Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er fulltidsansatt som tar deltidsstudier. Jeg har blitt sykemeldt. Når du leverer sykemelding så får du spørsmålet: "Har du vært under utdannelse (sykemeldingsperiode)?" Deretter svarer du ja eller nei. Jeg kortslutta og svarte nei. Jeg er registert student, men har ingen pliktig undervisning. Jeg studerte selvsagt før jeg ble sykemedt. Årsaken til at jeg svarte nei var fordi jeg i den perioden ikke har gjort noe med skolen. Jeg trodde jeg gjorde rett og ønsker ingen skjennepreken. Jeg forstår at jeg svarte feil. 

Samvittigheten min klarer ikke det. Hvordan kan jeg rette opp i dette uten at saksbehandler blir sint, truer med å tilbakeholde sykepenger eller ligende? Jeg bør bli videre sykemeldt og ønsker en god dialog med NAV. Samtidig er jeg veldig redd, jeg har hørt så mange skrekkhistorier. Jeg kan også tvinge meg selv i jobb etter denne sykemeldingsperioden om det beste er å la dette ligge. 

Anonymkode: 28075...177

Skrevet

Du skriver en melding eller ringer til NAV og forklarer saken. Jeg jobber i NAV og jeg kan love deg at du verken er den første eller den siste som har gjort denne feilen. :)

Anonymkode: d149b...632

• Liker 10
Skrevet

Jeg tror ikke det har noe å si i det helle tatt? Jeg var sykemeldt i sommer mens jeg jobbet, og trykket nei fordi jeg hadde sommerferie. Vet ikke om det var riktig eller galt.. 

Anonymkode: 15947...064

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skriver en melding eller ringer til NAV og forklarer saken. Jeg jobber i NAV og jeg kan love deg at du verken er den første eller den siste som har gjort denne feilen. :)

Hvordan rettes feilen opp i? Må hun permitteres fra studiene? 

Anonymkode: 8fc12...d07

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare så redd for å straffes for det. Jeg tenkte ikke på at NAV måtte informeres om slikt. 

Jeg ønsker heller ikke å måtte slutte med studiene. Jeg har eksamener i vår, og skal etter behandlingsplan være tilbake i arbeid før den tid.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir jeg nødt til å slutte med studiene slik at jeg ikke får avlagt eksamen? Jeg tenkte rett og slett ikke på at NAV måtte informeres når det gjelder en slik "kortvarig" sykemelding der utredning er klar og behandlingsplan foreligger. 

Skrevet

Jeg vil tro det er lokalkontoret som må undersøke og ta stilling til dette. Jobber selv i NAV og har hatt noen slike saker. Der den sykmeldte har gått på VGS har det ikke vært et tema engang, men dersom det er høyere studier må man se på hva man er sykmeldt for, hvor lenge det varer, hvor mye man jobber, hvor mye man studerer, hvordan utsiktene er. Det er stor forskjell på å være sykmeldt for stress å gå fulltidsstudie, og å ha brukket beinet og ikke kunne jobbe i butikk, men klare å studere hjemmefra noen timer i uken.

Mitt kontor har ikke så mange slike saker, og jeg kan ikke huske å ha lært at der finnes helt konkrete, fastsatte regler som gjelder for alle. Her fra rundskrivet til lovteksten;

"Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør."

Anonymkode: 6ced3...739

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro det er lokalkontoret som må undersøke og ta stilling til dette. Jobber selv i NAV og har hatt noen slike saker. Der den sykmeldte har gått på VGS har det ikke vært et tema engang, men dersom det er høyere studier må man se på hva man er sykmeldt for, hvor lenge det varer, hvor mye man jobber, hvor mye man studerer, hvordan utsiktene er. Det er stor forskjell på å være sykmeldt for stress å gå fulltidsstudie, og å ha brukket beinet og ikke kunne jobbe i butikk, men klare å studere hjemmefra noen timer i uken.

Mitt kontor har ikke så mange slike saker, og jeg kan ikke huske å ha lært at der finnes helt konkrete, fastsatte regler som gjelder for alle. Her fra rundskrivet til lovteksten;

"Vanligvis kan en person som begynner på heldags skole eller studium ikke regnes som arbeidsufør. I noen tilfeller må vedkommende likevel kunne regnes som arbeidsufør med rett til sykepenger dersom vilkårene for øvrig er oppfylt.

En person som kombinerer studier eller skolegang med arbeid vil kunne tilstås sykepenger dersom vedkommende blir sykmeldt fra arbeidet, men likevel er i stand til å fortsette studiene. I dag har mange skoleelever og studenter deltidsarbeid ved siden av studier. Dersom studiene og arbeidet lar seg forsvarlig kombinere og fortsatt skolegang/studier ikke er egnet til å trekke arbeidsuførheten i tvil, vil det kunne tilstås sykepenger ved delvis eller hel arbeidsuførhet i arbeidsforholdet. Det vil særlig være aktuelt ved kortvarige sykmeldinger, jf. avsnittene foran om yrkesuførhet og kortvarig sykmelding.

En person som er klart arbeidsufør til de fleste yrker, men som kan gjennomføre en teoretisk skolegang, må likevel regnes som arbeidsufør."

Jeg har lest det rundskrivet, men tusen takk uansett. I mitt tilfelle har jeg ingen pliktig undervisning. Jeg leser selvstendig ved siden av jobb og det har gått fint. Det skjedde noe i livet mitt som gjør at jeg rett og slett må ha tid for å bli frisk. Det er ikke relatert til stress på grunn av overarbeid jeg har utsatt meg selv for ved å kombinere jobb og studier. Etter planen med mindre det skjer noe drastisk skal jeg tilbake i 100% jobb om noen uker. Jeg finner det derfor urimelig at jeg skal være nødt til å avbryte studier, med eksamen i mai når jeg er tilbake i arbeid i mars, senest tidlig april. Jeg er oppriktig redd for å oppsøke mitt lokale NAV-kontor i morgen for å forklare feilen jeg har gjort. Jeg er redd for å få "kjeft" eller å ikke få sykepenger i det hele tatt..

Skrevet

Dette er litt på siden av det du spør om, men kan være nyttig informasjon likevel. Lånekassen har gode ordninger for studenter som blir syke. Jeg har fått en del ekstra stipend fra de fordi jeg ikke har vært ved god nok helse til å kunne jobbe utenfor, og fått sykestipend i den perioden jeg var for syk for å studere.

Skrevet
5 minutter siden, rox skrev:

Dette er litt på siden av det du spør om, men kan være nyttig informasjon likevel. Lånekassen har gode ordninger for studenter som blir syke. Jeg har fått en del ekstra stipend fra de fordi jeg ikke har vært ved god nok helse til å kunne jobbe utenfor, og fått sykestipend i den perioden jeg var for syk for å studere.

Tusen takk for rådet ditt 😊 Men iom at jeg studerer deltid ved siden av studiene har jeg ikke studielån eller stipend fra lånekassen 

Skrevet
På 26.2.2019 den 22.24, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest det rundskrivet, men tusen takk uansett. I mitt tilfelle har jeg ingen pliktig undervisning. Jeg leser selvstendig ved siden av jobb og det har gått fint. Det skjedde noe i livet mitt som gjør at jeg rett og slett må ha tid for å bli frisk. Det er ikke relatert til stress på grunn av overarbeid jeg har utsatt meg selv for ved å kombinere jobb og studier. Etter planen med mindre det skjer noe drastisk skal jeg tilbake i 100% jobb om noen uker. Jeg finner det derfor urimelig at jeg skal være nødt til å avbryte studier, med eksamen i mai når jeg er tilbake i arbeid i mars, senest tidlig april. Jeg er oppriktig redd for å oppsøke mitt lokale NAV-kontor i morgen for å forklare feilen jeg har gjort. Jeg er redd for å få "kjeft" eller å ikke få sykepenger i det hele tatt..

Jeg jobbet fullt og studerte 50% ved siden av. Jeg måtte slutte på studiene da jeg ble delvis sykmeldt, ellers ville de trekke i sykepengene tilsvarende prosenten jeg studerte. Men jeg var sykmeldt i en lengre periode (graviditet), mulig de ikke er så strenge hvis det er snakk om få uker. Du må nesten bare høre med NAV. Men du får sikkert ikke kjeft, slapp av! Det er fort gjort, jeg gjorde nesten samme tabbe selv, for jeg leste ikke godt nok hva jeg skrev under på. Det var bare flaks at jeg leste det en gang til før jeg sendte inn. Siden studiene bare var på deltid (og på nett), tenkte jeg liksom ikke så mye på dem. 

Anonymkode: b6ad1...ab0

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet fullt og studerte 50% ved siden av. Jeg måtte slutte på studiene da jeg ble delvis sykmeldt, ellers ville de trekke i sykepengene tilsvarende prosenten jeg studerte. Men jeg var sykmeldt i en lengre periode (graviditet), mulig de ikke er så strenge hvis det er snakk om få uker. Du må nesten bare høre med NAV. Men du får sikkert ikke kjeft, slapp av! Det er fort gjort, jeg gjorde nesten samme tabbe selv, for jeg leste ikke godt nok hva jeg skrev under på. Det var bare flaks at jeg leste det en gang til før jeg sendte inn. Siden studiene bare var på deltid (og på nett), tenkte jeg liksom ikke så mye på dem. 

Anonymkode: b6ad1...ab0

Om jeg forstår deg rett studerte du 50% på nett ved siden av jobb, du var gravid og ble 100% sykmeldt. Du fikk vite at du ville bli trukket i sykepenger dersom du fortsatte studiene. Fikk du noe skriftlig på dette, henvisning til noen paragrafer? Vet du om det var lokalkontoret eller NAV Arbeid og Ytelser som gav deg denne beskjeden? (NAV A&Y har med utbetalinger, lokalkontoret med oppfølging).

Jeg håper (og tror) virkelig at TS ikke får kjeft av NAV om hun forklarer misforståelsen. I mitt kontor ville vi ringt til de som behandler sykepengesøknader og fått en forklaring på hva vi bør gjøre (det er alltid "vi" når noen kommer inn på kontoret vårt, vi har fått et spørsmål vi ikke kan svare på, vi skal finne ut av det (livet på et lite kontor som får besøk om alt fra barnetrygd til gravferdsstønad, og alle årene i mellom)). *prøve å ufarliggjøre NAV litt, vi vet at alle vi møter "hater" å møte oss*

AnonymBruker
Skrevet

Du er en voksen (dame?) hvorfor i alle dager skal du ta imot kjeft for en ærlig feil? Hvis de på nav tror det er så jævlig lett å være syk så kan de prøve seg i dine sko noen dager. 

Anonymkode: 9baff...a84

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 2/26/2019 at 9:22 PM, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg er fulltidsansatt som tar deltidsstudier. Jeg har blitt sykemeldt. Når du leverer sykemelding så får du spørsmålet: "Har du vært under utdannelse (sykemeldingsperiode)?" Deretter svarer du ja eller nei. Jeg kortslutta og svarte nei. Jeg er registert student, men har ingen pliktig undervisning. Jeg studerte selvsagt før jeg ble sykemedt. Årsaken til at jeg svarte nei var fordi jeg i den perioden ikke har gjort noe med skolen. Jeg trodde jeg gjorde rett og ønsker ingen skjennepreken. Jeg forstår at jeg svarte feil. 

Samvittigheten min klarer ikke det. Hvordan kan jeg rette opp i dette uten at saksbehandler blir sint, truer med å tilbakeholde sykepenger eller ligende? Jeg bør bli videre sykemeldt og ønsker en god dialog med NAV. Samtidig er jeg veldig redd, jeg har hørt så mange skrekkhistorier. Jeg kan også tvinge meg selv i jobb etter denne sykemeldingsperioden om det beste er å la dette ligge. 

hei sann. jeg lurer på om hva har skjedd med saken din? har du kontaktet med NAV? 

mvh

Anonymkode: 40aa8...7c9

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Jeg ble truet med anmeldelse for trygdesvindel. Resten av saken tok min advokatvenn seg av. Jeg fikk fortsette på skolen, men saksbehandler trodde ikke på at det var et uhell, slik advokathjelp var nødvendig. Jeg var som sagt syk og maktet ikke selv å stå opp mot systemet.

Anonymkode: 9a357...a51

Skrevet

Tussen takk for svar. Men klarte din advokat fikse dette. Jeg står på samme situasjon or jeg er kjempe redd for hva skal jeg gjøre

AnonymBruker
Skrevet

Som tidligere NAV-veileder, frem til forrige nyttår, så kan jeg berolige med at slett ikke alle blir møtt på denne måten. Hadde en av "mine" folk tatt kontakt og sagt at de krysset feil, eller forklart slik som du TS gjør her, så hadde jeg kontaktet de som jobber med utbetaling av sykepenger og forklart situasjonen. Og unnskyldt, om nødvendig, på dine vegne.

Ikke at det skal være nødvendig - det er fullt lovlig å gjøre feil. Og å være usikker, og rette på det man tidligere har sendt inn.

Når det er sagt er det ikke nødvendigvis en selvfølge at man får fulle sykepenger som student. Det er derfor lurt å ta kontakt med NAV for å høre hvordan man skal fylle ut søknaden om sykepenger. Vet ikke lokal saksbehandler det kan det sjekke det ut videre, men egentlig skal lokalkontoret be deg ringe 5555 3333 selv. En praksis jeg må innrømme at jeg ikke fulgte.

AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen. Jeg ble møtt med en svært arrogant holdning om at jeg til og med hadde samtykket til at alt var korrekt før jeg sendte inn søknaden om sykepenger. Derfor var det kun min feil og min feil var en uærlig opplysning, en løgn å regne. Altså trygdesvindel. Selvsagt er ikke de fleste saksbehandlere slik, men det hjelper ikke når man er uheldig og møter på en slik når man er på sitt mest sårbare. Hadde jeg ikke forsøkt å rette opp er det ikke sikkert det hadde blitt oppdaget engang. 

Jeg brukte kun advokat fordi han er en nær venn av meg. Hadde jeg ikke hatt en advokat som nær venn hadde det vært nok med en "ved min side". Jeg hadde vært alvorlig syk og klarte ikke noe alene. Å da skulle måtte krangle med nav kom i siste rekke. 

Anonymkode: 9a357...a51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...