AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #1 Skrevet 27. februar 2019 Hva slags innsyn kan man kreve i forbindelse med en bekymringsmelding, og videre dersom det blir en sak ut av meldingen. Har foreldre rett til innsyn i alle dokumenter? Har barnet rett til innsyn i alle dokumenter? og dersom de ikke har det i dag, vil de ha denne retten når de blir myndige. Slik at de kan se alt som har blitt sagt av foreldre og andre? Jeg antar alle møter blir referatført/dokumtert. Anonymkode: 1292e...0b7
pessimistisk Skrevet 27. februar 2019 #2 Skrevet 27. februar 2019 Du har som hovedregel rett til innsyn i de aller fleste dokumenter ja, men det kan gjøres unntak. Dette gjelder blant annet for hensyn til deres helse, men det skal nok veldig mye til altså! Så vidt jeg har forstått har barn over 15 år som blir representert av en verge rett til innsyn, og de vil få full innsyn i dokumentene når de blir 18. De kan altså se alt som blir sagt av foreldre og av andre. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #3 Skrevet 27. februar 2019 Foreldre har ikke rett til innsyn i alle dokumenter! Vi ble meldt til barnevernet en gang, og da fikk ikke jeg lov av barnevernet til å være med når mannen min skulle i sitt møte med barnevernet. Så vidt jeg husker begrunnet de det i at alle voksne personer har rett til å ha sine egne helseopplysninger private, selv om man er gift, noe vi er. Ergo får ikke foreldre automatisk innsyn i alle dokumenter i en sak vedrørende barnet det gjelder. Hvis foreldre er gift, og man er enige innbyrdes om at den andre part skal få se alle dokumentene i saken, så ser jeg for meg at man selv må si til barnevernet at man vil få tilsendt sin del av dokumentene til hver forelder. Da kan man bli enige om at ens ektefelle får lese det etter at man selv har lest gjennom det. Det blir ført referat på alle møter. Jeg er dog noe usikker på om alle henvendelser på e-post angående saken vi hadde har blitt journalført. Beholder derfor en kopi av absolutt alle de papirene selv. Jeg tror det er 15 år barnet må bli, for at det skal få innsyn i egen sak. Anonymkode: ea20c...654
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #4 Skrevet 27. februar 2019 Barnet har full innsynsrett etter fylte 18 år. Foreldre har full innsynsrett så lenge det ikke handler om den andre partens rulleblad eller helseopplysninger. Dette kan sees bort ifra hvis man mener at den andre forelderen må vite for å kunne ta gode valg som foreldre.. Som f.eks nyere narkotikadommer, dømt for seksuelle overgrep. Ja, den slags. Eller hvis den ene forelderen er så syk at man må vurdere om hn i det hele tatt klarer å ta vare på seg selv, langt mindre et barn. Anonymkode: c16e9...68c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå