stenalina Skrevet 27. februar 2019 #1 Skrevet 27. februar 2019 Jeg kjøpte en eføyplante for noen uker siden, jeg vanner den ca en gang i uka eller når den blir tørr, men den mister bare fler og fler blader. Den henger i vinduet, men får ikke direkte sollys da gardina er som regel nede i rommet. Det er normal temperatur på rommet og jeg har ikke lufta direkte med vinduet planten henger i. Hva er det jeg gjør galt?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #2 Skrevet 27. februar 2019 Kan det være skadedyr?eføy blir VELDIG lett angrepet av spinnmid...egentlig så er den helt umulig å ha inne i et tørt og vatmt inneklima..men en fryd å ha hengende ute i sommermnd, der trives den kjempegodt. Har sluttet å kjøpe eføy til innebruk sjøl etter at så å si alle har lidd samme skjebne med godt stell. Det kommer nesten garantert spinnmidd før eller siden uansett når den er inne. Spinnmidden dreper planta sakte men sikkert og bladene blir brune og dør/detter av. Synd siden det er en så dekorativ plante.☺ Anonymkode: 649e0...d54
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #3 Skrevet 27. februar 2019 Jeg har eføy på badet, og den stortrives. Står i østvendt vindu med vindusfolie, og vannes når jeg husker det. Eføy liker å ha det fuktig. Anonymkode: fcec1...605
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #4 Skrevet 27. februar 2019 5 timer siden, stenalina skrev: Jeg kjøpte en eføyplante for noen uker siden, jeg vanner den ca en gang i uka eller når den blir tørr, men den mister bare fler og fler blader. Den henger i vinduet, men får ikke direkte sollys da gardina er som regel nede i rommet. Det er normal temperatur på rommet og jeg har ikke lufta direkte med vinduet planten henger i. Hva er det jeg gjør galt? Hva gjør du siden du klarer å drepe den ? Jeg har kjempet en kamp å drepe min ute eføy i 10 år Anonymkode: c4b2d...5bd
skruf Skrevet 27. februar 2019 #5 Skrevet 27. februar 2019 Føler med deg! Enkelte, bl.a meg, har ikke grønne fingre. Løsningen min er å kjøpe nye planter ethvert som de dør.. 3
stenalina Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #6 Skrevet 27. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan det være skadedyr?eføy blir VELDIG lett angrepet av spinnmid...egentlig så er den helt umulig å ha inne i et tørt og vatmt inneklima..men en fryd å ha hengende ute i sommermnd, der trives den kjempegodt. Har sluttet å kjøpe eføy til innebruk sjøl etter at så å si alle har lidd samme skjebne med godt stell. Det kommer nesten garantert spinnmidd før eller siden uansett når den er inne. Spinnmidden dreper planta sakte men sikkert og bladene blir brune og dør/detter av. Synd siden det er en så dekorativ plante.☺ Anonymkode: 649e0...d54 Tok en nærmere kikk på planta mi nå, ser et bittelite lag med spinn over den ene lange stilken. Det har tydeligvis gått fort det der da, har ikke hatt den så lenge 🙈🐞 Får vente på våren da så kan jeg prøve å kaste den ut før den dør eller noe sånt?
LilleVanilje Skrevet 27. februar 2019 #7 Skrevet 27. februar 2019 Fyll en flaske med vann og grønnsåpe å spray planten godt flere ganger 😊 det dreper spinnmidden etterhvert 😊 det oppstår fordi planten blir for tørr mellom vanningen 1
stenalina Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2019 36 minutter siden, LilleVanilje skrev: Fyll en flaske med vann og grønnsåpe å spray planten godt flere ganger 😊 det dreper spinnmidden etterhvert 😊 det oppstår fordi planten blir for tørr mellom vanningen Takk for tipset, skal sjekke det ut!😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå