Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lege i spesialisthelsetjenesten er sykemeldt. Det kan skje alle av oss, selvsagt. Men vet noen om jeg har noen rettigheter som pasient? Det er lang ventetid og sykehuset har gitt beskjed om at etterslepet vil vedvare en stund og timen er utsatt på ubestemt tid. Kan jeg be om at henviselsen sendes til nytt sykehus, minus de X antall ukene jeg har ventet på timen? Legen er eneste på dette sykehuset innen dette feltet... håper på råd!

Anonymkode: df05f...8dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fritt sykehusvalg i Norge så du kan be om behandling der du ønsker 

Anonymkode: ac9fe...071

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fritt sykehusvalg i Norge så du kan be om behandling der du ønsker 

Anonymkode: ac9fe...071

Joda, det er greit nok, men da lommer jeg vel bakerst i køen igjen? Det er nye 20 uker i kø jeg ønsker å unngå :(

TS

Skrevet

Spør du om du har andre rettigheter enn de som ikke er lege? 🤔

Anonymkode: 8f004...160

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lege i spesialisthelsetjenesten er sykemeldt. Det kan skje alle av oss, selvsagt. Men vet noen om jeg har noen rettigheter som pasient? Det er lang ventetid og sykehuset har gitt beskjed om at etterslepet vil vedvare en stund og timen er utsatt på ubestemt tid. Kan jeg be om at henviselsen sendes til nytt sykehus, minus de X antall ukene jeg har ventet på timen? Legen er eneste på dette sykehuset innen dette feltet... håper på råd!

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er greit nok, men da lommer jeg vel bakerst i køen igjen? Det er nye 20 uker i kø jeg ønsker å unngå :(

TS

Har du fått en behandlingsgaranti dato? Det er nemlig avgjørende. Fordi behandlingsgarantidatoen skal ikke brytes, da utløser det rettigheter til behandling, men først må en eventuell frist brytes. Dernest kan du påberope deg behandlig. Les på helsenorge.no

Har du fått behandlingsgaranti dato, denne skal stå i svarbrevet fra sykehuset der det står at du har kommet på venteliste m.m., så kan du fritt, når tid som helst ta med deg behandlingsgarantifristen til et hvilket som helst sykehus i Norge, untatt private sykehus. Du skal da ha behandling igangsatt innen fristen. Fristen følger deg som pasient, selv om noen sykehus prøver seg med å gi deg en ny frist. Info skal også være vedlagt svarbrevet der det står at de har mottatt din henvisning...så egentlig skal du ha fått info om det du her spør om. Mulig du finner brevet med vedlegg på altinn.no i innboksen din.

Anonymkode: 6b10b...321

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått en behandlingsgaranti dato? Det er nemlig avgjørende. Fordi behandlingsgarantidatoen skal ikke brytes, da utløser det rettigheter til behandling, men først må en eventuell frist brytes. Dernest kan du påberope deg behandlig. Les på helsenorge.no

Har du fått behandlingsgaranti dato, denne skal stå i svarbrevet fra sykehuset der det står at du har kommet på venteliste m.m., så kan du fritt, når tid som helst ta med deg behandlingsgarantifristen til et hvilket som helst sykehus i Norge, untatt private sykehus. Du skal da ha behandling igangsatt innen fristen. Fristen følger deg som pasient, selv om noen sykehus prøver seg med å gi deg en ny frist. Info skal også være vedlagt svarbrevet der det står at de har mottatt din henvisning...så egentlig skal du ha fått info om det du her spør om. Mulig du finner brevet med vedlegg på altinn.no i innboksen din.

Ironisk nok kan jo pasienter som ikke har livstruende vansker, men som "har krav på dette og dette" føre til lengre ventelister for andre samt gjøre helsepersonell utslitt pga overarbeid. Det er ikke krise å måtte vente noen uker ekstra 

Anonymkode: 27362...25b

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ironisk nok kan jo pasienter som ikke har livstruende vansker, men som "har krav på dette og dette" føre til lengre ventelister for andre samt gjøre helsepersonell utslitt pga overarbeid. Det er ikke krise å måtte vente noen uker ekstra 

Anonymkode: 27362...25b

Lett å mene andre kan vente når du selv ikke kjenner hva som feiler dem. Ventelistegarantien og dem som faller inn under denne garantien, får garantidato fordi det er maks lengde akkurat den pasienten kan og skal vente. Garantien er satt av politikerne på stortinget ikke av meg, deg eller ts. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om en ikke har fått behandlingsdatofrist? 

Endret av Neutral90
Skrevet
31 minutter siden, Neutral90 skrev:

Hva om en ikke har fått behandlingsdatofrist? 

Da havner du bakerst i køen :)

Anonymkode: 8f004...160

Skrevet

Snakk med sykehuset og spør hva de planlegger. Det hender sykehus kjøper behandling av private når de har problemer med å ta unna køen. Gjelder selv om man ikke har behandlingsgaranti. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...