Gå til innhold

Blodtype 0- , abort og nytt svangerskap

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en dame på 28 år. Jeg har blodtype 0-. Har lest at dette kan gi komplikasjoner ved andre svangerskap dersom kommende barnefar er rhesus positiv. 

Jeg tok abort som 18 åring. Lurer derfor på om jeg nå bør være oppmerksom på at det kan oppstå komplikasjoner ved et nytt svangerskap? Og blir det viktig å informere om aborten ved nytt svangerskap, eller kan jeg la være? 

Noen som har erfaring med å være rhesus negativ og få et eller flere barn med en som er rhesus positiv? 

Anonymkode: 5c6a0...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge NHI er det 5,5% sannsynlighet for at mor danner antistoffer dersom hun er RH- og foretar en provosert abort. Dersom det skjer kan disse antistoffene påvirke neste foster om det blir rhesus positivt. Heldigvis blir man tett fulgt opp om det er tilfelle og det blir tatt jevlige blodprøver for å sjekke at slike antistoffer ikke dannes. Det er derfor viktig at du informerer om aborten ved nytt svangerskap slik at det blir tatt hensyn til. Rhesus uforlikelighet er heldigvis sjeldent et problem i Norge så lenge man går jevlig til kontroller og ikke holder informasjon om tidligere fødsler/aborts osv skjult :)

Jeg er selv rhesus negativ og barnet jeg bærer er positiv. Men siden jeg ikke har født eller abortert tidligere er risikoen størst først ved neste barn. Derfor får jeg nå en sprøyte i uke 28 og en etter fødsel for å hindre dannelsen av slike antistoffer :)

Les mer her:

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/rhesus-uforlikelighet-i-svangerskapet/

Anonymkode: 263b7...01e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhesus negative damer skal få sprøyte i baken etter både aborter og fødsler for å ikke danne antistoffer mot sitt neste barn.. 

Anonymkode: 645ae...7cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt informere om at du er rhesus negativ og har gjennomført abort tidligere slik at helsepersonellet er klar over det og du blir fulgt opp i henhold til det. Jeg er selv rhesus negativ og fikk et rhesus positivt barn, ble fulgt opp med blodprøver for å se om jeg dannet antistoffer og fikk sprøyte i uke 28 og etter fødselen. Det gikk helt fint. 

Anonymkode: fa6ab...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for svar. Jeg fikk forresten ikke noe sprøyte etter aborten.

Det dukker da opp et nytt dilemma..

Min mann vet ikke om aborten, ønsker heller ikke at han skal få vite om det.. Klarer man å informere leger/jordmødre om en tidligere abort uten at mannen min vil få greie på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min mann vet ikke om aborten, ønsker heller ikke at han skal få vite om det.. Klarer man å informere leger/jordmødre om en tidligere abort uten at mannen min vil få greie på det?

Selvsagt, din mann har ikke innsyn i din journal.

Anonymkode: 26275...566

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike ting som provoserte aborter, spontan aborter, fødsler osv føres opp på helsekortet for gravide...

Skjermbilde 2019-02-27 kl. 21.13.53.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet 2 tidlig i svangerskapet og etter 2 aborten fant de ut at jeg dannet antistoffer. Da fikk jeg en sprøyte og nå har jeg 2 voksne barn.

Jeg er rhesus minus. Be om den sprøyta du også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at de har fjernet provoserte aborter nå. Det var godt egentlig.. :tommelopp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er Rhesus minus og fikk barn med en som er Rhesus pluss, barnet fikk fars blodtype og jeg fikk en sprøyte i låret rett etter fødsel. Jeg hadde en abort for mange år siden og hadde derfor fått sprøyten før jeg fikk barn.

Anonymkode: c03f5...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rh negativ, og fikk en sprøyte etter første barn fordi hun var rh positiv. Da jeg var gravid med andremann tok jeg en blodprøve som viste at dette barnet også var rh positiv. Da fikk jeg bare en sprøyte i uke 20 ett eller annet... Mannen så aldri på helsekortet mitt, og blodprøve tar man tidlig i svangerskapet og det står klart og tydelig der at man er rh neg. 

Anonymkode: c6435...289

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hatt kjemisk abort uten å vite om det, og så blir gravid? Er det da større fare for å abortere? 

Anonymkode: 1190c...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har denne blodtypen, alle barna mine er a+,, fått sprøyte etter fødsel og uke 26, ingen komplikasjoner, men alle barna fikk gulsot, men du får hjelp på sykehuset og det går jo over.

aldri tatt abort, spør en gynekolog eller noe, allmenn leger kan ingenting annet enn å slå ting opp i felleskatalogen 

Anonymkode: 909d3...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir testet for antistoffer når du er r-. Det blir tatt blodprøver for div greier, deriblant antistoffer. Du kan godt informere jordmor om aborten, men det har egentlig ikke noe å si. Nye retningslinjer gjør at alle negative får sprøyte uansett en gang i svangerskapet. Du kommer til å bli spurt om tidligere graviditeter på kontroll da.

Anonymkode: e7326...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er en dame på 28 år. Jeg har blodtype 0-. Har lest at dette kan gi komplikasjoner ved andre svangerskap dersom kommende barnefar er rhesus positiv. 

Jeg tok abort som 18 åring. Lurer derfor på om jeg nå bør være oppmerksom på at det kan oppstå komplikasjoner ved et nytt svangerskap? Og blir det viktig å informere om aborten ved nytt svangerskap, eller kan jeg la være? 

Noen som har erfaring med å være rhesus negativ og få et eller flere barn med en som er rhesus positiv? 

Vil du leve farlig for deg selv og fosteret, så lyver du til legen når dere fyller ut svangerskapsjournalen. 

Å oppgi uriktige helseopplysninger særlig i sammenheng med graviditet og fødsel er skjeldent heldig. Men det er dog forståelig at du ikke ønsker å opplyse om en abort for mange år siden. Så problemstillingen er noe du anbefales å prate med lege eller jordmor om.

Anonymkode: 4e3ad...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har hatt kjemisk abort uten å vite om det, og så blir gravid? Er det da større fare for å abortere? 

Anonymkode: 1190c...d87

Nei.

Anonymkode: 26275...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er negativ, og har to positive barn. Fikk oppfølging med ekstra blodprøver i svangerskapene, og en sprøyte i etterkant av fødslene. 

Du kan da ikke vurdere å ikke gi beskjed om dette fordi mannen din ikke skal få vite om en abort du tok for lenge siden? Hvorfor kan han ikke vite dette? Hvis du ikke kan fortelle slike ting, er han da riktig mann å få barn med? 

Min mann og eksen tok abort for mange år siden. Det var ikke riktig for dem å få barn på dette tidspunktet. Han har fortalt meg det, og jeg he aldri tenkt over det før nå, fordi det er fortid og ikke viktig i det hele tatt. De aller fleste vil da ikke reagere på en slik opplysning, hva får deg til å tro at mannen din er annerledes? Har du løyet om det på et tidligere tidspunkt? 

Anonymkode: 5724b...4f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir testet for antistoffer når du er r-. Det blir tatt blodprøver for div greier, deriblant antistoffer. Du kan godt informere jordmor om aborten, men det har egentlig ikke noe å si. Nye retningslinjer gjør at alle negative får sprøyte uansett en gang i svangerskapet. Du kommer til å bli spurt om tidligere graviditeter på kontroll da.

Anonymkode: e7326...e9d

Dette er feil. Har man tidligere gjennomført en abort og ikke fått sprøyte etterpå, som er tilfelle til TS, kan kroppen allerede ha dannet antistoffer. Den sprøyten alle med RH- får blir ikke satt før i uke 28 og skal hindre at mor danner antistoffer ved eventuel kontakt med fosterets blod. Det hjelper ikke da om mor allerede har dannet antistoffer tidligere som ved feks en abort. Ved å informere helsepersonell om at hun tidligere har tatt abort uten påfølgende sprøyte kan de følge henne tettere med jevne blodprøver og man kan sette i gang tiltak om antistoffer dannes.

Anonymkode: 263b7...01e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen. Takk for alle svar. Ser ut til at jeg blir nødt til å opplyse om tidligere abort ved nytt svangerskap. Det har satt en midlertidig demper for det ekstremt store ønsket om å bli gravid. Jeg ser for meg at jeg kommer til å grue meg til alle kontroller, i redsel for at min mann skal få vite noe. Det hadde sikkert gått fint om jeg hadde fortalt han det, men ønsker virkelig ikke at noen skal få vite om aborten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...