Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Min sjef satt ned stillingen min, og jeg får da mindre utbetalt per år. Må jeg fortelle dette til banken mtp huslån? 

Anonymkode: 2564a...a62

Skrevet

Som min bankrådgiver sa til meg da jeg skiftet stilling og gikk litt ned i lønn, da bare i husjakten men likevel; du har selv ansvar for å betale lånet, alt annet bryr de seg ikke om

Anonymkode: 7fc1b...a37

Skrevet

Har du kjøpt eller sitter du med et finansieringsbevis?

Anonymkode: 69649...c4b

Skrevet

Har du allerede et boliglån og har allerede kjøpt bolig? Eller er du på jakt etter bolig og skal søke? Eller har du finansieringsbevis? Dette er svar du må gi for at man skal kunne svare deg.

Om jeg hadde gått ned i inntekt 3 år etter at jeg flyttet inn i boligen jeg har boliglån på, hadde jeg ikke sagt noe til banken dersom jeg fremdeles så at jeg var i stand til å klare mine betalingforpliktelser ved å jenke litt på ting andre steder i økonomien.

Skrevet

Vi får lånet når huset er ferdig bygget i sommer 2019. Har avtale med banken og har begynt å betale ned kausjonistlånet. Jeg går ned rundt 30.000 i året..  

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Min sjef satt ned stillingen min, og jeg får da mindre utbetalt per år. Må jeg fortelle dette til banken mtp huslån? 

Skal du ha boliglån, så skal søknaden vedlegges siste års selvangivelse og siste tre måneders lønnsslipper. Så hva du må eller ikke må ligger i papirene dine. Du blir også kredittsjekket før du får noe lån. Oppgir du bevisst uriktige opplysninger kan banken i ettertid si opp hele lånet ditt, så lykke til med å lyve for banken, den tanke bør du parkere.

Anonymkode: 6deb1...f37

Skrevet

Jeg ha

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ha boliglån, så skal søknaden vedlegges siste års selvangivelse og siste tre måneders lønnsslipper. Så hva du må eller ikke må ligger i papirene dine. Du blir også kredittsjekket før du får noe lån. Oppgir du bevisst uriktige opplysninger kan banken i ettertid si opp hele lånet ditt, så lykke til med å lyve for banken, den tanke bør du parkere.

Anonymkode: 6deb1...f37

Vi har allerede fått godkjent lånet og begynt å betale ned på det. Har ikke noe problemer med økonomi. Har da ikke løyet for banken på noen måte? De har da full tilgang til papirene mine og inntekten min. Men i løpet av de siste dagene har jobben endret stillingsprosenten min. Så spørsmålet mitt er da, om jeg må ringe og avtale møte med rådgiver eller om jeg lar være. Har ingen intensjon om å lyve til banken, så ser ikke helt hvor du har det der fra. 

Gjest Bolledeig
Skrevet

Hvis du har råd til å fortsette å følge betalingsplanen din, så er det ikke noe stress. Å gå ned 30 000 i året brutto er ikke all verdens netto, men jeg aner jo ikke hva slags slingringsmonn dere har økonomisk. Har dere ingenting å gå på kan det være greit å finne en løsning kjapt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det du spør om - men hvordan kan sjefen bare sette ned stillingen din hvis du er fast ansatt? Hvis stillingen blir redusert skal du ha en skriftlig endringsoppsigelse som skal være saklig begrunnet, samtidig som du får tilbud om stilling i den nye stillingsprosenten. 

• Liker 4
Skrevet

Nei ikke hvis du allerede har utbetalt boliglånet. Hadde det kun vært et finansieringsbevis måtte du ha sagt ifra om det. 

Hilsen en som jobber i bank :) 

Anonymkode: ed4ce...83f

Skrevet
43 minutter siden, petterm skrev:

Ikke det du spør om - men hvordan kan sjefen bare sette ned stillingen din hvis du er fast ansatt? Hvis stillingen blir redusert skal du ha en skriftlig endringsoppsigelse som skal være saklig begrunnet, samtidig som du får tilbud om stilling i den nye stillingsprosenten. 

De kan egentlig ikke det. Jeg er i fødselspermisjon. Starter denne uken. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Altså.. kan jeg nekte å skrive under den nye kontrakten? De har ansatt 3 stk etter meg..

Skrevet

Er du organisert? Det burde du i alle fall vurdere. 

Du må i alle fall ikke skrive under på noe! Skal de endre stillingen din må endringen være saklig begrunnet, og det skal godt gjøres å ha saklig grunn til å minske din stilling. Hvis du ikke er organisert må du evt vurdere om du skal få litt hjelp av en advokat for å bestride endringen. Hvis du faktisk får en endringsoppsigelse så har du bare et par uker på å bestride endringen. 

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan egentlig ikke det. Jeg er i fødselspermisjon. Starter denne uken. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Altså.. kan jeg nekte å skrive under den nye kontrakten? De har ansatt 3 stk etter meg..

Ja, ikke signer noe som helst. DU har krav på din stillingsprosent om du har fast jobb. Snakk med tillitsvalgt. Håper du er organisert. Jobber du innen helse? 

Anonymkode: dba3c...9ba

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame. 

Perelandra, mod. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...