Gå til innhold

Kjøpe eller selge først? Alenemor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er alenemor og eier en leilighet i Stavanger. Den vil jeg nå selge for å kjøpe noe større. 

Jeg er så usikker på om jeg skal selge nå med en gang, og risikere å stå uten bolig (er lite aktuelt til salgs), eller kjøpe når det kommer noe jeg liker og så selge etterpå. Risikerer jo da å sitte på to boliger..

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: b166e...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du penger til å kjøpe bolig nr. 2 uten å selge bolig nr. 1 først så kjøper du selvfølgelig først!

De fleste må jo finansiere bolig 2 med salg av bolig 1.

Anonymkode: f1c9c...74c

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på hva du selger. Markedet for leiligheter og flermannsboliger er rimelig dødt. Jeg skal selge selv, så har fulgt med på alt som selges i omkretsen her i flere måneder. Selv om det er kjipt velger vi å selge først. Det tar i snitt 90 dager å selge, og 70-80% selges under prisantydning. Vet om flere som har brukt over 6 måneder på salg og da ble prisen godt under prisantydning. 

Vi velger heller risikoen med å leie noen måneder hvis vi er uheldig og ikke finner noe nytt. Finansieringsbeviset går ingen sted. 

Anonymkode: 5dfc4...8bc

Skrevet

Jeg ville solgt først. Kjipt å sitte med kjøpt bolig og ikke få solgt.

Anonymkode: d46a1...693

• Liker 3
Skrevet

Selg først, spesielt i Stavanger! Broren min bor der, og i hans borettslag er det mange som har brukt månedsvis på å selge leilighetene det siste halve året. Hadde du bodd i Oslo så hadde det vært noe annet, da hadde jeg sagt kjøp først. 

Anonymkode: 691e0...50e

• Liker 1
Skrevet

jeg ble sittende i 8 med med to leiligheter fordi jeg kjøpte først, aldri igjen!! 

Anonymkode: 3ea9d...6fe

• Liker 1
Skrevet

Jag bor i Trondheim og har fulgt med markedet her lenge. Folk får ikke solgt her. Mange legger seg kraftig ned i pris etter å hatt boligene ute på markedet i et halvt år uten salg.. Jeg ser de samme annonsene går igjen og igjen. Har vært på en del visninger det siste halve året og det er veldig lite interesser med mindre prisen er lav i forhold til andre lignende boliger. 

Jeg ville uten tvil solgt først og ikke risikert å sitte med to boliger. Da kan man bli sittende lenge med dyre lån..

Anonymkode: 8e5de...bca

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Anbefaler på sterkeste å selge først om du ikke har økonomi til  å sitte med to boliger. Vet om mange som har gått i den fellen og ikke fått solgt . Jeg solgte først, leide en liten stund til jeg fikk kjøpt ny bolig :)

Skrevet

Jeg sitter nå med to boliger, og angrer på at jeg ikke solgte først. Om jeg bestemmer meg for å flytte igjen, kommer jeg til å selge i ro og mak, og så leie noe i en overgangsperiode. Da kan jeg bruke tid på å finne noe nytt, uten å tenke på hverken salg eller doble boutgifter. Dessuten har jeg i etterkant funnet ut at alt i alt så er det ikke så grusomt dyrt å leie, om man kun trenger stor nok plass til en (sett i forhold til husleie, strøm, renter, forsikring på det man skal selge).

Anonymkode: 2ece3...e90

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Har du penger til å kjøpe bolig nr. 2 uten å selge bolig nr. 1 først så kjøper du selvfølgelig først!

De fleste må jo finansiere bolig 2 med salg av bolig 1.

Hvorfor er det så mange som er så fan av å gå ut i usikkerheten?

Eie 2 boliger hvis du har råd vs. selge og muligens stå husløs i flere måneder til du evnt. kanskje, muligens får kjøpt?

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er alenemor og eier en leilighet i Stavanger. Den vil jeg nå selge for å kjøpe noe større. 

Jeg er så usikker på om jeg skal selge nå med en gang, og risikere å stå uten bolig (er lite aktuelt til salgs), eller kjøpe når det kommer noe jeg liker og så selge etterpå. Risikerer jo da å sitte på to boliger..

Hva ville du gjort? 

Anonymkode: b166e...b27

Skal du kjøpe først, så er du nesten avhengig av å ha penger til å kjøpe med. Banken avgjør om du får låne penger. Ingen dør av å bo til leie en periode mellom to boliger. 

Anonymkode: 79e3b...89f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...