Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle fine mennesker der ute.

har noen av dere startet en nettbutikk?

jeg har tenkt på dette en stund, prøvd å søke litt på Internett osv. Men lurer bare på om noen av dere har fått det til? Er det til å leve av? Hvor lang tid tok det før du kunne leve av dette? Hva selger du? Hvor mye kostet det deg å starte opp? 

Hvis dere vil dele andre ting som jeg har glemt å nevne, er det vare til å dele. Blir like glad for alt av info jeg kan få. Vil vite/lære så mye som mulig.

ts

Anonymkode: 9fd94...a14

Skrevet

De jeg kjenner som har nettbutikk, har stort sett endt med at nettbutikken ble en veldig tidkrevende hobby som ga omtrent ingen inntekt.

Anonymkode: 0e821...677

Skrevet

Kommer jo litt an på hva du skal selge da! 

Har vært litt fram og tilbake selv. Lager og selger kunst/håndverk. Selger mitt pr nå via en ekstern forhandler slik at jeg ikke står for salg og promo selv.

Hvis du har hjemmeside på Squarespace kan du få nettbutikk der. Deres versjon er veldig enkel å bruke, oversiktlig og god. Eller så finnes sider som Etsy. De tar prosenter, men man får antagelig mye «gratis» trafikk fordi folk allerede vet om og er aktive på siden. Å få folk inn på din helt egne hjemmeside/nettbutikk er kanskje mer krevende ift markedsføring. Burde sikkert i så fall kombineres kraftig med sosiale medier..

Har ikke endt opp med å gjøre noe ut av tanken om egen nettbutikk pga hvor mye styr det er..med frakt, emballasje, porto etc. Ser for meg at det kan være verdt det om man selger mye, har varer som er lett å pakke, eller høy pris pr vare.

spent på å følge andre svar i denne tråden jeg! 

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jeg kjenner som har nettbutikk, har stort sett endt med at nettbutikken ble en veldig tidkrevende hobby som ga omtrent ingen inntekt.

Anonymkode: 0e821...677

41 minutter siden, mangolassie skrev:

Kommer jo litt an på hva du skal selge da! 

Har vært litt fram og tilbake selv. Lager og selger kunst/håndverk. Selger mitt pr nå via en ekstern forhandler slik at jeg ikke står for salg og promo selv.

Hvis du har hjemmeside på Squarespace kan du få nettbutikk der. Deres versjon er veldig enkel å bruke, oversiktlig og god. Eller så finnes sider som Etsy. De tar prosenter, men man får antagelig mye «gratis» trafikk fordi folk allerede vet om og er aktive på siden. Å få folk inn på din helt egne hjemmeside/nettbutikk er kanskje mer krevende ift markedsføring. Burde sikkert i så fall kombineres kraftig med sosiale medier..

Har ikke endt opp med å gjøre noe ut av tanken om egen nettbutikk pga hvor mye styr det er..med frakt, emballasje, porto etc. Ser for meg at det kan være verdt det om man selger mye, har varer som er lett å pakke, eller høy pris pr vare.

spent på å følge andre svar i denne tråden jeg! 

Svarer begge her: 

Det kan la seg gjøre, kjenner privatpersoner som driver nettbutikk, en driver også litt større. Cluet er å ha et nisjeprodukt, type kunst/håndverk/tekstil som har en viss etterspørsel. Det kan også være props til fans innen bøker/film/diverse med god kvalitet. 

Men man har nok mye mindre sjanse til å lykkes ved å satse på breddemarkedet. Der venter de store som netonnet og Komplett i Norge, og Amazon og Alibaba internasjonalt, og man greier ikke å konkurrere med de små profittmarginene som disse tar. De store kjører nesten utelukkende på volum og atter volum, så som liten aktør må man finne sin nisje. 

Anonymkode: 1a012...ddd

Skrevet

Takk for alle svar dere. Vil gjerne høre mer fra dere med erfaring. Hva selger du? Tok det lang tid før du kunne leve av dette? Hvor mye kostet det å starte opp. Hvor selger du fra? 

Vet at det er mange store som driver nettbutikk. Måle mitt er ikke å bli større en dem for å si det på den måten. Målet mitt er å lykkes med å drive nettbutikk og tjene en OK lønn til å leve greit.

skjønner også at dette ikke er gjort over natten. Og at de faktisk krever tid og en god innsats.

ts

Anonymkode: 9fd94...a14

Skrevet

kan du det praktiske, med å lage websider og sånt? kan du digital markedsføring; søkeroptimalisering, wordpress etc(jeg har ikke peiling altså). tror nok det er viktig, for desse tjenestene koster. i tillegg til regnskap. la oss si at det koster feks 40-50000 kr i året. da må du selge en del for å gå i pluss. tar du en kveldsvakt ved et sykehjem, har du min.lønn+et tillegg. prøver ikke å ta motivasjonen fra deg; jeg har lyst å gjøre det samme. men innser at jeg ønsker ikke all den jobben, for kanskje å gå i null; i verste fall i minus😌

Anonymkode: 2dc5a...c38

Skrevet

Kjøp et faktura og regnskapssystem fra for eksempel Visma med nettbutikkfunksjon så slipper du å bruke så mye tid og penger på det. 

Anonymkode: 335f2...88d

Skrevet

Jeg tror at det vanskeligste er markedsføring og økonomistyring. Du bør ta et kurs i bedriftsøkonomi før du starter. Kjipt å sitte neste år og ikke ha penger til å betale medverdiavgiften, f.eks. Hvis man ikke vet hva man gjør går det mye tid til dette. Du klarer å gjøre det selv om du tilegner deg kunnskapen. Du trenger neppe revisor med det første. Priskalkulering er et kapittel for seg selv. 

Man må også kunne lovverket. Forbrukerens rettigheter er sterkere når de handler på nett. I tillegg kommer gdpr, som (så vidt jeg vet) ikke er en ferdig modul i f.eks Squarespace med infoen du er pålagt å gi kundene. Dess mer du gjør på forhånd, dess større sjanse for at du ikke går på en smell. 

De som er dreven i dette lager økonomiske analyser på forhånd som viser akkurat hvor mye ressurser du må bruke på ulike salgsvolum. Slik kan de se at de ikke bør selge mer enn f.eks 1000 varer i året. Tipper man over må man kanskje ansette 2 ekstra folk, og vinningen går opp i spinningen. Slik unngår de å havne i en situasjon hvor de ikke får lagt kvalitet i alle ledd. Det er nok litt avansert for et enkeltmannsforetak da, men prøv å i alle fall regne ut når bedriften vil bli lønnsom, og bestem deg på forhånd for når du må gi deg. Du kommer til å gå i minus en stund. Skriv også investeringsbudsjett, om du har tenkt å forhåndsbestille varer og ha de på lager. Du bør ha nok til å dekke løpende kostnader i minst 1 år. Alternativt kan du bruke dropshipping. Anbefaler forresten å starte AS. 

Markedsføring kan du lese deg opp på på nett. Det handler om å treffe din målgruppe. Først må man definere målgruppen, og man må kontinuerlig sanke info om alle som handler eller er innom siden. Lære og feile, prøve på nytt. Så du må lære deg SEO, Google Analytics, digital annonsering, kanskje content marketing og mye mer.

Så kommer det kreative. Du må selge bra varer, og ta gode bilder. Du må være fotograf, stylist og AD i prosessen. Du må skrive gode tekster og finne ut hvilken tone du skal legge deg på i SoMe. Skal du være kul som Asos, vittig som Søstrene grene? Her må research gjøres. Hvilke plattformer skal du være på, hvor ofte skal du publisere, hvor ofte skal du analysere og legge nye planer, hva skal svartiden være på alle disse plattformene? Skal du A/B-teste nettsiden og landingssidene dine for å se hva som fører til flest kjøp? 

Logistikken er også viktig. Hvem skal du bestille fra, hvem skal frakte varer for deg. Du må ha nettside, lagersystem, CRM-system, faktureringssystem. Mulig at du får flere av disse integrert i CMSet i nettbutikken du lager. Alt dette bør du ha en plan på. Lag en oversikt over fordeler og ulemper for systemene, og ta et fornuftig valg. Mange systemer kan testes før man forplikter seg til å betale.

Forbered deg på å jobbe veldig mye de første årene. De beste businessidéene er de som gjør at salget kan skaleres uten at man trenger å skalere ressursene like mye. F.eks strikkeoppskrifter. De er digitale, og krever lite til ingen oppfølging. Liten forskjell i om du selger 20 eller 200 stk. Uansett, som noen over sier, så må du skille deg ut.

Folk både overlever og lever godt på nettbutikkene sine. Men jeg tror ikke så mange av dem har rom for å lene seg tilbake, det tar mange år og mye vekst for å komme dit. 

Anonymkode: aa50a...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...