Gå til innhold

Dobbelt hundebånd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
16 timer siden, Skywalker skrev:

Det der må være det dummeste jeg har sett på en stund. Alle som har gått tur med to hunder i flexiband har vel brukt ei snelle i hver hånd, og oppdaget hvor lett båndene krysses av vimsende hunder. Straks båndene krysser hindrer de effektiv innsnelling, noe som kan bli skummelt i en situasjom der man må ta kontroll over hundene i en fart.

Denne snella med dobbelt bånd vil slutte å fungere straks hundene begynner å vimse fram og tilbake og krysse båndene.

Båndene vil ikke krysse seg, fordi snella roterer. Dvs båndene vil selvsagt et øyeblikk være krysset når hundene bytter side, men så vil snella snu seg og båndene dermed ikke lenger være krysset. 

Anonymkode: 1ffc3...a56

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke prøvd den selv, men så en på YouTube som testet den med 2 av sine 3 huskyer. Han var positivt overrasket å likte patenten godt. Ellers så tenker jeg at kanskje hanefot kan være noe? Sett den på fleksibåndet, så har du 2delt fremst. Bare være obs på om at snella vil tåle belastningen av 2 hunder(kg-messing) 

Anonymkode: 8d86a...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke prøvd den selv, men så en på YouTube som testet den med 2 av sine 3 huskyer. Han var positivt overrasket å likte patenten godt. Ellers så tenker jeg at kanskje hanefot kan være noe? Sett den på fleksibåndet, så har du 2delt fremst. Bare være obs på om at snella vil tåle belastningen av 2 hunder(kg-messing) 

Anonymkode: 8d86a...2dd

Hanefot er utprøvd, men fungerer dårlig for vår del. Det blir for mye trekking i hver sin retning, og lite koselig tur for begge. De er vant til å ha mer bevegelsesfrihet, og å kunne snuse rundt uavhengig av hverandre (vi bor landlig og går mye i områder uten folk og trafikk), og det har jeg lyst tiø st de skal få fortsette med. Snusing og markering er jo halve turen for hunder. De er dessuten veldig lite komfortable med å gjøre fra seg når de er tvunget så tett på hverandre, og bruker dobbelt så lang tid som ellers på å gjøre nr. 2 med hanefot, så det er også en grunn til at den utgår.

Jeg har nå bestilt dette doble flexibåndet, så får vi se hvordan det funker. Jeg er kjempespent! Hundene mine veier under fem kg hver, så båndet skal nok tåle dem godt. :)

Anonymkode: e1c41...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker

Oppdatering fra TS:

Jeg har hatt dobbelt leddbånd i et par måneder nå, og keg lunne ikke vært mer fornøyd! Hundene trives også mye bedre med denne løsningen enn med hanefot, selv om linene er kortere enn på single flexibånd.

Takket være den roterende delen blir det aldri kluss med linene, og jeg slipper kaos og irritasjon som oppsto da jeg brukte to single flexibånd. 

Nå har jeg små hunder, som veier under 5 kg hver, og jeg tenker at jeg ikke ville brukt dette båndet på tyngre og sterkere hunder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppdatering fra TS:

Jeg har hatt dobbelt leddbånd i et par måneder nå, og keg lunne ikke vært mer fornøyd! Hundene trives også mye bedre med denne løsningen enn med hanefot, selv om linene er kortere enn på single flexibånd.

Takket være den roterende delen blir det aldri kluss med linene, og jeg slipper kaos og irritasjon som oppsto da jeg brukte to single flexibånd. 

Nå har jeg små hunder, som veier under 5 kg hver, og jeg tenker at jeg ikke ville brukt dette båndet på tyngre og sterkere hunder. 

Hehe, autokorrekt slår til igjen. Det skal selvsagt stå flexibånd. :ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for oppdatering, da kanskje det kan være noe for flere med to hunder av mindre størrelse :) 

Anonymkode: e2593...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Mine to hunder som jeg bruker dette doble flexibåndet på veier 10 kg hver. Det fungerer utmerket! Det står en vektgrense på pakningen, men husker ikke hva vektgrensen er, men husker ihvertfall at den er en del høyere enn mine to på tilsammen 20 kg. 

Flere fordeler med dette båndet, synes jeg. Båndet tvinner seg ikke sammen. Da kan jeg bruke tiden på kontakt med hundene istedenfor å løse opp bånd som tvinner seg sammen hele tiden. Og hundene får snuse og beveget seg bedre og mer fritt enn ved å gå i et kort bånd. Med dette båndet kan jeg velge om de skal få bånd til å bevege seg mer, eller få kortere, gå pent i bånd, feks der det er andre. Det er bare å trykke på stoppknappene, så stopper jo båndene i ønsket lengde.

Har også lyst til å si at jeg håper alle som har en pussig fobi mot flexibånd kan se at det er veldig fint for hundene å ha mulighet til å bevege seg mer. Tur er for hunden, at den skal få beveget seg og trimmes. I disse båndtvangstider er det viktig at hunden får beveget seg, mest og best mulig mens den går i bånd. Og den som av en eller annen grunn ikke klarer å ha kontroll på hunden sin i et flexibånd (det er argumentet som brukes) eller i en annen type bånd, må velge seg et annet bånd som de har kontroll på hunden, i det miljøet de beveger seg i. I mangel av kontroll blir det for enkelt å skulle skylde på et bånd! Jeg er lei av å høre alle tullete argument om at flexibånd er så forferdelig. Har hatt hunder i over 30 år, har alltid brukt flexibånd uten noen problemer. Flexibånd har gjort turer bedre for både hunden og meg, hunden får bevege seg bedre og dermed er jeg mer fornøyd på hundens vegne. Det er først og fremst for hunden min sin del jeg går tur, ergo hunden sin trivsel i fokus, og ikke absolutt hva som er best for meg. Kanskje en ide at de som er så veldig i mot flexibånd faktisk prøver det! De som bruker flexibånd har valgt akkurat flexibånd av en god grunn! 

Tilbake til det doflexibåndet.ble flexibåndet. Det er glimrende når man skal gå tur med to hunder, det tvinner seg ikke sammen hele tiden slik som vanlige bånd gjør. Altså mer tid til hundene på turen👍😊

Anonymkode: 09af8...15e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg har 2 hunder på ca 4-6 kilo. Når jeg går på tur, holder jeg begge fleksibåndene i en hånd, og har lært hundene å gå foran meg for å ha litt mer kontroll. Det funker "fint" og har lært meg en måte å styre lengden på hver hund med tommelen. Men - de surrer seg fort sammen. Som deg TS, har vi også prøvd sånn avdeler, men det blir bare tull, da mine, som dine hunder, ikke vil tisse osv når sen ene står oppi. I tillegg mister de friheten til å snuse litt hver for seg. Et slikt bånd du har kjøpt, skal prøves!!! 😊

Anonymkode: 46679...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...