekvenser for hele storfamilien, så i den alderen er det naturlig at ting endres. Kanskje er hun allerede "lovet bort" og den nye mannen allerede har lagt sine begrensinger på hennes livsførsel. Tro meg. Velg dine kamper, denne er ikke en kamp du bør bruke energi på. Rasisme-kortet henger løst. Bare si til dattern din at det er kultur. Anonymkode: a569e...268 Det kan jo hende du har rett i noe av det du sier. De er muslimer fra Bosnia. Men, jeg har liksom hele tiden oppfattet de som ganske "norske", selv om jeg som sagt ikke kjenner så godt til dem. Hun er jo med på kino, kjøpesenteret etc. Syns det er så rart. TS Anonymkode: e8b59...810
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #6 Skrevet 27. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er datra di lesbisk? Kan være familien ikke liker det. Anonymkode: 3c689...dce Nei, hun er ikke lesbisk😉 TS Anonymkode: e8b59...810
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #7 Skrevet 27. februar 2019 Tenker at dette ikke er noe å legge seg opp i. Jentene er jo 12 år. Anonymkode: 5e8aa...980 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #8 Skrevet 27. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo hende du har rett i noe av det du sier. De er muslimer fra Bosnia. Men, jeg har liksom hele tiden oppfattet de som ganske "norske", selv om jeg som sagt ikke kjenner så godt til dem. Hun er jo med på kino, kjøpesenteret etc. Syns det er så rart. TS Anonymkode: e8b59...810 Kanskje hun ikke trives hjemme hos dere? Siden hun går andre steder? Anonymkode: 6db9c...772
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #9 Skrevet 27. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: 12 år er alderen hvor jenter fra visse kulturer skal trekke seg fra barndommen og forberede seg på voksenlivet/giftermål. Altså rundt pubertet. Mange foreldre er livredde jentene skal bli for norske. Det er en skam som kan få store konsekvenser for hele storfamilien, så i den alderen er det naturlig at ting endres. Kanskje er hun allerede "lovet bort" og den nye mannen allerede har lagt sine begrensinger på hennes livsførsel. Tro meg. Velg dine kamper, denne er ikke en kamp du bør bruke energi på. Rasisme-kortet henger løst. Bare si til dattern din at det er kultur. Anonymkode: a569e...268 Sorry meg men det der er bs:) hun er 12 år. Anonymkode: 6db9c...772
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #10 Skrevet 27. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun ikke trives hjemme hos dere? Siden hun går andre steder? Anonymkode: 6db9c...772 Det tviler jeg på at er årsaken. Har til dags dato ikke opplevd at noen av barnas venner ikke trives her. TS Anonymkode: e8b59...810
PetraPerlesukker Skrevet 27. februar 2019 #11 Skrevet 27. februar 2019 Ville sendt melding til foreldrene/mor til jenta. Kan hende enten din datter eller veninnen er utfryst fra jentegjengen. Typisk jenter i den alderen 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Kanskje hun ikke vil være venn med datteren din mer? Er lov det. Er du venn med alle vennene du hadde når du var 12 år? Unger også vokser fra hverandre. Anonymkode: 1962f...243
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at dette ikke er noe å legge seg opp i. Jentene er jo 12 år. Anonymkode: 5e8aa...980 Ja, jeg vet. Er derfor jeg tenkte å spørre her. Men, min datter lurer jo også litt på dette har jeg skjønt. Hun tror nok litt at det kanskje har noe med henne å gjøre, men så skjønner hun ikke helt det, fordi de går så godt sammen. Hun er nok litt forvirret. TS Anonymkode: e8b59...810
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 Ikke send melding til forledrene. Det er bare kleint. For sjansen for at det er foreldrene som står bak endringen er nærmere 99%. Mange her har liten innsikt i innvandrerkulturer. Puberteten hos jenter er et skille og medfører store endringer. Tenk litt på dette: Hvor mange inndvandrerjenter holder på med idrett etter at puberteten har ankommet? Tilfeldig? Anonymkode: a569e...268 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun ikke vil være venn med datteren din mer? Er lov det. Er du venn med alle vennene du hadde når du var 12 år? Unger også vokser fra hverandre. Anonymkode: 1962f...243 Hun vil jo tydeligvis det. De er jo sammen på skolen hver dag så og si, og min datter sier de har det moro sammen og at denne jenta oppsøker min datter for å være sammen med henne. Tror ikke det er årsaken. TS Anonymkode: e8b59...810
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #16 Skrevet 27. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke send melding til forledrene. Det er bare kleint. For sjansen for at det er foreldrene som står bak endringen er nærmere 99%. Mange her har liten innsikt i innvandrerkulturer. Puberteten hos jenter er et skille og medfører store endringer. Tenk litt på dette: Hvor mange inndvandrerjenter holder på med idrett etter at puberteten har ankommet? Tilfeldig? Anonymkode: a569e...268 Tror nok jeg dropper det, ja. Men, jeg skjønner liksom ikke hvorfor det å dra på besøk (vi bor avsides så de får ikke funnet på noe sprell) er verre enn å la henne vandre rundt på kjøpesenteret med tre venninner? TS Anonymkode: e8b59...810
Ulrikke Skrevet 27. februar 2019 #17 Skrevet 27. februar 2019 Jeg har en datter i 8. Klasse, og jeg ville nok ikke blandet meg i fjor med mindre jeg var usikker på om denne jenta faktisk hadde det bra. De er i alderen hvor vennskap fort kan endres feks. Kanskje den andre jenta ikke føler like sterkt vennskap med din datter lenger, uten at det er noe galt med din datter, de bare utvikler seg i ulik retning. Har vært borti det flere ganger opp gjennom årene, både "mot" min datter samt at hun føler det mot en annen.... Det kan være vondt når vennskap endres, men noen ganger utvikler man seg dessverre fra hverandre. Med mindre du som sagt er usikker på om det er bra hjemme der ville jeg kanskje gjort et siste forsøk på å invitere henne hjem feks, og vil hun fortsatt ikke hadde jeg anbefalt min datter å ikke spørre på en god stund igjen, for at den andre skal slippe å føle det som mas.... Vet dere om hun er hjemme hos andre klassevenninner feks?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #18 Skrevet 27. februar 2019 4 minutter siden, Ulrikke skrev: Jeg har en datter i 8. Klasse, og jeg ville nok ikke blandet meg i fjor med mindre jeg var usikker på om denne jenta faktisk hadde det bra. De er i alderen hvor vennskap fort kan endres feks. Kanskje den andre jenta ikke føler like sterkt vennskap med din datter lenger, uten at det er noe galt med din datter, de bare utvikler seg i ulik retning. Har vært borti det flere ganger opp gjennom årene, både "mot" min datter samt at hun føler det mot en annen.... Det kan være vondt når vennskap endres, men noen ganger utvikler man seg dessverre fra hverandre. Med mindre du som sagt er usikker på om det er bra hjemme der ville jeg kanskje gjort et siste forsøk på å invitere henne hjem feks, og vil hun fortsatt ikke hadde jeg anbefalt min datter å ikke spørre på en god stund igjen, for at den andre skal slippe å føle det som mas.... Vet dere om hun er hjemme hos andre klassevenninner feks? Jeg tror som sagt ikke det er det at hun ikke er "interessert" i min datter lenger. Denne jenta oppsøker min datter på skolen og de er mye sammen der. Har det fint sammen. Tviler på hun ikke har det bra hjemme. Har et godt inntrykk av de egentlig. Men, kjenner de som sagt ikke så godt. Min datter sier at hun ikke tror hun er noe særlig på besøk hos andre heller. Ikke som hun har fått med seg. TS Anonymkode: e8b59...810
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #19 Skrevet 27. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tviler jeg på at er årsaken. Har til dags dato ikke opplevd at noen av barnas venner ikke trives her. TS Anonymkode: e8b59...810 Det var forresten ikke frekt ment:) Kanskje du kunne spurt datteren din om hun kanskje kunne spurt venninnen sin hvorfor hun ikke vil komme til dere lenger? Men det kan være kultur også, hadde ei venninne en gang (men fra et annet land), og jeg var den eneste norske hun fikk være hos fordi foreldrene hennes likte meg. Så det kan være en greie.. Anonymkode: 6db9c...772 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var forresten ikke frekt ment:) Kanskje du kunne spurt datteren din om hun kanskje kunne spurt venninnen sin hvorfor hun ikke vil komme til dere lenger? Men det kan være kultur også, hadde ei venninne en gang (men fra et annet land), og jeg var den eneste norske hun fikk være hos fordi foreldrene hennes likte meg. Så det kan være en greie.. Anonymkode: 6db9c...772 Neida, oppfattet det ikke frekt heller🙂 Hun har spurt venninna litt nå i kveld, og det venninna sier/skylder på er at de har mye familie på besøk🤷🏼♀️ TS Anonymkode: e8b59...810
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå