Gå til innhold

Oppsigelse tid, eier, dårlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, min kjæreste har leid en leilihet i 2,5 år. Han har alltid vært hyggelig mot eier, og de har aldri diskutert noe. Men eier ødela varmepumpen i fjor, har tatt internette fler ganger i hele huset for å straffe sitt barn(da mister min kjærste også nettet), og sluke i dusjen har vært et probelem siden dag en. Varmepumpe problemet har ført til at min kjærste har måtte kjøpe fler egne varmeovner, og fått helt sinnsyke strømregninger. Dette er jo eier sin skyld. Sluket i dusjen har alltid vært litt tett, og min kjærste har fått beskjed om å kjøpe plumbo av eier, min kjærste har nok brukt flere 1000kr på dette i løpet av 2.5 år. Dette har han tatt opp med eier men aldri skjedd noe. Dette er vel egentlig noe min kjærste kunne tatt vidre til evt advokat om han ikke fikk hjelp? Pga så høye utgifter pga noe eier har ødeleagt... spørsmålet mitt kommmer nå: vi skal flytte sammen og han skal si opp, han har sagt fra til eier at han sier opp 5 mars om vi får boligen(vet ikke før ds pga forkjøpsrett). Han har en mnd oppsigelse og skjønner da at han må betale for hele april å. Men pga alt dette over, mener jeg og fler rundt at han bør ta opp dette med eier. For helt ærlig, han har brukt så mye ekstra penger pga eiers feil, han fikk en strømregning på 3000kr nå for en liten leilighet på 45 kvadrat... derfor mener jeg at eier faktiks bør være takknemlig for at min kjærste ikke har dratt dette vidre ? det jeg lurer på her, kan han ta opp dette med eier, og si at han burde slippe å betale for hele april, pga alle utgifter han faktisk har vært ute m pga eier? Jeg syns det er helt urimelig av eier og kreve den ene mnd oppsigelse når han har betalt flere tusen ekstra pga eier det siste året(2.5 år m dusjen)

Anonymkode: 8d5d7...57a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om leiligheten leies ut med varmepumpe og internett er dette kontraktsbrudd fra utleier. Om det er verdt å komme med krav nå, så sent, er en annen sak, det tror jeg noen andre enn meg må uttale seg om. 

Men rensing av sluket er leietakers ansvar, så her har han ingenting å klage over. 

Anonymkode: e99c4...01a

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om leiligheten leies ut med varmepumpe og internett er dette kontraktsbrudd fra utleier. Om det er verdt å komme med krav nå, så sent, er en annen sak, det tror jeg noen andre enn meg må uttale seg om. 

Men rensing av sluket er leietakers ansvar, så her har han ingenting å klage over

Anonymkode: e99c4...01a

Dersom røropplegget er problemet og ikke at det går tett pga hår osv så er det huseier sitt ansvar..

Anonymkode: 5d3de...17a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom røropplegget er problemet og ikke at det går tett pga hår osv så er det huseier sitt ansvar..

Anonymkode: 5d3de...17a

Var sånn da hk flytta inn, og har ikke blitt bedre så er nok røra, han kan ikke dusje mer enn 3 min da renner det over :/ sånn har det vært helt siden han flyttet inn

Skrevet

Kun hvis det er spesifisert i kontrakten at den leies ut med varmepumpe. 

Hvem skal fastsette hva som er en rimelig kompensasjon for at Internett innimellom blir brutt? 

Anonymkode: d077d...734

• Liker 3
Skrevet

Få han til å si opp før månedsskifte. Da må han bare betale for mars. Tror jeg hadde latt det være med det jeg altså, når det ikke har blitt tatt tak i tidligere. 

Anonymkode: 374df...502

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kun hvis det er spesifisert i kontrakten at den leies ut med varmepumpe. 

Hvem skal fastsette hva som er en rimelig kompensasjon for at Internett innimellom blir brutt? 

Er jo ikke internettet som er problemet, men nevnte det bare pga det er eier som faktisk har fjernet det for å straffe sitt barn uten å tenke over st det sitter en leietaker i kjelleren som har krav på det internettet. Usikker på om det står varmepumpe i kontrakten, men den har vært i leiligheten hele tiden, og eier ødela den i fjor. Så nå blir da strømregningene helt sinnsykt dyre. Og det er fortsatt iskaldt. Hovedproblemene er jo strømregningene, temperaturen, og sluket. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få han til å si opp før månedsskifte. Da må han bare betale for mars. Tror jeg hadde latt det være med det jeg altså, når det ikke har blitt tatt tak i tidligere. 

Anonymkode: 374df...502

Problemet er jo at vi ikke vet om vi får andre boligen før 5 mars. Så om han da sier opp 28 feb, står han uten sted å bo etter mars 😕

Skrevet

Too little too late, dere kommer ingen vei med dette. Si opp nå og spar de kronene, la han bo hos deg imens hvis dere ikke får leiligheten, eller lei et lagerrom og bo hos venner imens.

Anonymkode: 8ba97...06b

• Liker 10
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Er jo ikke internettet som er problemet, men nevnte det bare pga det er eier som faktisk har fjernet det for å straffe sitt barn uten å tenke over st det sitter en leietaker i kjelleren som har krav på det internettet. Usikker på om det står varmepumpe i kontrakten, men den har vært i leiligheten hele tiden, og eier ødela den i fjor. Så nå blir da strømregningene helt sinnsykt dyre. Og det er fortsatt iskaldt. Hovedproblemene er jo strømregningene, temperaturen, og sluket. 

Hvordan ødela eier den om den står hos dere?

Anonymkode: 0e440...a56

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Var sånn da hk flytta inn, og har ikke blitt bedre så er nok røra, han kan ikke dusje mer enn 3 min da renner det over 😕 sånn har det vært helt siden han flyttet inn

Det er fortsatt ganske sannsynlig at det er leietagers ansvar. 

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ødela eier den om den står hos dere?

Den henger sammen med en vifte på utsiden av veggen, eier hakket is av den i fjor i februar ca, og da punkterte den tydlivis. Var det eier sa hverfall men lovet å fikse det noe som ikke har skjedd

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Too little too late, dere kommer ingen vei med dette. Si opp nå og spar de kronene, la han bo hos deg imens hvis dere ikke får leiligheten, eller lei et lagerrom og bo hos venner imens.

Jeg bor hjemme enda, Så han kan ikke bo her om vi ikke får den. Har søkt på Finn osv men er ingen lager i nærheten... om vi ikke får den boligen 5 mars så kan d jo fort ta 1 år tip neste gang vi finner en bolig, siden vi skal kjøpe. Og må ha noe større enn en leiliejtleilihet

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det ikke står spesifikt at han leier med varmepumpe, så har han bare vært heldig og hatt det den tiden han har hatt det. Det er ikke noe utleier kan lastes for. 

• Liker 1
Skrevet

Det er noe som så fint kalles å varsle innenfor rimelig tid. 
Det å nå begynne kreve kompensasjon/fravikelse av leiesum for ett sluk som har vært problemer i 2,5 år vil neppe gå inn under "rimelig tid". 
Ang varmepumpe så kommer det an på hva som står i kontrakten, og hva som har blitt sagt mellom utleier/leietaker i det det er varslet feil på denne. 

Anonymkode: ef296...879

• Liker 5
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som så fint kalles å varsle innenfor rimelig tid. 
Det å nå begynne kreve kompensasjon/fravikelse av leiesum for ett sluk som har vært problemer i 2,5 år vil neppe gå inn under "rimelig tid". 
Ang varmepumpe så kommer det an på hva som står i kontrakten, og hva som har blitt sagt mellom utleier/leietaker i det det er varslet feil på denne. 

Anonymkode: ef296...879

Han har klaget på sluket fler ganger, og eier har lovet å fikse men gjør ikke noe med det. Varmepumpen har eier fler ganger også lovet å fikse

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Han har klaget på sluket fler ganger, og eier har lovet å fikse men gjør ikke noe med det. Varmepumpen har eier fler ganger også lovet å fikse

Da skulle han skriftlig ha fremmet krav andre gangen han måtte purre. Og da i rimelig tid.

Feks:

Mandag; varmepumpe slutter å funke. Gir første beskjed. Får til svar at utleier skal fikse.

Onsdag/torsdag: purre på når skal dette skje, om han ikke har vært innom enda. Får du ikke svar da, eller tvetydig svar, så ber du om dato for at dette skal fikses+ sender skriftlig krav. Da er det godt innenfor.

Det kan godt være du vil vinne i en konfliktløsing, men det er tidkrevende og vil ta fra deg nattesøvnen, og er ikke verdt det når du ikke vil få noe særlig igjen uansett. Sett dette på tabbekvoten og kom heller bort fra en kjip utleier.

• Liker 1
Skrevet

Vil ikke i noe konflikt bare lurte på om det var muligheter for at de kunne fikse det m tanke på alt min kjæesre har godtatt. Men ser ut som det har ordnet seg nå og at han faktisk får si fra senere og slippe å betale ekstra mnd da siden d kun r noen få dager over og de aldri har hatt en konflikt 

Skrevet

9 hours ago, AnonymBruker said:

Vil ikke i noe konflikt bare lurte på om det var muligheter for at de kunne fikse det m tanke på alt min kjæesre har godtatt. Men ser ut som det har ordnet seg nå og at han faktisk får si fra senere og slippe å betale ekstra mnd da siden d kun r noen få dager over og de aldri har hatt en konflikt 

Da bør dere passe på å få det skriftlig, slik at du ikke kommer tilbake om noen uker med ‘utleier lar oss ikke slippe siste måneden selv om han sa vi fikk si opp den 5). Få det skriftlig, Feks SMS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...