Gå til innhold

Inhalasjonspulver gått ut på dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden var jeg hos doktor og fikk sjekket hjertet. Alt var ok, har ikke astma- men har veldig høy puls. Fikk et inhalasjonspulver jeg kunne bruke før treningsøkter. Dette gikk dessverre i glemmeboksen, men tenkte jeg kunne gi det et forsøk nå da jeg har begynt å trene mer seriøst. Det står på tuben at den gikk ut i 2017. Jeg lurer på om dette har noe å si? Har det mistet effekten?

Anonymkode: a28c9...015

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fra Oxis, hvis det skulle ha noen betydning. Oxis turbuhaler heter den. -TS

Skrevet

Spør på apoteket

Anonymkode: 243a8...4fb

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen år siden var jeg hos doktor og fikk sjekket hjertet. Alt var ok, har ikke astma- men har veldig høy puls. Fikk et inhalasjonspulver jeg kunne bruke før treningsøkter. Dette gikk dessverre i glemmeboksen, men tenkte jeg kunne gi det et forsøk nå da jeg har begynt å trene mer seriøst. Det står på tuben at den gikk ut i 2017. Jeg lurer på om dette har noe å si? Har det mistet effekten?

Du skal aldri bruke medisiner utgått på dato, og under ingen omstendigheter medisiner som er utgått på dato for mer enn ett år siden. Effekten kan ha endret seg eller det kan komme bakterier inn i medikamentene fordi innhalasjonspulveret ikke er garantert lukket i beholder lenger enn til utløpsdato, eller metall i oppbevaringsbeholderen kan lekke inn i medisinen. Da får du innhalert ting du ikke vil ha i lungene dine. 

Gå og snakk med legen din.

Anonymkode: 9c070...5a2

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal aldri bruke medisiner utgått på dato, og under ingen omstendigheter medisiner som er utgått på dato for mer enn ett år siden. Effekten kan ha endret seg eller det kan komme bakterier inn i medikamentene fordi innhalasjonspulveret ikke er garantert lukket i beholder lenger enn til utløpsdato, eller metall i oppbevaringsbeholderen kan lekke inn i medisinen. Da får du innhalert ting du ikke vil ha i lungene dine. 

Gå og snakk med legen din.

Anonymkode: 9c070...5a2

Takk for svar! -TS

Skrevet

Du får helt sikkert en ny resept av fastlegen din. 

Men være oppmerksom på at mange får høyere puls av astmamedisiner og særlig i starten. Så ikke du blir redd.

Anonymkode: f23b7...340

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...