Gå til innhold

Overvekt hos barn - når bør man slanke de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som nylig ble veid hos helsesøster på skolen, og fikk da beskjed om at han er overvektig.

Han er 11 år og er 160 cm og 55 kg. Han ser ikke overvektig ut, men han har alltid vært høyere enn de andre i klassen, så har vel mer lagt merke til høyden og ikke tenkt så mye på vekten. For 2-3 år siden var han ganske slank, men ser ut som om han har vokst mer vektmessig enn høydemessig siden da.

Helsesøster skal veie han igjen før sommerferien. Men hvor bekymret burde jeg være, bør jeg sette i gang noen tiltak? Han spiser generelt lite godteri og annet søtt, men spiser en stor porsjon (voksenstørrelse) når vi har middag for eksempel Men han er ikke en gutt som maser om mat. Det som er dumt er at han ikke liker aktiviteter som fotball eller annen sport, er mer interessert i å spille, synge, gitar, piano....Altså stillesittende ting.

Er det for drastisk å prøve å slanke ham nå (og hvordan gjør jeg eventuelt det uten at han merker noe særlig til det selv?), eller burde jeg avvente å se om han begynner å vokse mer høydemessig snart igjen og satse på at han strekker seg og det "jevnes ut"?

Anonymkode: 5ca2b...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har en sønn som nylig ble veid hos helsesøster på skolen, og fikk da beskjed om at han er overvektig.

Han er 11 år og er 160 cm og 55 kg. Han ser ikke overvektig ut, men han har alltid vært høyere enn de andre i klassen, så har vel mer lagt merke til høyden og ikke tenkt så mye på vekten. For 2-3 år siden var han ganske slank, men ser ut som om han har vokst mer vektmessig enn høydemessig siden da.

Helsesøster skal veie han igjen før sommerferien. Men hvor bekymret burde jeg være, bør jeg sette i gang noen tiltak? Han spiser generelt lite godteri og annet søtt, men spiser en stor porsjon (voksenstørrelse) når vi har middag for eksempel Men han er ikke en gutt som maser om mat. Det som er dumt er at han ikke liker aktiviteter som fotball eller annen sport, er mer interessert i å spille, synge, gitar, piano....Altså stillesittende ting.

Er det for drastisk å prøve å slanke ham nå (og hvordan gjør jeg eventuelt det uten at han merker noe særlig til det selv?), eller burde jeg avvente å se om han begynner å vokse mer høydemessig snart igjen og satse på at han strekker seg og det "jevnes ut"?

Ops, skrev feil; Han er 10 år, blir 11 i sommer.

Skrevet

Hvis han er 160 og veier 55 kg så er han jo ikke overvektig, men hvis han nærmer seg 60kg så kan han bli sett på som overvektig ja.

Anonymkode: f6509...d74

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han er 160 og veier 55 kg så er han jo ikke overvektig, men hvis han nærmer seg 60kg så kan han bli sett på som overvektig ja.

Anonymkode: f6509...d74

Helsesøster på skolen sa at han er overvektig.

Skrevet

Hvis et barn er så overvektig (noe din sønn ikke er) at det må slankes så skal det skje i samråd med lege eller annet helsepersonell med kunnskap om nettopp dette. 

Et barn som er i vekst bør ikke slankes ned i vekt, barnet bør vokse inn i vekten, dvs vekten er stabil men han strekker seg i høyden. Barn vokser gjerne litt i rykk og napp også, og i den alderen sønnen din er i nå så er det ikke uvanlig med litt valpefett. Han nærmer seg tenårene og en vekstspurt. 

Anonymkode: e8c82...9d0

• Liker 7
Skrevet

Jeg ble også oppringt av helsesøster om at gutten vår er overvektig, noe han ikke er. Han er også veldig høy, med litt valpefett som både jeg og storebroren hans hadde da vi var på samme alder. Barn skal ikke slankes, men vokse seg til. Helsesøster nevnte ikke dette med et ord, bare at han skulle veies før sommeren. Tenker på de som får en slik telefon og starter å slanke barna sine fordi de ikke vet bedre.Ikke rart at det er kroppshysteri når litt normalt valpefett blir sett på som overvekt! Vi fikk aldri en slik telefon fra helsesøster om storebror,fordi da var det ikke vanlig å veie dem, og han har blitt en normalvektig voksen.

Anonymkode: 93c81...6da

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble også oppringt av helsesøster om at gutten vår er overvektig, noe han ikke er. Han er også veldig høy, med litt valpefett som både jeg og storebroren hans hadde da vi var på samme alder. Barn skal ikke slankes, men vokse seg til. Helsesøster nevnte ikke dette med et ord, bare at han skulle veies før sommeren. Tenker på de som får en slik telefon og starter å slanke barna sine fordi de ikke vet bedre.Ikke rart at det er kroppshysteri når litt normalt valpefett blir sett på som overvekt! Vi fikk aldri en slik telefon fra helsesøster om storebror,fordi da var det ikke vanlig å veie dem, og han har blitt en normalvektig voksen.

Anonymkode: 93c81...6da

Gikk det seg til i puberteten, eller tok det lengre tid for ham å blir normalvektig?

For ordens skyld; helsesøster sa ikke noe om slanking, det er jeg selv som har tenkt på dette etter telefonsamtalen.

Skrevet

Han faller innenfor kategorien overvekt med målene sine. En voksen ville ikke vært overvektig med samme lengde og vekt, men en gutt på 10,5 år er det. Han har som du sier vokst mer i vekten enn i lengden den siste tiden. Og målet er at han skal vokse videre i lengde uten at vekten eskalerer.

Det høres ut som dere har gode vaner, men at han ihvertfall spiser større middagsporsjoner enn kroppen hans trenger nå? Hadde det vært meg ville jeg tenkt en runde på om familien burde gjøre noen endringer for å forebygge en usunn vektutvikling, og brukt neste måling hos helsesøster som en pekepinn på om det er tilstrekkelig. Målet må være å lære gutten vaner som er sunne å ha hele livet; drikk vann som tørstedrikk, godteri kun lørdag, passelig middagsporsjon, type og mengde mat som mellommåltid osv osv. Dette er ikke slanking, men kan ha en del å si på vektutviklingen likevel. 

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jag har et barn i "faresonen". Eller han er slank, men man ser at hvis man ikke passer på så kan han tippe over med tiden. Ble også oppringt av helsesøster og han lå helt på grensen. De kaller det overvektig, men som hun sa til meg så er han jo ikke det. Men de har beregninger å gå ut fra og må ringe alle som slår ut. 

Han er et normalt aktivt barn og spiser ikke så voldsomt mye. Spiser litt mye karbohydrater kanskje, så det prøve jeg å kutte ned på. Jeg passer på at det ikke er kake, is, godteri eller kjeks i ukedagene. Det skjer likevel at det blir en is på ettermiddagen, men da er det vannis med 50kcal (er egentlig mine is og jeg passer vekta, så er derfor jeg vel kcalnivå). Han drikker kun sukkerfri saft, vann eller melk (til frokost/kvelds). Jeg skjærer litt tynnere skiver til matpakka, smører på et tynnere lag smør, og legger på litt mindre porsjoner. Dette er IKKE for å slanke han! Hvis han f.eks etter kveldsmat sier han er mer sulten, så får han ikke mer mat. Okei, den hørtes fæl ut. Men som regel så er det jo fordi man bare har lyst på noe mer og ikke fordi man egentlig er så veldig sulten. Jeg vet at når han har spist en porsjon havregrøt så trenger ikke han mer mat på kvelden. Men jeg tilbyr gjerne noe snacks som f.eks oppkuttet agurk. 

Barn skal ikke slankes, men kostholdet tilpasses så de ikke vokser i bredden. Men de skal strekke seg i lengden med den vekten de har. 

Det aller viktigste vi foreldre kan gjøre er å legge til rette for sunne vaner. Pass på regelmessige måltider, regelmessig blodsukker og være gode forbilder selv. Snakk med barna om hva som er sunn mat, hva man kan spise masse og kose seg med (grønnsaker) og hva som er usunt og ikke bra for kroppen (sukker, godterier, kaker). 

Anonymkode: da3cf...219

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis et barn er så overvektig (noe din sønn ikke er) at det må slankes så skal det skje i samråd med lege eller annet helsepersonell med kunnskap om nettopp dette. 

Et barn som er i vekst bør ikke slankes ned i vekt, barnet bør vokse inn i vekten, dvs vekten er stabil men han strekker seg i høyden. Barn vokser gjerne litt i rykk og napp også, og i den alderen sønnen din er i nå så er det ikke uvanlig med litt valpefett. Han nærmer seg tenårene og en vekstspurt. 

Anonymkode: e8c82...9d0

Enig i dette.

Har vært gjennom det samme med helsesøster. Hun var overfokusert på vekta til barnet mitt. Helt opphengt. Mange helsesøstre fokuserer kun på vekt virker det som, men noen mennesker er tunge uten at de er feite. Syntes barnet mitt så helt normalt ut og jeg spurte i barnehagen,  venner og familien om de syntes barnet mitt var overvektig (ba om ærlige svar!) og samtlige svarte nei, det hadde de aldri tenkt. Alle sa de syntes barnet så normalvektig ut. Tok barnet med til legen som kunne bekrefte at helsesøster tok helt feil. Barnet mitt var akkurat som det skulle være og skulle ikke slankes. Så ta gutten din med legen istedenfor. Dersom dere bør endre på noe så får dere råd og oppfølging der. 

Anonymkode: 63460...41f

• Liker 4
Skrevet

Er det en ting jeg har lært, så er det at jeg aldri skal ta en slik tlf fra helsesøster seriøst, med mindre barnet er synelig overvektig og stillesittende.. 

Herregud for noe tull at de har startet å veie så unge barn.. 

Om det ikke var kroppsfokus før, bmir det i hvert fall det nå. 

Min bror fikk nemlig en slik tlf hjem da han var 14. Men det var ikke et gram overflødig fett på han. Han trente derimot kampsport, og var full av muskler fra topp til tå. Men der brydde ikke helsesøster seg om, for vekta talte sitt, sa hun. 

Anonymkode: c687f...56f

• Liker 6
Skrevet

Jo men ærlig talt, har man en stillesittende 10-åring på 160cm og 55 kg, som åpenbart ikke er en kampsport-muskelbunt, så er han faktisk overvektig. Og man gjør ihverfall ikke barnet noen tjeneste ved å fornekte det faktum. Fokusere på sunt kosthold og aktivitet i familien, og nok grønnsaker til å fylle magen til middag med færre kalorier vil være bra for gutten. 

Anonymkode: b575b...7cb

Skrevet

Da jeg var liten så var det sånn at vi vokste i rykk&napp. Først i den ene retningen og så i den andre. Enten først i høyden, og så i bredden, - eller motsatt.

Vokser ikke barn sånn lenger? 

Gutten din er jo høy. Og høyere kommer han til å bli, så han har sikkert vokst i bredden nå og i det sommerhalvåret som kommer så vil han strekke seg oppover før han på nytt blir litt bredere for å passe inn i høyden sin.

Skader aldri å passe på at ungene har et sunt og godt kosthold og ike bare spiser fordi de kjeder seg. 

Om noen år så vil det gå med nesten 1 brød om dagen og minst 1 liter melk i døgnet :fnise: (tenåringsgutter spiser som sultne løver)

Anonymkode: d4259...2bb

• Liker 3
Skrevet

Barn skal ikke slankes, men kan det være et mål at ikke vekten skal økes før han begynner å vokse? Helsesøstre i dag, jeg har ikke ord. Jeg har selv hatt en sønn som begynte å legge på seg og jeg la om kostholdet for oss alle uten å gjøre noe mer ut av det. Mindre pasta, pizza etc og det gikk seg til. 

• Liker 1
Skrevet

Hei. Jeg vil råde deg til å velge sunne middager til hele familien, siden det er det måltidet han spiser mest.

Ellers ville jeg ikke gjort noen grep foreløpig.

Anonymkode: db2a8...c26

• Liker 1
Skrevet

Min 10åring på samme høyde veier 15 kg mindre og er helt normalt slank.  55 kg er veldig mye! 

Anonymkode: d6768...b48

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Min 10åring på samme høyde veier 15 kg mindre og er helt normalt slank.  55 kg er veldig mye! 

Anonymkode: d6768...b48

Han er 160 og veier 40 kg? Er ikke han da heller ganske tynn?

Anonymkode: 63460...41f

Skrevet

Man skal aldri slanke barn uten hjelp fra lege. Siden de er i vokseperiode, er det ekstra viktig at de får i seg alt de skal ha av næring, og det kan man ikke begynne med selv. 

Når det er sagt, kan dere gjøre grep i familien. Kutt ned på proteiner. Spis mer fisk og et eller to måltider med vegetarmat til middag. Når det ikke er snakk om overspising, er det gjerne for mye proteiner i kosten. Det kan fikses ved å bytte ut kjøtt med fisk eller vegetar.

Anonymkode: a7ec1...354

• Liker 1
Skrevet

Har også fått telefon fra helsesøster, men gutten min er for tynn. Han er 10 år, 145 cm og 32 kg. Småspist og spinkel, men det er jeg også. 

Anonymkode: 7fc61...2ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...