Gå til innhold

Trenger man egentlig jobbe 8t om dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har et spørsmål og en refleksjon rundt følgende:

Min generasjon (dvs under 30 år), er jo oppvokst med PC. Dette betyr at vi er over gjennomsnittet raske på og gode på pc/teknologi. Noe som er akseptert slik jeg fanger det opp.

I mange jobber er det nettopp arbeid på pc som er hovedoppgaven i hverdagen. Det jeg ser i min jobb er at jeg utfører arbeidsoppgave de samme oppgavene å 2-3 dager som de litt eldre (over 40 år) bruker 3-4 uker på. Dette er altså oppgaver vi alle må gjøre og som vi har like mye av. Hovedgrunnen er at de er rett og slett treige på pc. 

Det er absolutt ikke meningen å fremstille dette som en type diskriminering, men er det ikke på tide at vi snart diskuterer at mange arbeidsoppgaver utføres raskere enn noensinne, og at 8t blir for snevert når vi "definerer arbeidstid"? Burde vi ikke snakke om "å utføre arbeidsoppgaver innen bestemte rammer" fremfor arbeidstid? (jeg blir feks sittende på jobb store deler av uka å gjøre ingenting fordi alt gjøres unna "for fort")

Dette er gjennomgående på min arbeidsplass, og det plager meg litt. Det som plager meg er at jeg "i praksis" har arbeidsoppgaver som skulle tilsi at jeg "har mye å gjøre" (fordi lederne bruker også mye tid på pc og tror alle er like "treige"), men jeg gjør ferdig oppgavene veldig raskt, og det ender med at jeg blir sittende å ha lite å gjøre (og nei dette har absolutt ikke gått utover kvalitet, for når det gjelder pc-arbeid, effektivitet og kvalitet, så klarer vi "unge" alle disse tre delene)

Jeg kan fint å gjøre den samme arbeidsmengden på 4t som de eldre trenger 8t. Hvorfor snakkes ikke dette om? 

(dette gjelder selvfølgelig på arbeidsplasser med mye pc-arbeid. Jeg har full forståelse for at dette "problemet" ikke finnes på alle arbeidsplasser)

Er det flere som opplever dette og som har tenkt lignende tanker?

Og beklager til alle dere "eldre" der ute som kanskje føler seg litt støtt av mitt innlegg, men la oss heller forholde oss til det faktum at yngre ER bedre å teknologi enn eldre, og at dette bør få frem en diskusjon om måten vi organisierer arbeidslivet. Jeg er feks 25 år, og jeg tipper at om 10 år når dagens barn kommer inn på min arbeidsplass, så er også jeg elendig på teknologi, for jeg ser jo bare hvordan barn og unge lærer å programmere og lage apper feks, og der er ikke jeg.

Anonymkode: ec43f...950

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

obs. Beklager skrivefeil: Jeg ser at "p" har blitt borte flere steder, tror tastaturet mitt begynner å ta kvelden :P Snakker om sola.

• Liker 4
Skrevet

Du kommer med et veldig interessant synspunkt synes jeg! 

• Liker 14
Skrevet

Spørsmålet som blir liggende til grunn her synes jeg da er om man blir betalt for tiden man tilbringer på arbeid eller for arbeidsmengden? Det er et veldig interessant tema, men jeg ser mange problemer som kan oppstå ved å bringe dette opp i diskusjon på arbeidsplassene.. Vår generasjon (selv er jeg 27) har nok virkelig lært oss meningen bak work smarter, not harder. 

Anonymkode: 1f0ab...0a1

• Liker 12
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Spørsmålet som blir liggende til grunn her synes jeg da er om man blir betalt for tiden man tilbringer på arbeid eller for arbeidsmengden? Det er et veldig interessant tema, men jeg ser mange problemer som kan oppstå ved å bringe dette opp i diskusjon på arbeidsplassene.. Vår generasjon (selv er jeg 27) har nok virkelig lært oss meningen bak work smarter, not harder. 

Anonymkode: 1f0ab...0a1

Ja, det blir jo på en måte det. Hvis jeg utfører mine arbeidsoppgaver, så bør jo det være argumentet for å få lønn, og ikke om jeg er fysisk tilstede i x antall timer? 

Jeg tror også dette er et tema som kan skape nye problemer, men samtidig så bør fokuset være på muligheter. Hva slags problemer tror du kan oppstå? 

Jeg er veldig enig med deg, og det er jo gjerne et mindset vi har utviklet i takt med teknologi og samfunnets økende fokus på effektivitet og økonomi. Feks dette med å jobbe på to skjermer gjør alt mye mer effektivt, men på min jobb har de eldre denne holdningen "nei, uff, jeg skjønner ikke, bruker så mye tid på å flytte vinduet og finne datamusa mellom de ulike vinduene" (de sitter fysisk å flytter hodet fra side til side for å finne ut hvor de er.. Det er det nivået).

Altså... Dette er for meg sykt. 

21 minutter siden, blomaden said:

Du kommer med et veldig interessant synspunkt synes jeg! 

Takk! Dette er noe jeg har fundert lenge på, men jeg føler at dette er en vanskelig/umulig debatt å ta, da vi snakker om at majoriteten av arbeidsstokken i Norge er i denne gruppen med "mindre gode dataferdigheter", og at de kanskje vil ta det personlig. De ønsker kanskje ikke en debatt rundt dette nettopp for å ikke få frem at de bruker lenger tid enn nødvendig på ting. 

Men samtidig: vi blir en ganske stor arbeidsstokk som opplever frustrasjon på arbeidsplassen. Det å ha for lite å gjøre er nesten mer usunt enn for mye å gjøre. Men dette er et moderne fenomen som ikke er mye forsket på ennå, men jeg tror dette blir et økende problem da vi ikke har endret holdningen vår rundt "8-timers arbeidsdag", mens vi samtidig har endret alt innenfor HVA og HVORDAN vi gjør ting innenfor arbeidstiden..

Enkle eksempler på endringer er: skypemøter fremfor å reise ut til kunden for å ta en kaffekopp + lang reisevei, det meste finnes digitalt (både filer, lovverk, informasjon etc.), vi har powerpoint (hallo, før hadde man overhead, tenk så mye tid man brukte på å oppdatere, vedlikeholde og styre med disse plastarkene?), vi har e-post ("ingen" skriver brev, printer de ut, går å finner en konvolutt, setter på frimerke, går til posten og poster det. Bare her er flere timer i uka borte), vi har "kopier og lim"-funksjon (dette kunne du ikke gjøre før i tiden, og alt ble veldig manuelt og mye dobbeltarbeid), internett (svært raskt og tilgang til hele verden på ett sekund), det å ta bilder og bruke dette til kommunikasjon (før måtte du lage eget kamera, sørge for å ha film til det, ta bilder, ta ut filmen og fremkalle den. I dag tar du bilder med mobilen og legger det rett inn i aktuelle filer/samtaler på e-post).

Jeg merker jeg er ganske engasjert i denne saken, men det er rett og slett et paradoks at vi jobber på samme måte som de gjorde for 30 år siden, når "ALT" er forandret. De færreste sitter på en produksjonslinje,  stokker om på papirer osv, og robotene har endret en rekke jobber som i stedet har skapt "skjerm-jobber". 

• Liker 3
Skrevet

En annen ting er dette med fakturering av timer (som jeg har i min jobb). Jeg får beskjed om å fakturere mer tid enn jeg bruker fordi jeg er for rask, og man "trenger timer" (det er krav om x antall timer på kunder). Samtidig fakturerer noen kollegaer mye, og hovedgrunnen er fordi dem er treige på pc, og ikke fordi dem gjør mer enn meg. Det er bare at jeg gjør oppgaven raskere. 

Dette gjør det rett og slett vanskelig for meg å oppnå kravet om fakturering på kunder fordi jeg er raskere enn det oppdragene skapes, og fordi oppdragene egentlig ikke tar noe særlig tid om du er god på pc. 

Enda et eksempel på bad business spør du meg, og jeg syns dette er veldig uetisk.

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet

Jeg syntes ikke noe om dette. Det bidrar til en form for akkordjobbing som lett fører til slurv og slendrian for å bli fortest mulig ferdig. Så blir det enda mindre rom i arbeidslivet for de "eldre" og de som ikke tenker raskest. Ser for meg både mer slurv og mer frafall i arbeidslivet med din måte å jobbe på. 

Skrevet
1 minutt siden, theTitanic said:

Jeg syntes ikke noe om dette. Det bidrar til en form for akkordjobbing som lett fører til slurv og slendrian for å bli fortest mulig ferdig. Så blir det enda mindre rom i arbeidslivet for de "eldre" og de som ikke tenker raskest. Ser for meg både mer slurv og mer frafall i arbeidslivet med din måte å jobbe på. 

Det må selvfølgelig være noen retningslinjer.

Hvor mange timer i uka bruker folk på å sitte å drikke kaffe og snakke slarv? Det skjer vel slurv og slendrian nå også, til tross for "8-timer"? I tillegg har mange jobber som krever mye kognitiv kapasitet, som det gjerne er umulig å oppretteholde i 8 timer. 

De som trenger 8 timer kan jo bruke 8 timer? Hvis de eldre trenger det, så fritt fram, men da må også de "raske" få lov å gå når de er ferdig med sitt. Hvorfor skal alle behandles likt når vi alle er unike og ulike? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, theTitanic skrev:

Ikke for de som jobber effektivt og best under press. 

Anonymkode: c252a...c70

• Liker 3
Skrevet

Har det som deg på min arbeidsplass. Jeg er dog den nest eldste (29) men desidert den raskeste samtidig som jeg er den mest grundige. Kommer nok av at jeg brukte mye tid på gaming da jeg var yngre, noe som har gjort at jeg hele tiden tenker på hvordan jeg kan optimalisere arbeidet (snarveier, hotkeys, Excel-funksjoner osv). Har mer enn nok arbeid å fylle dagen med, men føler nok av og til som deg at «MÅ jeg være her 8t om dagen?». Blir veldig stiv og støl og lengter etter de få dagene man har hjemmekontor. Synes også det er best å ta pause etter hver arbeidsoppgave, noe man ikke kan på jobben dessverre.

Håper flere bedrifter vil innføre fleksibel arbeidstid etterhvert. Er alt for gammeldags med den 9-5-rytmen. 

Anonymkode: ae21d...f89

• Liker 2
Skrevet

Dette vil jo ikke fungere i mange jobber. Jeg jobber også på kontor, men det er jo ikke snakk om masseproduksjon likevel. Folk flest har ulike oppgaver / ulike saker de arbeider med, og en kan ofte ikke sammenligne de ulike oppgavene. Hvordan skal man da "måle" hvilken arbeidsmengde som kreves? Antall saker ut? Nei, fordi alle saker er ulike og krever ulik arbeidsmengde... Antall besvarte spørsmål? Nei, fordi noen spørsmål er enkle å svare på, mens andre krever undersøkelser og diskusjon...

Dette hadde kanskje fungert på et fåtall arbeidsplasser, men langt fra alle.

Anonymkode: 5d1dd...8c4

• Liker 5
Skrevet

Hvis du er raskere så krev høyere lønn eller se deg om etter en annen jobb.

Anonymkode: bb82e...49b

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kontorjobb. Jeg jobber denitivt bedre ved mindre tid. Dersom jeg vet at jeg kun får 3 arbeidsdager ;(f.eks har hatt sykt barn man og tirs), så blir jeg allikevel ferdig med en ukes arbeid. Jeg jobber mye mer effektivt med kortere arbeidsdager også. 

Dette er vell også forsket på? 

Anonymkode: 72036...da6

• Liker 3
Skrevet

Jeg er også under 30, men er ikke oppvokst med datamaskiner og Internett. Hadde det ikke hjemme og brukte det aldri på skolen før jeg begynte på høyere utdanning. Så jeg er treg og kan lite om datamaskiner. Kan ikke dere dele noen tips om hvordan dere klarer å jobbe så effektivt? Hvordan klarer dere egentlig å holde konsentrasjonen når dere ser på to forskjellige dataskjermer, blir ikke det veldig mye informasjon inn på én gang? 

Anonymkode: d3360...bba

• Liker 2
Skrevet

For No-Brainer arbeid som pønsjing og data-innput i eksisterende program så har sikkert dette noe for seg.

For omtrent alt annet....neppe!

Anonymkode: 856b5...185

• Liker 3
Skrevet

Skjønner hva du mener, men det er jo en del arbeidsplasser som allerede er optimalisert, og som jobber mer oppgavestyrt enn tidsstyrt, og der man i stor grad kan komme og gå som man vil, bare man blir ferdig med oppgavene sine innen gitte frister og med en viss minimumskvalitet. For noen arbeidsplasser der man ikke må være tilgjengelig for kunder/klienter/leverandører/det offentlige etc. kan dette fungere fint. 

Men, en slik måte å jobbe på har også noen bakdeler. For det første vil man få mindre handlingsrom etterhvert som man effektiviserer. Når arbeidsgiver legger merke til at de fleste etterhvert klarer mer enn de gjorde selv etterhvert som folk blir flinkere med digitale hjelpemidler og med å jobbe effektivt, er det stor sjanse for at effekten av at folk jobber raskere og mer effektivt ikke tilfaller arbeidstakerne, men blir et gode for bedriften. I praksis betyr dette at arbeidsmengden øker, og tiden man bruker på jobb blir den samme som før. Jeg har opplevd dette flere steder jeg har jobbet, der arbeidsmengden har økt fra år til år.

For det andre er det ikke alle arbeidsplasser det passer for, for noe av det arbeidsgiver betaler for er tilgjengeligheten. Ofte må man forholde seg til kunder/klienter/samarbeidspartnere i et gitt tidsrom, og det vil være temmelig håpløst hvis alle kan gå når de er ferdig med det de anser som sitt med tanke på at det i mange tilfeller er nødvnendig å samarbeide. Og skal man samarbeide, må man vite når folk er på jobb, enten de jobber hjemmefra eller er på kontoret. 

Faren for slurv, feil og at ting må gjøres flere ganger øker også når alt som måles er hvor fort man kan gjøre det. I min bransje ser jeg at dette har ødelagt mye, både med tanke på arbeismiljø (Jeg kjenner nesten ikke en eneste blant noen arbeidsplass som ikke nesten konstant er sliten og stressa, og som ikke går på en smell eller to i løpet av karrieren) og total produktivitet. Når ting går fort, så blir det også gjort flere feil, noe som titt og ofte ender med at man selv eller noen andre må gjøre oppgaven på nytt eller bruke unødvendig tid på korreksjoner, i verste fall flere ganger, noe som ikke er veldig effektivt i det store og hele. 

Anonymkode: 4e52c...826

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også under 30, men er ikke oppvokst med datamaskiner og Internett. Hadde det ikke hjemme og brukte det aldri på skolen før jeg begynte på høyere utdanning. Så jeg er treg og kan lite om datamaskiner. Kan ikke dere dele noen tips om hvordan dere klarer å jobbe så effektivt? Hvordan klarer dere egentlig å holde konsentrasjonen når dere ser på to forskjellige dataskjermer, blir ikke det veldig mye informasjon inn på én gang? 

To skjermer er faktisk en fin ting. En skjerm til å holde på dokumentasjon/informasjon etc. man leser, og en annen skjerm man "jobber" på, f. eks. skrivearbeide eller annet. 

Eller e-post programmet på den ene skjermen, og det andre på den andre. 

Mange måter å jobber på :) 

Anonymkode: 4e52c...826

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hm. Jeg var mye raskere enn flere av mine yngre kollegaer med å få utført dagens arbeidsoppgaver, husker jeg, fordi de yngre var så opptatt av å fikle med og sitte med mobilen halve dagen... I arbeidstiden. Det var mye som ikke ble gjort pga denne mobilbruken, private ting og meldinger var visst viktigere.

Husker et tilfelle, en kvinnelig, yngre kollega av meg. Å holde arbeidstiden og komme presis var ikke hennes sterkeste side. Vi satt i kontorlandskap. En gang hun kom en halvtime for sent, satte hun seg ned ved pulten, tok opp telefonen og ringte en VENNINNE og begynte å sladre om helgens begivenheter med henne! Istedenfor å beklage at hun kom for sent og faktisk begynne og jobbe! Jeg blir målløs av sånne folk. Hun var ikke akkurat "en av de yngre som fikk ting gjort", nei.

Det var vi eldre som hadde arbeidsmoral og faktisk jobbet når vi var på jobb.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det avhenger veldig av hva du gjør, men det kan hjelpe mye å lære seg mer om funksjonene i Windows/Mac og å lære seg short cuts. Skal du f.eks. bytte ut en tekst med en annen så lær deg søk/erstatt-funksjonen i stedet for å lete fram hvert sted og erstatte. Mer avanserte redigeringsprogrammer kan erstatte mønster slik at man f.eks. kan erstatte "pris x kr" med "kostnad x kroner", der x kan være et hvilket som helst tall, i en enkelt operasjon. Dette er nyttig hvis man ikke ønsker å erstatte pris med kostnad andre steder i dokumentet.

Det finnes utallige triks avhengig av arbeidsoppgaver, så enten må du si akkurat hva du gjør og hvilke programmer du bruker, eller så må du søke på nettet og lese i dokumentasjonen selv. Å lære å gjøre det siste vil nok hjelpe deg mest i det lange løp.

Anonymkode: bb82e...49b

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for de som jobber effektivt og best under press. 

Anonymkode: c252a...c70

Det er godt under halvparten...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...