tonje96 Skrevet 27. februar 2019 #1 Skrevet 27. februar 2019 Hei! Jeg og barnefar bor ikke sammen og det er kun jeg som har jentungen på 1,5 år. Han møter henne en lørdag sammen med meg og har henne en stund alene dagen etter- søndag, ca 1-2 ganger i mnd da han ikke prioriterer henne mer, men jobb. Jeg låner for tiden et bilsete, men må nå kjøpe et nytt da eieren trenger det selv. Barnefar påstår at jeg må kjøpe bilsete for oss begge to, for dette har han liksom lest en plass. Jeg ønsker bilsete med Isofix siden jeg har det, men har fått beskjed av han at bilsete må kunne festes med bilbelte også fordi han også skal bruke det. Dette fører til et enda dyrere sete for meg. Er det noen som kan fortelle meg hvilket teit lovverk som sier at mor med dritdårlig inntekt skal stå for bilsete for begge to når han tjener flesk? 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #2 Skrevet 27. februar 2019 Om du har ungen så mye får du vel mye i barnebidrag som kan gå til sete? Anonymkode: 72109...e68 12
tonje96 Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 27. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du har ungen så mye får du vel mye i barnebidrag som kan gå til sete? Anonymkode: 72109...e68 Får ikke mer en nett over 3000,-
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #4 Skrevet 27. februar 2019 Jeg hadde kjøpt ett beltemontert sete, og sendt det med far den dagen han har henne. Anonymkode: 03c4a...4a8
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #5 Skrevet 27. februar 2019 Du vil neppe finne noe sted hvor det står at du skal dekke bilsete for dere begge. Større utgifter skal det deles på. Så kan det diskuteres hvorvidt dette regnes som en større utgift. Skulle man fulgt eksene resonnement skulle jo du også vært ansvarlig for å stille opp med barneseng osv hjemme hos ham. Anonymkode: 95581...586 10
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #6 Skrevet 27. februar 2019 Han må betale sitt eget sete, ikke ditt ansvar. Anonymkode: 1172e...71d 25
tonje96 Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han må betale sitt eget sete, ikke ditt ansvar. Anonymkode: 1172e...71d Det tenker jeg også! Enten det, eller så får han vere med å betale halvparten på det jeg kjøper.. 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #8 Skrevet 27. februar 2019 Far må selv stå for godkjent barnesete når han skal kjøre barnet i hans samvær. Du kan kjøpe det sete du vil. Anonymkode: 2566a...944 9
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #9 Skrevet 27. februar 2019 At du får 3k i bidrag stemmer ikke med den gigalønnen du mener han har. Anonymkode: 72109...e68 5
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #10 Skrevet 27. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At du får 3k i bidrag stemmer ikke med den gigalønnen du mener han har. Anonymkode: 72109...e68 Det er mange måter å unngå barnebidrag på. til ts; han har ingen lov i hånd når han sier du skal betale for sete. Og han har ikke lov til å kjøre barn uten tilstrekkelig sikring, så han er nødt til å skaffe det på en eller annen måte. Gjør han ikke det, kan du melde han til barnevernet/politiet. Anonymkode: bcdc6...564 2
Frostrose Skrevet 27. februar 2019 #11 Skrevet 27. februar 2019 (endret) Dersom du kjøper med isofix, må du ha enda et bakovervendt sete før forovervendt. Det blir dyrere i lengden. Hvorfor ikke gå for et sete barnet kan bruke så lenge som mulig, for eksempel Britax maxway? Det koster ca 2000. NAV sier at den bidragspliktige forelderen skal dekke "hverdagslige utgifter som mat og aktiviteter under samværet". Under dette kommer ev. møbler og bilstol, vil jeg tro. Men da må dere ha bidrag gjennom NAV, og ikke privat. Dersom du mener dette er dyrt nok til å gå under "særtilskudd", kan du ikke nødvendigvis velge det setet du helst vil ha. Dersom far skal være med å betale, må dere bli enig om pris og type. Endret 27. februar 2019 av Frostrose Tastefeil 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Mye mulig jeg tar feil, men skal ikke barnebidraget dekke fars del av mat klær og utstyr til barnet? Untatt større utgifter som regulering, konfirmasjon og briller. Sånn sett skulle jeg tro at du skal betale om det skal deles. Du har vel kjøpt barnevogn etc. som deles? Men for å løse dette i minnelighet, kan du betale summen for det sete du ønsker, så betaler han mellomlegget til et dyrere sete slik at han også får brukt det? Eller kan han ha et eget brukt sete til sin bil? Brukte seter er jo kjempebillig på finn.no Anonymkode: 8c365...919 2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 Den som påstår at de har "lest en plass" må vennligst sitere kilden med kildehenvisning.
Gjest O.G. Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye mulig jeg tar feil, men skal ikke barnebidraget dekke fars del av mat klær og utstyr til barnet? Untatt større utgifter som regulering, konfirmasjon og briller. Sånn sett skulle jeg tro at du skal betale om det skal deles. Du har vel kjøpt barnevogn etc. som deles? Men for å løse dette i minnelighet, kan du betale summen for det sete du ønsker, så betaler han mellomlegget til et dyrere sete slik at han også får brukt det? Eller kan han ha et eget brukt sete til sin bil? Brukte seter er jo kjempebillig på finn.no Anonymkode: 8c365...919 Forklar meg hvorfor bidragsmottaker skal betale for et barnesete som skal være i bidragsyters bil?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye mulig jeg tar feil, men skal ikke barnebidraget dekke fars del av mat klær og utstyr til barnet? Untatt større utgifter som regulering, konfirmasjon og briller. Sånn sett skulle jeg tro at du skal betale om det skal deles. Du har vel kjøpt barnevogn etc. som deles? Men for å løse dette i minnelighet, kan du betale summen for det sete du ønsker, så betaler han mellomlegget til et dyrere sete slik at han også får brukt det? Eller kan han ha et eget brukt sete til sin bil? Brukte seter er jo kjempebillig på finn.no Anonymkode: 8c365...919 Tror du virkelig at det er mors ansvar å kjøpe inn møbler til far som har med babyen å gjøre? 🤣 det far trenger i sitt hjem må han stå for selv. Her dekte vi på bilsete da hun var baby som jeg kjøpte men da hun ble 9 mnd og måtte ha nytt sete så måtte han kjøpe eget. Det anbefales ikke å flytte bilseter frem og tilbake pga fare for feilmontering. Uansett tror du virkelig det forventes at mor skal kjøpe seng, stellebord, barnestol osv til fars hus? Bidraget skal absolutt ikke dekke møblement i fars hus. Anonymkode: 46101...58c 6
tonje96 Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #16 Skrevet 27. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: At du får 3k i bidrag stemmer ikke med den gigalønnen du mener han har. Anonymkode: 72109...e68 Han har reisejobb og jobber stort sett hele tiden. Han har ikke tid til jentungen. Jeg også mener det er lite, men avtalen er jo gjennom NAV, så jeg trodde da det skulle vere rett... vet ikke... 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #17 Skrevet 27. februar 2019 Hvis far farter rundt i en høggammel bil som ikke har Isofix så må nesten han stå for den kostnaden det er å kjøpe sete som passer i bilen hans, men dere kunne jo uansett komme til enighet å spleise på et sete som passer i begge bilene. Men som nevnt over så er det ikke en god idè å flytte setet mellom bilene så alt for ofte. Anonymkode: e2caf...701 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #18 Skrevet 27. februar 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du virkelig at det er mors ansvar å kjøpe inn møbler til far som har med babyen å gjøre? 🤣 det far trenger i sitt hjem må han stå for selv. Her dekte vi på bilsete da hun var baby som jeg kjøpte men da hun ble 9 mnd og måtte ha nytt sete så måtte han kjøpe eget. Det anbefales ikke å flytte bilseter frem og tilbake pga fare for feilmontering. Uansett tror du virkelig det forventes at mor skal kjøpe seng, stellebord, barnestol osv til fars hus? Bidraget skal absolutt ikke dekke møblement i fars hus. Anonymkode: 46101...58c Nå la du vel kanakje noen ord i munnen på meg..? Jeg sa da ingenting om møbler i fars hus. Eller at mor skulle kjøpe et bilsete til far for den saks skyld... Her var det snakk om utstyr som de skulle dele på. Som skulle følge barnet ved levering. Jeg foreslo også at far kunne kjøpe seg et eget billig bilsete på finn.no, eller betale mellomlegget til et dyrere sete en det mor ønsket. Anonymkode: 8c365...919
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #19 Skrevet 27. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå la du vel kanakje noen ord i munnen på meg..? Jeg sa da ingenting om møbler i fars hus. Eller at mor skulle kjøpe et bilsete til far for den saks skyld... Her var det snakk om utstyr som de skulle dele på. Som skulle følge barnet ved levering. Jeg foreslo også at far kunne kjøpe seg et eget billig bilsete på finn.no, eller betale mellomlegget til et dyrere sete en det mor ønsket. Anonymkode: 8c365...919 Nå er det faktisk ikke anbefalt å kjøpe bilsete brukt. Anonymkode: ba3fa...bde 1
Gjest O.G. Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå la du vel kanakje noen ord i munnen på meg..? Jeg sa da ingenting om møbler i fars hus. Eller at mor skulle kjøpe et bilsete til far for den saks skyld... Her var det snakk om utstyr som de skulle dele på. Som skulle følge barnet ved levering. Jeg foreslo også at far kunne kjøpe seg et eget billig bilsete på finn.no, eller betale mellomlegget til et dyrere sete en det mor ønsket. Anonymkode: 8c365...919 Dele på? Nei du, hver bil har sitt sete og hver eier av bil kjøper sete selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå