Gå til innhold

Hvordan burde en bloggkritikers IG-konto se ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hender bloggere får kritiske kommentarer på IG. Når kritikken handler om eksponeringen, mangel på personvern og barns rett til et privatliv, hender det jeg sjekker IG-profilen til de som liker disse kritiske kommentarene.

Da har jeg kommet over flere som selv har en åpen IG FULL av barnebilder. Det er snakk om i alle mulige antrekk og i mange forskjellige settinger, nærbilder, navn, info, hyllester. Barn over alt i alt fra bleie til vinterdress.

Noen har det litt mer diskret, der man ser litt færre bilder ved første blikk, men så dukker det flere opp hvis man blar nedover, og bildetekstene gir ut mye info om barna og det er lett å danne seg et inntrykk av og sitte med mye info om barnet.

Hvordan burde en bloggkritikers IG-konto se ut for å unngå at man beskylder andre for å gjøre noe man selv driver med?

Er det dobbeltmoralsk å ha en IG-konto som gir ut navn, fødselsdag, navn på kosebamse, bilder av barn med mat i ansiktet, bilder av personlige kort barnet har skrevet, info om hvor de ulike feriene fant sted med bilder av oppholdene, blinkskudd fra hverdagen, bildetekster med kjælenavn, osv., når man selv kritiserer bloggere for eksponering og å ta fra barna hele eller deler av privatlivet deres?

Selv om det ved første øyekast ikke ser ut til å være mye info man kan finne på "Kari Nordmanns"  IG-profil, er det overraskende hvor mye som dukker opp når man klikker inn på hver post og setter ting i sammenheng og leser hashtags, kommentarer og bildetekst. Og selve bildene så klart. Har IG-kontoen fullt navn er man ett søk unna barnets hjemadresse.

Så, et par spørsmål jeg håper noen vil svare på, og en vennlig, liten påminnelse om at den åpne IG-kontoen deres kan inneholde mer enn dere ønsker at ligger ute om barna deres. Det er aldri godt å vite hvem som kommer over profilene deres, hva de gjør med innholdet og hva de eventuelt velger å bruke det til. Men først og fremst så har barn rett til et privatliv, og selv om de ikke er bloggerbarn som utlevers daglig foran titusenvis av mennesker, så er det ikke sikkert det er noe bedre å ha et hundre- eller "bare" et titalls bilder av seg selv på mamma/pappas IG-konto, der bildene sammen med tekst og kommentarer viser frem og forteller litt mer om barna deres enn dere kanskje tenkte over når dere la det ut.

Anonymkode: 14c9a...1c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne havnet feil, jeg mente å poste den under "Generell Debatt".

Skrevet

Aller først vil jeg si at jeg ikke syntes noe om eksponering av barn på SoMe i det hele tatt. Men det er viss forskjell på folk som har 128 følgere og 50,000. 

Skrevet
7 minutter siden, Sirah skrev:

Aller først vil jeg si at jeg ikke syntes noe om eksponering av barn på SoMe i det hele tatt. Men det er viss forskjell på folk som har 128 følgere og 50,000. 

Det er klart. Allikevel er et barns privatliv et barns privatliv, og jeg synes ikke det spiller noen rolle om en konto bare har 128 følgere hvis den er åpen for hele verden.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart. Allikevel er et barns privatliv et barns privatliv, og jeg synes ikke det spiller noen rolle om en konto bare har 128 følgere hvis den er åpen for hele verden.

Nei som sagt syntes jeg ingenting om det jeg heller. Practice what you preach er det noe som heter..........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...