AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #1 Skrevet 27. februar 2019 Hei alle sammen! Nå skal jeg ta opp noe som kanskje er litt tabu for noen, men jeg prøver likevel da det jeg har funnet av informasjon selv ikke er særlig betryggende. Jeg er en dame på 25 år, som har vært sammen med en tyrkisk mann i 9 år. Han er nå 28. Vi møttes gjennom et spill høsten 2008, og ble raskt venner. Så bestemte vi oss for å møtes i 2010, og ble kjærester samme året. Vi har begge reist utallige ganger for å besøke hverandre, og jeg har ikke telling på hvor mange ganger han har vært i Norge og jeg i Tyrkia. På grunn av diverse familieforhold har han vært sen med utdanningen sin, og kommer til å være ferdig utdannet biomedisinsk ingeniør til våren. Jeg skal ta høyere utdanning til høsten, og har for tiden ikke en jobb som tilsier at han kan få oppholdstillatelse med bakgrunn i forlovelse, ekteskap eller lignende. Det har heller aldri vært hans eller mitt ønske å få han hit på dette grunnlaget. Å flytte til Tyrkia er uaktuelt. Jeg ønsker ikke noen solskinnshistorier om andre par som har fått kjærester/samboere/ektefeller til Norge på overnevnte grunnlag, men som likevel har fått det til. For eksempel ved at han har fått seg jobb eller lignende. Det er dette vi skal satse på, men å søke om jobb i Norge med en så spesifikk utdanning er ikke lett da man sitter i et annet land. Man får ikke jobbsøkervisum med mindre man har annen oppholdstillatelse. Studentvisum er heller ikke aktuelt, da hverken han eller jeg har økonomi til å gjennomføre dette. Så det jeg lurer på er egentlig om det er noen som har noe tips om hvor man kan for eksempel søke om jobb, noen som vet noe om fagfeltet han er utdannet i, hvordan dere selv eventuelt gikk fram? Setter pris på alle svar! Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #2 Skrevet 27. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei alle sammen! Nå skal jeg ta opp noe som kanskje er litt tabu for noen, men jeg prøver likevel da det jeg har funnet av informasjon selv ikke er særlig betryggende. Jeg er en dame på 25 år, som har vært sammen med en tyrkisk mann i 9 år. Han er nå 28. Vi møttes gjennom et spill høsten 2008, og ble raskt venner. Så bestemte vi oss for å møtes i 2010, og ble kjærester samme året. Vi har begge reist utallige ganger for å besøke hverandre, og jeg har ikke telling på hvor mange ganger han har vært i Norge og jeg i Tyrkia. På grunn av diverse familieforhold har han vært sen med utdanningen sin, og kommer til å være ferdig utdannet biomedisinsk ingeniør til våren. Jeg skal ta høyere utdanning til høsten, og har for tiden ikke en jobb som tilsier at han kan få oppholdstillatelse med bakgrunn i forlovelse, ekteskap eller lignende. Det har heller aldri vært hans eller mitt ønske å få han hit på dette grunnlaget. Å flytte til Tyrkia er uaktuelt. Jeg ønsker ikke noen solskinnshistorier om andre par som har fått kjærester/samboere/ektefeller til Norge på overnevnte grunnlag, men som likevel har fått det til. For eksempel ved at han har fått seg jobb eller lignende. Det er dette vi skal satse på, men å søke om jobb i Norge med en så spesifikk utdanning er ikke lett da man sitter i et annet land. Man får ikke jobbsøkervisum med mindre man har annen oppholdstillatelse. Studentvisum er heller ikke aktuelt, da hverken han eller jeg har økonomi til å gjennomføre dette. Så det jeg lurer på er egentlig om det er noen som har noe tips om hvor man kan for eksempel søke om jobb, noen som vet noe om fagfeltet han er utdannet i, hvordan dere selv eventuelt gikk fram? Setter pris på alle svar! Anonymkode: bf623...329 Hei, vi er mye i samme situasjon. Vi har vært sammen i 5-6 år. Han har 3-årigbachelorgrad fra Tyrkia, i tillegg til fagutdanning, og er i full jobb i Tyrkia. Jeg har høyere utdannning og har i tillegg tatt relevant videreutdanning som jeg er ferdig med til høsten - jeg jobber som det jeg er utdanna som, men i vikariater til jeg er helt ferdig utdanna. Det er egentlig min jobbsituasjon som stopper oss, men jeg håper å fikse det. Vi har ikke lyst til å bo i Tyrkia. Vi har tidligere undersøkt om han kan komme hit på egenhånd, altså uten at vi gifter oss,. Vi hadde en potensiell arbeidsgiver. Problemet er at mange ikke vil ansette en fra Tyrkia hvis de kan få en her fra Norge, og tom overfor UDI må en begrunne hvorfor en har valgt å ansette en såpass langt unna fra. Vi ga opp det sporet. Det er også risikabelt for ham å bli ansatt i noe annet enn en fast jobb, og det er jo ikke så lett å få som første jobb i Norge. Det blir vondt for oss hvis vi skulle bo sammen 6-12 mnd og så plutselig må han forlate landet fordi jobbvisumet og jobben er over. Da er det mer stabilt å Vi har derfor bestemt oss for å gifte oss, og søke familieforening når jeg har fått meg fast jobb/tjener nok til at jeg kan få ham hit. Rettt og slett søke om forlovedevisum enten til Norge eller Tyrkia for å gifte oss, og deretter familieforening til Norge. Det er også mulig å søke overgangsvisum slik at han kan bli i Norge mens vi søker om familieforening, jeg vet at noen har fått det til. Det er et annet altnativ, nemlig at vi flytter til Sverige for en periode etter at vi er gift, men jeg har leilighet, husdyr og familie i Norge, og synes den løsninga er vel kaotisk. Så for vår del blir det ekteskap + familiegjenforening. Han har en veldig anvennelig utdannelse, så så lenge kan klarer å lære tilstrekkelig norsk fort nok, tror jeg at han skal kunne få seg jobb i Norge. Han har allrede begynt å lære seg norsk. Det finnes bøker, og noen ressurser på nettet. Anonymkode: 18813...64a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #3 Skrevet 27. februar 2019 Så lenge du er sikker på at han ikke lurer deg så kjør på. Anonymkode: 23dce...0f1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #4 Skrevet 27. februar 2019 Generelt kreves det språkkunnskaper på nivå A2/B1 for å kunne jobbe i Norge. De fleste som tar språkkurs bruker minst ett år på å nå nivå A2. Og det er når de går på språkkurs 5 timer hver ukedag, 5 timer i uka, i et helt arbeidsår. På egehånd kan han kanskje studere slik at han komme seg på A1+, hvis han er flink i språk. Det er ofte lettere for de som tar høyere utdanning, for de har ofte mer egendisiplin. På den annen side er det ikke sikkert at han har tid til å studere språk på egenhånd i tillegg til biomedisin-studier i Tyrkia. Hvis han skal søke type forskningsjobber i Norge, er det nok lettere, det er større toleranse for å hovedsakelig bruke engelsk i jobb. En del internasjonale firma vil også kunne akseptere at han ikke kan nok norsk til jobb-bruk. Men også her begynner de å bli strengere med hensyn til språkkompetanse. Og de jobbene som ikke krever norsk, krever typisk lang erfaring - de vil ha eksperter fra utlandet. Anonymkode: 18813...64a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #5 Skrevet 27. februar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei, vi er mye i samme situasjon. Vi har vært sammen i 5-6 år. Han har 3-årigbachelorgrad fra Tyrkia, i tillegg til fagutdanning, og er i full jobb i Tyrkia. Jeg har høyere utdannning og har i tillegg tatt relevant videreutdanning som jeg er ferdig med til høsten - jeg jobber som det jeg er utdanna som, men i vikariater til jeg er helt ferdig utdanna. Det er egentlig min jobbsituasjon som stopper oss, men jeg håper å fikse det. Vi har ikke lyst til å bo i Tyrkia. Vi har tidligere undersøkt om han kan komme hit på egenhånd, altså uten at vi gifter oss,. Vi hadde en potensiell arbeidsgiver. Problemet er at mange ikke vil ansette en fra Tyrkia hvis de kan få en her fra Norge, og tom overfor UDI må en begrunne hvorfor en har valgt å ansette en såpass langt unna fra. Vi ga opp det sporet. Det er også risikabelt for ham å bli ansatt i noe annet enn en fast jobb, og det er jo ikke så lett å få som første jobb i Norge. Det blir vondt for oss hvis vi skulle bo sammen 6-12 mnd og så plutselig må han forlate landet fordi jobbvisumet og jobben er over. Da er det mer stabilt å Vi har derfor bestemt oss for å gifte oss, og søke familieforening når jeg har fått meg fast jobb/tjener nok til at jeg kan få ham hit. Rettt og slett søke om forlovedevisum enten til Norge eller Tyrkia for å gifte oss, og deretter familieforening til Norge. Det er også mulig å søke overgangsvisum slik at han kan bli i Norge mens vi søker om familieforening, jeg vet at noen har fått det til. Det er et annet altnativ, nemlig at vi flytter til Sverige for en periode etter at vi er gift, men jeg har leilighet, husdyr og familie i Norge, og synes den løsninga er vel kaotisk. Så for vår del blir det ekteskap + familiegjenforening. Han har en veldig anvennelig utdannelse, så så lenge kan klarer å lære tilstrekkelig norsk fort nok, tror jeg at han skal kunne få seg jobb i Norge. Han har allrede begynt å lære seg norsk. Det finnes bøker, og noen ressurser på nettet. Anonymkode: 18813...64a Hei, og takk for svar! Så fint å se at noen er i samme situasjon, selv om jeg vil hevde dere er ganske mange hakk foran oss i forhold til å faktisk nå "målet", som jo er å være sammen permanent. Dette hørtes meget tungvint ut. Hvilke fordeler er det med å flytte til Sverige? Har han lettere for å få oppholdstillatelse der? Det kan høres ut som å gifte seg er den letteste utveien så lenge det er innen sikte, og man er etablert i jobb. Dette er desverre ikke noe vi kan få til enda, da jeg ikke tjener nok. Det finnes vel ingen sjanse for at de vurderer det hvis man ikke har årslønnen de forventer? Jeg har derfor satt håpet mitt på at utdannelsen hans er såpass "unik", og at hans fagkompetanse er noe som trengs i Norge. Jeg vet dette er naivt av meg, men vi får se hvordan det går til våren da vi skal begynne å søke. I utgangspunktet tror jeg det blir vanskelig å finne eventuelle arbeidsgivere, og at det vil være ett av hovedproblemene. TS Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #6 Skrevet 27. februar 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Generelt kreves det språkkunnskaper på nivå A2/B1 for å kunne jobbe i Norge. De fleste som tar språkkurs bruker minst ett år på å nå nivå A2. Og det er når de går på språkkurs 5 timer hver ukedag, 5 timer i uka, i et helt arbeidsår. På egehånd kan han kanskje studere slik at han komme seg på A1+, hvis han er flink i språk. Det er ofte lettere for de som tar høyere utdanning, for de har ofte mer egendisiplin. På den annen side er det ikke sikkert at han har tid til å studere språk på egenhånd i tillegg til biomedisin-studier i Tyrkia. Hvis han skal søke type forskningsjobber i Norge, er det nok lettere, det er større toleranse for å hovedsakelig bruke engelsk i jobb. En del internasjonale firma vil også kunne akseptere at han ikke kan nok norsk til jobb-bruk. Men også her begynner de å bli strengere med hensyn til språkkompetanse. Og de jobbene som ikke krever norsk, krever typisk lang erfaring - de vil ha eksperter fra utlandet. Anonymkode: 18813...64a Takk for svar! Jeg vet ikke så mye om hvor mye språkkunnskaper han trenger. Har du erfaring med dette siden du vet så mye om det? Er det en slags eksamen man må ta for å få dette verifisert? Og må man virkelig være flytende i norsk for å få seg jobb her? Han studereder norsk på egenhånd, og er veldig lærenem. Han har lært seg ganske mye norsk, men jeg innser jo at hvis han skal bo her må han kunne mer. Er du kjent innen fagfeltet han studerer? I så fall, hvilke forskerjobber er aktuelle? TS Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #7 Skrevet 28. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, og takk for svar! Så fint å se at noen er i samme situasjon, selv om jeg vil hevde dere er ganske mange hakk foran oss i forhold til å faktisk nå "målet", som jo er å være sammen permanent. Dette hørtes meget tungvint ut. Hvilke fordeler er det med å flytte til Sverige? Har han lettere for å få oppholdstillatelse der? Det kan høres ut som å gifte seg er den letteste utveien så lenge det er innen sikte, og man er etablert i jobb. Dette er desverre ikke noe vi kan få til enda, da jeg ikke tjener nok. Det finnes vel ingen sjanse for at de vurderer det hvis man ikke har årslønnen de forventer? Jeg har derfor satt håpet mitt på at utdannelsen hans er såpass "unik", og at hans fagkompetanse er noe som trengs i Norge. Jeg vet dette er naivt av meg, men vi får se hvordan det går til våren da vi skal begynne å søke. I utgangspunktet tror jeg det blir vanskelig å finne eventuelle arbeidsgivere, og at det vil være ett av hovedproblemene. TS Anonymkode: bf623...329 Vi har som sagt ikke tenkt å prøve Sverige, men vi kjenner to par som har gjort det rett etter at de gifta seg. Det kalles EØS-løsninga. Man opparbeider seg botid sammen utenfor Norge, og det teller med. Husker ikke hvor lenge man må bo sammen før man kan flytte til Norge. Man må jo da kunne forsørge seg i Sverige mens man er der. Jeg tjener ikke nok nå. Jeg har jobba og studert deltid, og brukt mer tid på studier enn jeg hadde tenkt. Nå er jeg nærmere målet, men må jobbe mye framover for å klare kravet med god margin og ha råd til å betale for visumsøknad osv. Man må tjene minst 261.000 brutto og sannsynlig- gjøre at man kan ha samme inntekt minst 1 år framover, dvs man bør ha fast jobb eller i hvertfall et fast forhold til et vikarbyrå etc. Jeg jobber dels i vikarbyrå nå, dels har jeg andre midlertidige oppdrag. Søker mye jobb om dagen. Jeg tror det er lettere for din kjære om han kan en del norsk, og om han har 1-2 års erfaring fra hjemlandet etter studiene. Anonymkode: 18813...64a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #8 Skrevet 28. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Jeg vet ikke så mye om hvor mye språkkunnskaper han trenger. Har du erfaring med dette siden du vet så mye om det? Er det en slags eksamen man må ta for å få dette verifisert? Og må man virkelig være flytende i norsk for å få seg jobb her? Han studereder norsk på egenhånd, og er veldig lærenem. Han har lært seg ganske mye norsk, men jeg innser jo at hvis han skal bo her må han kunne mer. Er du kjent innen fagfeltet han studerer? I så fall, hvilke forskerjobber er aktuelle? TS Anonymkode: bf623...329 Jeg jobber blant anna som lærer i norsk for innvandrere. Man kan ta f.eks "Bergenstesten" for å teste språklig nivå i norsk. Det er vanlig med firedelt test i lesing, lytting, snakking, og skriving. Akkurat nå utlyses det en jobb i hans fag på OsloMet, via Finn.no/jobb . Du kan ta deg en titt der. Det utlyses jobber på engelsk også, hvis du googler. Litt info her: https://www.lifeinnorway.net/researcher-jobs-in-norway/ Anonymkode: 18813...64a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #9 Skrevet 28. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber blant anna som lærer i norsk for innvandrere. Man kan ta f.eks "Bergenstesten" for å teste språklig nivå i norsk. Det er vanlig med firedelt test i lesing, lytting, snakking, og skriving. Akkurat nå utlyses det en jobb i hans fag på OsloMet, via Finn.no/jobb . Du kan ta deg en titt der. Det utlyses jobber på engelsk også, hvis du googler. Litt info her: https://www.lifeinnorway.net/researcher-jobs-in-norway/ Anonymkode: 18813...64a Den stillingen bør ærlig talt bli gitt til en nordmann som søker jobb. Det er ille nok med mangelen på jobber innenfor feltet som det er om ikke vi skal hente inn søkere fra andre land. Anonymkode: c574a...21a 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #10 Skrevet 28. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg jobber blant anna som lærer i norsk for innvandrere. Man kan ta f.eks "Bergenstesten" for å teste språklig nivå i norsk. Det er vanlig med firedelt test i lesing, lytting, snakking, og skriving. Akkurat nå utlyses det en jobb i hans fag på OsloMet, via Finn.no/jobb . Du kan ta deg en titt der. Det utlyses jobber på engelsk også, hvis du googler. Litt info her: https://www.lifeinnorway.net/researcher-jobs-in-norway/ Anonymkode: 18813...64a Da skal jeg be han tatt en titt på den testen, jeg fant noen eksempeloppgaver. Da finner man jo raskt ut hvor godt han eventuelt ligger an. Takk for link, skal unersøke det nærmere! Når det gjelder stillingen ved OsloMet så mener du vel stillingen som studieleder innenfor bioingeniør og biomedisinfagene? Det er dette som er forvirrende for meg også, men utdanningen hans verken er basert på bioingeniørfag eller biomedsin. Det går mer på medisinsk-teknisk utstyr som MR-maskiner o.l; https://en.wikipedia.org/wiki/Biomedical_engineering Finner ingenting relevant i det norske utdanningssystemet, selv om kanskje biomedisin er det nærmeste, evt mekanisk ingeniørfag. Det er derfor det er litt vanskelig å finne noe. Men jeg tror definitivt at det går an å sjekke ut forskerjobber. TS Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #11 Skrevet 28. februar 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Vi har som sagt ikke tenkt å prøve Sverige, men vi kjenner to par som har gjort det rett etter at de gifta seg. Det kalles EØS-løsninga. Man opparbeider seg botid sammen utenfor Norge, og det teller med. Husker ikke hvor lenge man må bo sammen før man kan flytte til Norge. Man må jo da kunne forsørge seg i Sverige mens man er der. Jeg tjener ikke nok nå. Jeg har jobba og studert deltid, og brukt mer tid på studier enn jeg hadde tenkt. Nå er jeg nærmere målet, men må jobbe mye framover for å klare kravet med god margin og ha råd til å betale for visumsøknad osv. Man må tjene minst 261.000 brutto og sannsynlig- gjøre at man kan ha samme inntekt minst 1 år framover, dvs man bør ha fast jobb eller i hvertfall et fast forhold til et vikarbyrå etc. Jeg jobber dels i vikarbyrå nå, dels har jeg andre midlertidige oppdrag. Søker mye jobb om dagen. Jeg tror det er lettere for din kjære om han kan en del norsk, og om han har 1-2 års erfaring fra hjemlandet etter studiene. Anonymkode: 18813...64a Dette tror jeg faktisk jeg har sjekket. Noe sånt som familiegjenforening basert på samboerskap. Mener det var 2 år man måtte ha bodd sammen. Jeg skjønner hvorfor det er vanskelig å gjennomføre. Jeg har fast jobb i Norge, og tror det ville vært vanskelig å flytte til Sverige og etablere seg der i 2 år, men det er vel mulig om man ikke har noen annen utvei. Ja, jeg tror også man burde hatt fast jobb i 2 år for å få oppfylt disse kravene. Det er en hard prosess, men jeg tenker at dere klarer det. Dere må bare stå på. Jeg skjønner ikke selv hvorfor vi ikke begynte å tenke på alt dette tidligere. Det hadde vært mye enklere om man bare hadde visst det et par år tidligere :-) Men what can you do? Det er ikke mulig for dere å få til etterutdanning for han i Norge, da? Da ville han jo blitt mer attraktiv overfor arbeidsgivere, og han ville fått mulighet til å få arbeidssøkervisum etter endt utdanning? :-) Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #12 Skrevet 28. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke mulig for dere å få til etterutdanning for han i Norge, da? Da ville han jo blitt mer attraktiv overfor arbeidsgivere, og han ville fått mulighet til å få arbeidssøkervisum etter endt utdanning? 🙂 Anonymkode: bf623...329 Jeg tror ikke han er interessert i å komme hit på studentvisum. Det blir vanskelig for ham å studere på norsk, og dyrt for meg å ha ham her. På familieinnvangsvisum har han lov til å jobbe. Anonymkode: 18813...64a
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #13 Skrevet 28. februar 2019 On 2/27/2019 at 5:21 PM, AnonymBruker said: Hei alle sammen! Nå skal jeg ta opp noe som kanskje er litt tabu for noen, men jeg prøver likevel da det jeg har funnet av informasjon selv ikke er særlig betryggende. Jeg er en dame på 25 år, som har vært sammen med en tyrkisk mann i 9 år. Han er nå 28. Vi møttes gjennom et spill høsten 2008, og ble raskt venner. Så bestemte vi oss for å møtes i 2010, og ble kjærester samme året. Vi har begge reist utallige ganger for å besøke hverandre, og jeg har ikke telling på hvor mange ganger han har vært i Norge og jeg i Tyrkia. På grunn av diverse familieforhold har han vært sen med utdanningen sin, og kommer til å være ferdig utdannet biomedisinsk ingeniør til våren. Jeg skal ta høyere utdanning til høsten, og har for tiden ikke en jobb som tilsier at han kan få oppholdstillatelse med bakgrunn i forlovelse, ekteskap eller lignende. Det har heller aldri vært hans eller mitt ønske å få han hit på dette grunnlaget. Å flytte til Tyrkia er uaktuelt. Jeg ønsker ikke noen solskinnshistorier om andre par som har fått kjærester/samboere/ektefeller til Norge på overnevnte grunnlag, men som likevel har fått det til. For eksempel ved at han har fått seg jobb eller lignende. Det er dette vi skal satse på, men å søke om jobb i Norge med en så spesifikk utdanning er ikke lett da man sitter i et annet land. Man får ikke jobbsøkervisum med mindre man har annen oppholdstillatelse. Studentvisum er heller ikke aktuelt, da hverken han eller jeg har økonomi til å gjennomføre dette. Så det jeg lurer på er egentlig om det er noen som har noe tips om hvor man kan for eksempel søke om jobb, noen som vet noe om fagfeltet han er utdannet i, hvordan dere selv eventuelt gikk fram? Setter pris på alle svar! Anonymkode: bf623...329 Har du noen form for inntekt? Eller har noen i familie som er villige til å låne bort 100k slik at de på papiret tar på seg alt anvar for denne gutten mens han er her? Jeg tenker turistvisum først, så forlove dere. Anonymkode: 1aa4e...277
gohege Skrevet 28. februar 2019 #14 Skrevet 28. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da skal jeg be han tatt en titt på den testen, jeg fant noen eksempeloppgaver. Da finner man jo raskt ut hvor godt han eventuelt ligger an. Takk for link, skal unersøke det nærmere! Når det gjelder stillingen ved OsloMet så mener du vel stillingen som studieleder innenfor bioingeniør og biomedisinfagene? Det er dette som er forvirrende for meg også, men utdanningen hans verken er basert på bioingeniørfag eller biomedsin. Det går mer på medisinsk-teknisk utstyr som MR-maskiner o.l; https://en.wikipedia.org/wiki/Biomedical_engineering Finner ingenting relevant i det norske utdanningssystemet, selv om kanskje biomedisin er det nærmeste, evt mekanisk ingeniørfag. Det er derfor det er litt vanskelig å finne noe. Men jeg tror definitivt at det går an å sjekke ut forskerjobber. TS Anonymkode: bf623...329 Det minnet meg om bioteknologistudiet som man kan ta ved Ntnu blant annet. Tror det er en ingeniørgrad også. Har du sammenlignet med det? Har ikke så mye å stille med dessverre, men håper det løser seg for dere! Masse lykke til ☺️
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #15 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du noen form for inntekt? Eller har noen i familie som er villige til å låne bort 100k slik at de på papiret tar på seg alt anvar for denne gutten mens han er her? Jeg tenker turistvisum først, så forlove dere. Anonymkode: 1aa4e...277 Det hjelper dessverre ikke om familien har penger å låne ut. I wish! Man må dokumentere egen inntekt- ikke formue - og sannsynliggjøre framtidig inntekt. Må være mindt 365.000 kr brutto. Man kan få opphold pga formue, men da må det være veldig store summer. 100 K rekker ikke langt hvis han ikke kan jobbe sjøl la oss si de første to årene. Bare selve søknaden koster ca. 10 000, og så er det reiser til og fra hjemland, mat, buss, trening mm, alt man trenger til seg selv x2... Anonymkode: 18813...64a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #16 Skrevet 1. mars 2019 På 27.2.2019 den 19.41, AnonymBruker skrev: Generelt kreves det språkkunnskaper på nivå A2/B1 for å kunne jobbe i Norge. De fleste som tar språkkurs bruker minst ett år på å nå nivå A2. Og det er når de går på språkkurs 5 timer hver ukedag, 5 timer i uka, i et helt arbeidsår. På egehånd kan han kanskje studere slik at han komme seg på A1+, hvis han er flink i språk. Det er ofte lettere for de som tar høyere utdanning, for de har ofte mer egendisiplin. På den annen side er det ikke sikkert at han har tid til å studere språk på egenhånd i tillegg til biomedisin-studier i Tyrkia. Hvis han skal søke type forskningsjobber i Norge, er det nok lettere, det er større toleranse for å hovedsakelig bruke engelsk i jobb. En del internasjonale firma vil også kunne akseptere at han ikke kan nok norsk til jobb-bruk. Men også her begynner de å bli strengere med hensyn til språkkompetanse. Og de jobbene som ikke krever norsk, krever typisk lang erfaring - de vil ha eksperter fra utlandet. Anonymkode: 18813...64a Jeg tok bergenstesten etter 6 mnd i Norge og fikk 550 poeng. Gikk ikke på kurs, men lærte språket selv. Så det er fullt mulig. Anonymkode: 4977b...35a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #17 Skrevet 1. mars 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Har du noen form for inntekt? Eller har noen i familie som er villige til å låne bort 100k slik at de på papiret tar på seg alt anvar for denne gutten mens han er her? Jeg tenker turistvisum først, så forlove dere. Anonymkode: 1aa4e...277 Som AB sa over her, det hjelper svært lite om jeg har familiemedlemmer som kan låne bort 100k, og det hadde heller ikke hjulpet om jeg hadde innestående 100k på konto selv da det er årlig inntekt som teller, og det helst i 2-3 år 🙂 9 hours ago, gohege said: Det minnet meg om bioteknologistudiet som man kan ta ved Ntnu blant annet. Tror det er en ingeniørgrad også. Har du sammenlignet med det? Har ikke så mye å stille med dessverre, men håper det løser seg for dere! Masse lykke til ☺️ Da skal jeg sjekke den! Jeg fant en videreutdanning på UiO for elektroingeniører som handlet om medisinsk-teknisk utstyr, men den videreutdanningen finnes ikke lenger. Vi har vært på blant annet studieadministrasjonen på det medisinske fakultet og spurt, men de visste svært lite. Vi kom i kontakt med en prosessor som hadde en lignende utdanning som jobbet på universitetssykehuset i Oslo, men hans utdanning hadde bakgrunn i andre ting med mye etterutdanning. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tok bergenstesten etter 6 mnd i Norge og fikk 550 poeng. Gikk ikke på kurs, men lærte språket selv. Så det er fullt mulig. Anonymkode: 4977b...35a Så godt å høre at det er gjennomførbart 🙂 jeg vet ikke hvordan poengrangeringen er, og hvor mange poeng man må ha for å få godkjent? TS Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #18 Skrevet 1. mars 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tror ikke han er interessert i å komme hit på studentvisum. Det blir vanskelig for ham å studere på norsk, og dyrt for meg å ha ham her. På familieinnvangsvisum har han lov til å jobbe. Anonymkode: 18813...64a Ja, vi fant også ut at det var en smule for dyrt.. Spesielt om man skal dekke alle utgifter selv. Det finnes jo engelske utdanninger, men det hjelper jo lite ifht økonomi. Men jeg håper det ordner seg for dere, og at dere ikke må vente så alt for lenge 🙂 ønsker dere masse lykke til i fremtiden! TS Anonymkode: bf623...329
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #19 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som AB sa over her, det hjelper svært lite om jeg har familiemedlemmer som kan låne bort 100k, og det hadde heller ikke hjulpet om jeg hadde innestående 100k på konto selv da det er årlig inntekt som teller, og det helst i 2-3 år 🙂 Da skal jeg sjekke den! Jeg fant en videreutdanning på UiO for elektroingeniører som handlet om medisinsk-teknisk utstyr, men den videreutdanningen finnes ikke lenger. Vi har vært på blant annet studieadministrasjonen på det medisinske fakultet og spurt, men de visste svært lite. Vi kom i kontakt med en prosessor som hadde en lignende utdanning som jobbet på universitetssykehuset i Oslo, men hans utdanning hadde bakgrunn i andre ting med mye etterutdanning. Så godt å høre at det er gjennomførbart 🙂 jeg vet ikke hvordan poengrangeringen er, og hvor mange poeng man må ha for å få godkjent? TS Anonymkode: bf623...329 450 for å komme inn på universitetet Anonymkode: 4977b...35a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå