Gå til innhold

Du bør bytte telefon til en nyere mobil da din telefoner utdatert sa OneCall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk sms fra onecall- som skal oppgradere sitt nett. det kan hende min telefon er for gammel og ikke vil fungere så de vil anbefale meg å bytte til en nyere. Kjedelig. da jeg bevisst har valgt en eldre telefon. Jeg ønsker ikke smarttelefon med apper og som kan spores til enhver tid, hvor man befinner seg. Hva er andres erfaringer med å ha en eldre telefon- vil jeg nå ikke kunne motta meldinger og samtaler? Mmms bruker jeg svært lite så om jeg mister det er det greit.

Anonymkode: b74c4...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den vil fremdeles fungere på det basisnettet, altså sms og samtaler, men antagligvis ikke mms lenger siden det vil gå mot 5g, det er vel det de mener. Har selv en gammel Nokia som fint går på nett og mottar mms enn så lenge, den tar inn 3g, men neppe 4g  og i allefall ikke 5g.

Anonymkode: a21f7...bd4

• Liker 3
Skrevet

Det går da fint å kjøpe en ny telefon som IKKE er en smart telefon.

På jobb bruker jeg en alcatel-mobiltelefon til 200 kr. Den har det jeg trenger i jobbsammenheng (som er å motta samtaler). Kjøpt for 3 uker siden.

Men mobilen din vil mest antagelig fungere utmerket selv etter oppgraderingen av nettverket dems. Basissystemet som telefonoppkall og sms går stadig på det samme systemet det alltid har.

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den vil fremdeles fungere på det basisnettet, altså sms og samtaler, men antagligvis ikke mms lenger siden det vil gå mot 5g, det er vel det de mener. Har selv en gammel Nokia som fint går på nett og mottar mms enn så lenge, den tar inn 3g, men neppe 4g  og i allefall ikke 5g.

Ok ja da kan jeg beholde den. Vil jeg da se om noen har prøvd å sende meg en mms?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok ja da kan jeg beholde den. Vil jeg da se om noen har prøvd å sende meg en mms?

Det vet jeg ikke, kanskje du får en melding om det? En sms hvor det står at mms ble forsøkt sendt?

Skrevet

Og er min forståelse rett når jeg tenker at smarttelefoner kan spores og eldre mobiler ikke? Google play mislikte jeg - det funket bare ikke for meg- hadde ikke kontroll på hva som skjedde.

Ts

Skrevet

Alt kan spores i teorien. Bare fordi mobilen din er eldre betyr ikke at man ikke kan spore hvilket tårn du pinger av til enhver tid.

I en smarttelefon har du muligheten til å justere hvilken informasjon som sendes ut og hva som skal sperres osv. Du MÅ ikke ha på GPS. Du kan slå av funksjonen som gjør at GPS snakker med forskjellige apper som f. eks. Google Maps. Eller du kan slå av GPS totalt.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og er min forståelse rett når jeg tenker at smarttelefoner kan spores og eldre mobiler ikke? Google play mislikte jeg - det funket bare ikke for meg- hadde ikke kontroll på hva som skjedde.

Ts

Alle telefoner kan spores. Det er teknisk umulig å ha ett mobilnett som ikke kan spores. 

Det handler om hvem, hvordan og motivasjon for sporing. Og der er google ikke nødvendigvis verre enn operatør. Men det operatør gjør er mer skjult. 

Når det gjelder mobilen din. For øyeblikket driver vi å faser ut 3G, altså UMTS. Etterpå forsvinner GSM. I praksis betyr det at du antagelig må bytte ut telefonen din, fordi det for øyeblikket er få 4G og 5G telefoner som ikke er smarttelefoner. Men det er sannsynlig at det vil dukke opp den type telefoner også.

Jeg er spent på Ice sin argumentasjon for melding til deg, men det kan hende de forbereder seg mot alle som har 3g baserte telefoner siden MMS forsvinner på disse. (Hele infrastrukturen for SMS, MMS og samtaler må bygges om. )

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk sms fra onecall- som skal oppgradere sitt nett. det kan hende min telefon er for gammel og ikke vil fungere så de vil anbefale meg å bytte til en nyere. Kjedelig. da jeg bevisst har valgt en eldre telefon. Jeg ønsker ikke smarttelefon med apper og som kan spores til enhver tid, hvor man befinner seg. Hva er andres erfaringer med å ha en eldre telefon- vil jeg nå ikke kunne motta meldinger og samtaler? Mmms bruker jeg svært lite så om jeg mister det er det greit.

Slik er ikke det

Anonymkode: 5d3f3...c31

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det stemmer ikke. De som med vilje ikke vil bli sporet om de er kriminelle for eksempel kjøper en telefon med kontantkort som de kun da ringer med en gang før de kaster telefonen igjen.

Men hva er du redd for egentlig? Om du ikke er kriminell trenger du liksom ikke bekymre deg for at politiet kan spore telefonen din akkurat. 

Anonymkode: 03ab5...745

• Liker 3
Skrevet

Får du til å ringe, sende sms og telefonen er solid så ser ikke jeg noen grunn til at du skal bytte i hvertfall.

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. De som med vilje ikke vil bli sporet om de er kriminelle for eksempel kjøper en telefon med kontantkort som de kun da ringer med en gang før de kaster telefonen igjen.

Men hva er du redd for egentlig? Om du ikke er kriminell trenger du liksom ikke bekymre deg for at politiet kan spore telefonen din akkurat. 

Anonymkode: 03ab5...745

Veeeeeel, idag så får man faktisk ikke kontantkort med mindre du har et personnummer. Så det må isåfall være et kontantkort man kjøper "brukt".

Endret av Emmelise
  • Liker 3
Skrevet
1 time siden, O.G. skrev:

Får du til å ringe, sende sms og telefonen er solid så ser ikke jeg noen grunn til at du skal bytte i hvertfall.

3G skal fases ut i løpet av 2019 og 2020, eldre telefoner som bruker 3G blir da satt over på 2G nettet som gjør oppkoblingen veldig treg. Da snakker jeg ikke om hastigheten på data men hastigheten som brukes for å gjøre en samtale eller sende SMS. Det kan ta over 15 sekunder fra når du ringer til at telefonen faktisk kobler seg opp mot mottaker.

Anonymkode: d6212...fd4

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Ingen tvinger deg til å lage konto for å laste ned og bruke apper, og eldre telefoner kan som flere sier også spores så lenge den er på. 

Anonymkode: 5f79a...023

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3G skal fases ut i løpet av 2019 og 2020, eldre telefoner som bruker 3G blir da satt over på 2G nettet som gjør oppkoblingen veldig treg. Da snakker jeg ikke om hastigheten på data men hastigheten som brukes for å gjøre en samtale eller sende SMS. Det kan ta over 15 sekunder fra når du ringer til at telefonen faktisk kobler seg opp mot mottaker.

Vel, men da har TS 22 måneder på seg til å få i ny telefon.

Skrevet
49 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, men da har TS 22 måneder på seg til å få i ny telefon.

Ikke nødvendigvis, utfasingen startet i 2018. Hvis TS har flaks så bor vedkommende i et område som har 3G helt til utgangen av 2020. Hvis ikke så kan TS miste 3G i morgen eller i løpet av de neste to årene.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis, utfasingen startet i 2018. Hvis TS har flaks så bor vedkommende i et område som har 3G helt til utgangen av 2020. Hvis ikke så kan TS miste 3G i morgen eller i løpet av de neste to årene.

Om det er en sjanse TS vil ta er opp til TS.

Skrevet
21 minutter siden, O.G. skrev:

Om det er en sjanse TS vil ta er opp til TS.

Det virker TS å vite allerede; vedkommende har konkrete spørsmål om bruk av "gammeldags" mobiltelefon.

Informasjon om konsekvenser og utvikling kan være nyttig både for TS og andre, jeg håper du kan se det selv om TS ifølge deg har god tid på seg til å finne en ny mobil, og "om det er en sjanse TS vil ta er det opp til TS".

Må nesten vite hvilke sjanser man tar først, for de som ikke er helt synsk.

Skrevet
7 timer siden, applestories skrev:

Det virker TS å vite allerede; vedkommende har konkrete spørsmål om bruk av "gammeldags" mobiltelefon.

Informasjon om konsekvenser og utvikling kan være nyttig både for TS og andre, jeg håper du kan se det selv om TS ifølge deg har god tid på seg til å finne en ny mobil, og "om det er en sjanse TS vil ta er det opp til TS".

Må nesten vite hvilke sjanser man tar først, for de som ikke er helt synsk.

Hjelpes.

Skrevet

Håper min ene forelder mottar samme melding. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...