Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjemme bruker jeg en 10 år gammel stasjonær Dell-maskin som har blitt oppgradert med RAM, SDD og nytt skjermkort underveis. Skjermen er skiftet når jeg har fått ny gratis etter oppgraderinger på jobb.

På farten (og i sofaen) bruker jeg en 5 år gammel Chromebook som kostet knapt 2000 kr. Det er den beste maskinen jeg har hatt! Selvsagt noe mer begrenset funksjonalitet en en fullskala PC/Mac, men fungerer til 95% av det jeg gjør. Kan om nødvendig kjøre Windows-programmer via Citrix mot server på jobb. Det er ALDRI noe teknisk feil med den, og den har et batteri som tåler 12 timers bruk og lades på et par timer. 

Anonymkode: 698a8...2a6

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mac. Jeg brukte PC før og opplevde at de hang seg opp og klikka alle som en. Var stadig "et eller annet". Ikke levde de mer enn max 2,5 år heller. Nå er Macen på 5 året, og jeg har aldri hatt et eneste problem med den. Kjenner flere med samme erfaringer, så Mac er mer holdbart som regel 🙂

Jeg har Mac air forresten.

Anonymkode: 4e43b...85c

Feil bruk med andre ord.. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du som er IKT-utdannet burde jo vite at specs ikke er alt, og at de aller aller fleste ikke burde bygge sin egen maskin fordi de ikke har peiling.

Anonymkode: d783a...ff5

Ok? De fleste klarer det om de leser litt.. Dessuten var det snakk om laptop noe man kan kjøpe ferdig bygget.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du for vane å bygge laptoper forresten?

Ja. Her for eksempel: https://www.multicom.no/systemconfigurator.aspx?q=st:10637515;c:100561;fl:0

Skrevet
19 minutter siden, Cata skrev:

Men om man nå ikke kan eller vil bygge selv, så er det da greit å kjøpe en maskin som virker. 

Ja, da kjøper man en grei laptop ... Ikke crapple produkt som er overprisa.. 
De fleste laptoper virker.. Om noe går galt er det som regel brukeren .. 

Skrevet
På 27.2.2019 den 13.47, jabx skrev:

Jeg ville nok anbefalt Mac. Mindre utsatt for virus, og er generelt mer gjennomført.

Mer avanserte brukere ville nok valgt Windows.

Du vet jo helt klart ikke hva du prater om når du sier "mer gjennomført" .. Om vi snakker om ENORME designflaws? Ja, helt klart.. 

Ta en titt på f.eks Louis Rossmann på youtube som reparerer dette drittet.. Sikringer som skal ryke så andre ting ikke går istykker ryker ikke.. 

High-end mac som er ment for videoredigering throttleri fordi det blir for varmt.. Det er nemlig viktigere for crapple at produktet er kjempestille enn at det faktisk funker.. Derfor ingen luftehull.. 

Produkter som skal være lagd ut av ett solid stykke aluminium er lagd av 2 deler osv.. 

Crapple er og forblir søppelprodukter. 

Skrevet (endret)

Jeg har alltid sverget til pc. Må innrømme at jeg lurer litt på hvordan folk behandler pc'ene sine når de går så raskt i stykker. Min forrige bærebare pc (jeg byttet rett før jul) var 6 år gammel, da ble den skiftet ut fordi batteriet begynte å bli litt dårlig. Jeg ville også ha en som var litt mer oppgradert da jeg ønsket meg en bærbar som var litt bedre på nye spill. Jeg har den gamle ennå, i tilfelle noe skulle skje.

Jeg har selv både bærbar og stasjonær, hvor jeg rett før jul kjøpte en bærbar av Multicom, hvor de bygget gaming-pc til meg. Jeg har en stasjonær fra Komplett, hvor jeg valgte ut komponentene selv og de bygget. Har bygget pc selv tidligere, men det er ikke noe jeg orker å gjøre nå, og da var det greit å få noen til å gjøre det for meg. Min nye bærbare er bare helt rå, og kan ta absolutt alle spill, og min stasjonære har nå rukket å bli nesten 4 år, men er like god som da jeg kjøpte den i 2015. Den er helt suveren. Den stasjonære kommer jeg nok ikke til å kjøpe ny før om mange år. 

Det skal sies at jeg legger gjerne litt penger i maskinene, for å ha de i mange år. Samtidig, jeg bruker ikke mer enn det det koster å ha en Mac. 

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, SPOCA skrev:

Jeg har alltid sverget til pc. Må innrømme at jeg lurer litt på hvordan folk behandler pc'ene sine når de går så raskt i stykker. Min forrige bærebare pc (jeg byttet rett før jul) var 6 år gammel, da ble den skiftet ut fordi batteriet begynte å bli litt dårlig. Jeg ville også ha en som var litt mer oppgradert da jeg ønsket meg en bærbar som var litt bedre på nye spill. Jeg har den gamle ennå, i tilfelle noe skulle skje.

Jeg har selv både bærbar og stasjonær, hvor jeg rett før jul kjøpte en bærbar av Multicom, hvor de bygget gaming-pc til meg. Jeg har en stasjonær fra Komplett, hvor jeg valgte ut komponentene selv og de bygget. Har bygget pc selv tidligere, men det er ikke noe jeg orker å gjøre nå, og da var det greit å få noen til å gjøre det for meg. Min nye bærbare er bare helt rå, og kan ta absolutt alle spill, og min stasjonære har nå rukket å bli nesten 4 år, men er like god som da jeg kjøpte den i 2015. Den er helt suveren. Den stasjonære kommer jeg nok ikke til å kjøpe ny før om mange år. 

Det skal sies at jeg legger gjerne litt penger i maskinene, for å ha de i mange år. Samtidig, jeg bruker ikke mer enn det det koster å ha en Mac. 

Min erfaring er at mange av de som mener mac er best ikke har brukt pc på relativt lenge. Det har skjedd mye de siste 5 årene på pc fronten, og sammenligner man en pc før Windows 10 med mac så kan jeg forstå at mac virke rmer brukervennlig og hakket mer stabilt. Windows 7 var ganske stabilt, men nok ikke det enkleste å bruke sett opp mot datidens OSX. Med Windows 10 har det jevnet seg ut. 

Anonymkode: b26f7...08e

Skrevet (endret)
3 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg har alltid sverget til pc. Må innrømme at jeg lurer litt på hvordan folk behandler pc'ene sine når de går så raskt i stykker.

Vel, så fremt du med "pc" mener windowsmaskin ;) , så kan jeg fortelle at for mitt vedkommende så brukte jeg den på akkurat samme måte som mac'ene. Bortsett fra at den ikke var med på så mange turer. At det blir noe krøll med det elektriske så den ikke tar lading sliter jeg med å se er brukerfeil så lenge man hele tiden har brukt laderen som hørte til maskinen og ikke prøvd seg på noe egenkomponert. 

Men for all del, det er forskjell på Windowsmaskiner også. IBM'en jeg hadde på jobb levde i 8 år før den måtte byttes ut og da var det ikke jeg som ville bytte, men firmaet som gikk over til ny avtale. 

Endret av Cata
Skrevet
10 minutter siden, Cata skrev:

Vel, så fremt du med "pc" mener windowsmaskin ;) , så kan jeg fortelle at for mitt vedkommende så brukte jeg den på akkurat samme måte som mac'ene. Bortsett fra at den ikke var med på så mange turer. At det blir noe krøll med det elektriske så den ikke tar lading sliter jeg med å se er brukerfeil så lenge man hele tiden har brukt laderen som hørte til maskinen og ikke prøvd seg på noe egenkomponert. 

Men for all del, det er forskjell på Windowsmaskiner også. IBM'en jeg hadde på jobb levde i 8 år før den måtte byttes ut og da var det ikke jeg som ville bytte, men firmaet som gikk over til ny avtale. 

En mac kan kjøre windows. En mac er en PC: en mac er en personlig datamaskin.

Forskjellen er bare at crapple er overprisa møkk. 

Skrevet
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

En mac er en PC: en mac er en personlig datamaskin.

Det var en del av poenget mitt ja. Å snakke om PC vs. mac blir for meg bare surr siden begge deler er PC. 

Og ja, en mac kan kjøre windows, men hvorfor iallverden skulle man gidde det? 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AndreasBR said:

En mac kan kjøre windows. En mac er en PC: en mac er en personlig datamaskin.

Forskjellen er bare at crapple er overprisa møkk. 

Jada, vi har fått med oss det nå, trenger ikke gjenta deg selv i det uendelige.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jada, vi har fått med oss det nå, trenger ikke gjenta deg selv i det uendelige.

Ta vekk AB så skal du få lov å kritisere det jeg svarer på.. 
Ha en fin dag.

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte min første mac i 2009, som fortsatt fungerer OK til lett bruk. Byttet harddisk på den for et par år siden. Eneste problemet jeg hadde med den var at batteriet ble ødelagt etter et par mnd (macen skrudde seg av med en gang laderen falt ut). Gadd aldri å sende den inn på reparasjon, ville jo fått en ny sikkert. Kjøpte et nytt batteri etter noen år, men den skrudde seg fortsatt av. Jeg pensjonerte den når den ikke kunne få ny programvare lenger.

Den jeg har nå ble kjøpt i 2013/14, og fungerer fortsatt like bra. Den streiket etter et par mnd når jeg skulle oppdatere operativsystemet. Fikk en ny tilsendt i posten. Aldri hatt problemer med denne etter det, kommer til å bruke den i noen år til. Men jeg venter alltid en stund med å oppdatere operativsystemet i tilfelle det samme skjer igjen :P

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe ny mac når denne tar kvelden. Synes de har blitt ALT for dyre, så jeg kommer ikke til å ta meg råd til en ny. Men jeg vil absolutt anbefale en mac!

Anonymkode: c52e9...2dc

AnonymBruker
Skrevet

Min Mac Pro er 6 år i år, fortsatt gulle god 👍🏻

Anonymkode: 887c8...430

Skrevet (endret)
2 timer siden, Cata skrev:

Jeg svarte på det ts spurte om, siden det står pc eller mac. De fleste forstår hva som menes. Ja, det er pc med Windows, for å ha det på det rene.

Det er jo forskjell på de ulike maskinene og merkene, og selvfølgelig hva man velger å bruke av penger. Det skal sies at jeg har hatt 5 ulike merker i ulike prisklasser. Alle har holdt mer enn 4 år (dvs alle fungerer ennå).

Jeg har ikke sagt at det er brukerfeil hvis maskinen tar lading, men akkurat det opplevde ei venninne av meg på sin Mac også, så der tenker jeg man kan være uheldig. Det er dog mye annet som kan være brukerfeil, eller hvis man ikke har kjøpt en spesielt god maskin som er tilpasset sitt bruk. 

Endret av SPOCA
Skrevet
10 timer siden, AndreasBR skrev:

Lite peiling.. Ja, bare utdannet innen IKT, med flere års erfaring innen IT/teknisk... :P
crapple icrap er overprisa MØKK og man får samme specs til langt billigere penge om man bygger maskinen selv.. 

Problemet med mange som er "utdannet innen IKT" er at de har overdreven tro på egne evner, og de tror at fordi de kan bygge maskin selv så har de kunnskap om den totale brukeropplevelsen.

Men det er det som regel dårlig med. Og det er nettopp den totale brukeropplevelsen Apple tilbyr. Det nytter ikke å sitte med nerdete regneark med GHz og GB.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Cata skrev:

Å snakke om PC vs. mac blir for meg bare surr siden begge deler er PC. 

Kan folk slutte å kommentere på ting de ikke vet. Nei, Mac er ikke en PC.

"Today, when PC is used to talk about a computer, it usually is referring to an IBM-compatible computer. By this definition, a Mac computer is not a PC, as it is not IBM-compatible."

Anonymkode: 4ba1c...285

Gjest Pelle.Grino
Skrevet
På 27.2.2019 den 0.16, AnonymBruker skrev:

PC elr MAC og hvorfor?

Spørs hva du studerer og bruken din ellers.

Har i flere år kjørt mac i jobbsammenheng og pc hjemme, og det fungerer optimalt da mac er veldig gode på eyecandy/brukergrensesnitt og pc er mye mer fleksibelt (gaming, bla.). Sitter du ikke ved skjermen annet enn i forbindelse med studiene ville jeg nok anbefalt mac.

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AndreasBR said:

Crapple er og forblir søppelprodukter. 

Synes DU. Men du har ikke fasiten. Specs er ikke alt vettu.

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan folk slutte å kommentere på ting de ikke vet. Nei, Mac er ikke en PC.

"Today, when PC is used to talk about a computer, it usually is referring to an IBM-compatible computer. By this definition, a Mac computer is not a PC, as it is not IBM-compatible."

Anonymkode: 4ba1c...285

Jo, mac er en personlig datamaskin.. 
Det er ingen forskjell mellom mac og en "pc" som du mener idag.. Mac har en x86 prosessor den dag idag.. Den hadde ikke det tidligere, noe som er grunnen for IBM-compatible. Mac er vel IBM-compatible den dag idag... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...