AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Hvordan fungerer det i praksis nå? Anonymkode: 6b1c0...754
Barnavregnbuen Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Ja, du må ha ett fysisk lånekort fortsatr.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer det i praksis nå? Anonymkode: 6b1c0...754 Du må ha et kort og en pinkode for å legge inn lånenummer og kunne logge deg inn på nettbibliotek enten i ebokbibappen eller den nye bookbitesappen. Det samme gjelder bibliotekenes nettsider. Lånekortet ditt kan du legge inn i appene (der er en tredje app også men husker ikke hva den heter). Med lånekort i app trenger du ikke kortet. Anonymkode: 5c846...110 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Jeg har et lånekort hjemme, men trenger ikke å ta det med. Bruker medlemsnr fra lånekortet på nettsiden, sier bare navnet mitt til biblotekaren når jeg skal låne bøker. Men hvis jeg vil registrere ut bøkene selv på den selvbetjente skranken må jeg biipe inn kortet mitt. Anonymkode: 972b8...4b6 2
Gjest Krampus Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 Må ha lånekort, men trenger ikke å fysisk ha det med.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Jeg må ha med lånekort, men lånekortet ligger også i appen hvis man heller vil bruke det. Tidligere pleide jeg å låne på en mindre filial, og der holdt det å si navnet mitt og huske pin-koden. Det fungerte ikke på hovedbiblioteket, og der er det uansett så lite folk at det er greiest med lånekort i selvbetjeningsdiskene. Anonymkode: 8be67...f14
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Har en app. Anonymkode: 086b3...d3c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Må ha kort her, Oslo. Bibliotekene har meråpent uten betjening, men man kan bipe kortet og gå inn når man vil. Og utlån foregår jo bare i automat der man biper kortet. Anonymkode: 869be...149 1
Påkrevd Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må ha kort her, Oslo. Bibliotekene har meråpent uten betjening, men man kan bipe kortet og gå inn når man vil. Og utlån foregår jo bare i automat der man biper kortet. Anonymkode: 869be...149 Jeg bruker også bibliotekene i Oslo (Deichman), og det stemmer vel at man må ha kortet med seg hvis man skal inn når det er ubetjent. I ordinær åpningstid trenger man derimot ikke å scanne kortet. Man kan logge seg inn på selvbetjeningsautomatene med tlf. nummer og pin og låne/levere som normalt.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 (endret) Ja, det må du. (i vertfall her jeg bor) Endret 26. februar 2019 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Nei, man kan bruke mobiltelefonen og innlogging på nett som lånekort. Anonymkode: e548d...39a 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 Jeg bruker bare en app som heter bibliofil. Veldig kjekt 👍☺️ Anonymkode: f9d7b...a99
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, man kan bruke mobiltelefonen og innlogging på nett som lånekort. Anonymkode: e548d...39a For å bli registrert som låner så må du tildeles et lånenummer og lånenummeret følger et lånekort. Så før du kunne registrere deg i mobilen, så har du nok fått et lånekort. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ha med lånekort, men lånekortet ligger også i appen hvis man heller vil bruke det. - pleide jeg å låne på en mindre filial, og der holdt det å si navnet mitt og huske pin-koden. Det fungerte ikke på hovedbiblioteket, og der er det uansett så lite folk at det er greiest med lånekort i selvbetjeningsdiskene. Anonymkode: 8be67...f14 Biblioteket har ikke lov å låne ut bøker eller annet materiale til deg på denne måten. Du skal få scannet kort eller strekoden i appen. Men jeg bet at dette gjøres på mindre bibliotek der alle kjenner alle. Anonymkode: 5c846...110
sommermor Skrevet 27. februar 2019 #14 Skrevet 27. februar 2019 Her må en ha et fysisk lånekort for å få lånt bøker. En scanner lånekortet og registrerer bøkene en vil låne. Den appen dere snakker om, har jeg ikke hørt om.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Biblioteket har ikke lov å låne ut bøker eller annet materiale til deg på denne måten. Du skal få scannet kort eller strekoden i appen. Men jeg bet at dette gjøres på mindre bibliotek der alle kjenner alle. Anonymkode: 5c846...110 Det er sikkert ti år siden jeg gjorde det slik sist, så det er kanskje endret. De søkte opp navnet i databasen, slik at det ble registrert på rett låner og slik at man kunne taste inn pinkoden. Uansett var jeg nok et kjent fjes for bibliotekaren slik du sier, tross alt hadde jeg vært der ukentlig siden jeg var fem. Anonymkode: 8be67...f14
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #16 Skrevet 27. februar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: For å bli registrert som låner så må du tildeles et lånenummer og lånenummeret følger et lånekort. Så før du kunne registrere deg i mobilen, så har du nok fått et lånekort. Anonymkode: 5c846...110 Nei, man kan registrere seg i appen. Jeg har akkurat gjort det. Anonymkode: b5708...2d7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #17 Skrevet 27. november 2023 Men hvordan fungerer den selvbetjeningen de har? Prøvde å låne bok her om dagen og gikk da bort til en av de maskinene. Fant fram det elektroniske kortet/strekkoden og la den inntil det røde lyset men ingenting skjedde? Anonymkode: ab439...cf2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #18 Skrevet 27. november 2023 Da ville jeg prøvd igjen. Det gjør vi her, funker veldig bra. Kan be om opplæring sikkert. Anonymkode: a71ef...665 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #19 Skrevet 27. november 2023 Hvis biblioteket deltar i appen Bibliofil og de har en scanner på utlevering og innlevering så kan man låne bøker helt uten interaksjon med en karbonbasert livsform. I den appen så er det en strekkode som er unik for deg som man skanner på samme måte som i butikkene foran automaten. https://play.google.com/store/apps/details?id=biblioteksystemer.android.bibliofil Anonymkode: 6d21f...71f
AnonymBruker Skrevet 27. november 2023 #20 Skrevet 27. november 2023 Selvfølgelig må du ha et fysisk lånekort som du scanner på en pc når du skal låne boken. Først scanner du lånekortet ditt, så legger du bøkene du skal låne foran skjermen så kommer det opp hvor lenge du kan låne bøkene. Anonymkode: c3ea0...01e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå