Gå til innhold

Hvorfor kan beboere bli tvunget til å selge når det skal bygges nye veier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det skal bygges eller legges om nye europaveier, f.eks, så kan man risikere å bli tvunget til å selge huset fordi det ligger i området der det skal bygges. Eier man ikke eiendommen sin da? Jeg forstår ikke hvordan dette er lov.

Anonymkode: 06aba...f46

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det skal bygges eller legges om nye europaveier, f.eks, så kan man risikere å bli tvunget til å selge huset fordi det ligger i området der det skal bygges. Eier man ikke eiendommen sin da? Jeg forstår ikke hvordan dette er lov.

Fordi de aller fleste ikke ville ha solgt eiendommene sine og ingen veier kunne da ha blitt bygd.
Å legge veier utenom der det bor folk, vil også være uhensiktsmessig hvis det i det hele tatt lot seg gjøre.

Anonymkode: b1986...bc4

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må de som skal bygge veien (stat, kommune) kjøpe eiendommen, men selger kan nekte så lenge han ikke får prisen han vil ha, og stagnere hele prosjektet.

Å sitte på en eiendom som trengs for å bygge ut nye veier er en gullgruve.

Anonymkode: c1e1a...4ab

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ekspropriasjon og er nedfelt i ekspropriasjonserstatningsloven. Bruk google så fårmdu dette forklart enkelt. 

Anonymkode: 59c0c...62f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må de som skal bygge veien (stat, kommune) kjøpe eiendommen, men selger kan nekte så lenge han ikke får prisen han vil ha, og stagnere hele prosjektet.

Å sitte på en eiendom som trengs for å bygge ut nye veier er en gullgruve.

Dette visste jeg ikke, trodde nemlig de ble tvunget til å selge til minimumspris, noe som hadde vært forferdelig.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Staten har ekspropriasjonsrett. Det er dessverre nødvendig for å få gjennomført prosjekter som vei- og baneutbygging. Selger kan naturligvis ikke fastsette prisen selv.

https://jusleksikon.no/wiki/Ekspropriasjonserstatningsloven

Anonymkode: 20001...572

Nei, men kan de forhandle litt i det minste eller er det som jeg trodde at de må ta til takke med den prisen de blir tilbudt? Håper ikke det.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, men kan de forhandle litt i det minste eller er det som jeg trodde at de må ta til takke med den prisen de blir tilbudt? Håper ikke det.

Den må kjøpes til markedspris, og 2 taksmenn, en fra hver part, skal gå sammen om å sette taktsen.

Skrevet

Du kan ikke nekte. Det blir ikke solgt til minimumspris men en typisk pris for området. Domstolen kan sette en pris hvis man ikke blir enige.

Ekspropriasjon er ikke bare til vei og offentlige anliggende men også privat. Bygger du f.eks. en stor fornøyelsespark og har kjøpt nesten alle eiendommene i området kan du be det offentlige ekspropriere resten for deg.

Anonymkode: 90659...32e

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette visste jeg ikke, trodde nemlig de ble tvunget til å selge til minimumspris, noe som hadde vært forferdelig.

Godtar ikke eier av eiendommen prisen de får tilbudt så blir det rettssak og en dommer avgjør prisen. Det behøver ikke å bli mer gunstig, snarere tvert i mot. Man kan ikke forhandle, man får et tilbud ta det eller stevn den som skal ha eiendommen din for retten.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den må kjøpes til markedspris, og 2 taksmenn, en fra hver part, skal gå sammen om å sette taktsen.

Her er du langt ute på viddene om hva du uttaler deg om.

• Liker 4
Skrevet

Fordi huset deres ligger der veien skal gå.

Ekspropriering.

Anonymkode: 6020c...41e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Her er du langt ute på viddene om hva du uttaler deg om.

Det står i retningslinjene til Drammen kommune for ekspropriasjon i hvert fall.

Skrevet

Statens rett til å ekspropriere er faktisk grunnlovsfestet. Så viktig er den. Det er en viktig del av balansen mellom den enkeltes rett og felleskapets beste. Eiendomsretten i Norge, eller i noen moderne rettstater, er uansett aldri absolutt. Det finnes en rekke regler som skjærer inn og begrenser indvidets absolutte eiendomsrett. Ekspropriasjon er en av de.

Anonymkode: 46a8f...2b2

• Liker 2
Skrevet

Takk for at dere gjorde meg litt mer opplyst i dag.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som andre har sagt har grunneier rett på markedspris for eiendommen. 

Godtar ikke eier av eiendommen prisen de får tilbudt så blir det rettssak og en dommer avgjør prisen. Det behøver ikke å bli mer gunstig, snarere tvert i mot. Man kan ikke forhandle, man får et tilbud ta det eller stevn den som skal ha eiendommen din for retten.

Nettopp. Og litt av grunnen til at det kan lønne seg å bli enige utenfor rettsapparatet er at ekspropriasjon koster masse penger og tar mye tid. Så ofte vil utbygger rett og slett foretrekke å være litt rause for å få saken unna enklest og raskest mulig, og dermed også bevare et godt samarbeid med grunneierne i området. Retten bryr seg ikke om sånt, de skal bare sørge for at grunneier får en mest mulig riktig pris. 

(Dette varierer selvsagt fra utbyggingsprosjekt til utbyggingsprosjekt, og fra byggherre til byggherre. Noen er rause, men noen har også all verdens tid og holder så hardt på pengepungen at du skulle tro det var deres private bankkonto det gjaldt.)

Det står i retningslinjene til Drammen kommune for ekspropriasjon i hvert fall.

Det med markedspris mener jeg er lovbestemt, men det med antall sakkyndige vil jeg tro er kommunale retningslinjer som Drammen kommune har vedtatt selv. 

Anonymkode: 14507...a98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...