Sneblomst Skrevet 27. februar 2019 #1 Skrevet 27. februar 2019 Jeg er litt paff og vet rett og slett ikke hva neste steg burde være, og håper på noen tanker og erfaringer. Jeg er 39 år gammel, har eldre barn med en annen mann, og vi har ikke lykkes etter 1 år, hvorav 6 kjemiske. Ble henvist til Ahus av fastlegen og fikk time på Gyn.pol etter 4 måneder. Stor glede, for nå skulle vi få hjelp før jeg ble for gammel! Kommer inn til en fantastisk hyggelig, men meget surrete dame. Får der beskjed om at "de gjør ikke noe så lenge du blir befruktet og det blir du jo, og 6 kjemiske på et år er helt normalt. Du må bare be til gud og så kan du vel kanskje komme tilbake om 6 måneder så tar vi en ny ul hvis du fortsatt ikke er gravid da? Du har fortsatt helt stabile sykluser og da har du mange år igjen så no worries..." Kjapp ul av livmoren på 20 sekunder som viser at det ikke er knuter, og en kjapp titt på eggstokkene på 5 sek hver som så "normale ut". Og et par spørmål om hvor ofte vi har sex og når, konkluderer hun med at "fertiliteten min ligger på et høyt nivå". Satt der litt paff og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. Forklarte at det som bekymret meg var ikke fremst at det tok tid, det kan vi leve med og forvente, men jeg ble stresset av alderen og er redd tåget går mens vi venter. Hun var veldig forståelsesfull og fin men mente det ikke var noen grunn til bekymring. Spurte pent om kanskje Progesteron kunne hjelpe ihvert fall? Siden det aldri fester seg? Kunne det være noe med hormonbalansen? Noen blodprøver? Fordi jeg er sliten, frustrert og desperat... Hun googler da, og finner en skravle-tråd om progesteron på kvinneguiden og leser litt. Skriver ut en resept med beskjed om å ta dem frem til el. Jeg reagerer på at man kanskje ikke skal ta dem FØR el? Hun leser videre på kvinneguiden og er enig. De skal taes etter EL... Jeg får så en ikke utfylt rekvisisjon til sædanalyse på riksen til mannen, og blir sendt ut døren og et "lykke til". En rekvisisjon som viste seg være ubrukelig når vi kontaktet Riksen, da den må fylles ut og det er gynekologen som skal få svaret for å få "hele bildet". Vi har nå fått mannens lege som ikke har noe med dette å gjøre til å fylle den ut slik at han får sjekket sæden. Men min gynekolog som "utreder oss" var åpenbart ikke interessert i å motta svarene. Dette er jo helt på grensen til komiskt? Hvis det ikke var for at det ikke er det... 😕 Så spørsmålet er nå, er dette vanlig? Får man ikke utredning "uten videre" og må som regel ta slikt privat i min alder? Er det noe jeg kan gjøre? Kan fastlegen henvise meg et annet sted? Ny venteliste på nytt sykehus? Gå rett på privat? Og vil de gjøre mer? Hva kan jeg be om videre egentlig? Jeg er så redd tiden renner ut mens vi driver og venter og prøver tålmodig.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #2 Skrevet 27. februar 2019 Bytt lege asap! Anonymkode: 4b8f5...bba 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #3 Skrevet 27. februar 2019 Du kan jo bare betale for det selv heller enn å bruke offentlige midler på å få barn med en ny mann.... Anonymkode: cc7c2...826 6
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #4 Skrevet 27. februar 2019 Nei, dette er ikke normalt. Jeg ville ha bedt om en ny henvisning til en annen gynekolog, ikke på Ullevål. Eller gått privat, det går jo mye fortere. Hvis dere trenger IVF så kan dere søke dere inn på en offentlig klinikk selv om dere tar utredningen privat. Anonymkode: 30a86...3a6 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #5 Skrevet 27. februar 2019 Høres litt ut som opplevelsen jeg hadde når vi forsøkte på førstemann. Hadde da 4 kjemiske på rappen. Var hos en privat gynekolog som mente at problemet åpenbart måtte ligge hos meg siden vi åpenbart var veldig fertile med hyppige kjemiske. Vi ble den gang gravide med førstemann rett etterpå og gikk ikke videre med utredning den gang. Nå er vi på nytt i samme situasjon, forsøker på søsken. Opplever kjemisk på kjemisk det siste halve året. Først 2 kjemiske på rad deretter et opphold i en syklus uten noen ting for nå sist 3 kjemiske på rad. Skal til annen privat gynekolog i morgen for å høre om det er noe hjelp å få. Jeg kommer konkret til å be om svar på hva som kan gjøres for tidlige SA, evt om det er noe siden det oftest har genetisk årsak. Dersom svaret er at det har genetisk årsak så vil jeg forhøre meg om det er aktuelt å gentest oss for å avklare om det er stor risiko for at vi får et sykt barn dersom graviditeten vedvarer. Anonymkode: 1865e...ef9 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #6 Skrevet 27. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke normalt. Jeg ville ha bedt om en ny henvisning til en annen gynekolog, ikke på Ullevål. Eller gått privat, det går jo mye fortere. Hvis dere trenger IVF så kan dere søke dere inn på en offentlig klinikk selv om dere tar utredningen privat. Anonymkode: 30a86...3a6 En får ikke offentlig ivf etter fylt 38. Anonymkode: 1865e...ef9 7
Sneblomst Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #7 Skrevet 27. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo bare betale for det selv heller enn å bruke offentlige midler på å få barn med en ny mann.... Anonymkode: cc7c2...826 Og mannen min som ikke har barn fra før bør da få dette dekket av det offentlige? Topp kommentar. Veldig hjelpsom og oppklarende. Poenget mitt er at vi ønsker hjelp, men ikke vet hvor vi skal gå videre da vi føler vi møtt en vegg her og alt er veldig nytt for oss. Vi har som de fleste ikke mye erfaring med både offentlige og private systemer, før vi faktisk står midt i det og har innsett at vi har et problem. Og kanskje det private er alternativet. Det er jo igrunn det jeg spør om. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #9 Skrevet 27. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En får ikke offentlig ivf etter fylt 38. Anonymkode: 1865e...ef9 Nei, det er sant. Jeg så ikke så nøye på alderen. Da hadde jeg ihvertfall gått privat, er ikke noe vits i å vente seg ihjel i det offentlige da. Anonymkode: 30a86...3a6 3
Sneblomst Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #10 Skrevet 27. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er sant. Jeg så ikke så nøye på alderen. Da hadde jeg ihvertfall gått privat, er ikke noe vits i å vente seg ihjel i det offentlige da. Anonymkode: 30a86...3a6 Tusen takk for svar allesammen! Jeg var ikke klar over aldersgrensen for IVF, men da er jo saken klar. Da er det ikke mer tid å kaste bort. Da tar vi det bare privat og ser hva alternativer vi har fremover. Igjen takk for svar! 2
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #11 Skrevet 27. februar 2019 Oppdater gjerne fremover. Jeg har mange av de samme spørsmålene som deg 😊 Anonymkode: 1865e...ef9 1
Alvildeivf Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Bare å kaste deg rundt og starte privat. Sjansen for ivf synker betraktelig etter fylte 40 , desverre. Men satser på at du har mange fine egg og ønsker deg masse lykke til 😃👌🏽☺️
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: En får ikke offentlig ivf etter fylt 38. Anonymkode: 1865e...ef9 Det er feil, i Oslo kan man søke frem til 39 år. Men til deg TS: du har møtt på en fullstendig inkompetent person. Når det er sagt, så tror jeg muligens ikke du har rett på offentlig hjelp uansett nå som du er fylt 39. Så da er det privat som gjelder. Der kan du velge mellom enkeltforsøk, eller en pakke på 3 forsøk. Prisene på nettsidene gjelder til fylte 38 år (altså at den er signert), så dere må nok muligens betale noe mer - men dette kan du kontakte dem om. Jeg har belaget meg på omtrent 100.000 kr for en pakke på 3, og vi signerte før jeg var 38 år. Men jeg har bekjente som har fått IVF etter fylte 40, og jeg har ikke inntrykk av at prisene stiger voldsomt. Anonymkode: 5e2fa...95f 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres litt ut som opplevelsen jeg hadde når vi forsøkte på førstemann. Hadde da 4 kjemiske på rappen. Var hos en privat gynekolog som mente at problemet åpenbart måtte ligge hos meg siden vi åpenbart var veldig fertile med hyppige kjemiske. Vi ble den gang gravide med førstemann rett etterpå og gikk ikke videre med utredning den gang. Nå er vi på nytt i samme situasjon, forsøker på søsken. Opplever kjemisk på kjemisk det siste halve året. Først 2 kjemiske på rad deretter et opphold i en syklus uten noen ting for nå sist 3 kjemiske på rad. Skal til annen privat gynekolog i morgen for å høre om det er noe hjelp å få. Jeg kommer konkret til å be om svar på hva som kan gjøres for tidlige SA, evt om det er noe siden det oftest har genetisk årsak. Dersom svaret er at det har genetisk årsak så vil jeg forhøre meg om det er aktuelt å gentest oss for å avklare om det er stor risiko for at vi får et sykt barn dersom graviditeten vedvarer. Anonymkode: 1865e...ef9 Hei:) kan gynekologen se om du har hatt kjemisk, eller var det noe du så selv med graviditetstest? Anonymkode: 64f1e...3ae 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå