Gå til innhold

Vin og pris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye burde jeg betale for en god vin ?

Anonymkode: 52da7...b1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor mye burde jeg betale for en god vin ?

Definer: "mye" og "god"... 

Skrevet
1 minutt siden, K.B. skrev:

Definer: "mye" og "god"... 

Pleier å kjøpe vin til max 200 kr, men er så mange som sier det er billig skvip, stemmer det at dyre viner smaker bedre, da tenker jeg ca 4-600 kr.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier å kjøpe vin til max 200 kr, men er så mange som sier det er billig skvip, stemmer det at dyre viner smaker bedre, da tenker jeg ca 4-600 kr.

Er det en drikkevin du snakker om eller en vin som skal gå til en bestemt type mat? Rødt, hvit, rose, musserende osv... Det er ikke sånn at det trenger å være et hav av forskjell i smak på en dyrere vin, og ikke nødvendigvis at smaken går i retning av dine preferanser. 

Skrevet
8 minutter siden, K.B. skrev:

Er det en drikkevin du snakker om eller en vin som skal gå til en bestemt type mat? Rødt, hvit, rose, musserende osv... Det er ikke sånn at det trenger å være et hav av forskjell i smak på en dyrere vin, og ikke nødvendigvis at smaken går i retning av dine preferanser. 

Bare kosevin.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare kosevin.

Ok foretrekker du rød, hvit, rose eller bobler? 

Skrevet
Akkurat nå, K.B. skrev:

Ok foretrekker du rød, hvit, rose eller bobler? 

Hvit og rød 😊

Skrevet

Et godt tips er å notere ned hvilke viner som står på kartet på restauranter du liker. Der har folk med peiling plukket ut vin. På polet får du vinene billigere enn på restauranten (selvsagt), men da ser du hva de egentlig koster. Jeg smaker ofte et glass av en ny vin på mine favorittrestauranter, og liker jeg det noterer jeg ned.

Anonymkode: 1fb28...47b

Gjest hva som helst
Skrevet

Jeg kjøper ikke vin under 130 kroner. Sjelden under 150 kroner.

Se på denne tabellen som DN utarbeidet: 19e65d530415b6531471537a0941a69f?image_v

For en vin til 100 kr, gjenstår etter skatter, avgifter etc, kun en tier til å faktisk produsere vinen. Hvor bra vin kan man lage av dette? Til sammenligning vil en vin til 140 kroner ha 50 kroner til overs som kan inngå i produksjonen. Dette tilsvarer en femdobling. Da sier det seg selv at man kan få et enormt kvalitetssprang kun ved å slenge på noen ekstra tiere dersom utgangspunktet er de absolutt billigste vinene. 

Skrevet
9 minutter siden, Flyndrefisken skrev:

Jeg kjøper ikke vin under 130 kroner. Sjelden under 150 kroner.

Se på denne tabellen som DN utarbeidet: 19e65d530415b6531471537a0941a69f?image_v

For en vin til 100 kr, gjenstår etter skatter, avgifter etc, kun en tier til å faktisk produsere vinen. Hvor bra vin kan man lage av dette? Til sammenligning vil en vin til 140 kroner ha 50 kroner til overs som kan inngå i produksjonen. Dette tilsvarer en femdobling. Da sier det seg selv at man kan få et enormt kvalitetssprang kun ved å slenge på noen ekstra tiere dersom utgangspunktet er de absolutt billigste vinene. 

Det betyr at for så å si alle vinflasker så kan man (sånn ca) tenke 95-100 i diverse, og resterende i selve vinen. (Forstår at mva osv er variabler)

Interessant, og nyttig informasjon.

Jeg drikker det jeg liker, uavhengig av pris men dette forklarer jo for en stor del det markante kvalitetsdroppet fra en vin til 160.- og ned til en vin til 120.-

Anonymkode: c2732...13b

Skrevet
På 27.2.2019 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Sier litt om de som kommer med den påstanden. En vin er ikke nødvendigvis god fordi den koster skjorta. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, FrankDrebin skrev:

Sier litt om de som kommer med den påstanden. En vin er ikke nødvendigvis god fordi den koster skjorta. 

Og ikke minst: Hvor mange av oss har smaksløkene (og kunnskapen) til å få nytte av de ekstra 400 kronene mellom en 200-kronersvin og en 600-kronersvin? Forsvinnende få.

(Hvor mange vil skryte på seg denne vinkunnskapen og smaksløkene? Adskillig flere. :P)

Anonymkode: 6ee2a...eac

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ikke minst: Hvor mange av oss har smaksløkene (og kunnskapen) til å få nytte av de ekstra 400 kronene mellom en 200-kronersvin og en 600-kronersvin? Forsvinnende få.

(Hvor mange vil skryte på seg denne vinkunnskapen og smaksløkene? Adskillig flere. :P)

Jeg er så glad for at jeg er så lite vinkjenner at jeg kan syns rimelig vin er god. :)

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp, det hadde vært bortkasta spenn. :P 

4 timer siden, Brunhilde skrev:

Jeg er så glad for at jeg er så lite vinkjenner at jeg kan syns rimelig vin er god. :)

Jeg også, for meg er det god vin og vond vin, punktum. :)

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2019 den 18.40, Brunhilde skrev:

Jeg også. Jeg er veldig glad i vin, og har prøvd å lære meg å kjenne igjen forskjellige typer druer, og identifisere forskjellige typer smaker i de forskjellige vinene. Men jeg har kommet frem til at nesa og smaksløkene mine ikke er i den ligaen i det hele tatt. For meg stopper det fort opp ved "mmmm, denne var god". :fnise: 

• Liker 1
Gjest hva som helst
Skrevet
På 2.3.2019 den 11.08, AnonymBruker skrev:

Jeg også. Jeg er veldig glad i vin, og har prøvd å lære meg å kjenne igjen forskjellige typer druer, og identifisere forskjellige typer smaker i de forskjellige vinene. Men jeg har kommet frem til at nesa og smaksløkene mine ikke er i den ligaen i det hele tatt. For meg stopper det fort opp ved "mmmm, denne var god". :fnise: 

Har du noen gang gått systematisk til verks og lest om hva de ulike druene lukter og smaker, og forsøkt å kjenne dette igjen i glasset? Og dratt på smakinger og lignende for å prøve mye forskjellig? Det er slike ting som er avgjørende for å bli mer treffsikker og bevisst på hva man har i glasset.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Flyndrefisken skrev:

Har du noen gang gått systematisk til verks og lest om hva de ulike druene lukter og smaker, og forsøkt å kjenne dette igjen i glasset? Og dratt på smakinger og lignende for å prøve mye forskjellig? Det er slike ting som er avgjørende for å bli mer treffsikker og bevisst på hva man har i glasset.

Jeg har gjort noen halvhjertede forsøk, og har vært på flere vinsmakinger. Men når alle andre sier "solbær" (det er jo en ganske karakteristisk smak ...) og mine smaksløker stort sett bare sier "rødvin" er det liksom ikke så mye håp. :fnise: 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, Flyndrefisken said:

Kunne ikke brydd meg mindre

Anonymkode: 27d52...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...