Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker jobber i skjul. Ønsker ikke at referansene blir ringt til uten at det er en liten sjanse for at jeg får jobben. Jeg har flere referanser fra tidligere og jeg tror de sier ja til å være det igjen. Men ser ikke nødvendigheten av at de må vite allerede nå at jeg søker jobb. 

Har også lest at det er vanlig å komme med kontakt til referanser på intervju? Ringer de alltid etter intervju, eller kan de ringe referanser før? Er det lurt å skrive i søknaden at de kan ta kontakt om de ønsker referanser før intervju?

Anonymkode: a97db...3e6

Skrevet

Jeg skriver alltid "oppgis ved forespørsel". Det er ikke normalt å ringe referanser før etter intervju, men man vet jo aldri.

Anonymkode: 94d67...c48

• Liker 9
Skrevet

Referanser oppgis i cv, ikke søknadsbrev. Vanlig å ha de klare til jobbintervjuet, ja. Dersom det står i utlysningen at referanser skal oppgis bør du gjøre det, om ikke er det ok med 'Referanser oppgis på forespørsel'.

Anonymkode: 27d4c...782

• Liker 1
Skrevet

Tidligere har jeg fått beskjed om å ha med kontaktinfo til referansepersoner på førstegangsintervju.

De siste par årene har det - i min bransje - virket unødvendig før man er sikker på at man kommer videre til 2. gangs-intervju.

Med mindre det blir sagt eksplisitt i stillingsannonsen at man skal oppgi dette i søknaden (CV), eller at man får beskjed muntlig på telefon i forkant av 1. gangs-intervjuet, så ville jeg vurdert å droppe det frem til de spør om det. Det går for øvrig an å skrive på CV'en (med mindre det blir etterspurt i stillingsannonse) at referansepersoner oppgis ved forespørsel. ;) 

Anonymkode: 88a09...973

Skrevet

Referanser oppgis på forespørsel. Da har man tid til å varsle dem, fortelle at det kan komme en telefon herfra eller derfra. Jeg har vært referanse flere ganger. Og en telefon på dagtid når man selv er på jobb og noen ringer og man bare ehhh æææ... hvor ringte du fra, sa du? Nei, det er ikke bra. 

• Liker 4
Skrevet

de vil neppe ringe referanser før du har vært inne til intervju uansett. Jeg har pleid å oppgi det under intervjuet. Lykke til:) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare skrevet nederst på CVen at «referanser oppgis hvis ønskelig». Aldri vært noe problem. 

Skal snart begynne i ny jobb, og verken i nåværende eller den nye jobben ringte de referanser. 

Anonymkode: b2098...3c0

Skrevet

Jeg har med meg et notat med referanser til intervju og det tror jeg er ganske vanlig. Det er også det jeg forventer når jeg har intervjuet. 

Jeg har opplevd en gang at det var ønske om referanser før intervju uten at de kunne gi noen god grunn for hvorfor og da trakk jeg meg. Jeg ønsker sjelden å gi beskjed til nåværende arbeidsgiver at jeg søker jobb før intervju er aktuelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg søker jobber nå, og med ett unntak hvor det spesifikt var etterspurt i utlysningen at referanse skulle oppgis i CV, har jeg skrevet "oppgis ved forespørsel". Spesielt når man søker mange jobber på en gang er det greit om ikke referanser ringes ned helt, og det er strengt tatt ikke noe poeng at referanser skal ringes uten at man er aktuell for jobben og dermed kalles inn til intervju.

Anonymkode: 4a60d...de4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...