Gå til innhold

Ta bort vedovn, blir huset mindre verdt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leker med tanken på å ta bort den gamle vedovnen i kjellerstua. Den er fra slutten av 50-tallet, så ingen ny og fin ovn på noen måte. Vi har bodd i huset i 12 år og aldri brukt den, vi varmer i hovedsak med varmepumpe samt at vi har peis i hovedstua. Vil det forringe boligens verdi veldig om den er uten vedovn i kjellerstua? Det er jo pipe der og enkelt å sette inn en ny ovn om man ønsker det, og siden den vi har er så gammel (dog helt brukbar) regner jeg vel litt med at evt nye eiere ville byttet den uansett. Noen som har litt peiling som kan synse litt? 

Anonymkode: 574ff...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et eventuelt verditap vil uansett være vanskelig å måle. Å sette inn en ny ovn for nye eiere koster fra 10-15000 og oppover. Det er jo ikke snakk om mye penger. 

Jeg ville aldri kjøpt bolig uten vedfyringsmuligheter. Men her har dere jo peis i stuen, og nede er jo alt klart, dermed går det helt fint. 

Tviler på at dette forringer verdien nevneverdig. 

Men: mange er interessert i slike gamle vedovner. De er jo mindre effektive og miljøvennlige, men mange vil ha dem likevel. Så jeg ville spart på den, evt prøvd å få noen kroner på å selge den. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker nei så lenge det er peis i stuen som du sier. Det viktigste ved et eventuelt salg er at det er opplyst at det er muligheter for å sette inn et ildsted i kjeller. I mine øyne er det heller bedre at den er fjernet, dersom jeg vil sette inn en ny peis er jeg glad jeg slipper jobben med å rive for å så sette opp. 

Skrevet
4 minutter siden, dillyduzit skrev:

Jeg tenker nei så lenge det er peis i stuen som du sier. Det viktigste ved et eventuelt salg er at det er opplyst at det er muligheter for å sette inn et ildsted i kjeller. I mine øyne er det heller bedre at den er fjernet, dersom jeg vil sette inn en ny peis er jeg glad jeg slipper jobben med å rive for å så sette opp. 

Enig. Ville bare si at å demontere og fjerne en vedovn tar maks en time. Om du skal ha ny så trenger du ikke å mure igjen pipa heller. Så det er jo ikke mye jobb 😊

Skrevet

Så lenge pipa er i stand og klar til bruk så spiller det ingen rolle. De som vil varme opp huset med en vedovn vil uansett kjøpe en som er mer effektiv, tenker jeg. Åpen peis er ikke særlig effektiv for å varme opp et hus, men har i alle fall en luksusfaktor mange ønsker seg. Så jeg ville ikke bekymret meg for verditap. :) 

Anonymkode: 58dba...30b

Skrevet
Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Enig. Ville bare si at å demontere og fjerne en vedovn tar maks en time. Om du skal ha ny så trenger du ikke å mure igjen pipa heller. Så det er jo ikke mye jobb 😊

Godt poeng, sitter å ser på min egen innstøpte jøtul peis og der er tar nok jobben litt lenger enn én time, en av grunnene til at vi enda ikke har gjort noe med den :) Nei, men selvfølgelig, om det er en helt vanlig peis er det jo ingen sak!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, dillyduzit skrev:

Godt poeng, sitter å ser på min egen innstøpte jøtul peis og der er tar nok jobben litt lenger enn én time, en av grunnene til at vi enda ikke har gjort noe med den :) Nei, men selvfølgelig, om det er en helt vanlig peis er det jo ingen sak!

Her var det en vedovn 😊 ikke peis. Ja, en peis er jo mer jobb å fjerne!

• Liker 1
Skrevet

Fra en person som kjøpte bolig med tettet men fin pipe.. Jeg hadde heller ønsket at de lot den være. Vi har så mange andre prioriteringer at en ny ovn har ikke kommet på plass enda. Veldig synd! Hvis den ikke er i veien for dere hadde jeg latt den stå.

Anonymkode: 630b3...2f4

• Liker 6
Skrevet

Første jeg gjorde i to siste hus jeg kjøpte, var å fjerne gammel ovn i kjellerstua, mest for å frigjøre plass, men også fordi jeg ikke ser nyte i det. Byttet til nyere ovn i stue. Kan aldri tenke meg at det ville gjort noe med verdien på huset. 

Anonymkode: d82e2...609

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra en person som kjøpte bolig med tettet men fin pipe.. Jeg hadde heller ønsket at de lot den være. Vi har så mange andre prioriteringer at en ny ovn har ikke kommet på plass enda. Veldig synd! Hvis den ikke er i veien for dere hadde jeg latt den stå.

Anonymkode: 630b3...2f4

Jeg ville tenkt det samme, greit at det er en vedovn der. Den kan vi bruke til vi bytter i en mer effektiv ovn med tiden. 

Anonymkode: 3bc48...556

• Liker 1
Skrevet

Mange hus i dag blir bygd med skorstein, med mulighet for å sette inn vedovn, mange blir også bygget uten, personlig ville jeg latt den stått om den ikke er i veien, men vil ikke tro verdien hadde sunket om den fjernes

Anonymkode: a734e...c2b

Skrevet

Er det slik å forstå at dere pusser opp kun for å selge? Da ville jeg latt være å røre kjellerstua. Det er vanskelig nok å få igjen for oppussingskostnaden på de viktige rommene (bad, kjøkken, stue, soverom), da ville jeg ikke ha brukt penger og krefter på en kjellerstue. Dessuten vet du jo aldri hva nye eiere vil ha likevel. :)

Så konkret om ovnen: Mange byer vil forby ikke-rentbrennende ovner hvert øyeblikk. Utenom det så er mange hytteeiere og snålinger interessert i slikt, som en annen nevnte, så en slik ovn kan være verdt mange tusenlapper om den er i god stand. I mitt hode gir det kun mening å skifte ut ildsteder, aldri å stenge de. Det er god trygghet i å ha muligheten for vedfyring i huset!

Anonymkode: bfa71...e6e

• Liker 4
Skrevet

Så lenge skorsteinen er der, og den er godkjent, kan ikke jeg se at det betyr noe.

Anonymkode: b59d3...212

Skrevet

Har vedovn både i kjellerstua og oppe i stua. Ovnen i kjellerstua er gammel og brukes meeeget sjelden. Bruker for det meste varmepumpene, en oppe og en nede.

Men fjerne ovnen nede gjør jeg aldri. Den dagen gradestokken kryper til -20 og strømmen forsvinner i x antall timer vil det raskt bli «ishus» i hele sokkeletasjen. Uvær kan lamme i flere dager. Selv om man tar strømmen for gitt har man ingen garantier. Da kan den ovnen være god å ha. 

Tenk deg nøye om før du fjerner den. 

Anonymkode: 7b342...81d

• Liker 1
Skrevet

Om du fjerner ovnen skal også hullet i pipa mures igjen, og det må gjøres skikkelig. Så må det pusses og eventuelt males igjen. 

Om du lar ovnen stå sparer du alt dette arbeidet. En ny huseier som vil ha ovn, kan bare fjerne den gamle og få satt inn en ny i en og samme operasjon, mye enklere. 

Anonymkode: 3bc48...556

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...