Gå til innhold

Tror jeg har ALS eller ms

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jada, vet jeg burde kontakte lege men orker ikke møte virkeligheten enda for er så engstelig og føler livet mitt er over nå. Mine symptomer er prikking i huden, bobler under huden (spesielt i bena), kortvarige smerter i f.eks fingre, lår, underarm og føtter og muskelsammentrekninger over hele kroppen (kommer bare opp ALS når jeg googler dette, men det kan også være en bivirkning av en medisin jeg går på). Ingen synsforstyrrelser eller svakhet i muskler.

Tok en mr i 2013, ville de sett dette da, eller kan det komme mer akutt? Disse symptomene startet for kanskje 6 mnd siden. 

Anonymkode: 13c99...1a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Også en slags brennende følelse i huden til tider.

Skrevet

Hvis du ikke har svakhet i muskler, så tror jeg helt sikkert du kan legge det på bivirkninger av medisin ❤️

Anonymkode: 7b7ac...285

• Liker 3
Skrevet

Ved ALS så er det i allerede svekkede muskler man får "leamus" og rykninger i musklene. Så det er nok bivirkninger. MR i 2013 vil ikke vise noe hvis du skulle fått symptomer først nå. 

Anonymkode: 8c2a2...ffa

Skrevet

Symptomene kan være det samme på stress i kroppen, stive muskler, mangel på vitaminer osv. Kontakt lege, men ville ikke bekymretmmeg så mye for ALS med disse symptomene. Jeg har alle samme symtomer som du, men har hatt det i årevis.

Anonymkode: 19452...009

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke har svakhet i muskler, så tror jeg helt sikkert du kan legge det på bivirkninger av medisin ❤️

Anonymkode: 7b7ac...285

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ved ALS så er det i allerede svekkede muskler man får "leamus" og rykninger i musklene. Så det er nok bivirkninger. MR i 2013 vil ikke vise noe hvis du skulle fått symptomer først nå. 

Tusen takk for at dere beroliger meg ❤️. Musklene er normale og relativt sterke. Smerter, « bobler» under huden og brennende følelse som jeg har nå er ganske nytt, bare muskelsammentrekningene og leamus som har pågått i 6 mnd. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Symptomene kan være det samme på stress i kroppen, stive muskler, mangel på vitaminer osv. Kontakt lege, men ville ikke bekymretmmeg så mye for ALS med disse symptomene. Jeg har alle samme symtomer som du, men har hatt det i årevis.

Anonymkode: 19452...009

Tusen takk ❤️ Skal prøve å manne meg opp til legetime..

• Liker 2
Skrevet

Så det er bedre å selvdiagnostisere seg enn å gå til lege? Du er klar over at uten medisinsk hjelp, blir du fortere mye dårlig, hvis du har ms eller als.

Det burde blitt forbudt med selvdiagnostisering

Anonymkode: 9449f...f49

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for at dere beroliger meg ❤️. Musklene er normale og relativt sterke. Smerter, « bobler» under huden og brennende følelse som jeg har nå er ganske nytt, bare muskelsammentrekningene og leamus som har pågått i 6 mnd. 

Det kan være så mye. Men brennende og isende smerter kan være nerver i klem. Det skal ikke mer til enn en litt stor muskelknute, det er ikke alltid man er klar over at man har det engang. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er bedre å selvdiagnostisere seg enn å gå til lege? Du er klar over at uten medisinsk hjelp, blir du fortere mye dårlig, hvis du har ms eller als.

Skal du forby å tenke da mener du?

Jeg er enig at man bør oppsøke lege istedenfor å selvdiagnostisere seg, men det blir vanskelig å forby. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helseangst er ikke ditt aller sterkeste felt eller?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Skjønner bekymringen. Har slitt med det samme i ett år. Rykningene kan kjennes og sees. Utredet av nevrolog og ingen funn. Hadde omtrent samme symptomer som deg. 

Mener absolutt ikke man skal la være å gå til lege, men kan være greit å høre at man ikke nødvendigvis er dødssyk. Det kan også gjøre at man gruer seg mindre til legebesøk.

Endret av Sam Jones
  • Liker 2
Skrevet

Det kan være en hel masse ting. 

Anonymkode: dd1b7...b03

• Liker 1
Skrevet

Det der er vage symptomer som kan skyldes en haug av ting, og er ikke unikt for ALS. Gå til legen du, mest sannsynlig er det noe helt ufarlig, men det er jo greit å vite det så slipper man å bekymre seg unødig.

Anonymkode: 65acc...92f

• Liker 1
Skrevet

Hyponderen som poster 3 og 4 innlegg hver uke.  Blir du aldri lei av å google alt du tror du feiler? Må være jævlig slitsomt.

Anonymkode: 6e9f0...2cc

• Liker 8
Skrevet

Jeg får muskelsammentrekninger i armer og bein av medisin

Skrevet

Hvordan er talen din? Har den endret seg noe? Nasalitet? 

Anonymkode: 0a352...fab

Skrevet

ALS starter ikke generalisert. Det første symptomet er svakhet i en arm, et bein eller slørete tale. I sjeldne tilfellet begynner sykdommen med svakhet i begge armene eller begge beina. Symptomer fra det sensoriske nervesystemet(prikking)utelukker i praksis ALS. Leamus i muskler du ikke opplever svakhet i, er ikke et symptom på ALS.

Hva MS vedrører, starter dette oftest enten med svakhet i synet, uttalt slitenhet, eller dårlig balanse.

Om du er bekymret for egen helse, burde du oppsøke lege. Symptomene dine kan meget gjerne være bivirkninger av medisinen.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hyponderen som poster 3 og 4 innlegg hver uke.  Blir du aldri lei av å google alt du tror du feiler? Må være jævlig slitsomt.

Anonymkode: 6e9f0...2cc

Hold opp a! Tror du det bare er å skru av en knapp?? Jeg har tidligere vært hypokonder selv- det gikk over den dagen jeg fant ut hva jeg faktisk feilte! Kan du ikke gå og spørre deprimerte eller folk med personlighetsforstyrrelse om de ikke er lei?

Hadde også samme symptomer som TS, pluss en hel del mer- jeg var livredd i evigheter. Jeg får også samtidig midlertidig svakhet i høyre arm, nummenhet i magen etc. I mitt tilfelle skyldtes absolutt alle plagene ekstremt mange steiner i galleblæra så den videt seg ut og presset på nerver.

Anonymkode: 2d196...0c9

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hold opp a! Tror du det bare er å skru av en knapp?? Jeg har tidligere vært hypokonder selv- det gikk over den dagen jeg fant ut hva jeg faktisk feilte! Kan du ikke gå og spørre deprimerte eller folk med personlighetsforstyrrelse om de ikke er lei?

Hadde også samme symptomer som TS, pluss en hel del mer- jeg var livredd i evigheter. Jeg får også samtidig midlertidig svakhet i høyre arm, nummenhet i magen etc. I mitt tilfelle skyldtes absolutt alle plagene ekstremt mange steiner i galleblæra så den videt seg ut og presset på nerver.

Anonymkode: 2d196...0c9

Hypokondere misbruker ofte legetimer som kunne gått til noen som virkelig trengte den. Å løpe til legen for alle mulige innbilte symptomer er ikke bra. Hverken for hypokonderen eller medpasientene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...