Gå til innhold

Hvordan holde katt unna ny sofa!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette bør jeg kanskje legge under kjæledyr, men ....kanskje noen her likevel vet. Har ny sofa, fløyelssofa som er dritlekker og steike dyr, så jeg blir amper om katten klorer opp den også (som alle andre møbler). Har prøvd en slik spray fra dyrebutikk men funker ikke godt nok. Noen råd?

Anonymkode: 907ea...b3d

Skrevet

Teip opp aluminiumsfolie og legg et par flak midt i sofaen også.
Det fungerer på de fleste katter, lyden alene skremmer dem bort fra stedet, særlig hvis de hopper opp i sofaen og lander på folien.

Ha i minne at enkelte katter elsker å leke med aluminiumsfolie, så det kan slå feil vei.

Skrevet

Finn.no torget

Katt gis bort asap, grunnet ny sofa

Anonymkode: 579ac...816

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn.no torget

Katt gis bort asap, grunnet ny sofa

Anonymkode: 579ac...816

Eller; ny sofa byttes i brukt sofa som katten kan bruke.

Anonymkode: a8a93...97d

• Liker 2
Skrevet

Kjøp flere klorestokker som katten heller kan bruke og motiver den til å bruke de. Når katten prøver seg på sofaen, ta den bort til klorestokken og ros kjempemye når den heller bruker den. Katter veit hva som gir oppmerksomhet, å all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet, selv om det er kjeft for å klore på sofaen. Så det er viktig at du gir katten oppmerksomhet når den klorer på riktig sted. Ha klorestokk på et sted hvor katten ofte går, ikke gjemt bort i et hjørne hvor det er lite logisk for katten å gå naturlig. 

Anonymkode: 62b88...fdd

• Liker 2
Skrevet

Katter liker ikke pepper eller appelsin, kanskje du kunne prøvd å fordele noen appelsinskall eller pepper på håndklær eller noe utover sofaen? Men da kan du kanskje like gjerne bare legge pledd over når du er borte.

Skrevet
3 minutter siden, ti10 skrev:

Katter liker ikke pepper eller appelsin, kanskje du kunne prøvd å fordele noen appelsinskall eller pepper på håndklær eller noe utover sofaen? Men da kan du kanskje like gjerne bare legge pledd over når du er borte.

Det er ikke dette som er problemet for katteeiere flest. Katter klorer oppetter ting som står loddrett f.eks., ikke på en flat vannrett flat sofapute. De klorer oppetter hjørner, gjerne fremme på hjørnet under armlenet til stoler og sofaer. De klorer det opp til trevler om de finner ut at det er favorittstedet...

Jeg leste dette tipset på nettet om å få katten til å slutte og klore på sofaen:

"Katter liker ikke sitrus, ha noen sitrondråpe i en sprayflaske med vann, også kan du spraye sofaen. Mine katter sluttet når vi sprayet med sitronvann."

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Det er ikke dette som er problemet for katteeiere flest. Katter klorer oppetter ting som står loddrett f.eks., ikke på en flat vannrett flat sofapute. De klorer oppetter hjørner, gjerne fremme på hjørnet under armlenet til stoler og sofaer. De klorer det opp til trevler om de finner ut at det er favorittstedet...

Jeg leste dette tipset på nettet om å få katten til å slutte og klore på sofaen:

"Katter liker ikke sitrus, ha noen sitrondråpe i en sprayflaske med vann, også kan du spraye sofaen. Mine katter sluttet når vi sprayet med sitronvann."

Jeg har katt og er den stolte eier av flere oppklorte møbler (jeg har dessverre ofte vært for sent ute med mitt eget råd :)), så jeg skjønner hva du mener. Men saken er at hvis det lukter appelsin eller pepper av ting som ligger fordelt utover sofaen, så holder de seg som oftest unna hele møbelet. Eventuelt kan man påføre lukten katten ikke liker på et håndkle eller noe som henger nedover siden. Tro meg, jeg har prøvd det meste :) 

Skrevet

Klorebrett og klorestativ rundt i stua. Har flere katter og ingen klorer på møblene. De har 4 klorebrett/klatrestativ i stua. 

Anonymkode: ef2ed...9b6

• Liker 1
Skrevet

Fest gjennomsiktig plast på hjørnene hvis det er der katten klorer. De selger slikt på feks Wish, men det er like enkelt å lage til selv. 

Skrevet

Sett klorestativ like i nærheten av sofaen, og prøv å oppmuntre pus til å bruke det. Løft pus opp på et platå, klapp og kos med henne der. Evt. kan du spraye med leke-spray, men pus vil jo se at det er masse kloremuligheter på klorestativet. Greit å ha et større klatrestativ hvis pus er glad i å klatre

Skrevet

Teip. Fest teip med klistersiden ut der katten pleier å prøve å klore. Jeg har ikke møtt en eneste katt som ikke får lettere panikk når noe sitter fast på potene.

Skrevet

Hvordan motivere pus til å kloremarkere på klorestativ/-brett.

Leksjon 1: Hvor er det viktig å kloremarkere? - på sentrale steder hvor andre (katter og besøkende) raskt blir oppmerksomme på at her regjerer denne pusen. Klorebrett og stativ vil altså ikke bli brukt om du monterer dem i de mest bortgjemte hjørnene i huset, de må montères på sentrale og strategiske steder som hyppig passères og hvor alle raskt forstår tegninga.

Leksjon 2: Montasjen er gjort, nå skal pus forstå at dette er det optimale sted å bruke klørne (og duftkjertelen i potene) til å fortelle at "Killroy rules here!". Fang kattens oppmerksomhet. Så bøyer du deg ned i helt på huk/på knè, og så klorer du på klorebrettet/-stativet. Stor sannsynlighet for at pus raskt vil komme for å gjøre akkurat det samme.  Gi urimelige mengde skryt og en liten go'bit.

Hvis sofaen allerede er etablert som kloremarkeringsplass; Prøv å sette dobbeltsidig teip på de delene av sofaen som brukes til kloring. Du kan flytte sofaen og sette ett av klorestativene der sofaen stod, eller sette opp et stativ ved siden av sofaen. Spray sofaen med Feliway.

Anonymkode: 46226...b7b

Skrevet

Vi byttet sofa ganske enkelt.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor folk bruker så mye penger på overprisa møbler de vet katta kommer til å klore på etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...