Gå til innhold

Hvordan korte ned oppsigelsestiden mest mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om en ny jobb, og ønsker å takke ja. Tenker å søke permisjon uten lønn i min nåværende jobb. 

Hvor lenge i forveien må ledelsen i min nåværende jobb få beskjed? De ønsker at jeg skal starte i den nye jobben så fort som mulig. 

Jeg har tre måneders oppsigelsestid, men kan jeg ta ut ferien min for å starte tidligere i den nye jobben? Eller kan jeg starte i ny jobb så snart jeg evt. får innvilget permisjon? 

Anonymkode: ee11c...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ju å gjøre det så enkelt at du spør om å få gå tidligere?  

Men med 3 mnd oppsigelsestid kan arbeidsgiver kreve at du tar ut ferien du har innestående. 

Anonymkode: a247b...221

Skrevet

Ja, tenker å spørre om å få gå tidligere, og evt. ta ut ferie ☺️

Men om jeg får innvilget permisjon, gjelder tre måneder «oppsigelse» da og? Eller kan jeg gå så snart de har funnet en erstatter for meg? 

Og er det krav om at jeg må varsle om at jeg ønsker å ta ut permisjon så og så mange uker før, eller kan jeg sende inn en søknad i morgen liksom, og forvente et raskt svar? 🤔

Skrevet

Du må vel begrunne hvorfor du ønsker permisjon uten lønn. Og leder må kunne unnvære deg i perioden du søker for. Skal du først søke permisjon uten lønn, få det innvilget, for så å si opp? Spørs om sjefen din blir veldig happy da... Og du kan ikke starte i ny jobb i oppsigelsestiden, tror jeg. Det bør du i tilfelle sjekke opp. Du bør kanskje heller ta ferie enn å søke permisjon.

Anonymkode: d0520...a5b

Skrevet

Jeg tenker å søke permisjon for å prøve ut ny jobb. Om jeg trives, blir det vel så jeg sier opp etter ett år (kan få permisjon uten lønn inntil ett år). 

Skal snakke med ledelsen, for de som søker ny jobb ønsker vel å starte så snart som mulig 🤔 så håper de kan slippe meg før oppsigelsestiden går ut. 

Om jeg tar ut ferie, kan jeg starte i ny jobb da, i ferien?

Skrevet

Tar du ut ferie kan du starte i ny jobb, med mindre det er satt noe karantenetider i kontrakten. 

Det er ikke noe lovfestet krav rundt det med ulønnet permisjon, og dermed heller ikke lovfestet krav om varsling. 

Hvordan du best kan løse dette med å få gå tidligere, og dermed starte raskere i ny jobb vil komme veldig an på stillingen du har, og hva sjefen sier. 
Er du i en stilling hvor det er lett finne noen som kan ta over din jobb, så er det gode sjanser for at sjefen lar deg få slutte tidligere. 
Er du i en stilling for du for eksempel har oppfølging av egne kunder/klienter så er det ikke uvanlig at arbeidsgiver krever at disse avsluttes og/eller overføres videre, dermed ikke alltid like lett få gå mye tidligere. 

Hadde jeg vært deg, så ville jeg bedt om ett møte med arbeidsgiver, og sagt at det har kommet ett nytt tilbud som du ønsker takke ja til, og spurt om hvordan mulighetene for å få gå tidligere er. Spør om det er greit korte ned oppsigelsestiden, eller om det er mulighet for å ta ut ferie eller ulønnet permisjon. 

Skrevet

Du må ha en grunn for å få permisjon, og hvis du lyver for å få det kan du bare glemme å bruke dagens arbeidsgiver som referanse seinere. Overforsiktigheten din ang. den nye jobben kan fort koste deg mer enn det er verd. Det gir arbeidsgiveren som gir permisjon ekstra jobb med å erstatte deg, og hvis du slutter og går tilbake til den gamle jobben vil det også gi den nye arbeidsgiveren ekstra jobb med å finne en ny.

Si opp jobben, ta ut det du kan i ferie, og spør om det er mulig å slutte tidligere.

Anonymkode: 260b7...990

Skrevet

Jeg regner med du er klar over at fristen for å si opp er i morgen, hvis ikke blir oppsigelsestiden utvidet med en måned.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må vel begrunne hvorfor du ønsker permisjon uten lønn. Og leder må kunne unnvære deg i perioden du søker for. Skal du først søke permisjon uten lønn, få det innvilget, for så å si opp? Spørs om sjefen din blir veldig happy da... Og du kan ikke starte i ny jobb i oppsigelsestiden, tror jeg. Det bør du i tilfelle sjekke opp. Du bør kanskje heller ta ferie enn å søke permisjon.

Anonymkode: d0520...a5b

Kommer vel an på kontrakten. Hos noen jobber måtte jeg be om lov, men nå har jeg lov til å jobbe for hvem som helst så lenge jeg gjør jobben min.

Skrevet

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker å søke permisjon for å prøve ut ny jobb. Om jeg trives, blir det vel så jeg sier opp etter ett år (kan få permisjon uten lønn inntil ett år). 

Skal snakke med ledelsen, for de som søker ny jobb ønsker vel å starte så snart som mulig 🤔 så håper de kan slippe meg før oppsigelsestiden går ut. 

Om jeg tar ut ferie, kan jeg starte i ny jobb da, i ferien?

Det kommer litt an på hvilken arbeidsgiver du har, og hvor attraktiv du er for nåværende arbeidsgiver.  Noen arbeidsgivere er romslig med tanke på permisjoner uten lønn.  Hvis du jobber i staten beholder du egen stilling i ett år om permisjon innvilges. Det enkleste er å be om PUL for å ivareta egne barn.  Der er kravet til hva som skal til lavt.  Annen arbeidstid, kortere pendlertid, kortere kjøring til skole/barnehage.
LIkevel kan det ta like lang tid å få permisjon som det tar å ta utt all ferie i oppsigelsestiden.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med du er klar over at fristen for å si opp er i morgen, hvis ikke blir oppsigelsestiden utvidet med en måned.

Ikke hvis du er ansatt i staten.  Da er det dato til dato.

Skrevet

Jeg er ansatt i kommunen. Og jobber innenfor skole. Er ikke lærer, og det er flere som jobber i samme type stilling som meg. Så sånn sett er det mulig at jeg kan få gå tidligere, men det blir i såfall travelt for de som er igjen, inntil de finner noen til å erstatte meg 🤔

vet at de som er ansatt i min kommune får permisjon uten lønn inntil ett år, for å prøve ut annen jobb. Flere som har gjort det innad i kommunen hvertfall, men usikker på hvordan det er når jeg skal jobbe i privat sektor.

vet at fristen for oppsigelse er i morgen, dersom jeg vil ha fra 1.mars 🙈 så er litt stressa! Det er i tillegg vinterferie på skolen her nå, men jeg kan vel levere oppsigelsen til personalavdelingen i kommunen, og ikke til rektor? 

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er ansatt i kommunen. Og jobber innenfor skole. Er ikke lærer, og det er flere som jobber i samme type stilling som meg. Så sånn sett er det mulig at jeg kan få gå tidligere, men det blir i såfall travelt for de som er igjen, inntil de finner noen til å erstatte meg 🤔

Det blir ikke noe bedre av at du plutselig går ut i permisjon. Da har de i tillegg usikkerheten som gjør at de kanskje må finne en ny person igjen om et år når du ikke kommer tilbake og vikariatet går ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...